• Anonym (H)

    Rädd att aldrig träffa ngn

    Hej! 

    Jag är en kvinna på 43 år som plötsligt insett att det inte längre är lätt när man försöker dejta. När jag var yngre bjöd killar ut på restaurang osv. Nu är det totalt dött. Kan skriva med en kille på exempelvis Tinder men sedan rinner det ut i sanden, ingen tar initiativ till att ses. Inbillar mig att jag fortfarande har ett fördelaktigt yttre. Är fortfarande smal, får höra att jag ser mycket yngre ut osv. Börjar på riktigt få lite små panik. Känner att jag inte längre kan ta män för givet på samma sätt som jag har gjort. Hittar jag en bra känner jag att jag måste anstränga mig mer. 

    Hur träffar jag män i min ålder? Någon med liknande erfarenheter eller tips? 

  • Svar på tråden Rädd att aldrig träffa ngn
  • prospicientia

    Här var i alla fall hyfsad nivå på samtalet. Låt oss hålla det så!


    Anonym (H) skrev 2024-05-03 22:11:30 följande:
    Rädd att aldrig träffa ngn

    Hej! 

    Jag är en kvinna på 43 år som plötsligt insett att det inte längre är lätt när man försöker dejta. När jag var yngre bjöd killar ut på restaurang osv. Nu är det totalt dött. Kan skriva med en kille på exempelvis Tinder men sedan rinner det ut i sanden, ingen tar initiativ till att ses. Inbillar mig att jag fortfarande har ett fördelaktigt yttre. Är fortfarande smal, får höra att jag ser mycket yngre ut osv. Börjar på riktigt få lite små panik. Känner att jag inte längre kan ta män för givet på samma sätt som jag har gjort. Hittar jag en bra känner jag att jag måste anstränga mig mer. 

    Hur träffar jag män i min ålder? Någon med liknande erfarenheter eller tips? 


    (Man på 46) Ja, detta med att ingen tar initiativet till att träffas känner jag igen och att det bara rinner ut i sanden hela tiden. Har man växlat några meddelanden och inget händer mer och jag skickat senast så antar jag ju att kvinnan ifråga inte är intresserad mer. Ibland provar jag med att skriva nåt spontant till efter några dagar.

    Måste killar bjuda ut dig? Många av båda könen är ganska utseendefixerade - särskilt på nätet; jag är det inte.

    Jag tror att ett av problemen med nätet och med appar som Tinder är att folk har en orealistisk förväntning om att dejtandet ska fungera ungefär som när man träffar någon öga mot öga. Jag hade kontakt med en kvinna i somras och höstas som jag träffat i en grupp och efter ett antal interaktioner och träffar så började jag bli kär i henne. Jag väntade antagligen lite för länge, men att berätta hut jag kände, men ... Hur som helst så tror jag inte på att texta en massa och bestämma sig för att det är rätt person att försöka satsa på. Det är för lite information och inget naturligt sätt att interagera på. Det är mycket bättre att träffas på någon gemensam aktivitet ute.

