• Anonym (J.K)

    Matplanering - era bästa tips!

    Jag tänkte att jag ska börja göra matlista för en månad framåt, för en familj på två vuxna och två barn i förskoleålder. Självklart med utrymme för att ändra och vara spontan, men så man slipper stå där och fundera över vad sjutton man ska äta flera gånger i veckan, att man inte har allt hemma och fastnar i att varva mellan några få maträtter. 

    Nu vill jag ha era bästa tips! Allt från era favoriträtter att planera in, billigare rätter att varva med till tips på hur man planerar för minsta möjliga svinn eller rena organiseringstips <3  

  • Svar på tråden Matplanering - era bästa tips!
  • Anonym (Käk)

    Kolla ica, coop och diverse matbloggare som har förslag på veckomenyer

  • Fjäril kär

    Kan tipsa om att med jämna intervaller skriva i menyn "restfest/buffe"  med intentionen att äta upp saker som kanske annars slängs. Värm,rör ihop, skiva, stek, koka osv och ställ fram en form av buffé och servera med sås-skvättar .. då blir man enkelt av med dom där korvarna, äggen, sillen, stekta potatisen osv som i sig inte räcker  till en måltid men väl en buffé. 

    På samma sätt kan man "koka ihop" rester till en pastasallad, en gratäng eller paj nån gång i månaden.  

  • MsM84

    Utgå från olika protein och kolhydratskällor för variation. Typ varje vecka gör vi en rätt med kyckling, en med fisk och en med köttfärs. Pasta/potatis/ris en gång var minst - eller vad ni ju gillar att äta. Vissa rätter kan ni göra storkok med och frysa in till en annan dag så slipper ni laga t ex köttfärssås dubbelt. Se också till att recepten är lagom för er familj. Vill båda ha matlåda och ett standardrecept på 4p inte räcker för det - ha det i åtanke så ni lagar lite mer som standard för att slippa stå utan matlådor.

  • Anonym (Jane)

    Ett tips är att göra storkok på maträtter som passar bra att frysa. Köttfärssås, grytor osv. 
    Då behöver ni inte planera för exakt varje dag utan kan vara flexibla. Kör det ihop sig på onsdagen när ni ska göra pannbiffar, så ta något ur frysen istället och ha pannbiffar på torsdagen. En eller två dagar i veckan kan vara fria för t ex hämtmat, frysta middagar eller laga något ni känner för. 

    Som någon annan skrev, om inte alla dagar är planerade, så ha även rest-dagar, där ni gör något av det som finns kvar. Alla behöver inte äta exakt samma mat varje måltid. Det går att ha lite korv t ex i frysen för att komplettera sådana rest-dagar. 

  • OlgaElvira

    Att planera för en hel månad på en gång kan bli övermäktigt. Föreslår att du tar en vecka i taget nu i början. 


    Titta på matsedeln för lunchen på förskolan. Planera in efter det. Det är en hel del jobb i början. Handla det mesta till veckans mat på en gång. Vid planering kolla upp vad som redan finns hemma. Laga inte för mycket mat så att det alltid blir rester. Det är bättre att den som är hungrig får ta en extra smörgås.
    Lycka till

  • Anonym (Mia)

    Involvera barnen! Låt dem välja en soppa var, en pasta rätt och/eller en favoriträtt.

    En månad är en lång tidsperiod så se till att ha med vårfavoriter och säsongsbetonad mat. Primörer, sparris, sallader, grilla .... Missa inte saker ni har längtat efter hela vintern.

    Frys in alla rester. En rulle maskeringstejp, en märkpenna och lådor som går att stapla är bra investeringar.

    Soppor, pastasåser, stirfries är superbra att använda up rester i. En skafferirens-middag i veckan kommer att hjälpa till att hålla nere spill.

    Planera in en superlätt matdag i veckan. Ibland fallerar all planering och orken finns inte. Jag tycker då att det är skönt att det finns ett alternativ som matchar min lathet. 

