• Anonym (Förvirrad)

    Har farmor rätt att träffa mina barn

    Har ett par barn med min man. Farmor träffat 1 av barnen i 5 min på 6 år. Hon betede sig konstigt och stod o rökte   i kyrkan. 

    Fick sen barn igen och hon aldrig ens försökt träffa barnen  
    Nu ska hon komma hit när jag jobbar.  

    Mim man ser inget problem i det, han tycker  det är bra barnen får träffa farmor. Farmor som slog och misshandla han psykiskt . Drog så hårt i hans öron att de släppt från fästet 

    Jag skulle älska ha en svärmor men denna människa skrämmer mig. Kan jag stoppa henne från att träffa mina barn?

  • Svar på tråden Har farmor rätt att träffa mina barn
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-04-02 21:59:42 följande:

    Sorry. Aga 90 menade jag 


    Självklart kan det ske igen. Men pappan är vuxen, står förhoppningsvis på sina egna ben och man nog att säga ifrån. 
  • Agda90
    Hermis123 skrev 2024-04-02 17:23:59 följande:
    Seriöst, idag är han en vuxen man, såklart kommer han sätta gränser för sin mamma och det är hans rätt att förlåta henne om han vill! Amatör psykologi kan man lämna utanför denna tråd! Hon som partner borde stötta sin man Som faktiskt vill börja om med sin mamma istället för att förstöra!! 
    Wow. Så du vet hur misshandel fungerar och att man har hanterat alla problem kring det bara för att man är vuxen? Naivt. Jäkligt naivt att tro det!
  • Agda90
    EpicF skrev 2024-04-02 19:58:45 följande:

    Aga90: Tror du på riktigt att pappan fortfarande blir misshandlad av sin mamma? 

    Nej, något medberoende finns inte. Inte säkert det någonsin har funnits. 

    Nu tvivlar jag på att öronen lossnade. Men ja, jag jade förlåtit om jag fått stryk i barndommen och tänkt att mina föräldrar nog trodde det var en lämplig uppfostringsmetod. Tack och lov så fick jag alsrog stryk i barndomen.


    Det finns olika typer av misshandel och har man inte upplevt det så vet man inte riktigt vad man pratar om. 

    Tur för dig att du aldrig fick stryk. Hade mina föräldrar höjt handen mot mig hade de aldrig sett mig igen. "Lämplig uppfostrans metod", hur gammal är du egentligen? 1979 förbjöd man enligt lag våld mot barn i Sverige. 
  • Agda90
    Anonym (?) skrev 2024-04-02 21:58:46 följande:
    Jag tror att du fattar om du tänker till lite, att det inte är det Agatha 90 menar. Har man en gång misshandlat kan man göra det igen. Även om det har gått 40 år. Det kan räcka med att barnen bråkar och blir högljudda så kan hennes tålamod brista
    Tack! Någon som förstod!
  • EpicF
    Agda90 
    Ja, jag vet man förbjöd aga -79 men finns tyvärr fortfarande de föräldrar som anser att det är en lämplig uppfostringsmetod.

    Bara för att något är fbjudet enligt lag innebär inte att det inte händer. Det är förbjuder att slå ihjäl/mörda/begå dråp också enligt lagen men likt förbannat så gör folk det.

    Tydligen så har han bearbetat, förlåtit sin mamma och gått vidare. Mamman har förhoppningsvis också bearbetats och insett att det var fel. 

    Ts får bara tugga i sig att pappan vill att barnen ska träffa och förhoppningsvis få en relation med farmodern. 
  • Anonym (Nej)

    Far och morföräldrar har ingen automatisk rätt att träffa sina barnbarn och framför allt ingen rätt att träffa dem själva utan föräldrarna 

    Bor man tillsammans som föräldrar och är oense så även om man inte kan neka sin partner att ta med barnen till sin förälder så har man ju själv valet där att följa med och därmed ha koll på vad som händer, hur mycket man än avskyr att vara där så har man ju koll då 

    Är man separerade så har man inte den kollen och inte heller rätten att neka sin fd partner att ta med barnen till sin förälder hur olämpligt man än tycker det är 
     Man kan i det läget vädja till sitt ex att inte lämna dem själva men man har inget att sätta emot om ex: et inte ser det på samma sätt och ändå väljer att lämna banren till sin förälder utan att själv vara där o hålla koll


    Med detta sagt så kan far/ morföräldrar få umgängesrätt med sina barnbarn?men  det krävs då att deras barn dvs barnbarnets förälder antingen är avliden eller att hen förlorat både vårdnad och umgängesrätt - far/morföräldrar kan då  ta över  umgängesrätten för att barnet inte ska förlora kontakten med den sidan av sin familj ( självklart krävs det att rätten ser det som fördelaktigt för barnet att upprätthålla den här kontakten?för att dra det långt..skulle pappan vara drogmissbrukare och farföräldrarna också ha en missbruksproblematik skulle de inte få överta umgängesrätten då inte heller de skulle ses som lämpliga ) 

  • Agda90
    EpicF skrev 2024-04-03 09:01:51 följande:
    Ja, jag vet man förbjöd aga -79 men finns tyvärr fortfarande de föräldrar som anser att det är en lämplig uppfostringsmetod.