    Så mitt förslag är att inte satsa på rätt person utan samla på dem som är trevliga och som du/man kommer bra överens med och som det går att ha intressanta och givande samtal med eller som du/man blir mer nyfiken på att lära känna mer även om det inte känns som rätt person att ha ett förhållande med. Gå ut och ha middag med dem och ha trevligt! Sen kanske det inte blir något mer just dem om det nu ändå inte känts helt rätt från början, men är det så viktigt? Är det inte viktigare att bara umgås och ha det bra? :) Det går att föreslå annat som att gå till en brädspelklubb tillsammans en kväll t.ex. om man delar det intresset. Satsa på komppisskap till att börja med! Jag tror inte på att lägga på annat innan man ens har träffats både i grupp och på tu man hand vid upprepade tillfällen.
  • Anonym (Jakob)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-04 12:18:06 följande:
    Jag känner också så ibland. Är bitter och arg för att allt handlar om yta. Men jag vet innerst inne att det inte är så. Som en skrev här så är det viktigt vilken känsla man får av nån, och det kan jag skriva under på. Jag har själv blivit feg och rädd, och det blir allt svårare med dejting ju längre tid jag är inaktiv. Bara varit på dejt med 2 kvinnor senaste 10 åren. Jag ska försöka komma igång lite igen, så att jag inte övertänker allt. Tyvärr så hittar jag ingen intressant att skriva till.
    Jag försökte under alla år att hitta en livskamrat, men blev bemött av total ointresse och givetvis tog självkänslan mer och mer stryk under tidens gång. Jag gjorde ett experiment och bytte ut mitt foto i en träffsida mot ett foto av en man jag valde på måfå på nätet. En kille med normalutseende. Profiltexten ändrade jag inte. Innan fick jag inga reaktioner alls. Inga svar på mina brev. Efter fotobytet fick jag 10 brev på två dagar.... Det blev droppen för mig. Jag gav upp. Det var nödvändigt för att rädda det lilla jag hade kvar av självkänsla och självförtroende. Inte för att överdramatisera, men det hade inte blivit något bra av att fortsätta. Det blev till att försöka göra det bästa av livet ändå. Det har gått hyfsat, men det går i vågor. Med låg självkänsla blir jag utöver utseendet än mer oattraktiv för kvinnorna. Innan kvinna vill ha en man som mer eller mindre ber om ursäkt för att han finns och det säger jag inget om. Nu låter det som jag tar på mig offerkoftan här, men jag är inte unik på något sätt. Ensamma människor har funnits ända sedan människan hoppade ner från trädet.   
  • Anonym (Man)
    Anonym (Jakob) skrev 2024-05-04 15:06:41 följande:
    Jag försökte under alla år att hitta en livskamrat, men blev bemött av total ointresse och givetvis tog självkänslan mer och mer stryk under tidens gång. Jag gjorde ett experiment och bytte ut mitt foto i en träffsida mot ett foto av en man jag valde på måfå på nätet. En kille med normalutseende. Profiltexten ändrade jag inte. Innan fick jag inga reaktioner alls. Inga svar på mina brev. Efter fotobytet fick jag 10 brev på två dagar.... Det blev droppen för mig. Jag gav upp. Det var nödvändigt för att rädda det lilla jag hade kvar av självkänsla och självförtroende. Inte för att överdramatisera, men det hade inte blivit något bra av att fortsätta. Det blev till att försöka göra det bästa av livet ändå. Det har gått hyfsat, men det går i vågor. Med låg självkänsla blir jag utöver utseendet än mer oattraktiv för kvinnorna. Innan kvinna vill ha en man som mer eller mindre ber om ursäkt för att han finns och det säger jag inget om. Nu låter det som jag tar på mig offerkoftan här, men jag är inte unik på något sätt. Ensamma människor har funnits ända sedan människan hoppade ner från trädet.   
    Känner igen det med profilbild. Jag har aldrig haft en som lockar. Sen kan alltid folk ljuga och säga att utseendet inte spelar någon roll, eller att det finns någon för alla. Men jag tror som dig att det är bättre att acceptera att vissa av oss helt enkelt förblir ensamma.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (H) skrev 2024-05-03 22:11:30 följande:
    Rädd att aldrig träffa ngn

    Hej! 

    Jag är en kvinna på 43 år som plötsligt insett att det inte längre är lätt när man försöker dejta. När jag var yngre bjöd killar ut på restaurang osv. Nu är det totalt dött. Kan skriva med en kille på exempelvis Tinder men sedan rinner det ut i sanden, ingen tar initiativ till att ses. Inbillar mig att jag fortfarande har ett fördelaktigt yttre. Är fortfarande smal, får höra att jag ser mycket yngre ut osv. Börjar på riktigt få lite små panik. Känner att jag inte längre kan ta män för givet på samma sätt som jag har gjort. Hittar jag en bra känner jag att jag måste anstränga mig mer. 

    Hur träffar jag män i min ålder? Någon med liknande erfarenheter eller tips? 


    Mitt tips är att ta mer egna initiativ. Det funkar inte längre att sitta och vänta på att män ska göra allt. En nackdel med att bli äldre!
    Förutsättningen är dock att man tål att bli nobbad, något som många kvinnor har svårt med.
  • Anonym (Jens)

    På herrmiddagen jag var på igår så diskuterades det här med relationer i Sverige. Samtliga 9 herrar, mellan 46-62 är singlar men alla har haft minst en längre fast relation. Alla utom en har barn. Vi är alla storstadsmän.

    Män är singlar av flera orsaker!  Så här tyckte gänget.

    1. Ökad politisk polarisering! Kvinnor röstar mer rött eller grönt medan män i huvudsak röstar blått eller mörkblått. Skiljelinjerna har blivit allt tydligare med åren.

    2. #metoo togs också upp som orsak, Många män blev lite rädda, andra blev förvirrade över att spelplanen förändrades dramatiskt.

    3. Mansrollen i en relation har förändrats kraftigt de senaste 20-30 åren. Skillnader mellan könen har helt suddats ut. Vi tror att många män i medelåldern känner sig otillräckliga och inte behövda.

  • Smecker

    TS, du får helt enkelt börja anstränga dig mer. Varför skulle en attraktiv man på 40+ välja just dig?