    När du planerar för en hel månad så har du en bra chans att köpa och tillaga ingredienser  som du använder i flera middagar. Kokar du bönor och kikärter så kan du använda dem i flera rätter, köttfärssås kan få vara med i en lasagne senare, osv.

  • Anonym (Kvinna 42)

    Något som är poppis och även nödvändigt ibland är något vi kallar för cirkusmiddag som vi lägger in i meny när vi vet att det är långa dagar med noll tid . Då äter vi tex fil och flingor och mackor,  korv med bröd , kokar gröt , eller käkar sill direkt ur burken eller vad som nu är tillgängligt .  Skönt med såna dagar då alla vet vad som gäller och alla kan ta något att äta oberoende av varandra.  Enkelt att anpassa efter vad som finns hemma och man behöver inte handla särskilt då det i regel är sånt man redan har 
     

  • Limajo

    Min matplanering sträcker sig över sex veckor. Veckodagarna har teman.


    Måndag - torsdag är temat: Fisk-färs-kyckling-vegetariskt.  


    Fredag typisk ungdomsmat (taco, pizza osv)

    Lördag lite finare mat

    Söndag långkok.

    Det är sällan jag helt håller mig till planen men det underlättar så mycket att ha den att utgå ifrån. 


    Nån gång per år ser jag över och byter ut vissa rätter.

  • Anonym (Gammal goding)

    Vi kör den gamla arbetarcafemenyn:
    Måndag: Korv och chark
    Tisdag: fisk
    Onsdag: Färs
    Torsdag: soppa och efterrätt
    Fredag: Kött eller kyckling

    Lördag och söndag är öppna för happenings, rester, hämtmat mm. 

  • Anonym

    Jag planerar en vecka i taget. 
    Veckohandlar på helgen.
    I skafferiet har jag makaroner, spaghetti, ris, bulgur, potatismos.
    Sedan köper jag, korv, köttfärs, tonfisk, kotlett, bacon, fryst panerad fisk, kyckling, köttbullar mm

  • Anonym (Matlista)

    Jag har i omgångar gjort matlistor. Senast i januari gjorde jag för januari till maj. Favoriträtterna i familjen fick återkomma med ojämna mellanrum oftare än annat. 

    Jag har googlat matlistor på nätet och lite otippat även på Facebook. Om man ställer sig i sökfältet på FB och skriver veckomatlista eller bara matlista kan man få träffar i olika offentliga inlägg på folks sidor eller i offentliga grupper. 

    Ibland har vi testat något nytt. Har man tur och faller familjen i smaken så återkommer rätten gärna. 

    Listan är inte slavisk men det är så mycket lättare att planera inköp med mera. Inser vi att det är någon dag som maten inte funkar så kan man bara stryka eller ta bort maträtten. 

    Försöker också variera fisk, kyckling och kött. Nästan inget vegetariskt då vi inte riktigt uppskattar den maten samt allergi mot lite grand. Försöker också variera pasta, ris, potatis så det inte blir en vecka med bara pasta eller liknande. 

    Har också några dagar där barnen får hjälpa till att laga mat då är middagarna anpassade efter deras nivå och kunskap samt en dag jag vet att de inte har en aktivitet. 

    Det tar en stund att göra det och ja, det är lite pyssel, men shit va det var skönt när listan var gjord! Så mycket gnäll har det inte varit ifrån barnen. Det som missats är fisken av någon anledning. Främst för att vi har fått aktivitet på fiskdagar som gör att det har varit enklare med köttbullar och pasta exempelvis för att veta att barnen äter ordentligt innan aktivitet än inte alls. 

    Halv- och helfabrikat är lika välkommet som att laga maten från grunden. Således äter vi både pulversoppor som gulasch på burk som att fixa en söndagsstek. Det viktiga är att lägga det på nivån som man känner att man klarar av och har ork till. 

Svar på tråden Matplanering - era bästa tips!