• Anonym (Deppig)

    Han vågar inte

    Jag behöver pepp. Är förkrossad men ändå hoppfull, döm mig inte - jag vet redan att jag handlat omoraliskt. 

    Jag har haft ett förhållande med en gift man sen i somras, han är ganska mycket äldre än mig och normalt inte mannen jag skulle falla för. Han föll för mig och jag trodde på honom, och jag blev verkligen kär i honom. För några månader drog han sig tillbaka utan någon förklaring, jag vet att han haft det tungt privat med jobb och familj men jag tog det så fruktansvärt hårt och vad jag egentligen ville ha från honom var tröst och en förklaring, jag förstår att det inte kan bli vi. Det är klart att hans familj måste gå först, det stöttar jag även om det krossar mitt hjärta. Men förklaringen kom aldrig utan han var bara tyst. Lovade att vi skulle ses som ett avslut men drog sig bara mer och mer undan. Jag vet att jag måste släppa det, men jag har verkligen inte haft någon självaktning alls i det här. Har skickat meddelande på meddelande om hur mycket jag saknar honom. Han saknar mig också. I veckan svarade han och ville att vi skulle ses, trots att jag inte trodde att det skulle bli av så blev jag så glad. Det var skönt att höra från honom och det lindrande mitt självförakt. Dagen efter ställer han in. Det var som att jag igen inte kunde andas
     Der är inte första gången det händer och jag var förberedd, men det är ändå fruktansvärt. Den här gången fick jag dock också en förklaring, han vill inte för då kommer känslorna för mig komma tillbaka och det kan aldrig bli vi.
     Han är inte lycklig där han är nu,  det vet jag. Men hur kan jag gå vidare för att förhoppningsvis lyckas övertala honom. 
    Snälla ge mig pepp och råd, jag saknar verkligen vad vi hade. 

  • Svar på tråden Han vågar inte
  • Anonym (Wake up call)

    Ber om ursäkt att jag skriver lite hafsigt och inte läser igenom stavfel etc. Jag försöker oftast få iväg inlägg på kort tid när jag hinner.
    Hoppas du förstår ändå Glad

  • Anonym (Deppig)

    Jo, jag klarar mycket väl att skilja på sex och kärlek.  Tyvärr kanske,  beror på vem man frågar.  Har verkligen inte blivit kär i alla jag haft sex med (intresserad av en men inte förhållande-han är en riktigt manipulativ typ). Faktum är att det här är första gången jag varit kär och jag var ju inte direkt oskuld när vi träffades. 
    Däremot hade jag svårt att hålla mig från att få känslor pga hans sätt att se på mig,  ta på mig, säga till mig och göra för mig. 
    Faktum är att jag sa så många gånger från början trilla inte dit, det kommer bli soppa av det här. Och han sa det är ingen fara. Det är inte farligt, jag vet vad jag vill. Jag har tänkt färdigt. 

  • Anonym (o)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-17 11:39:52 följande:
    Kanten var ju ganska nära som det var, och de tankarna som har plågat mig redan innan. 
    Ja, självkänslan är rätt i botten just nu. Det trodde jag vi redan konstaterat?
    Och även dina egna tankar kanske du också borde vara lite mer kritisk till. Som jag skrev förut, det blir som sagor som du berättar för dig själv.

    Ja, och om självkänslan är så pass dålig att du blir så här lättpåverkad på ett så destruktivt sätt för dig själv då kanske du inte alls ska läsa på sådana här forum för det kan komma alla möjliga kommentarer och åsikter från anonyma som påverkar dig så katastrofalt. Allra helst börja öva dig på att tänka lite mer kritiskt mot negativa kommentarer. Men som sagt berätta för terapeuten eller vad det nu är för kontakt du får, hur du kan reagera och hur du funkar med självkänslan.
  • Anonym (o)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-17 12:11:41 följande:

    Jo, jag klarar mycket väl att skilja på sex och kärlek.  Tyvärr kanske,  beror på vem man frågar.  Har verkligen inte blivit kär i alla jag haft sex med (intresserad av en men inte förhållande-han är en riktigt manipulativ typ). Faktum är att det här är första gången jag varit kär och jag var ju inte direkt oskuld när vi träffades. 
    Däremot hade jag svårt att hålla mig från att få känslor pga hans sätt att se på mig,  ta på mig, säga till mig och göra för mig. 
    Faktum är att jag sa så många gånger från början trilla inte dit, det kommer bli soppa av det här. Och han sa det är ingen fara. Det är inte farligt, jag vet vad jag vill. Jag har tänkt färdigt. 


