• Anonym (Mamma)

    Dotter anklagad för plagiat igen

    Så fruktansvärt less nu. Det hände när hon var ny i förra skolan och nu när hon bytt för ca ett halvår sen har det hänt igen. Hon har ett väldigt moget språk, använder ord och uttryck som inte är vanligt för hennes ålder (14) och nu fick hon F på en fantastiskt fint skriven novell för att läraren inte tror att det är hon som skrivit den.

    Hur tar man det vidare? Är så arg, att skolan är kass har vi fått erfara flera gånger, men att anklaga någon för plagiat, utan något som helst bevis, och sätta betyg därefter är så sjukt orättvist.

  • Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen
  • Anonym (Tanke)

    Kan man inte låta dottern skriva en text under skoltid, under övervakning så att man är säker på att hon inte plagierat, för att få en uppfattning om hennes språk? Om då läraren ser att dottern kan åstadkomma en text på samma nivå (med hänsyn till att hon är under press när hon skriver den), så kan denna anklagelse om plagiat visas vara ogrundad.

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (J) skrev 2024-05-05 14:18:08 följande:
    Självklart gällde det inte 1 elev. Utan flera. 

    Jag kommenerade påståendet av den " så kallade läraren" att en lärare är inte skyldig att redovisa någonting inte ens för rektorn. 
     
    Och det stämmer inte. 
    Det stämmer mycket väl att man inte behöver redovisa sin bedömning, särskilt inte av enskilda uppgifter. Däremot kan man till vårdnadshavare behöva ange orsak till ett slutbetyg, men där finns inget krav på hur det ska gå till heller, dvs hur detaljerad man behöver vara.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 14:27:25 följande:
    Ts skriver själv att dottern inte visat samma kvaliteter i andra skriftliga uppgifter så jag utgår från den informationen.

    Nu är det ju inte så det går till heller. Novellskrivning förekommer i åk 8 och man har hela tre år på sig att visa sina förmågor. Detta är en enda uppgift bland många andra och ingen normalt funtad lärare skulle sänka betyget pga det. Faktum är att man då inte alls har förstått hur betygssättning går till och begår vad många nog skulle kalla grovt tjänstefel. Dessutom är det först i åk 9 som betygen verkligen räknas och då beror det på om eleven under sina år lyckats uppvisa goda förmågor eller inte, men det brukar vara just under sista året som man brukar ha utvecklats mest. Även om man bara skulle se till betygen i åk 8 så är det fortfarande så att en enda uppgift inte kan sänka omdömet.
    Det har väl TS ändå aldrig skrivit?

    Jag tänkte på kursbetyg som väl sätts löpande och inte bara i sista årskursen?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 14:27:25 följande:
    Ts skriver själv att dottern inte visat samma kvaliteter i andra skriftliga uppgifter så jag utgår från den informationen.

    Nu är det ju inte så det går till heller. Novellskrivning förekommer i åk 8 och man har hela tre år på sig att visa sina förmågor. Detta är en enda uppgift bland många andra och ingen normalt funtad lärare skulle sänka betyget pga det. Faktum är att man då inte alls har förstått hur betygssättning går till och begår vad många nog skulle kalla grovt tjänstefel. Dessutom är det först i åk 9 som betygen verkligen räknas och då beror det på om eleven under sina år lyckats uppvisa goda förmågor eller inte, men det brukar vara just under sista året som man brukar ha utvecklats mest. Även om man bara skulle se till betygen i åk 8 så är det fortfarande så att en enda uppgift inte kan sänka omdömet.
    Fast det har jag inte sagt, jag sa att det blir tydligast i berättelseskrivande, det är då hon verkligen är i sitt esse. De har inte haft det tidigare de här månaderna.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 14:32:29 följande:
    Det har väl TS ändå aldrig skrivit?

    Jag tänkte på kursbetyg som väl sätts löpande och inte bara i sista årskursen?
    För att svara på din andra fråga först; nej, man sätter inte kursbetyg förrän sista terminen i åk 9. Fram till dess ska det vara en bedömning av hur väl elevens förmågor uppfyller de kunskapskraven. Det innebär att man vanligen får ganska låga resultat första året, men i takt med att man utvecklas så bör det också avspegla sig i betygen. Det är alltså hela tiden åk 9:s kunskapskriterier man bedömer gentemot.

    Här är det jag läste som verkar antyda att det är skillnad mellan olika uppgifter:
    FJÄRIL KÄR SKREV 2024-05-04 12:03:04 FÖLJANDE:

    Använder hon samma språk i övriga uppgifter?  


