• dilkevir

    Flicka 8 år för stor för herrarnas omklädningsrum?

    Min dotter brukar gå och simma med sin pappa en gång per vecka. Hittills har hon gått med honom in på herrarnas för att byta om men vi börjar fundera på om hon är för stor snart.
    Pedofila drag är inte så jättevanligt, så det är inte det vi oroar oss för främst, utan mer när andra män kan börja känna obehag av en "förpubertal" flicka i deras omklädningsrum. Eller när hon kan börja tycka att det är jobbigt att vara bland nakna män. Just nu bryr hon sig inte alls, är mer fokuserad på simningen.
    Vad tycker ni med ungefär jämngamla barn?

  • Svar på tråden Flicka 8 år för stor för herrarnas omklädningsrum?
  • Cassa78

    Alla ni som är så oroliga för att badhuset ska vara fullt av pedofiler, inser ni inte att dessa pedofiler då också tittar på era barn ute i badhusets bassänger? Och har ni full koll på dem i bassängen då kan jag undra? Om det t ex är ett äventyrsbad och barnen hoppar och skuttar och simmar här och var finns ju risken att en av dessa pedofiler från omklädningsrummet har möjlighet att närma sej era barn när ni sitter och fikar? Har själv gått och badat tusentals ggr med min systerdotter när hon var yngre och ofta sett hur föräldrar hjälper sina barn i omklädningsrummet men badar sen inte med barnet.

    Och ni som är så oroliga, går ni till allmänna badstränder på sommaren? För även här finns de ju, pedofilerna som ligger och spanar i buskarna. Och på badstränder kan ingen neka dej att ta fram kameran som de kan i badhuset t ex.

    Helt ärligt så visst, det är jättebra att vara försiktig, men samtidigt så om man utgår ifrån att det garanterat finns "äckelgubbar" (och gummor för den delen) i badhuset så tycker jag inte man bör gå dit med sitt barn. Man bör heller då inte gå till en allmän badstrand på sommaren.

    Men nu handlade det om huruvida 8 åringen var för gammal för att gå med pappa och jag håller med de som skrivit att hon nog börjar bli på gränsen till tillräckligt gammal för att byta om själv. Jag tycker ni ska fokusera på att gå till badhuset när du, mamma, eller en annan kvinnlig närstående kan följa med och visa henne tills hon känner sej säker att klara sej själv och kan gå ensam med pappa igen. Kanske inte så bra att bara vänta tills hon säger till själv. Min erfarenhet är att barn säger till i exakt precis det ögonblicket, dvs. så står hon då och pappa en dag där och ska gå in och byta om och så säger hon att hon inte vill gå med in bland pojkarna. Då blir det ju vända och gå hem igen den dagen och hon kanske blir ledsen. Gå till badhuset en dag och fråga om någon i personalen kan gå med er och visa, utan att ni ska bada kanske, så hon får se hur det ser ut utan att känna pressen att behöva klara av det samma dag.

    Lycka till!

  • vägkorsning
    Cassa78 skrev 2012-02-22 09:26:33 följande:
    Alla ni som är så oroliga för att badhuset ska vara fullt av pedofiler, inser ni inte att dessa pedofiler då också tittar på era barn ute i badhusets bassänger? Och har ni full koll på dem i bassängen då kan jag undra? Om det t ex är ett äventyrsbad och barnen hoppar och skuttar och simmar här och var finns ju risken att en av dessa pedofiler från omklädningsrummet har möjlighet att närma sej era barn när ni sitter och fikar? Har själv gått och badat tusentals ggr med min systerdotter när hon var yngre och ofta sett hur föräldrar hjälper sina barn i omklädningsrummet men badar sen inte med barnet.

    Och ni som är så oroliga, går ni till allmänna badstränder på sommaren? För även här finns de ju, pedofilerna som ligger och spanar i buskarna. Och på badstränder kan ingen neka dej att ta fram kameran som de kan i badhuset t ex.

    Helt ärligt så visst, det är jättebra att vara försiktig, men samtidigt så om man utgår ifrån att det garanterat finns "äckelgubbar" (och gummor för den delen) i badhuset så tycker jag inte man bör gå dit med sitt barn. Man bör heller då inte gå till en allmän badstrand på sommaren.

    Men nu handlade det om huruvida 8 åringen var för gammal för att gå med pappa och jag håller med de som skrivit att hon nog börjar bli på gränsen till tillräckligt gammal för att byta om själv. Jag tycker ni ska fokusera på att gå till badhuset när du, mamma, eller en annan kvinnlig närstående kan följa med och visa henne tills hon känner sej säker att klara sej själv och kan gå ensam med pappa igen. Kanske inte så bra att bara vänta tills hon säger till själv. Min erfarenhet är att barn säger till i exakt precis det ögonblicket, dvs. så står hon då och pappa en dag där och ska gå in och byta om och så säger hon att hon inte vill gå med in bland pojkarna. Då blir det ju vända och gå hem igen den dagen och hon kanske blir ledsen. Gå till badhuset en dag och fråga om någon i personalen kan gå med er och visa, utan att ni ska bada kanske, så hon får se hur det ser ut utan att känna pressen att behöva klara av det samma dag.

    Lycka till!
  • Saramamma01

    Är man i den åldern är man ju oftast kapabel att själv avgöra vad som känns bra och inte. Alla barn är ju olika och vissa tycker inte om att vara själv så i offentliga miljöer. Mitt tips är att fråga barnet vad som känns bäst och utgå ifrån det

  • zigne
    Saramamma01 skrev 2012-02-27 17:47:25 följande:
    Är man i den åldern är man ju oftast kapabel att själv avgöra vad som känns bra och inte. Alla barn är ju olika och vissa tycker inte om att vara själv så i offentliga miljöer. Mitt tips är att fråga barnet vad som känns bäst och utgå ifrån det
    Ja men nu är ju TS väldigt intresserad av att veta vad de vuxna männen eventuellt kan känna för obehag av att ha en förpubertal flicka i sitt duschrum!!! Det är väl viktigast att de gubbarna kan känna sig trygga? Den lilla flickan har ju tydligen en mamma men gubbarnas mammor kanske inte lever längre.
  • Khaleesi
    zigne skrev 2012-02-28 08:56:23 följande:
    Ja men nu är ju TS väldigt intresserad av att veta vad de vuxna männen eventuellt kan känna för obehag av att ha en förpubertal flicka i sitt duschrum!!! Det är väl viktigast att de gubbarna kan känna sig trygga? Den lilla flickan har ju tydligen en mamma men gubbarnas mammor kanske inte lever längre.
    Vad har "gubbarnas" mammor med det hela att göra? Och varifrån har du fått idén att män inte är värda att visas respekt bara för att de är män? Det är skillnad på att känna sig otrygg och att känna sig obekväm i en situation. Båda känslorna är lika legitima, och bör behandlas med respekt.

    Men som flera har varit inne på så är det förmodligen mest obehagligt för de jämnåriga pojkarna att se/bli sedda av en naken flicka. De vuxna har i de allra flesta fall förmågan att skilja på barn och vuxna, och störs inte av ett barns nakenhet. Heller.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • zigne
    Khaleesi skrev 2012-02-28 09:50:57 följande:
    Vad har "gubbarnas" mammor med det hela att göra? Och varifrån har du fått idén att män inte är värda att visas respekt bara för att de är män? Det är skillnad på att känna sig otrygg och att känna sig obekväm i en situation. Båda känslorna är lika legitima, och bör behandlas med respekt.

    Men som flera har varit inne på så är det förmodligen mest obehagligt för de jämnåriga pojkarna att se/bli sedda av en naken flicka. De vuxna har i de allra flesta fall förmågan att skilja på barn och vuxna, och störs inte av ett barns nakenhet. Heller.
    Ja visst är det så. Jag har råkat reta upp mig på en tråd som heter "Är han pedofil? Vad skall jag göra?". Om du läser den så förstår du. 
  • FridaKarin

    Om de brukar vara på badhuset så vet ju dottern hur rutinerna funkar och hur det ser ut. 