    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Jakob)
    Anonym (Man) skrev 2024-05-04 15:12:32 följande:
    Känner igen det med profilbild. Jag har aldrig haft en som lockar. Sen kan alltid folk ljuga och säga att utseendet inte spelar någon roll, eller att det finns någon för alla. Men jag tror som dig att det är bättre att acceptera att vissa av oss helt enkelt förblir ensamma.
    Det var inte lätt att acceptera det. Innerst inne fanns en vilja, om än svag, att fortsätta försöka hitta någon, men jag kände att jag hade inga reserver av hopp kvar. Nu var det bara att försöka hålla sig över ytan och göra det bästa av livet. Jag slutade att söka aktivt för fem år sedan och överlät åt ödet att avgöra om jag någonsin träffar någon eller inte.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Jens) skrev 2024-05-04 18:19:10 följande:

    På herrmiddagen jag var på igår så diskuterades det här med relationer i Sverige. Samtliga 9 herrar, mellan 46-62 är singlar men alla har haft minst en längre fast relation. Alla utom en har barn. Vi är alla storstadsmän.

    Män är singlar av flera orsaker!  Så här tyckte gänget.

    1. Ökad politisk polarisering! Kvinnor röstar mer rött eller grönt medan män i huvudsak röstar blått eller mörkblått. Skiljelinjerna har blivit allt tydligare med åren.

    2. #metoo togs också upp som orsak, Många män blev lite rädda, andra blev förvirrade över att spelplanen förändrades dramatiskt.

    3. Mansrollen i en relation har förändrats kraftigt de senaste 20-30 åren. Skillnader mellan könen har helt suddats ut. Vi tror att många män i medelåldern känner sig otillräckliga och inte behövda.


    Vad snackar du om ?? 


    Metoo gav alla kvinnor rätten till att anmäla våldtäkt 3 dagar efter bara för att de ångrade sig.  Kvinnor röstar mer socialdemokraterna, det vet vi alla. Hon (Magdalena) är dessutom en kvinna, men de blundar gärna för hennes alkoholism.


    Många män är otillräckliga, då kvinnor fasas in bara p ga kön men utan kunskap.


    Men för att återgå till verkligheten, ingen politiskt styrande parti alt över gränsen söker folkets bästa. Ändå går folk och röstar för fullt.  Utan att kräva ansvar.  


    Män är starkare, män får gå upp tidigare än kl 08-09 för att få samhället att rulla. Men det erkänns inte. Då är man ju en kvinno-fientlig man. Som att kvinnorna gärna går upp 06-+730 för att dricka sitt kaffe, ja men då ska det sparkas rakt bakåt ut att de minsann går upp tidigt. Jävla bullshit! kanske 1 procent av kvinnorna utanför vårdyrket går upp så tidigt faktiskt! 


    Jens du är en kvinna rakt av. annars hade du inte ens tagit upp dina punkter. 


    Hade Metoo existerat på 50-70 talet så hade du inte wens själv existerat. En åtanke att faktiskt fundera över ! 

  • Anonym (Luleå)
    Anonym (hmm) skrev 2024-05-05 01:57:10 följande:

    Vad snackar du om ?? 


    Metoo gav alla kvinnor rätten till att anmäla våldtäkt 3 dagar efter bara för att de ångrade sig.  Kvinnor röstar mer socialdemokraterna, det vet vi alla. Hon (Magdalena) är dessutom en kvinna, men de blundar gärna för hennes alkoholism.


    Många män är otillräckliga, då kvinnor fasas in bara p ga kön men utan kunskap.


    Men för att återgå till verkligheten, ingen politiskt styrande parti alt över gränsen söker folkets bästa. Ändå går folk och röstar för fullt.  Utan att kräva ansvar.  


    Män är starkare, män får gå upp tidigare än kl 08-09 för att få samhället att rulla. Men det erkänns inte. Då är man ju en kvinno-fientlig man. Som att kvinnorna gärna går upp 06-+730 för att dricka sitt kaffe, ja men då ska det sparkas rakt bakåt ut att de minsann går upp tidigt. Jävla bullshit! kanske 1 procent av kvinnorna utanför vårdyrket går upp så tidigt faktiskt! 


    Jens du är en kvinna rakt av. annars hade du inte ens tagit upp dina punkter. 


    Hade Metoo existerat på 50-70 talet så hade du inte wens själv existerat. En åtanke att faktiskt fundera över ! 


    Kul att se en kvinnofientlig snubbe skälla på en annan.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Luleå) skrev 2024-05-05 02:34:44 följande:
    Kul att se en kvinnofientlig snubbe skälla på en annan.
    Låt halvgå för ditt tyckande. Var, var Jens kvinnofientlig menar du? Vänligen citera? 
Svar på tråden Rädd att aldrig träffa ngn