    Jo, men det blir ju mycket tydligare i berättelseskrivande.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-05 14:35:07 följande:
    Fast det har jag inte sagt, jag sa att det blir tydligast i berättelseskrivande, det är då hon verkligen är i sitt esse. De har inte haft det tidigare de här månaderna.
    Precis, "tydligast", med andra ord inte lika tydligt i andra uppgifter. Du har antagligen läst hennes andra texter och även om du nu inte är lärare, ser du verkligen samma nivå mellan novellen och övrigt skrivande?
  • Anonym (Lärare)

    Och en fråga till ts, har läraren sagt varför hon tror att din dotter inte skrivit novellen? Är det språket eller innehållet?

  • Anonym (Idioter i tråden)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 14:36:19 följande:
    För att svara på din andra fråga först; nej, man sätter inte kursbetyg förrän sista terminen i åk 9. Fram till dess ska det vara en bedömning av hur väl elevens förmågor uppfyller de kunskapskraven. Det innebär att man vanligen får ganska låga resultat första året, men i takt med att man utvecklas så bör det också avspegla sig i betygen. Det är alltså hela tiden åk 9:s kunskapskriterier man bedömer gentemot.

    Här är det jag läste som verkar antyda att det är skillnad mellan olika uppgifter:
    FJÄRIL KÄR SKREV 2024-05-04 12:03:04 FÖLJANDE:

    Använder hon samma språk i övriga uppgifter?  


    Jo, men det blir ju mycket tydligare i berättelseskrivande.
    Fast du antog vad ts sa, vilket faktiskt var fel. 

    Ok, men skiljer sig detta mot gymnasiet? Det har ju varit en himla debatt om kursbetyg som följer med eleven och att just vissa uppgifter kan sänka ett kursbetyg och därmed också elevens snittbetyg totalt. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 14:42:28 följande:
    Fast du antog vad ts sa, vilket faktiskt var fel. 

    Ok, men skiljer sig detta mot gymnasiet? Det har ju varit en himla debatt om kursbetyg som följer med eleven och att just vissa uppgifter kan sänka ett kursbetyg och därmed också elevens snittbetyg totalt. 
    Skillnaden är att på gymnasiet har du en kurs per år. Nu kommer det ju bli kursbetyg över flera år även där, vilket ställer till ett rent h-vete kan jag säga, både om man skulle byta lärare från ett år till ett annat (mycket vanligt) eller pga att elever läser program där man läser till olika nivåer (ett till tre år). Ser inte fram emot det... Jag tycker det är skönare att man är klar med en kurs när läsåret är klart, dessutom mycket tydligare också för eleverna så klart.

    Den tidigare betygsdebatten rör sig kring betygssättningen så som den var till för något år sedan, 1-2 år sedan bara. Numera får läraren göra en mer rättvis bedömning av elevens faktiska förmågor, något man inte fick i det tidigare systemet då inte en enda uppgift men däremot en enda del av kunskapskraven mycket riktigt kunde sänka ett betyg rejält! Hade en elev presterat på A-nivå på alla andra delar men E på en del så blev slutbetyget D, inte alls rättvist! I dagens läge skulle en sådan elev få minst B och beroende på lärarens bedömning är A också mycket möjligt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 14:49:05 följande:
    Skillnaden är att på gymnasiet har du en kurs per år. Nu kommer det ju bli kursbetyg över flera år även där, vilket ställer till ett rent h-vete kan jag säga, både om man skulle byta lärare från ett år till ett annat (mycket vanligt) eller pga att elever läser program där man läser till olika nivåer (ett till tre år). Ser inte fram emot det... Jag tycker det är skönare att man är klar med en kurs när läsåret är klart, dessutom mycket tydligare också för eleverna så klart.

    Den tidigare betygsdebatten rör sig kring betygssättningen så som den var till för något år sedan, 1-2 år sedan bara. Numera får läraren göra en mer rättvis bedömning av elevens faktiska förmågor, något man inte fick i det tidigare systemet då inte en enda uppgift men däremot en enda del av kunskapskraven mycket riktigt kunde sänka ett betyg rejält! Hade en elev presterat på A-nivå på alla andra delar men E på en del så blev slutbetyget D, inte alls rättvist! I dagens läge skulle en sådan elev få minst B och beroende på lärarens bedömning är A också mycket möjligt.
    Intressant, jag var tvungen att googla detta. Det verkar som att när ett godkänt betyg sätts på en högre nivå i ett ämne med flera nivåer ska det betyget ersätta betyg som har satts på de lägre nivåerna. Låter som att det inte kommer finnas stor vits med att anstränga sig for att få bra betyg forrän sista året man läser ett ämne (bara man inhämtar kunskaperna).

    Skolans olika betygssystemforändringar verkar aldrig få ett slut.
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen