• Webbredaktör Valet 2014

    Vill du jobba max 6 timmar om dagen?

    Visst vore det härligt att bara jobba 6 timmars arbetsdag istället för 8 timmar... eller vad tycker du?

    Söta Sigrid, 7 år, frågar föräldrar på stan och hon passar även på att skicka över frågan till Våga Fråga studion där Julia Kronlid, Sverigedemokraterna, svarar. Det är dags för Sigrid på stan!

    Se Julias svar om vad Sverigedemokraterna tycker om kortare arbetsdag!



    Ps. Missa inte Familjelivs stora valsatsning - du hittar alla klipp och diskussioner på www.familjeliv.se/Valet2014
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du jobba max 6 timmar om dagen?
  • Sensitiveguy
    Mentat skrev 2014-06-16 20:36:26 följande:
    Under förutsättning att alla är enkelt utbytbara, ja. Så är det dock inte.

    Sänka utbildningskraven och utbilda folk på plats i praktiska yrken. Skulle skapa jobb.
  • Fagerlund
    Sensitiveguy skrev 2014-06-16 22:32:32 följande:

    Sänka utbildningskraven och utbilda folk på plats i praktiska yrken. Skulle skapa jobb.
    Självklart, men det är ideologiskt omöjligt för vänstersidan. Det betyder att det skulle få existera arbetarklass och akademiker, och det får det inte göra.
  • Jeaninne

    Det har ju gjorts experiment som visar, att produktiviteten inte ändras alls, eller endast försämras marginellt, vid sex timmars arbetsdag jämfört med åtta. Folk är fräschare när de bara behöver jobba sex timmar, de jobbar på när de vet att det är så kort tid och de snart får gå hem, de behöver inte ta så många raster...

    Alltså, antagligen finns det någon "optimal arbetsdag", men hur många timmar det är, är det nog ingen som vet. Jag tror inte att det är så många som åtta i alla fall.

    ...men sedan måste man också förstå, att det alltid kommer att finnas ett mindre antal höga tjänster som innebär att personen måste vara tillgänglig mycket mer än så - ja, praktiskt taget dygnet runt. Men detta behöver inte vara NORMEN.

  • Fagerlund
    Jeaninne skrev 2014-06-16 23:01:36 följande:
    Det har ju gjorts experiment som visar, att produktiviteten inte ändras alls, eller endast försämras marginellt, vid sex timmars arbetsdag jämfört med åtta. Folk är fräschare när de bara behöver jobba sex timmar, de jobbar på när de vet att det är så kort tid och de snart får gå hem, de behöver inte ta så många raster...

    Alltså, antagligen finns det någon "optimal arbetsdag", men hur många timmar det är, är det nog ingen som vet. Jag tror inte att det är så många som åtta i alla fall.

    ...men sedan måste man också förstå, att det alltid kommer att finnas ett mindre antal höga tjänster som innebär att personen måste vara tillgänglig mycket mer än så - ja, praktiskt taget dygnet runt. Men detta behöver inte vara NORMEN.
    Intressant - har du nån källa på det?
  • Sensitiveguy
    Fagerlund skrev 2014-06-16 22:40:57 följande:
    Självklart, men det är ideologiskt omöjligt för vänstersidan. Det betyder att det skulle få existera arbetarklass och akademiker, och det får det inte göra.

    För mig får det det. Men det innebär inte att inte en jämnare inkomstfördelning är att önska.
  • Mentat
    Sensitiveguy skrev 2014-06-16 22:32:32 följande:

    Sänka utbildningskraven och utbilda folk på plats i praktiska yrken. Skulle skapa jobb.
    Redan infört, men det tar nog några år innan arbetsgivarna vänjer sig vid systemet och det får något större genomslag.
  • Jeaninne
    Fagerlund skrev 2014-06-16 23:12:29 följande:
    Intressant - har du nån källa på det?
    Nä, men jag har läst om det i fackets tidskrift (för länge sedan - så det är inte säkert det finns på nätet). Det stämmer med min erfarenhetet också. Med långa dagar blir det lätt mycket dötid, och även detta att folk kanske MÅSTE göra vissa privata ärenden på arbetstid. T.ex. ringa privatsamtal och sitta i telefonköer. För att de inte hinner före eller efter jobbet.
  • Anonym (gött att leva)
    Anonym (karro) skrev 2014-06-16 19:25:25 följande:
    Vi har 8% arbetslöshet, det är väl bättre att några går hem lite tidigare och några får jobb, än att en del jobbar sig trötta och en del går helt utan arbete?

    Helt rätt, och jag tror att det är den vägen vi måste gå, dela på jobben helt enkelt.
    Det finns inte jobb så det räcker till alla.
  • ica
    Anonym (karro) skrev 2014-06-16 19:25:25 följande:
    Vi har 8% arbetslöshet, det är väl bättre att några går hem lite tidigare och några får jobb, än att en del jobbar sig trötta och en del går helt utan arbete?
    Exakt!
  • Anonym (gött att leva)
    Anonym (Höja) skrev 2014-06-16 19:38:04 följande:


    känner några som är hemma hela tiden och anser att dom som jobbar överhuvudtaget fursummar sina barn! Jag misstänker att även du jobbar och fursummar barnen du med? Eller kanske du är heltids mamma med pengar som absolut inte skulle lämna barnen på dagis för att vara en av dessa dåliga föräldrar?

    Det finns ju grader, man behöver inte vara så svartvit att det är allt eller inget.
Svar på tråden Vill du jobba max 6 timmar om dagen?