• Anonym (Diskmedel)

    Varför är många barn så ouppfostrade?

    Och varför accepterar föräldrar att de inte säger tack? Var det bättre förr? Det var det. Om man fick "främmande" som det hette då, så var inte allt fokus på barnen, och de visste att man skulle uppföra sig. De fick vara med en liten stund, men sedan så var det föräldrarna som skulle umgås. Barnen satt vid ett eget bord så att föräldrarna kunde prata ifred. Blev vi skadade eller "kränkta" av detta? Nej. Men när jag har besökt familjer med barn så skriker de och tjatar för att få uppmärksamhet.

    Barnen respekterade sina lärare, och det var tyst på lektionerna. De räckte upp handen om de ville något. Men så är det inte nu för tiden, och lärarna har det inte lätt.

     Men nu för tiden verkar det vara barnen som bestämmer. Och då blir de diagnostiserade med ADHD och andra diagnoser. Föräldrarna skyller på denna diagnos när barnen bär sig illa åt. Barn är inte dumma, och de lär sig att de är lite "speciella" och kan göra som de vill. Tidigare så fanns inte dessa diagnoser, det är något nytt. Och det är samma sak med "selektiv ätstörning"  -barnet vägrar att äta mat som de inte tycker om. Jag var väldigt pipplig med maten som barn, men det var bara att äta upp.

  • Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 14:09:51 följande:
    Jag tänker att barn numer får prata och höras, jämfört med förr i tiden när de skulle vara tysta och veta sin plats. Barn har inte samma konsekvenstänk eller resonemang förmåga som vuxna så deras prat kommer framstå som mer omoget och jobbigt. Man kan inte förvänta sig av ett barn att det är en liten vuxen, av det enkla skälet att det inte är det.
    Mina barn får både synas och höras, men de är uppfostrade att inte avbryta någon, varken vuxna eller barn. På samma sätt som vi vuxna inte avbryter barnen. Händer det får man be om ursäkt och vänta på sin tur att prata. Man kan självklart inte förvänta sig att ett barn ska förstå det på egen hand, det åligger mig som förälder att uppfostra dem till vettiga individer.
  • Anonym (Pappa till tre barn)

    Det är många saker. Men den främsta är nog att synen på uppfostran började förändras kraftigt på 90-talet och fortsatte ännu mer efter sekelskiftet. Mindre krav ställdes på barn. Och barn skulle vara med och bestämma allt mer.


    Föräldrar saknade också disciplinen och tålamodet att stå emot barns tjat. Man gav efter istället för att sätta sunda gränser. Man förstod inte att man gjorde barnen en björntjänst och gjorde det jobbigare för en själv som förälder i det långa loppet.


    Sen också synen på obehag för barn. För att barn ska utvecklas bra så måste de få vara ledsna och arga då och då. Man ska inte försöka stoppa känslorna genom att ge barnet vad de vill ha.


    Sen behöver barn också få konsekvenser när de gör fel. Tycker de inte om maten så laga ingen annan mat. De får gå hungriga.


    Klär de inte på sig i tid så får de inte ta sig ut och leka. Alternativt så klär man på barnen oavsett vad de tycker. Barn tål att man tvingar på dem kläder.


    Sen ska man inte sätta dem framför en skärm för att man vill ha lite egentid. Kanske en timme per dag efter de fyllt några år men inte mer.

  • Anonym (Pappa till tre barn)

    Ett tillägg är att förskolan också förändrats mycket. Den var inte lika slapp tidigare. Och samtidigt hindrar läroplanen personalen att agera i vissa situationer. 

  • Anonym (Ärla)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 12:41:02 följande:
    Nej 
    Du har rätt och lärarna som faktiskt sa det hade fel?
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Ärla) skrev 2024-05-06 14:49:32 följande:
    Du har rätt och lärarna som faktiskt sa det hade fel?
    Tja, kanske. Eller så har ingen av oss hela sanningen.
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-05-06 14:41:37 följande:

    Ett tillägg är att förskolan också förändrats mycket. Den var inte lika slapp tidigare. Och samtidigt hindrar läroplanen personalen att agera i vissa situationer. 


    Slapp?! Jämför mina barns förskola mot min. Milsvid skillnad. Min var fri lek och förvaring. Deras är läroplaner och uppföljningsmål.

    Just ja, en fröken på vår avdelning gav barnen stryk med när jag var liten. Det har ju såklart ändrats.
  • Anonym (Ärla)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 15:17:51 följande:
    Tja, kanske. Eller så har ingen av oss hela sanningen.
    Då kanske du inte ska låta så tvärsäker?
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Pia) skrev 2024-05-06 14:20:58 följande:
    Mina barn får både synas och höras, men de är uppfostrade att inte avbryta någon, varken vuxna eller barn. På samma sätt som vi vuxna inte avbryter barnen. Händer det får man be om ursäkt och vänta på sin tur att prata. Man kan självklart inte förvänta sig att ett barn ska förstå det på egen hand, det åligger mig som förälder att uppfostra dem till vettiga individer.
    Mina med. Men de kommer inte ha förmågan att helt förstå det när de är små, på det vis man kan förvänta sig av dig och mig. De kommer göra fel oftare eftersom de inte har den utvecklade förmågan helt än som vi har.
  • Anonym (Fred)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 14:09:51 följande:
    Jag tänker att barn numer får prata och höras, jämfört med förr i tiden när de skulle vara tysta och veta sin plats. Barn har inte samma konsekvenstänk eller resonemang förmåga som vuxna så deras prat kommer framstå som mer omoget och jobbigt. Man kan inte förvänta sig av ett barn att det är en liten vuxen, av det enkla skälet att det inte är det.
    Respektera andra går åt två håll.
  • Anonym (Ärla)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 15:19:04 följande:
    Slapp?! Jämför mina barns förskola mot min. Milsvid skillnad. Min var fri lek och förvaring. Deras är läroplaner och uppföljningsmål.

    Just ja, en fröken på vår avdelning gav barnen stryk med när jag var liten. Det har ju såklart ändrats.
    Du har själv skrivit att du växte upp på 80- och 90-talet. Om den fröken slog ungarna så begick hon ett brott.

    "1958 infördes förbud mot aga, som det då kallades, i svenska skolor. Då var det bara Norge i hela världen som hade ett liknande förbud. 1979 var Sverige det första landet i världen som förbjöd våld mot barn, både i hemmet och i skolan.

    Lag infördes år 1979."

    Källa: www.raddabarnen.se/rad-och-kunskap/vald-mot-barn/barnens-varldskarta/sverige/

Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?