• Anonym (Yxy)

    Kan ni lita på er partner igen?

    Min man otrogen för två år sedan. Själva otroheten är lagd bakom oss men jag kan fortfarande inte lita på honom, hur lång tid tar det tills jag kan det? Han gör allt för att jag ska lita på honom, är tålmodig och öppen. Jag vill inte vara svartsjuk och paranoid.

    Och en till fråga - varje gång jag ser en serie, läser en bok om otrohet eller om det kommer på tal generellt (mina vänner vet om allt), slängs jag tillbaka och blir ledsen. Kommer det aldrig gå över?

  • Svar på tråden Kan ni lita på er partner igen?
  • Anonym (va?)
    Tyra myra skrev 2024-04-25 15:16:45 följande:
    Vad jag vänder mig mot är att denna tråd liksom flera andra kapas av personer vars enda uppgift tycks vara att vara mot otrohet. 

    Ställer mig då frågan är det ett vettigt svar på HUR man kan gå vidare efter en otrohet.

    Jag förstår inte logiken. Faktum är att personer går vidare efter otrohet varje dag här i Sverige. 

    Det finns också de som inte gör det, och det är väl den gruppen du tillhör. Jag kommenterar inte ditt beslut så varför ska du kommentera mitt?

    Jag och andra här med erfarenhet att ha gått vidare vill visa att det inte behöver vara slutet för en relation, något du och andra ifrågasätter.

    Jag är varken för eller mot otrohet, men jag är klart för att ALLAS erfarenheter ska få komma tilltals.

    Det existerar otaliga trådar för/mot otrohet, där kan du diskutera den frågan.

    Är jag generell om jag påstår att ingen vill drabbas av otrohet? 

    Är jag generell om jag  påstår att ingen är perfekt?

    Är jag generell om jag påstår att varken jag eller min partner är perfekta?

    Vem vet det kanske existerar någon eller några här vars högsta önskan att drabbas av otrohet, så att de får utlopp för sina aggressioner mot sin partner men jag är definitivt inte den gruppen.
    Nja, jag tror att det du vänder dig mot är att andra inte tycker som du för hade jag tyckt som du så hade du förmodligen inte haft några problem alls med att tråden "kapas".

    Du får väl ha vilka erfarenheter du vill och du väljer som du själv vill men det betyder ju inte at alla måste tycka som du gör och välja som du gjort. Det alla gör här är att de ger SIN syn på frågeställningen. Har du svårt att acceptera det så är öppna trådar kanske inte riktigt din grej Tyra.

    Att använda "ingen är prefekt" som argument för att stanna kvar med en otrogen partner är en grov generalisering ja för bara för att ingen är perfekt så betyder ju inte det att man måste acceptera otrohet. Men om du tycker det är är ett rationellt argument så är det väl så.

    Att använda "alla gör misstag" som argument för att stanna kvar med en otrogen partner är en grov generalisering ja dels för att det dels är ett "misstag" som alla inte gör och dels för att det finns inget som säger att man behöver acceptera andras övertramp, gör man misstag så får man ju oxå acceptera konsekvenserna för det. Men om du tycker det är är ett rationellt argument så är det väl så.

    Båda dessa lama argument går att använda för att rättfärdiga i stort sett vad som helst... tycker du tex att det låter rationellt att en kvinna som blir slagen av sin partner ska resonera som du gör här med samma argument som du lagt fram? Varför lämna, ingen är väl perfekt, alla gör väl misstag?

    Ja det finns säkert många grupper, vem vet det kanske finns någon eller några här som tycker otrohet är helt ok men vill inte säga det rakt ut så därför tar man det i försvar, förminskar och normaliserar det i var och varannan tråd om ämnet och blir sur när andra inte håller med dem.
  • Tyra myra
    Anonym (va?) skrev 2024-04-25 15:47:33 följande:
    Nja, jag tror att det du vänder dig mot är att andra inte tycker som du för hade jag tyckt som du så hade du förmodligen inte haft några problem alls med att tråden "kapas".

    Du får väl ha vilka erfarenheter du vill och du väljer som du själv vill men det betyder ju inte at alla måste tycka som du gör och välja som du gjort. Det alla gör här är att de ger SIN syn på frågeställningen. Har du svårt att acceptera det så är öppna trådar kanske inte riktigt din grej Tyra.

