• Anonym (Mamma)

    Dotter anklagad för plagiat igen

    Så fruktansvärt less nu. Det hände när hon var ny i förra skolan och nu när hon bytt för ca ett halvår sen har det hänt igen. Hon har ett väldigt moget språk, använder ord och uttryck som inte är vanligt för hennes ålder (14) och nu fick hon F på en fantastiskt fint skriven novell för att läraren inte tror att det är hon som skrivit den.

    Hur tar man det vidare? Är så arg, att skolan är kass har vi fått erfara flera gånger, men att anklaga någon för plagiat, utan något som helst bevis, och sätta betyg därefter är så sjukt orättvist.

  • Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen
  • Anonym (Enannanlärare)

    Det här är ett tydligt exempel på varför man inte bör låta eleverna arbeta med bedömningsuppgifter hemma.

    Man kan låta elever förbereda sitt skrivande hemifrån genom att till exempel göra tankekartor eller karaktärsbeskrivningar men sedan bör själva novellen skrivas i skolan. 

    Det är väldigt vanligt med olika typer av fusk eller plagiat. Inte bara ai eller översättningar. Elever kan också utgå från tex en roman de läst och skriva om den i novellform. Också det en typ av plagiat. Svårare att upptäcka dock.

    Synd att inte skolan arbetar på det sättet. Det bör man göra idag. Det kan du kanske ta upp med rektorn.

  • AndreaBD
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-06 02:32:37 följande:
    Fast ibland VET de lika bra. Ditt sätt att resonera är elitistiskt och med utgångspunkten att enbart ett universitet kan ge en kunskap.

    Jag har själv fått höra under en lektion i högstadiet att en sak jag påstod inte kunde stämma språkmässigt. Min lärare gav mig en ordbok och sa att jag fick väl bevisa det då, inför hela klassen. När jag slog upp ordet min lärare sa inte fanns och pekade på det blev min lärare tyst. Jag visste ju att man kunde skriva som jag gjort eftersom jag läst massor av avancerade böcker på engelska vid 14 års ålder. Det var det jag gjorde utanför skolan eftersom jag inte hade så mkt vänner då. 

    Så vissa elever kan kunna mer än man tror som lärare.
    Behöver inte alls vara elitistisk. Jag skulle ALDRIG säga till t.ex. en frisör att det inte är någon konst att klippa hår och att jag klipper mina barn själv och det går så bra så. Så gör man bara inte. Andra sidan är att man också oftast skulle göra bort sig, eftersom "specialisten" ändå vet bättre. 

    Ditt exempel är ett typisk exempel på DETALJER som man självklart kan veta bättre än specialisten i många yrken. Jag har varit med om att elever har vetat ord som jag inte kände till och jag hade t.o.m. en som fick till uttalet på svåra ord på engelska snabbare än vad jag kunde. Han uttalade dem rätt och jag uttalade dem förstås också rätt, men han var snabbare.

    Det hör absolut till läraryrket, att uppmuntra eleverna, så om elever kommer på något som jag skulle ha missat, så får de beröm för det. Och det händer förstås också att jag får en fråga som jag inte kan svara på (så bra) på raken och att jag ber att få återkomma. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-06 03:34:05 följande:
    Vi använder inte prov eftersom det inte passar bedömning i mina ämnen (också språk) utan de skriver texter istället. Utöver det så klart muntliga delar också. De få elever som försöker gå till andra lärare förstår tyvärr inte att det inte fungerar så utan kommer med en rättfärdigad min och en attityd av att "den här läraren sa att det var bra så nu ska du ändra mitt omdöme". Aldrig att jag gör det. Eleven får leva med det den fått. Det är väl ofta just elever med dåliga resultat som inte inser varför förstås.
    Förstår jag, att ni skriver texter. Jag håller också på att öka på skrivandet av texter. Eleverna var lite skraja för det när jag fick dem. 

    Numera skulle jag inte heller läsa en elevs text och uttala mig om det om eleven har en annan lärare egentligen. Det var bara tur att det blev exakt samma bedömning. Men jag tror att det ofta är så.  Det såg vi också när vi sambedömde nationella prov. 
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2024-05-06 12:06:28 följande:
    Förstår jag, att ni skriver texter. Jag håller också på att öka på skrivandet av texter. Eleverna var lite skraja för det när jag fick dem. 

    Numera skulle jag inte heller läsa en elevs text och uttala mig om det om eleven har en annan lärare egentligen. Det var bara tur att det blev exakt samma bedömning. Men jag tror att det ofta är så.  Det såg vi också när vi sambedömde nationella prov. 
    Ja jag tror inte att mina kollegor förstår att eleven är ute efter en "second opinion" utan de får frågan "kan du titta på den här texten om den ser bra ut" och så säger läraren att "jo, men det ser bra ut" och så kommer eleven och tycker att hen ska ha A, men som sagt, så fungerar det ju inte. Och visst är det så att bedömningen kan skilja sig mellan olika lärare, helt klart. Därför så viktigt med sambedömning.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-06 12:02:54 följande:
    Behöver inte alls vara elitistisk. Jag skulle ALDRIG säga till t.ex. en frisör att det inte är någon konst att klippa hår och att jag klipper mina barn själv och det går så bra så. Så gör man bara inte. Andra sidan är att man också oftast skulle göra bort sig, eftersom "specialisten" ändå vet bättre. 

    Ditt exempel är ett typisk exempel på DETALJER som man självklart kan veta bättre än specialisten i många yrken. Jag har varit med om att elever har vetat ord som jag inte kände till och jag hade t.o.m. en som fick till uttalet på svåra ord på engelska snabbare än vad jag kunde. Han uttalade dem rätt och jag uttalade dem förstås också rätt, men han var snabbare.

    Det hör absolut till läraryrket, att uppmuntra eleverna, så om elever kommer på något som jag skulle ha missat, så får de beröm för det. Och det händer förstås också att jag får en fråga som jag inte kan svara på (så bra) på raken och att jag ber att få återkomma. 
    Fast exemplet du ger haltar med mot TS. Det är ju snarare att man kan klaga på resultatet av en frisör eller motsäga ett påstående om att man har ett hår som bara går att klippa på sätt X eller Y. Att man kan ifrågasätta sådana saker. Annars skulle frisören aldrig behöva förklara något och man skulle aldrig kunna få ifrågasätta resultatet. Vilket man kan.
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-06 12:27:21 följande:
    Ja jag tror inte att mina kollegor förstår att eleven är ute efter en "second opinion" utan de får frågan "kan du titta på den här texten om den ser bra ut" och så säger läraren att "jo, men det ser bra ut" och så kommer eleven och tycker att hen ska ha A, men som sagt, så fungerar det ju inte. Och visst är det så att bedömningen kan skilja sig mellan olika lärare, helt klart. Därför så viktigt med sambedömning.
    Jo, det var precis det jag menade - jag tror jag skrev det tidigare - med att eleverna oftast ändå vet att de inte har gett den läraren hela informationen. Hade de sagt ärligt, vad uppgiften var och vad läraren tyckte de hade missat där, så hade hen säkert inte bara sagt att det ser bra ut. 

    Visst, det är aldrig bra att bara haffa en annan lärare. I regel, om en elev klagar till sina föräldrar att läraren är taskig med betyget, så hade de kunnat komma fram till ett sätt att lösa det, tillsammans med läraren. Jag hade ett misstänkt fall i 9:an och eleven erbjöd sig skriva något på lektionen. Oftast föreslår man ju också något som lärare. TS ger oss antagligen inte heller hela historien. Om TS har pratat med läraren, om läraren har erbjudit eleven att skriva något liknande på lektion? Varför finns inte sånt med? För att man vill att det ska låta som om läraren bara är taskig? 
  • AndreaBD
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-06 12:39:51 följande:
    Fast exemplet du ger haltar med mot TS. Det är ju snarare att man kan klaga på resultatet av en frisör eller motsäga ett påstående om att man har ett hår som bara går att klippa på sätt X eller Y. Att man kan ifrågasätta sådana saker. Annars skulle frisören aldrig behöva förklara något och man skulle aldrig kunna få ifrågasätta resultatet. Vilket man kan.
    Om du ser det så, så haltar ju alla exempel. Det är ju aldrig exakt samma situation. 

    Men egentligen, så har ju hela den här diskussionen fel fokus. Den är ju INTE utriktad på att lösa problemet för tjejen. Jag är säker på att allt som krävs är att prata med läraren. Tjejen kan väl skriva något i skolan och visa att hon kan skriva på den nivån. Kan inte tänka mig att någon lärare skulle säga nej till det.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-06 16:26:20 följande:
    Om du ser det så, så haltar ju alla exempel. Det är ju aldrig exakt samma situation. 

    Men egentligen, så har ju hela den här diskussionen fel fokus. Den är ju INTE utriktad på att lösa problemet för tjejen. Jag är säker på att allt som krävs är att prata med läraren. Tjejen kan väl skriva något i skolan och visa att hon kan skriva på den nivån. Kan inte tänka mig att någon lärare skulle säga nej till det.
    Efter hon gjort det bör också läraren be henne om ursäkt för felaktig anklagan.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-06 16:21:54 följande:
    Jo, det var precis det jag menade - jag tror jag skrev det tidigare - med att eleverna oftast ändå vet att de inte har gett den läraren hela informationen. Hade de sagt ärligt, vad uppgiften var och vad läraren tyckte de hade missat där, så hade hen säkert inte bara sagt att det ser bra ut. 

    Visst, det är aldrig bra att bara haffa en annan lärare. I regel, om en elev klagar till sina föräldrar att läraren är taskig med betyget, så hade de kunnat komma fram till ett sätt att lösa det, tillsammans med läraren. Jag hade ett misstänkt fall i 9:an och eleven erbjöd sig skriva något på lektionen. Oftast föreslår man ju också något som lärare. TS ger oss antagligen inte heller hela historien. Om TS har pratat med läraren, om läraren har erbjudit eleven att skriva något liknande på lektion? Varför finns inte sånt med? För att man vill att det ska låta som om läraren bara är taskig? 
    Eller så ÄR läraren faktiskt bara taskig.
  • AndreaBD
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-06 17:19:08 följande:
    Eller så ÄR läraren faktiskt bara taskig.
    Då hade man väl säkert nämnt att man har försökt att prata med läraren? 
  • AndreaBD
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-06 17:17:45 följande:
    Efter hon gjort det bör också läraren be henne om ursäkt för felaktig anklagan.
    Det är klart man gör, om man har nån hyfs. Men jag får intrycket att en del här i tråden inte alltid uppträder så artigt mot andra människor.... 
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen