• Anonomys303

    Vuxet bonusbarn som borde flytta ut...

    Hej
    Lever i ett förhållande med min fru, vårt gemensamma barn och bonusbarnet som frugan hade sedan tidigare.
    Vi har varit tillsammans i 17år nu, sedan bonusbarnet var 3år. Hen tog studenten i sommras -23. Det har varit mkt tjat på hen för att få saker gjorda under hela uppväxten.. En ständig kamp med allt. Det hände ingenting annars. T.om när hen skulle ta körkort så var det mkt  tjat. Aldrig någon eget initiativ till att ut å köra eller sätta sej ner med teori. Det trodde man ändå att hen skulle tycka vara kul och kunna inse att pga där vi bor så behövde hen ett körkort. Vi kunde inte hålla på å köra fram å tillbaka på en vuxen person. Räcker med att vi får köra på den yngre. Men tillslut så fick hen ett kort iaf och köpte sej en billig bil som hen nu skiter i å tahand om men det är en annan sak.
    Sen var det ju det där med jobb... hen har snart varit arbetslös i ett år. Förutom ett kortare inhopp på ett lager på hösten under 1mån. Men trots godkända betyg i allt så var utbildningen på gymnasiet inget hen ville arbeta med, inte ens ge det en chans. Arbetsförmedlingen har hen fått för sej är bara "tattare å utlänningar" som går till. Fråga mig inte var den skeva bilden kommer ifrån. Det har varit mkt tjat för att hen ska söka jobb. 
    Jag är så förbannat trött på hen pga allt tjat. Jag såg fram emot en student med jobb och att hen flyttade hemifrån vilket de flesta av hens kompisar nu har gjort. Jag är ärligt talat lite avis på dessa föräldrar som fått barn som är lite mer mogna och vuxna i sitt sätt. 
    Bonusbarnet har även en partner. Dessa två är hos oss betydligt oftare än hos den andre. Och det är ju inte gratis. Dom  äter och duschar och är uppe sent på nätterna på helgern. Partner har jobb, inget fast jobb men dock väl en inkomst.
    Bonuset är rätt ekonomisk av sej och slösar verkligen inte med pengarna. Hen har sparat julklappspengar, födelsedagar och från lagerjobbet i höstas. Nu dimper även återbäringen ner. Så pengar har hen.
    Jag har kämpat länge med att få frugan att börja kräva in lite hyra. Det har hon haft svårt med. "Hen har ju inget jobb".
    Nej det har hen inte men hen behöver ju inget sålänge det finns pengar på kontot! Detta har också varit tärande på oss.
    Ibland känner jag bara att jag vill flytta. Inte skiljas för jag älskar min fru. Men flytta ut tills hen har flyttat.
    Nu tillslut har hon börjat ta lite hyra, 500kr... det är alldeles för lite tycker jag. "Hen har ju fortf inget jobb" säger hon.
    Men med hens saldo på kontot kan hen bo hemma i flera år för en 500ing i månaden... 2000-3000kr hade varit mer rätt. DÅ hade kontot krympt också och pengarna börjat sina snabbare. Hen får betala sin egna bensin och försäkring på bilen. Det gör vi inte. Men det är inte mkt med tanke på hur lite det körs.
    Vad ska jag göra? 
    en 20åring som fortf bor hemma och verkar inte ha några planer på att flytta. Hens partner är likadan och verkar inte ha bråttom iväg hemifrån trots jobb å inkomst. Jag KVÄVS!!
  • Svar på tråden Vuxet bonusbarn som borde flytta ut...
  • Tow2Mater

    Ställ krav. Klarar ungdomen inte av kraven ska den söka vård. Aren kommer att gå, och rätt vad det är fyller han/hon 40 och sitter på samma plats. Har tyvärr flera exempel i bekantskapskretsen.

  • Anonym (Mami)
    Tow2Mater skrev 2024-03-30 13:10:22 följande:

    Ställ krav. Klarar ungdomen inte av kraven ska den söka vård. Aren kommer att gå, och rätt vad det är fyller han/hon 40 och sitter på samma plats. Har tyvärr flera exempel i bekantskapskretsen.


    Herregud. Hen Är 20 år! Lugna sig 
  • Anonym (J)
    Hermis123 skrev 2024-03-29 21:26:50 följande:
    Fast det är han som har problemet. Då kan han flytta ut!
    Så ser inte lagen ut.  
    Vi vet inte detaljerna runt lägenheten.
    Och den mindenåriga barnet är gemensamt. 
    Den andra barnet är vuxen.
    Kanske skulle frun få stanna i lägenheten .
    Men det är inte tydligt baserat på TS info.
  • Anonym (Gh)

    Kan bo kvar till du kallar personen hon eller han 
    Kan förstå att hon/han är förvirrad 

  • Hermis123
    Anonym (J) skrev 2024-03-30 14:15:55 följande:
    Så ser inte lagen ut.  
    Vi vet inte detaljerna runt lägenheten.
    Och den mindenåriga barnet är gemensamt. 
    Den andra barnet är vuxen.
    Kanske skulle frun få stanna i lägenheten .
    Men det är inte tydligt baserat på TS info.
    Fast om frun är delägare i lägenheten har hon rätt att ha sin son där! 
  • Anonym (Kl)

    Självklart ska hen betala hyra? 3 000 kr är rimligt. 

  • Hermis123
    Anonym (Kl) skrev 2024-03-30 14:35:13 följande:

    Självklart ska hen betala hyra? 3 000 kr är rimligt. 


    Upp till mamman att bestämma om hon vill ta hyra av sin son!
  • Anonym (Kl)
    Hermis123 skrev 2024-03-30 14:59:55 följande:
    Upp till mamman att bestämma om hon vill ta hyra av sin son!
    De är ju fler som bestämmer i hushållet. 
  • Anonomys303
    Anonym (Dålig plastfarsa) skrev 2024-03-30 00:01:13 följande:

    Du är ju bara en dålig, egoistisk och sniken plastfarsa. Hade själv en plastfarsa med låg kvalitet. Precis som du verkar vara. Du och grabben har en dålig relation. Vems fel är det? Han var där först och har varit barn under hela tiden.

    Han stänger in sig på sitt rum för att han vill slippa dig. Övergången mellan barn och vuxenvärlden är tuff för de flesta. Stötta grabben och hans mor i det istället för att skapa en pressad och infekterad atmosfär i hemmet.


    Nu tror jag du drar lite stora växlar. Till skillnad från hens riktiga pappa har jag nog varit en betydligt bättre sådan. Jag har funnits där i 17år, Hur du kan dömma mig för att jag önskar att en VUXEN person tar tag i sitt liv å skapar ett eget är intressant. Jag har lagt ner mkt tid på detta barn. Tid som den biologiska inte ens är i närheten av. Krav måste man få ha utan att vara en dålig plastfarsa.
  • Anonomys303
    Anonym (Kl) skrev 2024-03-30 16:12:13 följande:
    De är ju fler som bestämmer i hushållet. 
    Precis så känner jag. MIN lön går ju till HELA hushållet. Vi delar. Har hon då rätt att SJÄLV bestämma om hennes barn ska betala hyra? Och framförallt när hens partner också är här väldigt ofta. Ska man vara sniken så går det ju både åt mer el, vatten och mat när båda dessa är här. Ska jag försörja båda dessa vuxna utan att kunna komma med motkrav?
  • Anonym (J)
    Anonomys303 skrev 2024-03-30 16:28:46 följande:
    Precis så känner jag. MIN lön går ju till HELA hushållet. Vi delar. Har hon då rätt att SJÄLV bestämma om hennes barn ska betala hyra? Och framförallt när hens partner också är här väldigt ofta. Ska man vara sniken så går det ju både åt mer el, vatten och mat när båda dessa är här. Ska jag försörja båda dessa vuxna utan att kunna komma med motkrav?
    Ni kan börja med separat ekonomi och hon försörjer sitt barn och barnets partner från nu? 

    Då ändrar hon sig kanske?

    Betalar ni lika mycket nu? 50 - 50 % ? 
    Eller är det du som får betala mer än 50 % ? 
  • Anonym (J)
    Hermis123 skrev 2024-03-30 14:59:55 följande:
    Upp till mamman att bestämma om hon vill ta hyra av sin son!
    Bara om de har helt separat ekonomi och det påverkar bara hennes ekonomi.

    Hon kan inte bestämma att TS ska betala för hennes son.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Vad har 20-åringen för framtidsplaner? Studier, jobb, bostad? 

