Inlägg från: baninni |Visa alla inlägg
  • baninni

    Dansk svenska familjer2

    miamisan skrev 2007-03-13 23:29:04 följande:

    Följande information kan ni finna på www.skatteverket.se :

    När ett nyfött barn registreras i folkbokföringen gör Skatteverket en bedömning av barnets medborgarskap. Barnet förvärvar svenskt medborgarskap om

    * Modern är svensk medborgare.
    * Fadern är svensk medborgare och barnet föds i Sverige. Det svenska medborgarskapet registreras i detta fall när faderskapsbekräftelse kommit in till Skatteverket.
    * Fadern är svensk medborgare och gift med barnets mor.
    * Fadern är avliden men vid sin död var svensk medborgare och barnet föds i Sverige.
    * Fader är avliden men vid sin död var svensk medborgare och gift med barnets mor.

    Anmälan eller ansökan

    Medborgare i Danmark, Norge, Finland eller Island kan genom anmälan till länsstyrelsen få svenskt medborgarskap. Den som är medborgare i land utanför Norden kan efter ansökan hos Migrationsverket bli svensk medborgare.

    Personnummer


    Ursakta bumpen pa en jattegammal trad men hittar ingen ny info om detta och efter flera mail till skatteverket vet jag int vad jag ska gora. Ska alla dessa krav eller ja ett krav fran mamman och ett fran pappan(om han inte ar avliden) uppfyllas for att barnet ska fa svenskt medborgarskap? Sa har man en utlandsk man kan ens barn inte bli svensk medborgare? Verkar ju ologiskt.

    Vad skulle ni gora i denna situation:

    Svensk mamma, barn som ska fodas i Danmark, utlandsk(inte svensk eller dansk) pappa(forhoppningsvis med uh. tillstand i Sverige innan fodsel)...Jag vill ju skriva/folkbokfora mitt barn i Sverige! Tanken var bara att barnet fods i Danmark och bor dar kanske 2 manader eller sa...(och sen vid 6 manaders alder kanske tills det fyller 1 ar)
Svar på tråden Dansk svenska familjer2