• Pommac1

    När andra i släkten blir gravida.

    Hej! Jag och min man har försökt att skaffa barn i över tre år nu. Vi har gjort tre ivf försök (första gången lyckades vi få ägg befruktade) men efter att ha bytt medicin har äggen inte blivit befruktade de andra gångerna. Nu ska vi gå tillbaka till den gamla medicinen och göra ännu ett försök i höst. Nu till saken! Jag har inte haft några problem med att kompisar blivit gravida och fått barn (utan har mer tyckt att det har varit roligt) idag kom min svägerska och hennes man förbi oss och de berättade att de är gravida. Min värld rasade samman! De är även yngre än oss. Jag har lust att bara fly! Jag är så fruktansvärt ledsen och inte ett dugg glad för deras skull. Det känns som att hela min semester är förstörd! Jag vet inte hur jag ska kunna träffa min mans släkt utan att börja gråta.

  • Svar på tråden När andra i släkten blir gravida.
  • FideIi

    Jag känner så starkt med dig ts! Min bästa vän har precis fått sitt andra barn, under samma resa sedan hon fick sitt första så har vi önskat oss barn. Min hjälp har varit att prata med henne och berätta om mina känslor. Och att anpassa våra träffar till att jag är stark nog att möta henne som gravid. Det går ju upp och ner, vissa dagar har jag orkat, andra inte. Sen har vi båda nog bara fått acceptera att vi är i så olika skeden i våra liv just nu att vi inte kan vara där vi var förr. Förhoppningsvis kan vi mötas igen, på ett annat ställe, men där är vi inte nu.

    Tillåt dig själv vara arg, bitter, och behöver du avstånd ett tag så ta ut det tills du är starkare igen och orkar. Låt dig känna alla känslor du gör utan att fördöma dig själv. Och sök dig till vänner där du mår bra och som förstår dig.

    För mig har det varit så att det har känts bättre efter ett tag, efter graviditetsbeskedet. Mina känslor har lagt sig lite när jag har vant mig vid tanken. Och det har också känts bättre när bebisen har kommit, och den blir en egen individ. Och min vän liksom har gått tillbaka till att vara en egen person, så att säga.

    Du är inte ensam! Och förhoppningsvis är det snart din tur!

    Slutligen vill jag rikta en kommentar till gahadas. Du förstår uppenbart inte alls, så typiskt klassiska familjelivsanvändaren som skriver fördomsfulla och onyanserade inlägg. Som verkar tro att världen och känslor är enkla. Som att ditt inlägg skulle få ts att inse att hon "känner fel" och ändra sina känslor och plötsligt bli överlycklig. Eller att detta är något som går att debattera. Så fantastiskt dumt. Det finns andra trådar där du kan bråka med likasinnade och försöka trigga folk, men inte här, tack.

  • gahadas
    FideIi skrev 2015-07-07 11:09:04 följande:

    Slutligen vill jag rikta en kommentar till gahadas. Du förstår uppenbart inte alls, så typiskt klassiska familjelivsanvändaren som skriver fördomsfulla och onyanserade inlägg. Som verkar tro att världen och känslor är enkla. Som att ditt inlägg skulle få ts att inse att hon "känner fel" och ändra sina känslor och plötsligt bli överlycklig. Eller att detta är något som går att debattera. Så fantastiskt dumt. Det finns andra trådar där du kan bråka med likasinnade och försöka trigga folk, men inte här, tack.


    Finns en knapp som heter "Citera". 

    Den klassiska familjelivsanvändaren är väl som TS skulle jag vilja påstå. Skriver trådar endast för att få medhåll och en massa gullande.

    TS är ju alltså sur på ett par i mannens släkt för att de nu kommer få barn innan TS själv och är inte ens glad för deras skull. Man hör ju hur jävla idiotiskt det låter. Man kan ju undra hur TS hade känt om det varit ombytta roller.