    Att inte allt har löst sig för någon som gick ut gymnasiet för mindre än ett år sen, är inte så konstigt. Men att bara gå hemma och slafsa utan att bidra och utan planer, är givetvis inte ok. Inte heller att partnern hänger hos er så mycket. BÅDA borde börja betala för sig. Och varför är de så mycket hos er?

    Precis som många här skriver, tycker inte jag heller att man bara ska kasta ut vuxna barn. MEN jag förstår att TS reagerar, som situationen är för dem. Jag hade inte heller stått ut, inte i längden. 

    Jag blir också genuint orolig när jag läser om alla söndercurlade unga vuxna som bor kvar hemma och bara går omkring och såsar, eller bara sitter framför datorn. Det verkar så vanligt? I mitten på 90-talet när jag var 20, kunde många inte flytta hemifrån fort nog. Man ville plugga, se världen, stå på egna ben så fort som möjligt. Att gå hemma och göra ingenting, fanns liksom inte.

    90-talet var för övrigt en tid med HÖG ungdomsarbetslöshet. Det var något lättare att hitta bostad än idag, men inte mycket, särskilt inte om man inte hade jobb. Men de flesta gick inte hemma och degade efter gymnasiet för det, särskilt inte i flera år.

  • fornminne
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-30 17:02:34 följande:

    Vad har 20-åringen för framtidsplaner? Studier, jobb, bostad? 

    Att inte allt har löst sig för någon som gick ut gymnasiet för mindre än ett år sen, är inte så konstigt. Men att bara gå hemma och slafsa utan att bidra och utan planer, är givetvis inte ok. Inte heller att partnern hänger hos er så mycket. BÅDA borde börja betala för sig. Och varför är de så mycket hos er?

    Precis som många här skriver, tycker inte jag heller att man bara ska kasta ut vuxna barn. MEN jag förstår att TS reagerar, som situationen är för dem. Jag hade inte heller stått ut, inte i längden. 

    Jag blir också genuint orolig när jag läser om alla söndercurlade unga vuxna som bor kvar hemma och bara går omkring och såsar, eller bara sitter framför datorn. Det verkar så vanligt? I mitten på 90-talet när jag var 20, kunde många inte flytta hemifrån fort nog. Man ville plugga, se världen, stå på egna ben så fort som möjligt. Att gå hemma och göra ingenting, fanns liksom inte.

    90-talet var för övrigt en tid med HÖG ungdomsarbetslöshet. Det var något lättare att hitta bostad än idag, men inte mycket, särskilt inte om man inte hade jobb. Men de flesta gick inte hemma och degade efter gymnasiet för det, särskilt inte i flera år.


    Precis, man kanske gick hemma och rullade tummarna några veckor, eller en sommar. Vilket är helt ok för någon i övre tonåren eller 20-årsåldern. Alla kan behöva en paus, och man vet inte alltid vad man vill med sitt liv.

    Men inte flera år! Problemet i TS fall, är ju inte heller att bonusbarnet fortfarande bor hemma, det gör många 20-åringar. Problemet är att 20-åringen varken har jobb, inkomst eller planer på att flytta ut, efter vad det verkar. Självklart är det inte hållbart i längden.
  • Anonym (Be din sambo bidra)

    När tycker din sambo att barn blir vuxna? Hur gjorde sambons föräldrar?  Hur gjorde dina?
    Börja samtala där, var nyfikna på varandras svar.

    Min mans föräldrar betalade för honom fram till 24 års åldern så troligen kommer han vilja något liknande för sin son. Det är något som vi talar om redan nu, då jag flyttade hemifrån som 18 åring och försörjde mig själv från 20. Klart att vi kommer reagera olika, och det behöver vi lösa.

    Din sambo behöver  också förstå att kostnaden för vuxna hemmaboende uppskattas till 6000kr per person (heltidsboende) och månad.

    Därtill bör ni dela hushållets uppgifter i 4 delar och låta varje vuxen ta ansvar för sin del. Ert gemensamma barn bör ha någon uppgift att ta ansvar för beroende på ålder.

  • Anonym (Millie)

    En idé kan ju vara att låta dottern/sonen jobba ideellt. Då lär de sig lite om vuxenvärlden och får med sig bra erfarenheter? Det blir också mindre tid hemma, och kanske inkörsporten till ett annat jobb. Hjälper självkänslan att man gör någonting bra. Annars kanske lumpen är något?