    Bara för att något är fbjudet enligt lag innebär inte att det inte händer. Det är förbjuder att slå ihjäl/mörda/begå dråp också enligt lagen men likt förbannat så gör folk det.

    Tydligen så har han bearbetat, förlåtit sin mamma och gått vidare. Mamman har förhoppningsvis också bearbetats och insett att det var fel. 

    Ts får bara tugga i sig att pappan vill att barnen ska träffa och förhoppningsvis få en relation med farmodern. 
    Så bara för att folk gör det som har förbjudits enligt lag så ska man blunda för det? Det är rätt idiotiskt. 

    TS är rädd för kvinnan. Så någonstans är inte allt frid och fröjd. 
  • Agda90
    EpicF skrev 2024-04-03 09:01:51 följande:
    Ja, jag vet man förbjöd aga -79 men finns tyvärr fortfarande de föräldrar som anser att det är en lämplig uppfostringsmetod.

    Bara för att något är fbjudet enligt lag innebär inte att det inte händer. Det är förbjuder att slå ihjäl/mörda/begå dråp också enligt lagen men likt förbannat så gör folk det.

    Tydligen så har han bearbetat, förlåtit sin mamma och gått vidare. Mamman har förhoppningsvis också bearbetats och insett att det var fel. 

    Ts får bara tugga i sig att pappan vill att barnen ska träffa och förhoppningsvis få en relation med farmodern. 
    Och jag hoppas innerligt att barn har koll på läget att de ska ANMÄLA om de blir slagna!
  • Anonym (A)
    Agda90 skrev 2024-04-03 09:23:04 följande:
    Så bara för att folk gör det som har förbjudits enligt lag så ska man blunda för det? Det är rätt idiotiskt. 

    TS är rädd för kvinnan. Så någonstans är inte allt frid och fröjd. 
    Har ts någon anledning idag att vara rädd för kvinnan hon knappt träffat?

    Själv är jag född 77 (min man 71). Hade våra föräldrar slagit oss som barn hade det varit lagligt.
    Det finns olika slags misshandel där föräldrar senare insett att "det var nog inte så bra". Tänk tex Anna Wahlgrens metoder som i vissa fall tillämpades på sätt som definitivt kan klassas som misshandel, men som ansågs helt normalt.
  • EpicF

    Agda90; Och var påstod jag att man ska blunda för det? 

    Du läser som fan läser bibeln. 

    Ts behöver inte träffs farmodern om hon inte vill, men hon kan inte hindra sin man att träffa och ha kontakt med sin egen mamma och hon kan inte hindra sin man att låta barnen träffa hans mamma som är deras farmor. Oavsett hur rätt ts är. Då får hon göra en orosanmälan. 

  • EpicF

    Agda90: Barn är barn och alla barn förstår inte att misshandel är fel. Så tyvärr så är det nog väldigt få barn som anmäler sina föräldrar för misshandel. 

    Kanske tonåringar för det eftersom de förstår lite mer. Men knappast barn. 

  • Anonym (Förvirrad)

    Varit så mkt så varit frånvarande.  Han tog barnen till sin mamma o fick veta av min dotter som är vuxen. Jag var så orolig men tänkte., vad kan hon göra på offentlig plats? Sa åt min man ha de hemma till  4 för ska köpa skor till dottern   kommer hem och ingen här. Barnen lämnade  med hans mamma.Fick sånt spel så skrek på honom att jag skulle ringa soc 5 min senare  stod han där med barnen.  Bad han dra år skogen, att det enda vi har o prata om ä barnen.  Till slut släppte jag  in han igen  för är barnens pappa. 
    Men förklarat för han att den människan kommer inte i närheten av våra barn utan översikt.
    Inre långt efter hon åkte kom alla hotfulla sms från henne igen. 

  • Hermis123
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-04-19 23:03:47 följande:

    Varit så mkt så varit frånvarande.  Han tog barnen till sin mamma o fick veta av min dotter som är vuxen. Jag var så orolig men tänkte., vad kan hon göra på offentlig plats? Sa åt min man ha de hemma till  4 för ska köpa skor till dottern   kommer hem och ingen här. Barnen lämnade  med hans mamma.Fick sånt spel så skrek på honom att jag skulle ringa soc 5 min senare  stod han där med barnen.  Bad han dra år skogen, att det enda vi har o prata om ä barnen.  Till slut släppte jag  in han igen  för är barnens pappa. 
    Men förklarat för han att den människan kommer inte i närheten av våra barn utan översikt.
    Inre långt efter hon åkte kom alla hotfulla sms från henne igen. 


