• Anonym (S)

    Får inget jobb trots utbildning

    Jag har en utbildning sen tidigare och fick en skada, så jag kan inte längre arbeta med det jag var utbildad till. Skaffade en ny utbildning på YH efter att ha sökt jobb i 1,5 år utan att få napp nånstans. Blev klar med utbildningen vid årsskiftet och har inte lyckats få ett jobb pga att det är anställningsstopp i hela min region (VGR). 


    Jag skulle kunna tänka mig att flytta, men ingen annan i min familj vill och då går det inte. Jag tog mitt sista CSN till dessa studier och kan verkligen inte plugga mer efter det här. Är så ledsen. :( 

  • Svar på tråden Får inget jobb trots utbildning
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2024-04-27 11:26:08 följande:
    Varför ger du ts "tips" som hon inte bett om och som inte alls är relevanta?
    För att jag har dom tipsen, medans resten av er har det inte...
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kiko)
    enfunderandeman skrev 2024-04-27 11:13:31 följande:

    Medicinsk sekreterare och annat administrativt arbete är rätt kört snart. Då AI kommer ta över mycket sådana arbeten. Även på Kontor, bankirer, kundtjänst etc. Ligger risigt till.

    Har en kvinnlig vän som tänkte utbilda sig till det.
    Men nu har hon tänkt om helt. Är nog många som kommer få göra det.


    Vet du vad en medicinsk sekreterare gör ens?
    Nej ingen risk att AI tar över jobben då patientsäkerheten helt skulle försvinna. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (S)
    Anonym (C) skrev 2024-04-27 11:23:22 följande:
    Åh nej, får sitta arbetslös och skita i att jobba då när lilla familjen inte vill det. 
    Min man jobbar skift och vi har tre barn som är rätt små, så jag kan inte lämna honom ensam med dem. 
  • Anonym (C)
    Anonym (S) skrev 2024-04-27 12:05:59 följande:
    Min man jobbar skift och vi har tre barn som är rätt små, så jag kan inte lämna honom ensam med dem. 
    Då får du nog ta tipset om ett städjobb istället och bara nöja dig med att livet suger. 

    Chansen är att din region är fullsatt redan, och då finns jobben annorstädes. Det är så sverige och andra länder är uppbyggda nämligen. Vissa regioner har bara 1 sån tjänst som alla söker efter, medans andra regioner har 500 såna tjänster där ingen ens försöker.. 

    Det som är bra med just Sverige är att det går att ta Tåget till de allra flesta ställen.
  • Anonym (Kiko)
    Anonym (S) skrev 2024-04-27 12:05:59 följande:
    Min man jobbar skift och vi har tre barn som är rätt små, så jag kan inte lämna honom ensam med dem. 
    Var i VGR bor du? Att pendla 2-3 h om dagen kan ju fungera även om det är surt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Kiko) skrev 2024-04-27 12:25:52 följande:
    Var i VGR bor du? Att pendla 2-3 h om dagen kan ju fungera även om det är surt.
    Alingsås. Så jobben jag söker ligger i Göteborg med omnejd kan man säga. Tyvärr får vi inte ihop livspusslet om jag skulle pendla så långt eftersom vi som sagt har barn också och min mans arbetstider är sådana att jag behöver sköta lämningen på morgonen. Sen så måste det funka med kollektivtrafiken då inte bil funkar.
  • Anonym (Kiko)
    Anonym (S) skrev 2024-04-27 12:48:56 följande:
    Alingsås. Så jobben jag söker ligger i Göteborg med omnejd kan man säga. Tyvärr får vi inte ihop livspusslet om jag skulle pendla så långt eftersom vi som sagt har barn också och min mans arbetstider är sådana att jag behöver sköta lämningen på morgonen. Sen så måste det funka med kollektivtrafiken då inte bil funkar.
    Har du kollat upp bemanningsföretag? De jobbar nog hemifrån tror jag. Kanske inte jättelätt som ny men prova?
  • Anonym (JB)

    Hur fan kan man gå arbetslös i 1,5 år när man bor en halvtimme från Göteborg??

  • Anonym (Kiko)
    Anonym (JB) skrev 2024-04-27 21:59:43 följande:

    Hur fan kan man gå arbetslös i 1,5 år när man bor en halvtimme från Göteborg??


    Ts skriver att hon har en arbetsskada och det har ju säkert begränsat mycket vilka jobb hon kan söka.
    Sedan brukar det bli svårare att få jobb ju längre tid som går, arbetsgivare anställer hellre folk som redan har jobb av nån anledning.
  • Anonym (S)
    Anonym (JB) skrev 2024-04-27 21:59:43 följande:

    Hur fan kan man gå arbetslös i 1,5 år när man bor en halvtimme från Göteborg??


    För att jag var tvungen att söka jobb som jag inte har någon som helst erfarenhet av pga skadan. Annars hade det Ju inte varit något problem om jag hade kunnat fortsätta med samma som jag var utbildad inom tidigare. 
  • Anonym (JB)

    Nu kanske jag har läst slarvigt, men vilken typ av arbetsskada? Finns ju oändligt många jobb i städer. 


    Anonym (S) skrev 2024-04-28 07:23:31 följande:
    För att jag var tvungen att söka jobb som jag inte har någon som helst erfarenhet av pga skadan. Annars hade det Ju inte varit något problem om jag hade kunnat fortsätta med samma som jag var utbildad inom tidigare. 
  • Anonym (Kiko)
    Anonym (JB) skrev 2024-04-28 10:14:25 följande:

    Nu kanske jag har läst slarvigt, men vilken typ av arbetsskada? Finns ju oändligt många jobb i städer. 


    Du vet att ett problem är att många av de jobb som finns kräver en viss typ av kompetens?

    De jobb som INTE kräver en viss kompetens är det ofta väldigt hög konkurrens om och det gör det svårt att få de jobben.

    Ett problem på arbetsmarknaden är ju att jobben som finns och de som är arbetslösa inte matchar varandra. Så bara för att jobb finns, betyder det inte att det bara går att ta någon arbetslös och sätta dem i den positionen.
  • Anonym (S)
    Anonym (Kiko) skrev 2024-04-28 10:31:56 följande:
    Du vet att ett problem är att många av de jobb som finns kräver en viss typ av kompetens?

    De jobb som INTE kräver en viss kompetens är det ofta väldigt hög konkurrens om och det gör det svårt att få de jobben.

    Ett problem på arbetsmarknaden är ju att jobben som finns och de som är arbetslösa inte matchar varandra. Så bara för att jobb finns, betyder det inte att det bara går att ta någon arbetslös och sätta dem i den positionen.
    Precis så. Det finns mängder med jobb som jag inte kan söka pga att jag saknar de kvalifikationer som krävs. Har sökt åtskilliga jobb som varit helt okvalificerade också, men har inte fått dem. 
  • Anonym (JB)
    Anonym (S) skrev 2024-04-28 10:54:18 följande:
    Precis så. Det finns mängder med jobb som jag inte kan söka pga att jag saknar de kvalifikationer som krävs. Har sökt åtskilliga jobb som varit helt okvalificerade också, men har inte fått dem. 
    Inte ens sommarjobb?
  • Anonym (Mannen)

    Provat privat sektor? Jag har ett par bekanta som jobbar som medicinska sekreterare som gjort det.

Svar på tråden Får inget jobb trots utbildning