    Jag tycker TS borde fundera på hur hon värderar saker i livet. Ska hon titta på sin mans systers barn framöver och tänka att barnet inte borde funnits bara för att hon själv borde fått barn först?

    Nej känslor är inte enkla, men dagen vi låter känslor vinna över logik, fakta och sunt förnuft är dagen det går åt helvete för Sverige.
  • Maramina
    Cyanea skrev 2015-07-06 16:12:21 följande:
    Det var det dummaste jag hört. Klart andra får vara lyckliga, men man kan väl aldrig kräva att en annan person ska glädjas med en? Om du förlorat ditt jobb och går på knäna ekonomiskt, kanske behöver göra dig av med lägenhet och allt du äger, och någon som vet mycket väl hur tufft du har det ändå väljer att skryta om den grymma löneförhöjningen denne fick och hur mycket pengar denne kan spendera, tycker du verkligen att du är tvungen att bli glad bara för att den andre är det? 

    Du har ingen aning om vad du uttalar dig om. Din kommentar är extremt kränkande och du fattar uppenbarligen inte ens varför. Varför ens skriva om du inte har något som helst konstruktivt att komma med utan bara sparkar ytterligare på folk som redan ligger så djupt ner att de inte kan ta sig upp på benen längre? Dåligt. Riktigt jävla dåligt. 
    Nej, man kan aldrig kräva, men man kan hoppas och man kan önska. Och som gravid så kan det såra något enormt om någon man älskar och som står en nära vänder en ryggen och inte unnar en den lycka och glädje bara för att denne inte lyckats.

    Dessutom tycker jag att din jämförelse med arbetslöshet och fattigdom är något helt annorlunda mot barnlängtan, skillnaden är att fler kan vad jag har sett hantera andras lycka vad det gäller ekonomi än vad det gäller att få barn. En orsak till det tror jag är att många tiger om sin ofrivilliga barnlöshet, arbetslöshet är mer tydligt. Varför man ska tiga om det kan jag inte förstå. Visst att man inte vill ha plumpna kommentarer såsom "slappna av så kommer det", men min egna erfarenhet är att förvånansvärt många öppnar sig om sina problem och sina försök. När jag berättat om våra försök och våra behandlingar så har jag mestadels mötts av stöttning och nyfikenhet. Och igenkännande.

    Till TS råder jag att vara öppen om det hela, det är enda sättet att få förståelse. Och vänd dig till mottagningen psykolog och berätta hur du känner. Låt inte det hela äta upp dig!
  • FideIi
    gahadas skrev 2015-07-07 11:46:39 följande:
    Finns en knapp som heter "Citera". 

    Den klassiska familjelivsanvändaren är väl som TS skulle jag vilja påstå. Skriver trådar endast för att få medhåll och en massa gullande.

    TS är ju alltså sur på ett par i mannens släkt för att de nu kommer få barn innan TS själv och är inte ens glad för deras skull. Man hör ju hur jävla idiotiskt det låter. Man kan ju undra hur TS hade känt om det varit ombytta roller.

    Jag tycker TS borde fundera på hur hon värderar saker i livet. Ska hon titta på sin mans systers barn framöver och tänka att barnet inte borde funnits bara för att hon själv borde fått barn först?

    Nej känslor är inte enkla, men dagen vi låter känslor vinna över logik, fakta och sunt förnuft är dagen det går åt helvete för Sverige.
    Du hittade ju min kommentar ändå. SkrattandeSkål

    Jag tänker inte ockupera ts tråd med en massa drävel med dig, men vill bara gratulera dig att du tydligen är en logisk och icke känslomässig varelse. Själv uppfattar jag ditt resonemang som mest torftigt. Vi människor råkar generellt vara ganska operfekta (med vissa undantag då inser jag nu), med ibland fula och förbjudna känslor som vi skäms över, men som vi trots all logik inte kan råda över med "logiska" kommentarer som "varför får inte andra vara lyckliga för att inte ni är det?". Hoppas att du slipper att råka ut för det själv i ditt liv, att känna något som du vet är förbjudet och all logik i världen inte kan råda bot på, och hoppas också att du isf slipper möta någon som dig själv den dagen. Ha ett bra liv! Tack och hej.
  • Cyanea
    Maramina skrev 2015-07-07 12:05:37 följande:
    Nej, man kan aldrig kräva, men man kan hoppas och man kan önska. Och som gravid så kan det såra något enormt om någon man älskar och som står en nära vänder en ryggen och inte unnar en den lycka och glädje bara för att denne inte lyckats.

