• Ela

    30+ som väntar/har fått syskon, del 8

    Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

    Nu är det dags för uppföljaren!

    Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

    Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

    Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

    Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

    De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

    De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

    De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Gladhannapanna

    Vi är oftast hemma båda två, men jag rider ju en kväll i veckan normalt och jobbar en kväll i veckan när jag håller föräldrakurser. Maken jobbar sällan över men ibland har de sociala aktiviteter med hans jobb.

    Att gå iväg när barnen har somnat tycker båda är ok, då får ju den andra nästan egentid hemma!

    Vi köpte en motionscykel i januari som står i gästrummet i källaren, den har maken cyklat en del på och jag cyklade första gången i förrgår. Känns rätt ok att träna på det sättet faktiskt. (men att sitta och cykla på det sättet är rätt trist tycker jag)

    Tackar massor för all input om min diet, känns kul att ni tycker att jag är duktig. Jag tänker massor på mat och Julias semperburk luktade tom gott idag! Men jag måste göra ngt drastiskt för att få en bättre fysik och då är jag beredd att kämpa med detta.

  • asap

    Pyttis - Du är SUPERduktig! Trots att jag är sådan att jag gärna skulle byta ut vissa måltider mot ett piller om det gick (för så jäkla kul är det inte att äta varje gång), så skulle jag ha jättesvårt för pulverdieter. För det är väl inte ok att, efter en dag av pulver, festa på bullar och glass efter att barnen har gått och lagt sig?

  • Milla C
    asap skrev 2010-03-24 15:52:45 följande:
     För det är väl inte ok att, efter en dag av pulver, festa på bullar och glass efter att barnen har gått och lagt sig?
    Det beror väl på vilket syfte man har med pulverdieten ?
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • södermalm

    Här är väl också dåligt med regler. De första ensamma läggningarna med bägge killarna var en mardröm, men man har vant sig, även om det är lite kaos ibland. Oftast är middagen den mest kritiska punkten när man är ensam. Av naturliga skäl har väl mannen varit mer borta eftersom jag fortfarande ammar lite. Sen har han haft mycket med sitt jobb som jag kan svära över.

    Jag åker ju till London om tre veckor imorgon, och samtidigt som jag längtar mig blåååå så har jag lite dåligt samvete, är inte det typiskt tjejer. Tycker "synd" om sambon som ska vara ensam med killarna från torsdag em till söndag lunch. Dels har jag haft måååååååånga ensamma kvällar, många ensamma nätter och han har varit i väg i Portugal och spelat golf så det är väl i högsta grad rättvist. Mest känner jag nog för Lukas, är rädd att han kommer vara ledsen, inte förstå varför jag inte är där osv osv. Kommer ha riktig ångest. K vet jag kommer ha det bra, han kommer längta jättemycket efter mig men älskar att vara med pappa.

    Jag ammar ju fortfarande ett par tre gånger vid nattning och på natten och jag åker om tre veckor, vad tror ni om det?
    Egentligen tror jag att det handlar mest om vana, säg i a f 2 av 3 gånger. Vi får fortsätta öva med välling, men vill egentligen att det skall bli en nattvana heller om han nu skulle börja gilla det helt plötsligt.

    Oooops vilket långt egoinlägg

  • Piggley Wink

    Pyttis: Ja! (som svar från andra tråden för jag glömde svara där).

    Assar: jag tänker precis som du att man skulle spara en himla massa tid på att ta ett piller istället vissa luncher. Men goda middagar med kött, sås och vin vill jag inte vara utan

  • asap
    Piggley Wink skrev 2010-03-24 19:26:28 följande:
    Assar: jag tänker precis som du att man skulle spara en himla massa tid på att ta ett piller istället vissa luncher. Men goda middagar med kött, sås och vin vill jag inte vara utan
    Nej, de middagarna vill man ju inte vara utan. Men frukosten som ibland intas under tidspress och där man ska se till att de två små medlemmarna av familjen också ska få något i sig - så enkelt att bara ta ett piller och kunna fokusera på deras frukost istället. *Drömmer mig bort* Undrar vilket vin som passar till pulvret, om det ska vara rött eller vitt?

    Söder - Förstår hur du tänker. Hoppas du kan koppla bort oron och ha det supertrevligt i London!
  • Emsters mamma

    söder: Om jag vore du skulle jag nog ha som målsättning att fasa ut amningen helt innan du åker (om du nu ändå tänkt att avsluta den snart). Kan ju bli en onödigt stressande situation för både barn och man annars när plötsligt inte varken du eller tutten är där. Kanske, kanske kan det gör det allmant lättare för Lukas också om "tutt-bandet till mamma redan är klippt så att säga..?


    Emma 090501 ~ Liten BF 1009219
  • Billabong

    Ler åt minnet över första kvällen man skulle ha alla tre barnen själv - det var inte roligt just då däremot. Helt genomsvettig och uppstressad var jag.
    Men efter ett par gånger så är det inte lika stressande och oftast fungerar det bra. De gånger det kör ihop sig så löser man det ändå på ngt sätt. Så småningom somnar de alla tre även om nattningen inte alltid blir optimal. Tror det är en fördel att nattningsrutinen finns där MEN att barnet klarar av en förändring utan att allt går i baklås.

    Här tränar sambon två kvällar i veckan, men hittills är ofta en träning så sent att barnen sover då, iaf ett av dem, ofta två och ibland alla tre - de kvällarna känns som rena lyxen!
    Och snart börjar dessutom matcherna på fredagskvällarna igen, istället för lördag eller söndag dag vilket blir en förbättring för familjen som helhet.

    Själv är jag, liksom flera av er beskrivit, dålig på att ha egna intressen utanför huset på kvällstid. Att hänga här på FL kan jag ju göra oavsett om han är hemma eller inte...
    Träffar tjejkompisar en kväll varannan vecka men tränar inget och har inga AW med ngt jobb eller så. Fast jag brukar få min egentid på fredag em eller lördagar - då beger jag mig in till stan för lite shopping, byte av varor jag köpt, fönstershopping osv. Känner att jag behöver den "stimulansen" av ytlighet och människor omkring mig efter att ha bott mitt i centrum i 10 år och nu hamnat i ett villakvarter.

    På magsjukefronten är det förhoppningsvis *peppar peppar* slut på kräkandet. Sista var igår kväll, en retur av risgröt och blåbärspuré. Turligt nog kom det över G, nyduschade pappan och en handduk han hade i knät och inte på soffan och mattan. Men dessa blöjmängder som produceras... Magarna är inte i bra form. Och vi har börjat fundera över var vi ska lägga våra sopor, för soptunnorna töms inte förrän på tisdag...
    Pratade m BVC idag och fick lite kosttips samt OK på att lämna J på dagis nu, eftersom hon inte är sjuk än så bär hon inte på viruset (hon sov iofs mkt igår men hennes mage är bra). Men hon får vara hemma ändå nu, för vi missade dels att ringa och tala om att hon kommer och dels blir det nog lite knepigt med att hämta henne. Stackars barn, hon kommer knappt utanför dörren. Så idag fick hon vara ute först med pappa och sen med mig ngn timme och sopa garageinfarten och kratta löv. Jag njöt lika mkt som hon!

    Oj, det blev bara värsta långa ego-rapporten. Men jag vill hinna dra ett varv med dammsugaren innan Grey's börjar.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8