    Men jag förstår inte ? Du behandlar din man som en bebis! Har hon skadat dina barn?  Han har rätt att låta barnen träffa sin farmor. Hon kanske inte är samma människa idag som då Och han har rätt att ha en bra relation till henne om han känner att han vill börja på nytt!  Dessutom verkar du omogen som skriker på honom. 
    Hotfulla sms är inte ok, men vad har Hon skrivit?  Vadr det hon hotar med? Föe du verkar vara hotfull du med?  Dessutom kommer sig inte hjälpa dig om farmor inte är farlig för barnen..

  • Anonym (M)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-04-19 23:03:47 följande:

    Varit så mkt så varit frånvarande.  Han tog barnen till sin mamma o fick veta av min dotter som är vuxen. Jag var så orolig men tänkte., vad kan hon göra på offentlig plats? Sa åt min man ha de hemma till  4 för ska köpa skor till dottern   kommer hem och ingen här. Barnen lämnade  med hans mamma.Fick sånt spel så skrek på honom att jag skulle ringa soc 5 min senare  stod han där med barnen.  Bad han dra år skogen, att det enda vi har o prata om ä barnen.  Till slut släppte jag  in han igen  för är barnens pappa. 
    Men förklarat för han att den människan kommer inte i närheten av våra barn utan översikt.
    Inre långt efter hon åkte kom alla hotfulla sms från henne igen. 


    Anmäl hoten om de är olagliga hot

    Igen? Det är alltså något som brukar hända. Hon verkar inget trevlig alls.


    Det är nog klokt att om hon ska vara nära barnen så det ska ske under översikt.

  • Anonym (S)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-04-19 23:03:47 följande:

    Varit så mkt så varit frånvarande.  Han tog barnen till sin mamma o fick veta av min dotter som är vuxen. Jag var så orolig men tänkte., vad kan hon göra på offentlig plats? Sa åt min man ha de hemma till  4 för ska köpa skor till dottern   kommer hem och ingen här. Barnen lämnade  med hans mamma.Fick sånt spel så skrek på honom att jag skulle ringa soc 5 min senare  stod han där med barnen.  Bad han dra år skogen, att det enda vi har o prata om ä barnen.  Till slut släppte jag  in han igen  för är barnens pappa. 
    Men förklarat för han att den människan kommer inte i närheten av våra barn utan översikt.
    Inre långt efter hon åkte kom alla hotfulla sms från henne igen. 


    Hej
    Det låter som att ni har svårt att hitta ett gemensamt förhållningssätt i kontakten med farmor och att du faktiskt tappar perspektiven lite och dras iväg känslomässigt.

    Försök att lägga undan din svärmor, hennes beteende och eventuella risker med kontakten åt sidan och fundera på ditt eget beteende.

    Du får utbrott på din man, skriker i telefonen, hotar med att kontakta socialtjänsten och slänger sedan ut honom/stänger ute honom från ert boende.
    Du dikterar villkoren hur det ska vara framöver trots att det är era gemensamma barn.

    Känns detta ok? Är det proportionerligt?
    Varför är det du som ska bestämma?
    Och var hade ni barnen? Var de vittnen till detta?
    Du vill till varje pris skydda dem från vad farmorn eventuellt kan göra men glömmer lite bort vad ditt eget beteende kan orsaka, både mot era barn men även gentemot din man.

    Tror ni behöver professionell hjälp för att hitta ett gemensamt förhållningssätt i detta.
    Fundera också på varför detta väcker så starka känslor hos dig? 
  • Hermis123
    Anonym (M) skrev 2024-04-20 06:18:34 följande:

    Anmäl hoten om de är olagliga hot

    Igen? Det är alltså något som brukar hända. Hon verkar inget trevlig alls.


    Det är nog klokt att om hon ska vara nära barnen så det ska ske under översikt.


    Nog så verkar ts hotfull själv, kolla hur hon beter sig, skriker på
    sin man i telefon och kastar honom hemifrån.  Knappt något som hon har rätt till, det är hans hem också!
  • Anonym (M)
    Hermis123 skrev 2024-04-20 09:13:30 följande:
    Nog så verkar ts hotfull själv, kolla hur hon beter sig, skriker på
    sin man i telefon och kastar honom hemifrån.  Knappt något som hon har rätt till, det är hans hem också!
    Han kan också anmäla men det kan jag ju inte uppmana om för honom att anmäla några hot eftersom han inte är i tråden eller bett om någon hjälp här.
  • Hermis123
    Anonym (M) skrev 2024-04-20 11:34:05 följande:
    Han kan också anmäla men det kan jag ju inte uppmana om för honom att anmäla några hot eftersom han inte är i tråden eller bett om någon hjälp här.
    Ja, men frågan är om det Är ts som kanske ska sansa Sig och tagga ner lite! 
  • Anonym (M)
    Hermis123 skrev 2024-04-20 11:49:28 följande:
    Ja, men frågan är om det Är ts som kanske ska sansa Sig och tagga ner lite! 
    Nej det har inte TS frågat
Svar på tråden Har farmor rätt att träffa mina barn