    Jag hade låtit min dotter gå själv på damernas. Hon har väl gympa i skolan och duschar och byter om själv?

    Men jag skulle inte tvinga min dotter om hon inte var mogen.  

  • Khaleesi
    FridaKarin skrev 2012-02-28 14:26:10 följande:
    Om de brukar vara på badhuset så vet ju dottern hur rutinerna funkar och hur det ser ut. 

    Jag hade låtit min dotter gå själv på damernas. Hon har väl gympa i skolan och duschar och byter om själv?

    Men jag skulle inte tvinga min dotter om hon inte var mogen.  
    Och jag är så ful så jag skulle göra precis tvärtom! Jag skulle pusha min hypotetiske son och säga att "Jadu, gubben, vill du åka till badhuset så får du minsann se till att klara dig själv inne på herrarnas, för nu är du för stor för att följa med in på damernas. Men det är klart att om du tycker att det verkar besvärligt så behöver vi ju inte åka..."

    Våra döttrar "mognade" väldigt fort när vi sa att vi inte skulle ta dem till det nybyggda äventyrsbadet innan de visat att de kunde simma en 25-meters längd. Och hoppsan! Helt plötsligt gick det väldigt snabbt att lära sig simma!
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • sextiotalist
    Kokonoe skrev 2012-02-17 14:46:39 följande:
    Varför smittar inte den i övrigt så obstinata genuspedagogiken av sig även på sådana här frågeställningar (där den hör hemma betydligt mer än i många andra fall)?Barnets känsla av att vara av ett visst kön, och att det skulle vara pinsamt/obehagligt att vistas naken bland individer av det motsatta könet, är en social konstruktion. Att det kan vara obehagligt för barn som börjat utveckla sexualdrift är förståeligt, men innan dess finns det faktiskt inget hinder för pojkar och flickor att duscha tillsammans. Barn i de tidiga skolåren (under 10 års ålder)  har vanligtvis inte kommit så långt i utvecklingen att hormoniella faktorer har någon vidare inverkan på indivens uppfattning av det motsatta könet. Däremot är det inte alls konstigt att barnets uppfattning färgas starkt av föräldrars och andra förebilders bild av hur saker "borde" vara.Med andra ord, låt flickan duscha med pappa så länge hon känner sig bekväm med det.

    Nej, könsidentiteten är ingen social konstruktion, könsroller jag, blanda inte ihop detta. Könsidentiten kommer av sig själv ganska tidigt, det förstår man när man hör transsexuella intervjuas, de visste tidigt att de hade fel kön på utsidan.
  • sextiotalist

    Så svårt, men jag tycker nog att vid 8-9-års-ålder så är det klart gränsfall. Det beror itne bara på barnet som skall byta om, utan även (som många andra påpekat) andra barn. Mitt barn har inte varit en nakenfis och har aldrig varit bekväm med att springa naken hemma, om det inte bara varit vi föräldrar och syskonen. När mitt barn var med min syster en vecka så var det bara en som fick hjälpa till med hårtvätt (då var h*n 6 år) och det var min syster, ingen annan var välkommen in. När vi varit på badhuset har jag fått skyla mitt barn med en handduk. Så för mitt barn var det tidigt rätt sida som gällde. Vi har aldrig varit rädda för pedofiler, med mitt barns höga kroppsliga integritet så är jag säker på att en pedofil på ett badhus inte hade haft en chans (plus en stor reservation mot främmande personer). Riskerna är nog större där en pedofil får lång tid på sig att bygga upp förtroendet. Det är itne helt ovanligt att puberteten (även om den inte är synlig utanför) börjar komma igång vid 8-9-års-åldern så medvetenheten om det motsatta könet börjar komma då. Som resepekt för andra barn så tycker jag nog att man skall försöka styra så barnet får mod att vara på rätt sida.

Svar på tråden Flicka 8 år för stor för herrarnas omklädningsrum?