    Dessutom tycker jag att din jämförelse med arbetslöshet och fattigdom är något helt annorlunda mot barnlängtan, skillnaden är att fler kan vad jag har sett hantera andras lycka vad det gäller ekonomi än vad det gäller att få barn. En orsak till det tror jag är att många tiger om sin ofrivilliga barnlöshet, arbetslöshet är mer tydligt. Varför man ska tiga om det kan jag inte förstå. Visst att man inte vill ha plumpna kommentarer såsom "slappna av så kommer det", men min egna erfarenhet är att förvånansvärt många öppnar sig om sina problem och sina försök. När jag berättat om våra försök och våra behandlingar så har jag mestadels mötts av stöttning och nyfikenhet. Och igenkännande.

    Till TS råder jag att vara öppen om det hela, det är enda sättet att få förståelse. Och vänd dig till mottagningen psykolog och berätta hur du känner. Låt inte det hela äta upp dig!
    Klart att vi alla hoppas och önskar detta också. Tror du att det är kul att känna att man inte helhjärtat kan glädjas över andras lycka? Tror du att det är ett val? Hade det inte varit väldigt mycket lättare på alla sätt och vis om det var så enkelt? Och jag förstår heller inte vad du menar med att inte unna någon annan lycka. Om jag inte unnade någon annan sin lycka hade jag väl gjort mitt bästa för att förstöra den istället för att förflytta mig ut ekvationen och lämna plats för dem att få lov att vara genuint glada utan den deprimerade personen? 

    Menar du att man ska tvinga sig att verka glad för den andres skull bara för att det gör någon annan ledsen om man inte gör det? Jag säger inte att man ska vara otrevlig eller ställa till med en scen, absolut inte. Men om jag mår fruktansvärt över min situation, ska jag åsidosätta mig själv för att göra någon annan glad, trots att det kanske är jag som håller på att gå under och den andre mår ganska bra? Är mitt liv mindre värt än någon annans? 
  • Maramina
    Cyanea skrev 2015-07-07 16:03:03 följande:
    Klart att vi alla hoppas och önskar detta också. Tror du att det är kul att känna att man inte helhjärtat kan glädjas över andras lycka? Tror du att det är ett val? Hade det inte varit väldigt mycket lättare på alla sätt och vis om det var så enkelt? Och jag förstår heller inte vad du menar med att inte unna någon annan lycka. Om jag inte unnade någon annan sin lycka hade jag väl gjort mitt bästa för att förstöra den istället för att förflytta mig ut ekvationen och lämna plats för dem att få lov att vara genuint glada utan den deprimerade personen? 

    Menar du att man ska tvinga sig att verka glad för den andres skull bara för att det gör någon annan ledsen om man inte gör det? Jag säger inte att man ska vara otrevlig eller ställa till med en scen, absolut inte. Men om jag mår fruktansvärt över min situation, ska jag åsidosätta mig själv för att göra någon annan glad, trots att det kanske är jag som håller på att gå under och den andre mår ganska bra? Är mitt liv mindre värt än någon annans? 
    Om du tänker ett steg längre så ser du på situationen från bådes situation, inte bara den ofrivilligt barnlöses. Jag har inte sagt att man inte får känna på ett eller annat vis, har jag det? Det jag däremot har skrivit om hur det kan kännas för den som har lätt för att bli gravid och som möts av den reaktionen du säger är ok och ska vara fullt förståeligt av omgivningen, även för dom som inte vet varför man reagerar som man gör.

    Precis som en ofrivilligt barnlös kan känna sorg och bitterhet över att inte lyckas när folk i ens omgivning lyckas, så kan den som lyckas känna sorg och känna att ens vän/svägerska/syster/kusin/eller-vad-det-nu-är inte unnar en att få vara gravid eller lycklig över ens egna graviditet när denne reagerar med att ta avstånd.

    I många fall hos dom som mår riktigt dåligt av sin ofrivilliga barnlöshet finns det en syn på att om de inte lyckas ska ingen annan heller lyckas. Man mår jättedåligt men man vill inte berätta för sin omgivning varför man mår dåligt eller vad det är man går igenom. Trots det ska omgivningen tassa på tå och förstå. Många tycker även att de som är gravida inte ska få lägga in bilder från UL eller statusuppdateringar på FB om sina krämpor eller bebisen födsel eller liknande. Detta anser inte jag vara sunt. Mår man så dåligt att man inte kan unna andra att få det man själv vill ha så behöver man söka hjälp. Inte för omgivningens skull, utan främst för sin partners och sin egen skull. Mestadels sin egen. Jag säger inte att man inte får känna så, jag säger att man inte ska behöva, och därför ska man söka hjälp. Och att man ska vara öppen med vad man går igenom om man vill att folk i ens omgivning ska ha en möjlighet att visa hänsyn och förstå varför man reagerar som man gör.

    Sedan så kan man alltid försöka vända på det hela när folk i ens omgivning lyckas. Man kan försöka tänka lite längre och inte bara fokusera på att de lyckats, men inte en själv, utan fokusera på det som är bra. Som tex att man kan försöka få vara med om graviditet, förlossning, bebis och allt det som hör till på nära håll, att man får möjlighet att uppleva, träna och se hur saker och ting är och på så vis bli ännu bättre förberedd till den dagen man själv får sitt efterlängtade barn. Det är inte lätt, det påstår jag inte! Men det gör livet betydligt lättare att leva och sorgen blir lättare att hantera. Och på så vis blir det enklare på sikt, det vet jag av egen erfarenhet. Erfarenhet från dels att ha varit ofrivilligt barnlös, med utredningar och upprepade ivf:er, med allt vad det innebär med sorg, längtan etc, dels från att ha en i min närhet som varken kunde se på mig, umgås med mig eller höra min röst för att jag var gravid. Och denne person var en person jag stått nära, en person som jag träffade dagligen.
  • Cyanea
    Maramina skrev 2015-07-07 19:51:24 följande:
    Om du tänker ett steg längre så ser du på situationen från bådes situation, inte bara den ofrivilligt barnlöses. Jag har inte sagt att man inte får känna på ett eller annat vis, har jag det? Det jag däremot har skrivit om hur det kan kännas för den som har lätt för att bli gravid och som möts av den reaktionen du säger är ok och ska vara fullt förståeligt av omgivningen, även för dom som inte vet varför man reagerar som man gör.

    Precis som en ofrivilligt barnlös kan känna sorg och bitterhet över att inte lyckas när folk i ens omgivning lyckas, så kan den som lyckas känna sorg och känna att ens vän/svägerska/syster/kusin/eller-vad-det-nu-är inte unnar en att få vara gravid eller lycklig över ens egna graviditet när denne reagerar med att ta avstånd.

    I många fall hos dom som mår riktigt dåligt av sin ofrivilliga barnlöshet finns det en syn på att om de inte lyckas ska ingen annan heller lyckas. Man mår jättedåligt men man vill inte berätta för sin omgivning varför man mår dåligt eller vad det är man går igenom. Trots det ska omgivningen tassa på tå och förstå. Många tycker även att de som är gravida inte ska få lägga in bilder från UL eller statusuppdateringar på FB om sina krämpor eller bebisen födsel eller liknande. Detta anser inte jag vara sunt. Mår man så dåligt att man inte kan unna andra att få det man själv vill ha så behöver man söka hjälp. Inte för omgivningens skull, utan främst för sin partners och sin egen skull. Mestadels sin egen. Jag säger inte att man inte får känna så, jag säger att man inte ska behöva, och därför ska man söka hjälp. Och att man ska vara öppen med vad man går igenom om man vill att folk i ens omgivning ska ha en möjlighet att visa hänsyn och förstå varför man reagerar som man gör.

