• Anonym (?)

    Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

    Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

    Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

    Vad anser ni om namnen?

  • Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
  • Anonym (B)
    Ogago skrev 2014-08-17 07:50:51 följande:

    Skulle mycket väl kunna göra det. Men eftersom okunskapen är så stor skulle barnet kunna få problem i framtiden.

    Men namnet Lucia, som är av samma ursprung, skulle gå an. Märkligt...


    Vaddå okunskap. Nu ÄR det så att namnet har en enormt negativ laddning, namnet Lycia har inte det. Varför då ge det till sitt eget barn, är man helt funtad då?
  • Ogago
    Anonym (B) skrev 2014-08-17 08:24:39 följande:
    Vaddå okunskap. Nu ÄR det så att namnet har en enormt negativ laddning, namnet Lycia har inte det. Varför då ge det till sitt eget barn, är man helt funtad då?
    Precis, och varför Lucifer har så stor negativ laddning när Lucia har så stor positiv laddning trots att de båda namnen har samma ursprung beror naturligtvis på okunskap. Just på grund av denna okunskap har så få barn fått Lucifer som namn. Sorgligt.

    Lycia har jag däremot aldrig hört. Vackert det också!
  • Anonym (B)
    Ogago skrev 2014-08-17 08:30:47 följande:

    Precis, och varför Lucifer har så stor negativ laddning när Lucia har så stor positiv laddning trots att de båda namnen har samma ursprung beror naturligtvis på okunskap. Just på grund av denna okunskap har så få barn fått Lucifer som namn. Sorgligt.

    Lycia har jag däremot aldrig hört. Vackert det också!


    Du förstod inte att Lucia råkade bli felstavat. Ja tur är väl det! Lucia var dessutom ingen djävul. Den vi tänker på!
  • Ogago
    Anonym (B) skrev 2014-08-17 08:35:52 följande:
    Du förstod inte att Lucia råkade bli felstavat. Ja tur är väl det! Lucia var dessutom ingen djävul. Den vi tänker på!
    Jodå, visst förstod jag det, men din felstavning skapade ett nytt vackert namn.

    Jag tänker på namnet vad det betyder, inte vem som eventuellt har burit det, enligt gamla legender som somliga tror på. Jag är inte religiös, så mej kvittar det lika.

    Kan en socialdemokrat kalla sitt barn för Carl när en moderat (Carl Bildt) heter det?
    Kan en moderat kalla sitt barn för Olof när en en socialdemokrat (Olof Palme) har hetat det?
    Svaret på dessa frågor är naturligtvis naturligtvis.

    Att inte kalla sitt barn för 'Ljusbärare' beror på mångtusenåriga legender om en viss förfallen ängel. Och okunskap. 'Ljusbärare' är ett vackert namn som dock har fått en negativ klang av troende av de gamla legenderna.

    Den som vill veta mer om Lucifer och legenderna kan läsa mer på sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer.
  • LillaKissen

    OT: när jag var barn tänkte jag att Jack the ripper fått namnet Jack pga han skar upp "jack" i sina offer.

    För övrigt håller jag med er flesta i tråden. Namn som Björn, Stig och Liv tycker jag är vackra och har inga problem med dem (tvärtom). Däremot tycker jag att det är märkligt att en vuxen människa funderar så över andra människors namn.

  • Michael 310

    Jag tillhör tydligen den elaka föräldraskaran som ger sitt barn ett ondt namn. Pojkstackarn heter Loke, vilket vi tycker passar utmärkt till vårt busfrö, ser heller inte hur det skulle bli problematiskt för honom i vuxen ålder. Tycker mer synd om barn med namn som har en helt annan betydelse på engelska. Tex hade min bror en klasskamrat när han var liten som hette Dick stake...

  • Jeaninne
    Ogago skrev 2014-08-16 23:56:38 följande:
    Lucifer är från latinet. Det betyder Ljusbärare. Ett mycket vackert namn.
    Ta Lucius i stället, i så fall. Det kommer också av det latinska ordet för ljus, men var ett helt etablerat namn romarriket i årtusenden, och i den latinska världen till viss del fortfarande.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Lilly Jk skrev 2014-08-17 03:38:47 följande:

    Ja, jag är säkert både elak och dum i huvudet. ;)


     


    Förhoppningsvis vill han inte bli präst, då känner jag lite att jag misslyckats. Om han mot förmodan vill det så är inte ett av tre förnamn ett hinder. Ingen arbetsgivare har frågat om alla mina :)


    Jaha - om det inte är tilltalsnamnet så är det ju ett mindre problem.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Ogago skrev 2014-08-17 07:50:51 följande:
    Skulle mycket väl kunna göra det. Men eftersom okunskapen är så stor skulle barnet kunna få problem i framtiden.

    Men namnet Lucia, som är av samma ursprung, skulle gå an. Märkligt...
    Lucia är ju femininformen av Lucius som jag skrev om i mitt förra inlägg. Alltså urgamla romerska namn, som folk hette i romarriket långt före den kristna tiden. Ingen koppling till Djävulen alls, alltså. Sedan kan jag tycka att Lucia är ett fånigt namn på en svensk flicka ändå, p.g.a. det verkar som att hennes mamma har EN ambition för henne... Och får hon sedan inte luciautseende alls, så blir namnet ironiskt...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Ogago skrev 2014-08-17 08:50:25 följande:
    Jodå, visst förstod jag det, men din felstavning skapade ett nytt vackert namn.

    Jag tänker på namnet vad det betyder, inte vem som eventuellt har burit det, enligt gamla legender som somliga tror på. Jag är inte religiös, så mej kvittar det lika.

    Kan en socialdemokrat kalla sitt barn för Carl när en moderat (Carl Bildt) heter det?
    Kan en moderat kalla sitt barn för Olof när en en socialdemokrat (Olof Palme) har hetat det?
    Svaret på dessa frågor är naturligtvis naturligtvis.

    Att inte kalla sitt barn för 'Ljusbärare' beror på mångtusenåriga legender om en viss förfallen ängel. Och okunskap. 'Ljusbärare' är ett vackert namn som dock har fått en negativ klang av troende av de gamla legenderna.

    Den som vill veta mer om Lucifer och legenderna kan läsa mer på sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer.
    Fast Carl och Olof är så vanliga namn i Sverige, att de inte är hopplöst kopplade till Bildt respektive Palme. Det går inte att jämföra alls.

    Dock KAN det hända även med vanliga namn, om den mest kände bäraren får extremt dåligt rykte. Tänk "Adolf" t.ex.. Det har nästan inga pojkar fått heta från 1945 och framåt, och då var det ändå ett kungligt namn i Sverige innan... (Fast jag hoppas Victoria vågar, om de får till en lillprins någon gång! )
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?