Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    Tips på pedagogiska lekar och leksaker

    Du har ju ett så litet barn så det mesta man gör är ju liksom pedagogiskt . Någon direkt pedagogisk leksak har jag egentligen aldrig stött på, mest kommersiellt drag från försäljarnas sida , men däremot är ju allt som har med vardagslivet pedagogisk: man räknar äpplen när man handlar, pratar om allt, stoppar i burkar/lådor med olika volym i varandra, pratar om hela och halva glas etc etc. Det handlar ju mer om att uppmärksamma det som finns i vardagen skulle jag säga. Och så så klart att läsa mycket .

    Sedan är ju barn olika . Min äldsta har nyligen fyllt 4 år och har alltid varit galet intresserad av färger, former, siffror, bokstäver, pussel....hur saker hänger ihop, och läser numera lätt-att-läsa-böcker. Han är inte tidig för övrigt, bara jätteintresserad av just detta. Sen med talet. Lillebror blir 3 år i april och har en helt annan personlighet. Han är motorisk, verbal och fantasileker på ett helt annat sätt och verkligheten är inte särskilt viktig - en eller två eller 15 spelar liksom ingen roll  . Han kan ett par bokstäver. Med lite tur kan han räkna till 10, men oftast tappar han intresset runt 5-6    

Svar på tråden Tips på pedagogiska lekar och leksaker