    Att använda "ingen är prefekt" som argument för att stanna kvar med en otrogen partner är en grov generalisering ja för bara för att ingen är perfekt så betyder ju inte det att man måste acceptera otrohet. Men om du tycker det är är ett rationellt argument så är det väl så.

    Att använda "alla gör misstag" som argument för att stanna kvar med en otrogen partner är en grov generalisering ja dels för att det dels är ett "misstag" som alla inte gör och dels för att det finns inget som säger att man behöver acceptera andras övertramp, gör man misstag så får man ju oxå acceptera konsekvenserna för det. Men om du tycker det är är ett rationellt argument så är det väl så.

    Båda dessa lama argument går att använda för att rättfärdiga i stort sett vad som helst... tycker du tex att det låter rationellt att en kvinna som blir slagen av sin partner ska resonera som du gör här med samma argument som du lagt fram? Varför lämna, ingen är väl perfekt, alla gör väl misstag?

    Ja det finns säkert många grupper, vem vet det kanske finns någon eller några här som tycker otrohet är helt ok men vill inte säga det rakt ut så därför tar man det i försvar, förminskar och normaliserar det i var och varannan tråd om ämnet och blir sur när andra inte håller med dem.
    Du är osedvanligt enögd i din syn på relationer. För att inte tala om dina generaliseringar av rättfärdigande, lögner och att knulla runt.

    DESSUTOM HAR JAG ALDRIG JÄMNSTÄLLT OTROHET MED MISSTAG !!

    Att jag fortfarande älskar min man trots otrohet och att han fortfarande älskar mig trots mina tillkortakommanden är knappast att generalisera.  Det är att satsa på relationen därför att den är värd mer än vad en skilsmässa skulle innebära.  

    Jag säger inte att det är rätt för alla men för oss har det varit rätt.  Min självkänsla har inte påverkats av otroheten och vår familj har hållit ihop.
  • Anonym (va?)
    Tyra myra skrev 2024-04-25 16:13:24 följande:
    Du är osedvanligt enögd i din syn på relationer. För att inte tala om dina generaliseringar av rättfärdigande, lögner och att knulla runt.

    DESSUTOM HAR JAG ALDRIG JÄMNSTÄLLT OTROHET MED MISSTAG !!

    Att jag fortfarande älskar min man trots otrohet och att han fortfarande älskar mig trots mina tillkortakommanden är knappast att generalisera.  Det är att satsa på relationen därför att den är värd mer än vad en skilsmässa skulle innebära.  

    Jag säger inte att det är rätt för alla men för oss har det varit rätt.  Min självkänsla har inte påverkats av otroheten och vår familj har hållit ihop.
    Nä du kör bara med din vanliga rutin där du babblar om att ingen är perfekt och alla gör misstag och slingra dig sen med att jaaaag har minsann aldrig påstått att.... när de argumenten ifrågasätts som skäl för att vara kvar i en relation med en otrogen partner. 

    Ja du är du och du gör som du vill, vill du vara kvar med en otrogen man så får du väl göra det, men andra behöver som sagt inte hålla med om det och det.
  • Tyra myra

    Det skulle vara uppfriskande om vi kunde få ge uttryck för våra erfarenheter utan ändlösa diskussioner om vem som har rätt och fel.

    Allas erfarenheter är lika värda här hoppas jag. Varken jag eller någon annan har mandat att kritisera den andres erfarenheter. 

    Jag kritiserar inte andras erfarenheter om det nu är verkliga erfarenheter och inte lösa funderingar över hur man tror att man själv och andra fungerar. 

    Det är inte ovanligt att man reagerar på ett helt annat sätt än vad man i förväg trodde. Man känner inte sig själv förrän man är i situationen.  Tror inte jag är ensam om den erfarenheten.

    Jag vet av egen erfarenhet att man kan komma över otrohet. Hur man gör det beror på individen och relationen som sådan. Har man haft en bra relation under lång tid kan en otrohet tillslut väga ganska lätt. 

    Naturligtvis måste man jobba på att bygga förtroende men är det inte något man gör hela tiden i en fungerande relation ?.