    I värsta fall finns det säkert timmar inom förskola och vården?

  • Anonym (Millie)
    Anonym (Be din sambo bidra) skrev 2024-03-31 11:08:19 följande:

    När tycker din sambo att barn blir vuxna? Hur gjorde sambons föräldrar?  Hur gjorde dina?
    Börja samtala där, var nyfikna på varandras svar.

    Min mans föräldrar betalade för honom fram till 24 års åldern så troligen kommer han vilja något liknande för sin son. Det är något som vi talar om redan nu, då jag flyttade hemifrån som 18 åring och försörjde mig själv från 20. Klart att vi kommer reagera olika, och det behöver vi lösa.

    Din sambo behöver  också förstå att kostnaden för vuxna hemmaboende uppskattas till 6000kr per person (heltidsboende) och månad.

    Därtill bör ni dela hushållets uppgifter i 4 delar och låta varje vuxen ta ansvar för sin del. Ert gemensamma barn bör ha någon uppgift att ta ansvar för beroende på ålder.


    Man får också ha i åtanke att det både var lättare att få jobb och flytta hemifrån på 70-90talet. Jag flyttade hemifrån som 16 år och började jobba på fabrik. Synd att det inte finns fler jobb som man inte behöver erfarenhet för, som det fanns massor av förr. Bostadsköerna var inte lika långa då heller. Om man nu inte har tillräcklig inkomst för att få köpa eget.
  • Hermis123
    Anonym (J) skrev 2024-03-30 16:50:39 följande:
    Bara om de har helt separat ekonomi och det påverkar bara hennes ekonomi.

    Hon kan inte bestämma att TS ska betala för hennes son.
    Om han inte har haft separat ekonomi för han skylla sig själv! Han är en vuxen man! Nu kan han inte säga Kasta ut sin son för vi har gemensam ekonom!  Hans beteende kommer dra honom mot skilsmässa snart. Vill han det ? Vill han se sina barn varannan vecka?  Om han vill det fortsätt bråka med frugan, för hon har bestämt sig för hur hon vill ha det. Hon vill finnas där för sin son, men det har inte hennes man fattat, han skriver till oss på familjeliv och tror att han ska visa en tråd där några stycken håller med honom och det ska få mamman att överge sin son? Lycka till, hon kommer bara tappa all respekt till honom som man! 
  • Anonym (linda)
    Anonym (Millie) skrev 2024-03-31 12:49:12 följande:

    En idé kan ju vara att låta dottern/sonen jobba ideellt. Då lär de sig lite om vuxenvärlden och får med sig bra erfarenheter? Det blir också mindre tid hemma, och kanske inkörsporten till ett annat jobb. Hjälper självkänslan att man gör någonting bra. Annars kanske lumpen är något?

    I värsta fall finns det säkert timmar inom förskola och vården?


    Vaa??? 
    Så man jobbar hellre gratis än att ta hand om barn och äldre?
    Är att jobba som vikarie inom äldreomsorgen eller barnomsorgen det värsta man kan arbeta med?? Menar du på allvar att det är ett dåligt första jobb för en ungdom?

    Att jobba med människor är verkligen om något ett meningsfullt arbete.
  • Anonym (Millie)
    Anonym (linda) skrev 2024-03-31 16:34:48 följande:
    Vaa??? 
    Så man jobbar hellre gratis än att ta hand om barn och äldre?
    Är att jobba som vikarie inom äldreomsorgen eller barnomsorgen det värsta man kan arbeta med?? Menar du på allvar att det är ett dåligt första jobb för en ungdom?

    Att jobba med människor är verkligen om något ett meningsfullt arbete.

    Nej, nej. Det blev lite fel.
    Jag menade att ideellt är ett rätt vanligt och bra sätt att komma in i arbetslivet. 


    Att jobba på timmar i vården är också bra, men man bör vara lite lämpad och vilja hjälpa äldre tycker jag. Inte bara för att tjäna pengar. Sen bör man vara redo att arbeta rätt hårt och vara beredd att hoppa in med kort varsel.Ett ideellt arbete är kanske inte lika stressigt. 

Svar på tråden Vuxet bonusbarn som borde flytta ut...