    Och nu vet du således att han inte är att lita på. Det är upp till dig om du vill utsätta dig för honom igen. Sluta skyll på vad han gör och har gjort hela tiden, och ta lite ansvar för dig själv, dina känslor, välmående. Det är bara DU som kan fixa det här åt dig, han kommer inte att göra det, det kan du bara glömma.
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (o) skrev 2024-05-17 14:16:21 följande:
    Och nu vet du således att han inte är att lita på. Det är upp till dig om du vill utsätta dig för honom igen. Sluta skyll på vad han gör och har gjort hela tiden, och ta lite ansvar för dig själv, dina känslor, välmående. Det är bara DU som kan fixa det här åt dig, han kommer inte att göra det, det kan du bara glömma.
    Jag menar inte att skylla på honom, jag vet nog min egen skuld i detta. 
    Men ja, jag saknar honom trots hur jag mår. Jag kan inte hjälpa det. Varje gång jag tänker att visst kommer jag finna någon ny så känner jag bara att nej, jag vill inte det. Det var ju han jag ville ha. Vill inte få känslor för någon annan. (Och jag borde inte längre ha känslor för honom.)
  • Anonym (LOB)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-17 16:21:19 följande:
    Jag menar inte att skylla på honom, jag vet nog min egen skuld i detta. 
    Men ja, jag saknar honom trots hur jag mår. Jag kan inte hjälpa det. Varje gång jag tänker att visst kommer jag finna någon ny så känner jag bara att nej, jag vill inte det. Det var ju han jag ville ha. Vill inte få känslor för någon annan. (Och jag borde inte längre ha känslor för honom.)
    Helt normalt i "det är slut processen " Gråt och lid, det går över. 

    Förutsättning är du inte har kontakt eller träffar honom.  Då börjar allt om igen. 
  • Anonym (o)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-17 16:21:19 följande:
    Jag menar inte att skylla på honom, jag vet nog min egen skuld i detta. 
    Men ja, jag saknar honom trots hur jag mår. Jag kan inte hjälpa det. Varje gång jag tänker att visst kommer jag finna någon ny så känner jag bara att nej, jag vill inte det. Det var ju han jag ville ha. Vill inte få känslor för någon annan. (Och jag borde inte längre ha känslor för honom.)

    du kanske vet din egen skuld i ditt dåliga mående eftersom du har valt att fortsatt utsätta dig för det som gör illa dig, men det som är viktigare vad ska du göra åt det? Du upprepar flera gånger saker som handlar om hur du vill att han ska skulle göra för att du ska må bättre. Sen säger jag inte att han inte gjort fel. Men det spelar ju ingen roll att skuldbelägga honom för det kommer inte förändra något i praktiken för dig, det enda du kan förändra är dina egna handlingar, så om du vill utsätta dig för honom så ligger det på dig. Det ligger även på dig om du vill utsätta sig för dessa destruktiva tankemönster eller ta hjälp för att förändra det och din självkänsla. 


    Och jo du kan hjälpa det eftersom du hela tiden väljer att fortsätta ge näring åt de här känslorna som du har för honom.

  • Anonym (Deppig)
    Anonym (o) skrev 2024-05-17 16:37:28 följande:

    du kanske vet din egen skuld i ditt dåliga mående eftersom du har valt att fortsatt utsätta dig för det som gör illa dig, men det som är viktigare vad ska du göra åt det? Du upprepar flera gånger saker som handlar om hur du vill att han ska skulle göra för att du ska må bättre. Sen säger jag inte att han inte gjort fel. Men det spelar ju ingen roll att skuldbelägga honom för det kommer inte förändra något i praktiken för dig, det enda du kan förändra är dina egna handlingar, så om du vill utsätta dig för honom så ligger det på dig. Det ligger även på dig om du vill utsätta sig för dessa destruktiva tankemönster eller ta hjälp för att förändra det och din självkänsla. 


    Och jo du kan hjälpa det eftersom du hela tiden väljer att fortsätta ge näring åt de här känslorna som du har för honom.


    Nej det kommer inte förändra något, och det kommer inte förändra något i praktiken för oss eller mig. Men det hade bara varit så förbaskat skönt om han kunde säga FÖRLÅT, jag vet att jag gjort dig illa. 
    Han kommer inte säga det så att ens önsketänka det är lönlöst. Men åh vad jag skulle vilja det.