  • Tyra myra
    Anonym (va?) skrev 2024-04-25 16:47:31 följande:
    Nä du kör bara med din vanliga rutin där du babblar om att ingen är perfekt och alla gör misstag och slingra dig sen med att jaaaag har minsann aldrig påstått att.... när de argumenten ifrågasätts som skäl för att vara kvar i en relation med en otrogen partner. 

    Ja du är du och du gör som du vill, vill du vara kvar med en otrogen man så får du väl göra det, men andra behöver som sagt inte hålla med om det och det.
    Varför skulle jag vilja ha ditt godkännande?

    Tycker du att jag behöver ha ditt godkännande?

    Nä du är ute och cyklar och babblande får stå för dig. 
  • Anonym (va?)
    Tyra myra skrev 2024-04-25 17:09:58 följande:
    Varför skulle jag vilja ha ditt godkännande?

    Tycker du att jag behöver ha ditt godkännande?

    Nä du är ute och cyklar och babblande får stå för dig. 

    Nope, precis som jag inte behöver ditt godkännande för att skriva jag jag tycker om att vara eller inte vara kvar i en relation med en otrogen partner. 

    Nejdå, babblande är mer likt dina generaliseringar om att "alla kan göra misstag" och "ingen är perfekt" som du sen inte verkar tåla ifrågasätts.

    Jag menar...

    Gör alla människor samma slags misstag? Är alla misstag lika mycket värda och har samma konsekvenser? Måste man acceptera andras misstag bara för att människor gör misstag?

    Har alla människor samma slags brister? Är alla brister lika mycket värda och har samma konsekvenser för andra? Måste man acceptera andras brister bara för att ingen är perfekt?
  • Tyra myra
    Anonym (va?) skrev 2024-04-25 17:23:35 följande:

    Nope, precis som jag inte behöver ditt godkännande för att skriva jag jag tycker om att vara eller inte vara kvar i en relation med en otrogen partner. 

    Nejdå, babblande är mer likt dina generaliseringar om att "alla kan göra misstag" och "ingen är perfekt" som du sen inte verkar tåla ifrågasätts.

    Jag menar...

    Gör alla människor samma slags misstag? Är alla misstag lika mycket värda och har samma konsekvenser? Måste man acceptera andras misstag bara för att människor gör misstag?

    Har alla människor samma slags brister? Är alla brister lika mycket värda och har samma konsekvenser för andra? Måste man acceptera andras brister bara för att ingen är perfekt?
    Vet inte om du trollar eller är osedvanligt trög. 

    Vad får du allt ifrån ?  "Alla kan göra misstag" "Ingen är perfekt" verkar verkligen röra upp känslorna hos dig. Visa mig någon som aldrig gjort ett misstag, observera jag har aldrig jämställt otrohet med MISSTAG. 

    Visa mig någon som är perfekt, Observera att jag är perfectionist och ändå ser jag mig inte som perfekt. Vår relation inte perfekt men god nog och troligen bättre än många andras

    Du får skriva och påstå vad du vill. Man när du citerar mig och kommenterar mig på det sätt du gör så betackar jag mig för ytterligare diskussioner. 
  • Anonym (va?)
    Tyra myra skrev 2024-04-25 17:45:25 följande:
    Visa mig någon som är perfekt, Observera att jag är perfectionist och ändå ser jag mig inte som perfekt. Vår relation inte perfekt men god nog och troligen bättre än många andras

    Du får skriva och påstå vad du vill. Man när du citerar mig och kommenterar mig på det sätt du gör så betackar jag mig för ytterligare diskussioner. 

    Och det menar du är ett sakligt svar på....?

    Gör alla människor samma slags misstag? Är alla misstag lika mycket värda och har samma konsekvenser? Måste man acceptera andras misstag bara för att människor gör misstag?

    Har alla människor samma slags brister? Är alla brister lika mycket värda och har samma konsekvenser för andra? Måste man acceptera andras brister bara för att ingen är perfekt?
  • Anonym (va?)
    Anonym (va?) skrev 2024-04-25 17:54:31 följande:

    Har alla människor samma slags brister? Är alla brister lika mycket värda och har samma konsekvenser för andra? Måste man acceptera andras brister bara för att ingen är perfekt?

    Tja, det var ju du som började kommentera ett svar på någon annans inlägg, eller så var det var ditt eget som du skrev med ett annat nickname?, who know!

