Inlägg från: Anonym (OkLevi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (OkLevi)

    Är dessa vanliga saker att se som potentiella problem innan samt i en relation om man aldrig haft en relation?

    Att ta initiativ gör att det tolkas som att man gillar för tidigt

    Vara rädd för att den man gillar ska tro att man gillar den för andra saker än man faktiskt gör 

    Vara rädd för att i en relation riskera hamna i en "smekmånad" i början och sedan tappa känslor 

    Vara rädd för att i en relation riskera bli ihop med någon som inte har samma långsiktiga vision

    Vara rädd för att bli ihop med någon som inte är ambitiös och som vill vara beroende av mig
  • Svar på tråden Är dessa vanliga saker att se som potentiella problem innan samt i en relation om man aldrig haft en relation?
  • Anonym (OkLevi)
    Anonym (Öppen) skrev 2024-05-06 19:19:00 följande:

    Vill man nå en relation så måste man våga visa att man gillar den andra, annars når man liksom aldrig fram till en relation. Men vägen dit kan vara små steg med avkänning om den andra är mottaglig.

    Att vara rädd för att bli förblindad av "smekmånad" och att sedan tappa känslor känns rätt onödigt. Förr eller senare så lär man se den andra tydligt och kunna avgöra om det bara var tillfällig attraktion eller om relationen har potential.


    Om man tappar känslorna efter en tids dejting så gör man slut. samma om man upptäcker att den andra har andra värderingar eller planer i livet. Man måste ju lära känna varandra innan man vet alla dessa sakerna. 


    För mig så är detta främmande rädslor. Detta är de lätta delarna. Det som är skrämmande för mig är om jag börjar gilla för mycket och den andra inte gillar mig tillbaka. Att bli ghostad och behandlad dåligt av någon jag tycker om. Men o grunden så är de flesta rädda för saker de sett eller upplevt tidigare, så kanske du ska försöka bena ut varför du är så rädd för dessa sakerna och vad det är som gör att du tror att du inte skulle kunna hantera dom om det skulle infalla.


    Ja, men det är det som är det jobbiga. Vill inte göra mig sårbar för någon helt utan anledning. 


     


    Jo, men man gillar någon är det jobbigt. Tänk så blir jag ihop med henne på något sätt och sedan förändras det bara snabbt? 


     


    Ja, men det är det som är potentiellt jobbigt. Vill verkligen bli ihop långsiktigt och inte förlora känslorna. 


     


    Jag är redan så van med att folk inte gillar tillbaka så för mig är det typ normen. Är snarare mer rädd för det jag nämnde eller att den jag blir ihop med även ex ställer orimliga krav eller att hon inte känner sig älskad nog ex. 


     


    Så jag borde kolla varför de rädslorna finns? Tror det är mest för jag inte haft flickvän.

  • Anonym (OkLevi)
    Anonym (AI) skrev 2024-05-06 20:00:29 följande:
    Om du inte vågar vara sårbar, så kan du inte ha ett förhållande. Folk har skrivit precis det till dig säkert hundra gånger i andra tråden. Du måste välja. Vara trygg och ensam, eller våga utsätta dig och försöka hitta någon.
    Jag vill vara sårbar men enbart för min partner. Vill inte ge efter för tidigt och nej är jobbigt att vara ensam. Vill verkligen skaffa flickvän.
  • Anonym (OkLevi)
    Anonym (Mackan) skrev 2024-05-06 19:56:01 följande:

    Det låter på det hela taget som om du är lite för ängslig för att ha en relation än.
    Hur gammal är du? Förmodligen har du tiden för dig.


    Vad är för tidigt? Om du känner henne så väl att du är kär är det dags att agera!
    Anonym (OkLevi) skrev 2024-05-06 16:26:35 följande:
    Vara rädd för att den man gillar ska tro att man gillar den för andra saker än man faktiskt gör 
    Vad menar du? Du gillar henne som hon är men hon tror du gillar henne för att hon är rik?Alla relationer har en smekmånad, allt blir lite annorlunda när man sen ska dela smutsig disk och middagsplanering men förhoppningsvis djupnar känslorna från förälskelse till kärlek. Gör de inte det var du väl inte så kär, du blir en erfarenhet rikare ändå.
    Anonym (OkLevi) skrev 2024-05-06 16:26:35 följande:
    Vara rädd för att i en relation riskera bli ihop med någon som inte har samma långsiktiga vision
    Långsiktig vision? Menar du barn, bostadsort och allt sånt?
    Ja, det är bra att diskutera tidigt men man måste bli ihop först, svårt att ta med nån man bara har en date med.
    Beroende på vilket sätt, emotionellt, ekonomiskt? Var tillsammans ett tag innan ni flyttar ihop så märker ni hur kompatibla ni är, bo tillsammans ett par år innan ni skaffar barn.



    Ängslig? Nej men vill ha en bra framtida relation med en flickvän med samma vision 



     



    För tidigt är att ex säga att jag gillar henne för tidigt och försätter mig själv i en dålig sits. Vill vara tydlig men också gå fram för snabbt. 



     



    Så alla har en smekmånad? Vill verkligen inte att känslorna överhuvudtaget ska avta. 



    Med långsiktig vision syftas giftermål, barn och bo ihop ja. 



     



    Beroende kan vara flera saker.

  • Anonym (OkLevi)
    Anonym (Help) skrev 2024-05-07 13:04:52 följande:

    Tror det grundläggande problemet är att du inte vågar vara sårbar. Såg bonde söker fru för länge sen, på en kille märktes det att han inte ville släppa garden (nu är det förvisso en konstlad miljö) Han berättade då att hans familj hade haft ett antal fostersyskon som han bildat relationer med och som lämnat dom. Han hade med andra ord byggt upp en känslomur för att skydda sig själv.

    öva att ge dig hän


    Jag vill vara sårbar för den jag blir ihop med, inte tidigare än så. 
  • Anonym (OkLevi)
    Anonym (Help) skrev 2024-05-07 14:01:10 följande:
    Du vet väl att det också är muren som kan förhindra dig att känna känslor också? Blir som ett moment 22. Du kan ju inte bli tillsammans med någon som du inte tillåter dig att känna känslor över.

    Någon form av terapi kan säkert hjälpa dig att bearbeta det här.

    Jag har redan känslor för henne och skulle älska att kunna älska henne som min flickvän. Det jobbiga är snarare vägen till ett ev förhållande med henne eller någon om detta ej går vägen. 


    Terapi? De sakerna jag tog upp som risker samt problem är inte direkt bra saker. Vem vill råka bli ihop med någon som man sedan inser att man bör lämna pga saknar vision? 

Svar på tråden Är dessa vanliga saker att se som potentiella problem innan samt i en relation om man aldrig haft en relation?