Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

    Gör jag fel som inte nattvandrar?

    Jag har två barn, ett i gymnasiet och ett i högstadiet. Jag har varit själv med dem sen de var små. De är båda skötsamma, sportar mycket, spelar spel med kompisar över nätet osv och har aldrig varit ute och hängt på IP och liknande som vissa barn i området gör. 


    Det finns en mamma med barn i samma ålder, vi har aldrig varit kompisar direkt men barnen har växt upp i samma område och skola så vi känner varandra ändå. Hon är en sån där som alltid tar på sig uppdrag och fixa med insamlingar, klasskassor osv och när barnen blivit större även nattvandringar.

    Då jag varit själv med barnen har det aldrig varit ett alternativ för mig att vara med på vandringarna och dessutom har aldrig mina barn varit ute i området på helgkvällarna. Sedan i vintras har dock min särbo sedan många år börjat bo med oss på helgerna. Han jobbar i en annan stad och har övernattningslägenhet där men brukar vara hemma från torsdag eller fredag till måndag. 

    Jag nämnde nåt om det till den där mamman som då direkt frågade om hon kunde förvänta sig att se mig på några nattvandringar nu när det finns en annan vuxen som kan vara hemma med mina barn. Jag blev helt paff och svarade att jag dels inte vill lägga det på honom, att vi vill umgås på helgerna och framförallt- att mina barn inte är ute på nätterna så jag förstår inte varför jag ska vara ute och passa andras. 


    Då blev hon riktigt upprörd och jag fick en lång harang om solidaritet och gemensamt ansvar för våra ungdomar. Jag sa igen att jag faktiskt inte tycker det är mitt ansvar att ta hand om främmande tonåringar som blivit fulla eller rökt på när deras egna föräldrar uppenbarligen struntar i det ansvaret. Då blev hon ännu surare och vi skildes åt.

    Tänker jag helt galet här? Vi bor i ett område med både lugna och lite stökiga kvarter både jag eller barnen håller oss helst i vår egen del. Det kanske är själviskt men det är också så samhället ser ut. 

  • Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?
  • Anonym (Mamma)
    Tom Araya skrev 2024-04-26 13:11:11 följande:

    Du har satt dig själv på pottan helt i onödan.

    Dina uttryck som i princip betyder "sköt dig själv och skit i andra" är oerhört provocerande för den som engagerar sig i samhället och för allas trygghet. Du skulle inte ha sagt så utan istället visa tacksamhet och glädje över att det finns folk som ställer upp.

    Ingen, allra minst denna mamma har att göra med om din särbo är hos dig på helgerna eller inte. Helt onödigt att berätta.

    Man måste inte ställa upp på allt, exempelvis att nattvandra, vare sig man har barn eller inte. Men ofta är det de som har minst problem hemma med sina egna barn, som faktiskt har tid och ork över att engagera sig ute i samhället. Man kanske gör det för att man sett problemen hos andra barn/ungdomar man känner och kanske t.o.m. att ens egna barn varit i farozonen under någon period.

    Du hade lätt kommit undan med att inte engagera dig genom att helt enkelt inte säga något utan bara låta det rinna ut i sanden.


    Jag håller med om att jag klantade mig lite. Vi bara småpratade och jag nämnde i förbifarten att min sambo skulle komma på kvällen och sen blev jag så paff över hennes reaktion och kände mig ifrågasatt. Jag har tidigare alltid uttryckt tacksamhet när hon eller andra ordnat med present till lärare mm och jag har alltid ställt upp med ekonomiska bidrag även om jag av förklarliga själ som ensam förälder inte alltid haft tid över. Så jag har nog tänkt att jag ändå gjort min del efter mina förutsättningar och då känns det lite snopet att bli kallad självisk.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Dinna) skrev 2024-04-26 13:24:50 följande:

    Om de går i gymnasiet och högstadiet så lägger du det inte på din särbo att passa dem, de passar sig väl själva?

    Jag förstår dig på sätt och vis att du inte vill ut på stan pga att dina ungdomar är skötsamma, samtidigt så behöver ju samhället att de skötsamma ungdomarnas föräldrar visar stökigare ungdomar, som kanske inte har det stödet hemifrån, att det finns andra som bryr sig.

    Dina ungdomar kanske inte gör något men nattvandrig kanske kan hindra att dina ungdomar råkar ut för något, eller hur? De rör sig väl ute ibland och ett tryggare samhälle gör att det är mindre risk att de rånas eller blir nedslagna exempelvis.

    Så du måste ju inte, men varför inte packa kaffetermosen och dra med särbon nån kväll och nattvandra med andra föräldrar, för sällskap och för stöd och engagemang? Det skadar ju inte och kanske upptäcker ni att det är lite trevligt att ge något till samhället? Men obs, vill ni inte är det givetvis ok det också. Och inget som någon annan ska lägga sig i.


    Jag kanske är desillusionerad men tror faktiskt inte nattvandring gör någon skillnad alls för att minska risk för rån och misshandel. Visst kan de hjälpa till med att köra hem någon som druckit för mycket eller kanske minska småstök som klotter och vandalisering genom att röra sig i vissa områden men den grövre brottsligheten kommer inte en lite grupp föräldrar med termos ens i närheten av. Jag tror inte heller man som förälder som är ute och går två gånger per termin når fram till de ungdomar som hamnat snett. 
  • Anonym (Mamma)
    Tom Araya skrev 2024-04-26 14:04:38 följande:
    Men du uttrycker dig ju faktiskt själviskt, så jag är inte särskilt förvånad över reaktionen, även om jag inte själv reagerar så.
    Därmed inte sagt från mitt håll att du är självisk utöver försvarbar nivå, men vi har alla olika uppfattningar om vad som är försvarbart.

    Jag förstår vad du menar. Men jag tycker också man ska ha förståelse för att det är omöjligt att leva utan en viss grad av själviskhet. Jag är inte obrydd inför andra
    människors svårigheter och är i många avseenden hjälpsam. Just den här frågan om nattvandring har dock aldrig känts relevant för mig. 


    Men jag uttryckte mig klantigt, det får jag ta på mig.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lenny) skrev 2024-04-26 20:11:42 följande:

    Du gör inte fel som inte nattvandrar, men din förklaring är inte särskilt sympatisk. 

    Kom i håg, i morgon kan det vara ditt eget barn som hamnat på avvägar. 


    Ja, men börjar något av mina barn vara ute och slira lovar jag att jag kommer gå ut. Och jag förväntar inte att andra föräldrar ska ta hand om mina barn. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lenny) skrev 2024-04-27 08:18:41 följande:
    Så hoppas vi att du inte själv börjar slira och att dina barn slirar med. För någon hjälp ska du inte förvänta.

    Det är inte det att du inte vill nattvandra. Det är mer att du tror att olycka är ett aktivt val. 
    Anonym (B) skrev 2024-04-27 04:36:49 följande:
    Hoppas du får vara med om att dina tonåringar blir svinpackade och däckar ute någonstans utan hjälp. Du har noll koll på vad nattvandrare gör. 

    Nu har jag trampat på ömma tår ser jag. För det är så klart just nattvandring som bär upp civilisationen och förhindrar barn att hamna snett i missbruk eller kriminalitet. Är det det ni ser i samhället runtomkring er? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ok) skrev 2024-04-27 08:47:31 följande:

    Jag tycker synd om dig. Men med din brist på empati gör du bäst i att stanna hemma. 


     


    Jag är inte oempatisk. Det kanske är så i vissa delar av landet att det stora problemet bland ungdomar är att de kanske nån gång blir för fulla och riskerar att somna i en buske, som det var när jag växte upp. Där kan säkert den här typen av aktiviteter från civilsamhället göra nytta.
    I området där jag bor, på torget och IP där ungdomarna hänger, är problemet öppen droghandel och att folk går runt med kniv och säkert andra vapen. I stadsdelen som ligger granne med oss har det skett flera skjutningar. Det är en värld som är helt främmande från det jag och mina barn lever i, jag känner inget ansvar för vad som sker där, och jag tror inte att en grupp promenerande medelklassföräldrar kan göra minsta lilla skillnad för de ungdomar som hänger där. Däremot finns nog en inte obefintlig risk att någon mamma eller pappa en dag får en kniv eller kula i sig för sin godhets skull. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Egoism) skrev 2024-04-27 10:07:27 följande:

    Du behöver inte nattvandra. Du behöver inte bry dig om andra än dina egna. Men samtidigt så hade du kunnat uttrycka dig på ett annat sätt. 

    Här har du en person som är driven och vill att alla, inte bara sina egna, barn och ungdomar ska få en tryggare tillvaro på kvällarna och nätterna och så säger du det du sa. Klantigt och otacksamt.

    Sedan så håller jag faktiskt med din bekant. Du låter rätt självisk. Du skulle endast hjälpa till om det var av egen vinning; dvs. att göra det tryggt för dina egna den kvällen. Annars anser du att det inte är ditt jobb att se till att andra barn och ungdomar får det tryggare. 

    De jag känner som nattvandrar är majoriteten föräldrar vars barn är i vuxen ålder (och inte är ute och slirar). De vill bara att samhället ska bli tryggare för alla och gör sitt yttersta för att hjälpa. Och deras engagemang och närvaro gör att det kanske förhindrar en våldtäkt, en misshandel, ett rån eller bara hjälper en berusad ungdomar hem. Helt fantastiskt att det finns människor som bryr sig om allas trygghet och säkerhet. 