    Ger man sig in i leken få man leken tåla som det heter...att dra på sig offerkoftan och känna sig kränkt när ens argument ifrågasätts är ju oerhört barnsligt Tyra, diskussionstrådar funkar inte riktigt så.
  • Anonym (va?)
    Tyra myra skrev 2024-04-25 17:45:25 följande:
    Du får skriva och påstå vad du vill. Man när du citerar mig och kommenterar mig på det sätt du gör så betackar jag mig för ytterligare diskussioner. 
    Citerade visst fel... men nu så.

    Tja, det var ju du som började kommentera ett svar på någon annans inlägg, eller så var det var ditt eget som du skrev med ett annat nickname?, who know!

    Ger man sig in i leken få man leken tåla som det heter...att dra på sig offerkoftan och känna sig kränkt när ens argument ifrågasätts är ju oerhört barnsligt Tyra, diskussionstrådar funkar inte riktigt så.
  • Anonym (Dearling)

    Om man kallar det osjälvständigt att lämna sin otrogna partner, så måste folk som inte tycker likadant kunna säga sin åsikt. För mig är det de starka som vågar lämna, då de får börja om på nytt istället för att hänga kvar vid det trygga gamla.

    Visserligen Inte lika tryggt som innan, men många vågar inte tro att de kan hitta någon ny och bättre, eller att dom klarar sig utan en partner. Så de klamrar sig fast allt de kan, för att slippa kasta sig ut i det okända.

  • Tyra myra
    Anonym (va?) skrev 2024-04-25 17:23:35 följande:

    Nope, precis som jag inte behöver ditt godkännande för att skriva jag jag tycker om att vara eller inte vara kvar i en relation med en otrogen partner. 

    Nejdå, babblande är mer likt dina generaliseringar om att "alla kan göra misstag" och "ingen är perfekt" som du sen inte verkar tåla ifrågasätts.

    Jag menar...

    Gör alla människor samma slags misstag? Är alla misstag lika mycket värda och har samma konsekvenser? Måste man acceptera andras misstag bara för att människor gör misstag?

    Har alla människor samma slags brister? Är alla brister lika mycket värda och har samma konsekvenser för andra? Måste man acceptera andras brister bara för att ingen är perfekt?
    Forts. 

    Naturligtvis gör inte alla människor samma misstag, alla människor är inte otrogna. Det är individuellt vad man accepterar men kontexten är viktig, I detta fall relationen i övrigt.  Personligen tror jag att det är lättare att acceptera ett misstag oavsett vilket om man har en bra relation där kommunikationen fungerar.

    Vi har alla våra brister och de är såklart individuella. Jag vill hellre tala om svagheter. På samma sätt som att någon har dålig självkänsla kan en annan ha hybris. Personligen har jag en tendens till perfectionism vilket min stackars man har överseende med.  Någon har kontrollbehov som partnern måste ha överseende med. Ja vi är alla olika.... Men oavsett måste man nog ha överseende med varandras svagheter för att relationen ska fungera

    För att ta fram en annan gammal klyscha så " Man kan inte göra om någon annan människa så att den passar just mig"  
  • Tyra myra
    Anonym (va?) skrev 2024-04-25 18:11:19 följande:
    Citerade visst fel... men nu så.

    Tja, det var ju du som började kommentera ett svar på någon annans inlägg, eller så var det var ditt eget som du skrev med ett annat nickname?, who know!

    Ger man sig in i leken få man leken tåla som det heter...att dra på sig offerkoftan och känna sig kränkt när ens argument ifrågasätts är ju oerhört barnsligt Tyra, diskussionstrådar funkar inte riktigt så.
    Offerkoftor finns inte i mina ägor. Du missförstår mig nog,  för inte känner jag mig kränkt för om någon ifrågasätter min relation och mitt liv, det tål jag och är trygg i min erfarenhet.

    Men jag reagerar när en tråd som öppnas med frågan "Kan man lita på varandra efter otrohet?"  blir till någon sorts munhuggning för och mot otrohet. Det är för det första helt OT och verkar till på köpet vara rätt verklighets frånvänt. 

    Rent instinktivt känns det som om mycket som skrivs här bara är fantasier och det är väl OK om fantasierna inskränker sig till egna trådar. Men när de nästlar in sig i andras blir jag beklämd och bedrövad.
Svar på tråden Kan ni lita på er partner igen?