    Har i alla fall haft mitt första psykologsamtal idag.
    Grät som vanligt 🙄
    jag har bokat en ny tid för uppföljning, han bedömde att jag hade saker att bearbeta när jag försökte slingra mig och säga att det var fånigt med kärleksproblem och familjeproblem - andra har det ju värre 😛
    Han får en chans till (psykologen alltså), började lite tveksamt men vi avslutade bättre tycker jag. Men idag var det ju ändå bara introduktion. Hoppas på få lite verktyg. 
  • Anonym (Ursäkter)
    Cathariiina skrev 2024-05-17 08:30:38 följande:
    Fast till TS' försvar så FÅR man skilja sig om man träffar någon ny i Sverige. Familjer ombildas hela tiden - på gott och på ont såklart, men det är knappast någon som höjer ett ögonbryn längre. Det är mer förvånande när par firar guldbröllop eller ens silverbröllop - det händer nästan inte längre. Att man lever med någon annan än sina barns andra förälder, är mer regeln än undantag. Halvsyskon är jättevanligt.

    Det TS' inte förstår, är att om denne man nu skulle vara trött på sin fru och vilja byta fru, så skulle han söka efter en lämplig efterträdare någon annanstans än bland sina tillfälliga sexkontakter. De kvinnor som deltar i sådana sexlekar är inte frumaterial.
    Vet inte riktigt var i mitt inlägg som jag skriver att man inte får skilja sig.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-17 18:32:57 följande:
    Nej det kommer inte förändra något, och det kommer inte förändra något i praktiken för oss eller mig. Men det hade bara varit så förbaskat skönt om han kunde säga FÖRLÅT, jag vet att jag gjort dig illa. 
    Han kommer inte säga det så att ens önsketänka det är lönlöst. Men åh vad jag skulle vilja det.

    Har i alla fall haft mitt första psykologsamtal idag.
    Grät som vanligt 🙄
    jag har bokat en ny tid för uppföljning, han bedömde att jag hade saker att bearbeta när jag försökte slingra mig och säga att det var fånigt med kärleksproblem och familjeproblem - andra har det ju värre 😛
    Han får en chans till (psykologen alltså), började lite tveksamt men vi avslutade bättre tycker jag. Men idag var det ju ändå bara introduktion. Hoppas på få lite verktyg. 
    Fan vad bra gjort av dig att du haft första samtalet med en psykolog! Nu kommer det gå framåt ❤️
    hur mår du nu ikväll?
  • Anonym (Ursäkter)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-17 10:30:20 följande:

    Hur svårt ska det vara ha att hitta någon som vill kalla mig för sin. Säga min tjej, min kvinna. Jag vet att många tycker att man hävdar ägandeskap, men för mig är det den finaste komplimang man kan få. Han säger min kvinna - inte att han äger mig men att vi gör ihop, han är stolt över mig. 

    Vill så gärna vara någons, och någon ska vara min. Jag kan säga MIN man.

    Idag är tårarna tillbaka. Det var kommentaren ovan att loppet är kört nu, som jag trodde kommer ingen längre vilja ha mig som knuffade dit mig. Höll mig hela dagen igår men nu gråter jag ohämmat igen. 