    Varför är det just nattvandring som räknas för att man ska bli bedömd som en självisk eller osjälvisk person? Jag gör och har gjort andra saker till nytta för andras barn och ungdomar. Bara för att jag inte vill ge mig ut och försöka förhindra droghandel eller misshandel (som om nån skulle bry sig) blir jag stämplad som en oempatisk egoist. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ok) skrev 2024-04-27 10:24:16 följande:
    Varför tar du så illa upp av hennes kommentar? Om du vet att du hjälper/har hjälpt ungdomar på olika sätt, varför startar du ens tråden?

    Eller är det så att hon kom åt en öm tå? 
    Ingen öm tå men det är så klart inte roligt att bli ifrågasatt på det viset. Jag ser här att en del av er tycker det var helt rätt av henne medan andra inte. Så får det väl vara.

    Och jag förstår att jag uttryckte mig klumpigt men jag blev lite överrumplad.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Egoism) skrev 2024-04-27 11:46:50 följande:
    Fast det är ju inte för att du INTE nattvandrar som du, iaf i mitt tycke, ses som självisk utan för att ditt resonemang kring varför du inte nattvandrar är för att DINA barn inte är ute och slirar och då anser du att du inte behöver nattvandra. Det är ju du själv som skrivit att det är anledningen till varför du inte gör det. Du har dessutom skrivit att du skulle nattvandrat om dina egna barn var ute och slirade. Du ser inte hur det kan komma fram som själviskt? 

    Som om någon skulle bry sig? Vad menar du? Självklart finns det någon som bryr sig. Personen som blir misshandlad bryr sig. Hens föräldrar och närstående bryr sig. Det finns många som bryr sig. 

    Du säljer inte direkt in dig själv i denna tråd måste jag säga...

    Jag har inte sagt att jag skulle nattvandra om mina barn ute och rände, jag sa att jag skulle vara ute. Jag skulle kräva att få skjutsa, veta var de höll hus osv. Mitt fokus skulle fortfarande vara mina barn. Skulle jag ha vänner vars barn behövde stöd skulle jag också ställa upp. Men det är väsensskilt från det stök som föregår i vårt centrum.


    Jag menade vidare att det är stöket som inte skulle bry sig. Våld och droghandel sker uppenbarligen oavsett om en liten grupp föräldrar rör sig i krokarna eller inte. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hatar den typen) skrev 2024-04-27 19:20:07 följande:
    Jo, dessa privilegierade kvinnor har ingen förståelse för att andra föräldrar kan ha en annan situation, som inte möjliggör detta. 

    Och även detta att de inte fattar att alla inte har råd. Jag tänker på de där aktiviteterna man skulle göra för att få in pengar till klasskassan, t.ex.. Egentligen så var det ju föräldrarna som betalade ändå, för det skulle inte ha varit möjligt att prissätta de hembakade bullarna eller den hemgjorda saften så att det gick med vinst, utan ingredienserna (och även flaskor t.ex.) kostade mera för den som bakade/saftade än priset. Annars hade de inte blivit sålda.

    Detta att det skulle vara tillverkning och försäljning av något, var bara ett sätt att komma runt skolans regler om att skolan skulle vara avgiftsfri - det hade gått lika bra att bara ta ett belopp i reda pengar från varje familj. Men detta gjordes med lärarnas och skolans goda minne.

    Och ett annat exempel är de eviga insamlingarna till fröken. 50 kronor till varje fröken två gånger om året, och 100 kronor vid den avslutning då hon ska tackas av, kan vara väldigt mycket pengar för en ensamstående mamma med flera barn. 
    Jag tror just det är oförståelsen för min situation som triggade mig mot den där mamman. Hon sitter i sin kärnfamilj där pappan står för de mesta pengarna så hon kan jobba deltid och hitta på skolaktiviteter. Jag är tacksam för att det finns den typen av människor som har tid och lust. Själv hade jag inga bra förutsättningar när jag fick barn. Var lite ung och blåögd och blev dumpad av barnens pappa när den yngste var ett år. Men jag har ändå fixat en bra tillvaro för oss. Jag har en bra utbildning så vi har aldrig varit fattiga och vi bor bra. Jag la all ledig tid under flera år på barnens sportande. Skjutsade, sålde korv, bakade bullar, tvättade matchtröjor. La mitt personliga liv på hyllan. Det är först nu jag börjar få lite andrum och då ska hon komma och kräva mer av mig. Jag är inte alls bitter över mitt liv, det har varit tufft men väldigt givande och jag är stolt över mig själv, mina barn och det liv jag skapat åt oss. Men attans vad det stör mig när nån som hon ska komma och ha synpunkter.
Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?