• Anonym (Freddie)

    Varför säger man hej på jobbet?

    Verkligheten är att de flesta av mina kollegor bryr sig inte om mig. Vilket är helt ok. Det verkar vara normen på arbetsplatser. Jag är helt bekväm med att göra mitt jobb och sedan dra som jag gjort i många år.

    Jag slutar snart och folk känner till det.

    Nu är det så att folk som jag har inte pratat med på flera år har börjat hälsa. Folk verkar säga hej för att må bra på jobbet nu under lågkonjunkturen. Kanske vill vissa vara trevliga i några sekunder.

    Jag ser ingen vits med att hälsa? Jag får ingenting av det. Tvärtom blir jag lite irriterad eftersom jag måste låtsas spela en roll med folk som inte bryr sig om mig.

  • Svar på tråden Varför säger man hej på jobbet?
  • Anonym (Freddie)
    Anonym (Ida) skrev 2024-04-27 10:00:39 följande:

    Det är ett sätt att visa respekt, erkänna att de ser och märker dig. I många europeiska länder hälsar man även ofta på folk man inte har träffat (när man går förbi) på en arbetsplats.


    Respekt måste förtjänas.Likgiltighet är bättre än ytlighet.
  • Anonym (Freddie)
    Anonym (*) skrev 2024-04-27 10:07:52 följande:
    Utan medmänniskor hade förmodligen både du och jag varit döda. Människor är flockdjur som överlever genom samarbete grundat på sociala band.
    I det förgångna ja.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ida) skrev 2024-04-27 10:00:39 följande:

    Det är ett sätt att visa respekt, erkänna att de ser och märker dig. I många europeiska länder hälsar man även ofta på folk man inte har träffat (när man går förbi) på en arbetsplats.


    Det gör man även i Sverige. 
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Freddie) skrev 2024-04-27 10:32:46 följande:
    I det förgångna ja.
    Människan överlever fortfarande tack vare samarbete. Snarare är det så att vi är mer beroende av varandra än någonsin. På stenåldern hade de mycket bättre förmågor för att klara sig själva.
  • Anonym (Freddie)
    Anonym (Loke) skrev 2024-04-27 12:47:47 följande:
    Människan överlever fortfarande tack vare samarbete. Snarare är det så att vi är mer beroende av varandra än någonsin. På stenåldern hade de mycket bättre förmågor för att klara sig själva.
    Verkar vara snarare du som är fast i stenåldern.
  • Anonym (M)
    Anonym (Freddie) skrev 2024-04-27 07:59:44 följande:
    Hmm.. 

    Medmänniska betyder Empatin, möjligheten att sätta oss in i en annan människas värld. Nä, folk har fullt upp i sin egen värld.

    Också betyder medmänniskor, som vi kan använda oss av för råd och som bollplank. Nä, medmänniskor tillför inget värde.

    jaja, det kostar inget att säga hej. Men jag hyser ingen kärlek till kollegor och de tillför inget värde.
    Så du bryr dig inte om dina kollegor och anser inte att de tillför något värde. Men är uppenbart bitter över att andra behandlat dig på samma sätt. Jag anar ett visst mått av hyckleri här.
  • Anonym (Freddie)
    Anonym (M) skrev 2024-04-28 06:22:37 följande:
    Så du bryr dig inte om dina kollegor och anser inte att de tillför något värde. Men är uppenbart bitter över att andra behandlat dig på samma sätt. Jag anar ett visst mått av hyckleri här.
    Nä. Jag behandlar folk som de beter sig. 
  • Anonym (Ymer)
    Anonym (Ida) skrev 2024-04-27 10:00:39 följande:

    Det är ett sätt att visa respekt, erkänna att de ser och märker dig. I många europeiska länder hälsar man även ofta på folk man inte har träffat (när man går förbi) på en arbetsplats.


    Det gör man i Sverige också. Hejhej! 

  • Agda90
    Anonym (Freddie) skrev 2024-04-30 07:23:39 följande:
    Nä. Jag behandlar folk som de beter sig. 
    Utifrån de svar som jag har läst i tråden så uppför du dig otrevligt mot folk helt utan anledning. Att du inte känner att andra människor tillför dig något är ditt problem. Vi andra som tycker om att vara sociala och hälsar på andra kommer att fortsätta att göra det. Det krävs så lite av mig att säga hej med ett leende men det kan göra den andra personens dag.

    När jag började pendla med buss till jobb började jag ganska tidigt se vilka som åkte regelbundet och började hälsa. Nu, 2 år senare, pratar vi ganska mycket på morgonen med varandra när vi väntar på bussen. Det är trevligt och ett enkelt sätt att fördriva tiden på. Det var även en trygghet när en av tjejerna som åker buss blev ofredad av en man på stationen. Då var vi en grupp som kunde hjälpas åt. 

    Vill du inte hälsa på dina kollegor så gör inte det. Du kommer att uppfattas som udda och konstig och otrevlig. Men mår du bra av det så go for it!
  • Anonym (hej på dig)
    Anonym (L) skrev 2024-04-27 10:36:04 följande:
    Det gör man även i Sverige. 

    Nejdå, det gör man i Sverige ibland. Vissa gör det, andra inte.

    Av de människor från många olika länder jag pratat med, asiater, afrikaner, sydeuropéer, amerikaner, etc  så säger alla samma sak, de tyckte det var jättekonstigt att folk inte hälsar, eller hälsar ibland. 

    Men frågar man Svenskar så tycker de flesta att inte alls att det är så. Man kanske bara är så van vid det här att man inte lägger märke till det? Det kan tex inte vara någon nyhet för någon att en Svensk på sommaren och en Svensk på vintern kan ofta vara väldigt olika personer. Svenskar är ju inte direkt världskända för att vara de mest sociala människorna på planeten.
  • Anonym (hej på dig)
    Anonym (Freddie) skrev 2024-04-30 07:23:39 följande:
    Nä. Jag behandlar folk som de beter sig. 

    Och det gör ju även andra med dig, hälsar inte du på dem så hälsar de inte på dig, är du själv inte social mot dem så kommer de inte vara sociala med dig.
  • Anonym (?)

    Det spelar ingen roll vilka svar som TS får. Två alternativ: 1 - psykisk eller social störning. 2 - provocerande trolltråd.
    Har svårt att tänka mig så många andra alternativ faktiskt.
    Skulle i så fall vara taskig uppfostran där man inte lärt sig socialt samspel, grundkursen.
    Jag har haft svårt för några personer i mitt liv men alltid bemött dem med respekt tillbaka. Till min egen förvåning har jag också omvärderat några - de har gått från bajs till najs typ. 

Svar på tråden Varför säger man hej på jobbet?