    Ett tips kan ju vara att söka någon som inte är gift. Då har du ju gjort det tusen gånger svårare för dig att hitta någon att kalla din.
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Z) skrev 2024-05-17 21:39:02 följande:
    Fan vad bra gjort av dig att du haft första samtalet med en psykolog! Nu kommer det gå framåt ❤️
    hur mår du nu ikväll?
    Obeskrivligt trött 
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Ursäkter) skrev 2024-05-17 21:45:47 följande:
    Ett tips kan ju vara att söka någon som inte är gift. Då har du ju gjort det tusen gånger svårare för dig att hitta någon att kalla din.
    Jadu.. läxan är lärd.
    Sökte inte, återigen. Och ja, det var fel att agera. Men jag trodde på honom. 
    Tänker inte göra om det.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-17 22:01:57 följande:
    Obeskrivligt trött 
    Förstår det, kan du skingra tankarna lite med att kolla på något? Kanske en film eller något lätt som typ Simpsons? 
  • Anonym (Ursäkter)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-17 22:03:05 följande:
    Jadu.. läxan är lärd.
    Sökte inte, återigen. Och ja, det var fel att agera. Men jag trodde på honom. 
    Tänker inte göra om det.
    Oavsett om du sökte eller inte, så måste du ju själv inse att det blir väldigt konstigt när du frågar dig varför det är så svårt att hitta någon att kalla för din egen när du gjort exakta motsatsen. Men bra att du lärt dig läxan. Hoppas att du fortsätter terapin. Tror att det finns mer än att brustet hjärta att bearbeta.
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Ursäkter) skrev 2024-05-17 22:13:33 följande:
    Oavsett om du sökte eller inte, så måste du ju själv inse att det blir väldigt konstigt när du frågar dig varför det är så svårt att hitta någon att kalla för din egen när du gjort exakta motsatsen. Men bra att du lärt dig läxan. Hoppas att du fortsätter terapin. Tror att det finns mer än att brustet hjärta att bearbeta.
    Det jag menar är att jag vill verkligen inte ha någon annan. Jag vill aldrig mer vara i en relation och jag kommer aldrig mer våga prova om jag nu skulle råka stöta på någon som jag gillar och som gillar mig tillbaka, vilket känns oerhört otroligt med tanke på hur bortkastad jag känner mig.

    Här finns det mycket att jobba med. Han var toppen på isberget, den utlösande faktorn. 
    Jag är inte galen egentligen, men det är mycket som har blivit undantryckt. 
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Z) skrev 2024-05-17 22:12:26 följande:
    Förstår det, kan du skingra tankarna lite med att kolla på något? Kanske en film eller något lätt som typ Simpsons? 
    Nädu, här blev det ingen vila. Sjukt djur så det blir att vara vaken halva natten istället 🥴
  • Anonym (Z)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-17 22:23:19 följande:
    Nädu, här blev det ingen vila. Sjukt djur så det blir att vara vaken halva natten istället 🥴
     Åh, att allt ska hända på samma gång. Hoppas hunden kryar på sig snabbt ❤️ 
  • Anonym (Ursäkter)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-17 22:22:04 följande:
    Det jag menar är att jag vill verkligen inte ha någon annan. Jag vill aldrig mer vara i en relation och jag kommer aldrig mer våga prova om jag nu skulle råka stöta på någon som jag gillar och som gillar mig tillbaka, vilket känns oerhört otroligt med tanke på hur bortkastad jag känner mig.

    Här finns det mycket att jobba med. Han var toppen på isberget, den utlösande faktorn. 
    Jag är inte galen egentligen, men det är mycket som har blivit undantryckt. 
    Poängen gick inte fram alls tydligen ...

    Du är vuxen nog att veta att du garanterat kommer att få känslor för någon annan igen. Finns ingen anledning att bli så dramatisk.

    Jättebra att du ska fortsätta. Förhoppningsvis kan du med tiden få vissa insikter. Ingen har sagt att du är galen. Däremot verkar du självdestruktiv och behöver nog hjälp att komma ur det beteendet.
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Ursäkter) skrev 2024-05-18 13:18:57 följande:
    Poängen gick inte fram alls tydligen ...

    Du är vuxen nog att veta att du garanterat kommer att få känslor för någon annan igen. Finns ingen anledning att bli så dramatisk.

    Jättebra att du ska fortsätta. Förhoppningsvis kan du med tiden få vissa insikter. Ingen har sagt att du är galen. Däremot verkar du självdestruktiv och behöver nog hjälp att komma ur det beteendet.
    Jodå, jag förstod dig mycket väl. 
    Jag bara raljerade på om mina känslor. 
    Och nej, det är inte alls säkert att jag kommer få känslor för någon annan, som sagt var det här första gången jag agerade och tillät mig få känslor hela vägen. Och det blev ju inte så bra av det. 
    Ja, jag vet att jag är sårad nu och inte tänker helt klart men jag vet faktiskt inte om det är värt det.
    Jag kände mig så otroligt levande och glad när jag träffade honom och det var så skönt att ha någon som hörde av sig, som frågade om min dag och hur jag hade det.

    Och nej jag ska inte vara så dramatisk, men i den här tråden har jag tillåtelse att prata om mina känslor utan att någon tar dem ifrån mig. Visst kan ni säga att jag överreagerar men jag har i alla fall möjlighet att uttrycka dem. Jag behöver inte vara tyst för er skull. 
Svar på tråden Han vågar inte