• Anonym (D)

    Stabilisera blodsocker!

    Jag är nästan säker på att jag har diabetes, eller pre-diabetes. 


    Läkarna, som vanligt, tror ju inte på att något är "fel" och vägrar ta prover. 

    Har blivit så felbehandlad i mitt liv, så kan inte gå på mer dyra besök utan resultat.

    Visst är det så att man kan stabilisera sitt blodsocker själv genom att äta enligt GI eller LCHF? 
    Snälla, säg att det fungerar?
    Läkarna ljuger bara. Har aldrig blivit korrekt behandlad av vårdcentralens läkare. Vill inte slösa tid och pengar på besök när de ändå inte lyssnar.

  • Svar på tråden Stabilisera blodsocker!
  • Anonym (Li)

    Menar du verkligen att vårdcentralen nekar dig ett blodsockerprov? Det är ett av de vanligaste blodproven som tas. Du kan söka för trötthet, nedstämdhet, oro, urinbesvär, och de tar ett blodsocker.

    Lyckas du ändå inte kan du köpa en egen blodsockermätare. 

  • Anonym (Ja men)

    Ja, det kan man, till viss del. Lägger du till fasta kan du reversera både pre och t2. Jag har gjort det och kan idag äta både bröd och pasta och tårta och rent socker utan att blodsockret sticker iväg. Om du däremot har fått t1 så behöver du insulin. 

    Det finns även vissa naturmedel som hjälper, som äppelcidervinäger och berberis, och vissa vitamin och mineral brister håller blodsockret högt, så gå och en allmän blodpanel och kolla värden, om du inte gjort det senast halvåret

    Du kan också själv köpa en mätare,  stickpenna, nålar och mätstickor men de är helvetesdyra. Men det kan ju vara en investering om du känner för det, och du kan använda det för att peka på att du har rätt om du har rätt. 

  • Anonym (c)
    Anonym (D) skrev 2024-05-02 20:44:04 följande:
    Stabilisera blodsocker!

    Jag är nästan säker på att jag har diabetes, eller pre-diabetes. 


    Läkarna, som vanligt, tror ju inte på att något är "fel" och vägrar ta prover. 

    Har blivit så felbehandlad i mitt liv, så kan inte gå på mer dyra besök utan resultat.

    Visst är det så att man kan stabilisera sitt blodsocker själv genom att äta enligt GI eller LCHF? 
    Snälla, säg att det fungerar?
    Läkarna ljuger bara. Har aldrig blivit korrekt behandlad av vårdcentralens läkare. Vill inte slösa tid och pengar på besök när de ändå inte lyssnar.


    Låter som att du har bristande självinsikt. Varför skulle läkare ljuga? Vad vinner dem på det? 
  • Anonym (Lis)

    Hi, lchf, paleo eller keto kan hjälpa. Låta bli alkohol. Träna. Finns nog fler tips.

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Det finns mätare som är som en "knapp" man fäster på armen, Den mäter hela tiden och skickar värdena till telefonen. Man kan alltså se hela dygnets värden i efterhand, och det går att programmera in larm etc.
    Jag tror inte de är superdyra.

  • Anonym (Ja men)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-05-03 02:59:52 följande:

    Det finns mätare som är som en "knapp" man fäster på armen, Den mäter hela tiden och skickar värdena till telefonen. Man kan alltså se hela dygnets värden i efterhand, och det går att programmera in larm etc.
    Jag tror inte de är superdyra.


    Man "kan inte" köpa de i Sverige utan recept. En sensor kostar runt 800 om man hittar en att köpa. Man byter ut de varannan vecka. Dessutom fungerar appen bedrövligt dåligt. 
  • Anonym (D)
    Anonym (c) skrev 2024-05-02 21:59:23 följande:
    Låter som att du har bristande självinsikt. Varför skulle läkare ljuga? Vad vinner dem på det? 

    Menar egentligen inte att de "ljuger", bara att de vägrar undersöka mig grundligt de gånger jag haft olika sjukdomar, och missat anledningen till dåligt mående för att de bara "sätter snabb diagnos" genom att gissa, utan att kolla upp ordentligt vad orsaken är till smärta/dåligt mående.

    Exempel: Fick läkemedel mot enorm(!) magsmärta, för att den korta undersökningen (dvs. inga prover, inga ultraljud, bara klämma lite på magen), visade enligt den läkaren att jag hade magsår. Magsår? 

    Dagar senare, blev smärtan så akut att jag åkte in till akuten (med nässelutslag orsakade av läkemedlet som var mot "magsår) och extrem magsmärta).


    Då, efter timmars väntan, gjorde den läkaren en korrekt bedömning av orsaken till min smärta. Det var inflammerad bukspottskörtel till följd av gallstenar. 

    Kort och gott, hade den första läkaren kollat ordentligt vad som var orsaken till magsmärtan, hade jag sluppit dagar med nässelutslag, kallsvettningar av den enorma smärtan som inflammationen orsakade. Kunde inte sova, inte äta. Låg och vred mig i sängen. Kunde knappt gå. 
    Varför skulle JAG ha bristande självinsikt, och inte läkaren som inte undersökte noggrant från början vad felet var?

  • Anonym (M)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-05-03 02:59:52 följande:

    Det finns mätare som är som en "knapp" man fäster på armen, Den mäter hela tiden och skickar värdena till telefonen. Man kan alltså se hela dygnets värden i efterhand, och det går att programmera in larm etc.
    Jag tror inte de är superdyra.


    De är väldigt dyra för en icke-diabetiker. 
Svar på tråden Stabilisera blodsocker!