• Anonym (Toker)

    När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?

    Om du pratar med en psykoterapeut, du erkänner att du begått brott som har fängelse i straffskalan. Men det finns inte så mycket mer att gå på än det du sagt. Inga bevis eller så.

    Måste de anmäla det då?

  • Svar på tråden När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Camilla) skrev 2024-05-03 07:15:55 följande:
    Där har du fel om prästen. Om misstanke finns eller klart uttalad om att skada andra måste du som präst röja din tystnadsplikt. Inte i annat fall den är absolut. 
    Det stämmer inte.
  • Anonym (V)
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-03 01:56:09 följande:
    Men vi har ju allmän vittnesplikt för alla, undantag är väl typ bara nära släktingar?
    Ett annat undantag saker präster får veta under bikt eller själavårdssamtal. 
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (....) skrev 2024-05-03 02:03:07 följande:
    Inte präster. Så måste det vara, för annars skulle ju ingen våga bikta sina synder (om dessa även utgör brott mot de världsliga lagarna).

    www.svenskakyrkan.se/samtalsstod/tystnadsplikt

    Prästen har absolut tystnadsplikt

    Vid bikt och enskild själavård har prästen absolut tystnadsplikt. Det finns inga undantag från tystnadsplikten. Även om du som samtalat med prästen vill att prästen ska föra uppgifter vidare går det inte. 


    En präst får inte heller kallas att vittna i en rättegång om sådant som prästen har fått veta under bikt eller enskild själavård. 


    Och det är tur att det andningshålet finns. Jag förstår inte hur någon öht vågar lätta sitt hjärta hos diverse andra som har en "tystnadplikt" full med undantag.

    Iaf när det finns barn med i bilden.

    Vilken förälder vågar söka hjälp för sitt missbruk? Lika med anmälan.
    Vilken förälder vågar söka hjälp för våld i relationen? Lika med anmälan.
    Vilken förälder vågar tala om självmordstankar? Lika med anmälan.

    Den där förbaskade anmälningplikten driver människor i fördärvet, alternativt i graven. 
    Tror inte att den stora massa vet att hos prästen är det säkert att lätta sitt hjärta... och det är synd.
  • Anonym (Toker)

    Inget ont om präster och deras tystnadsplikt. Men har de samma kunskap som psykologer och psykoterapeuter då?

    Tänkte att det ändå finns lite olika fokusområden i deras utbildningar?

  • Anonym (....)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-05-03 16:26:03 följande:
    Och det är tur att det andningshålet finns. Jag förstår inte hur någon öht vågar lätta sitt hjärta hos diverse andra som har en "tystnadplikt" full med undantag.

    Iaf när det finns barn med i bilden.

    Vilken förälder vågar söka hjälp för sitt missbruk? Lika med anmälan.
    Vilken förälder vågar söka hjälp för våld i relationen? Lika med anmälan.
    Vilken förälder vågar tala om självmordstankar? Lika med anmälan.

    Den där förbaskade anmälningplikten driver människor i fördärvet, alternativt i graven. 
    Tror inte att den stora massa vet att hos prästen är det säkert att lätta sitt hjärta... och det är synd.
    Jo. Det är många som gör det misstaget, för de har alltid hört det där att sjukvårdspersonal har tystnadsplikt. De känner inte till att anmälningsplikten trumfar tystnadsplikten. Man ska vara enormt försiktig med vad man säger till en vårdpersonal om man har barn - eller tänker skaffa det i framtiden. För påbörjar soc en utredning, så får de ut även äldre journaler om de vill. 
    Anonym (Toker) skrev 2024-05-03 17:13:26 följande:

    Inget ont om präster och deras tystnadsplikt. Men har de samma kunskap som psykologer och psykoterapeuter då?

    Tänkte att det ändå finns lite olika fokusområden i deras utbildningar?


    Det är jag inte insatt i, men i alla fall har en präst som arbetat som det länge en enorm erfarenhet av människor och deras själsliga problem. Han har hört allting förr så att säga. 

  • FtS70

    På den tiden jag jobbade i psykiatrin i Sverige såg vi vår tystnadsplikt jämförbar med prästers under själavårdande samtal, d v s absolut. För mig var det en självklar grundprincip.

  • Anonym (....)
    FtS70 skrev 2024-05-03 18:47:29 följande:

    På den tiden jag jobbade i psykiatrin i Sverige såg vi vår tystnadsplikt jämförbar med prästers under själavårdande samtal, d v s absolut. För mig var det en självklar grundprincip.


    Fast ni skrev väl journaler? Och de journalerna hade en domstol kunnat bestämma, att de skulle lämnas ut. Präster för överhuvudtaget inga journaler. (Vilket gör att de måste ha bra minne!)
  • Anonym (V)
    FtS70 skrev 2024-05-03 18:47:29 följande:

    På den tiden jag jobbade i psykiatrin i Sverige såg vi vår tystnadsplikt jämförbar med prästers under själavårdande samtal, d v s absolut. För mig var det en självklar grundprincip.


    Då begick du tjänstefel. Psykiatrin är enligt lag skyldiga att skriva journal exempelvis och att anmäla till socialtjänsten när barn far illa. Att man kan ignorera att anmäla till socialen förstår jag men hur undvek du att skriva journaler? 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (V) skrev 2024-05-04 02:28:04 följande:
    Då begick du tjänstefel. Psykiatrin är enligt lag skyldiga att skriva journal exempelvis och att anmäla till socialtjänsten när barn far illa. Att man kan ignorera att anmäla till socialen förstår jag men hur undvek du att skriva journaler? 
    Lite special. Jag är anonym på mina besök. I vart fall tror jag det. Anteckningar förs, de förstörs om jag slutar. Har det sagts till mig.

    Men...

    Helt uppenbart förs det ju anteckningar. Hon är påläst under våra samtal och refererar ofta till saker sagda långt tillbaka i tid. Hon för inga anteckningar under mötet.

    Hur ser journalen efter ett 45min samtal ut? Hur förs dem?
  • Anonym (Camilla)

    Hur du för journal för anonym vete fasen men inom psykiatrin har man har man stöd i mallar med sökord. Man noterar vad som är aktuellt. Alltså syftet med besöket. Vad du ser dvs utanpåskriften. Allmäntillstånd. Psyk status för viss bedömning ingår alltid. Vad som hänt sedan senast. Dagens möte. Syftet med det. En sammanfattande bedömning och planerade åtgärder. Beslut om vidare kontakt typ vilket tidsspann för nästa besök. Skriver sällan exakt vad en pat säger. Alltså ingen mitt livs novell. Nämner en ev tredje part vid namn. Suicidriskbedömning ligger i egen anteckning. Måste följa riktlinjer bl a socialstyrelsens. 


    Men din terapeut är väl förberedd och påläst. Dokumenterar bra och har ett hästminne. Henne ska du vara rädd om och sluta se det som en lek. Där var du vunnit mycket om du kan gå vidare från det. Inte vara misstänksam och ffa vilja komma ifrån ditt guilty pleasure. Du är fullt medveten om att det är skadligt. När du knäckt koden inom dig finns chans till tillfrisknande. 

Svar på tråden När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?