    Sedan så kan man alltid försöka vända på det hela när folk i ens omgivning lyckas. Man kan försöka tänka lite längre och inte bara fokusera på att de lyckats, men inte en själv, utan fokusera på det som är bra. Som tex att man kan försöka få vara med om graviditet, förlossning, bebis och allt det som hör till på nära håll, att man får möjlighet att uppleva, träna och se hur saker och ting är och på så vis bli ännu bättre förberedd till den dagen man själv får sitt efterlängtade barn. Det är inte lätt, det påstår jag inte! Men det gör livet betydligt lättare att leva och sorgen blir lättare att hantera. Och på så vis blir det enklare på sikt, det vet jag av egen erfarenhet. Erfarenhet från dels att ha varit ofrivilligt barnlös, med utredningar och upprepade ivf:er, med allt vad det innebär med sorg, längtan etc, dels från att ha en i min närhet som varken kunde se på mig, umgås med mig eller höra min röst för att jag var gravid. Och denne person var en person jag stått nära, en person som jag träffade dagligen.
    Vad får dig att känna att jag inte förstår den andra parten? Jag förstår självklart den andres situation också. Jag förstår att de vill att jag ska glädjas med dem och vara med på deras viktiga resa och att de blir ledsna när så inte är fallet, och det gör mig än mer illa. Jag är en extremt empatisk person, så att göra någon illa gör mig lika illa. Som jag skrev tidigare unnar jag andra att lyckas och tycker att det är bra att de gör det och att de inte hamnar i min sits, för ingen förtjänar det här. Jag kan missuppfatta dig, men det jag upplever att du argumenterar för är just att det viktiga i det hela är att inte visa hur illa det kan beröra en för att det sårar någon och i princip bita ihop tills det inte gör ont mer. Kanske är det inte så du känner, men det är så jag uppfattar det du skriver. 

    Som jag ser det kommer många av oss barnlösa till ett vägskäl. Det gör så fruktansvärt ont att se med egna ögon det man själv går miste om. Inte för att man inte unnar personen i fråga detta, det har ingenting med dem att göra, utan enbart för att det är en alldeles för visuell bild av det man inte uppnår hur hårt man än kämpar. I det här vägskälet kan du välja mellan två olika alternativ, det som är bäst för dig eller det som är bäst för andra. Jag har själv valt det som är bäst för andra många, många gånger. Sen kom den där gången som jag visste att jag skulle dö om jag tog den vägen igen. Inte bildligt talat, utan på fullt allvar.

    Jag har sökt och fått mycket hjälp av IVF-klinikens psykolog, och det var från henne jag fick rådet att jag faktiskt inte är tvungen att fortsätta teatern och att jag skulle dra mig undan från sådana situationer. Jag behöver inte umgås med de som blir gravida. Jag behöver inte utsätta mig själv för den tortyren. Mitt liv är också mycket värt, och värdesätter jag mig själv måste jag lyssna på när det gör för ont för att jag ska klara det. 

    Det känns väldigt dömande när du skriver att jag ska tänka längre än jag gör. Generellt sett är det något jag gör mycket av, tänker framåt. Bara för att jag inte delar din åsikt i en fråga betyder det inte att jag är kortsiktig eller naiv. Jag har bara en annan åsikt, som du inte behöver dela. 

    Nu är jag gravid (än så länge i alla fall) och sitter i en annan sits, till exempel med min kusin jag skrev om tidigare. Jag pratade med henne när hon blev gravid tills vi förstod varann, båda två. Hon förstod varför jag hade svårt att vara mitt vanliga jag och visa glädje för hennes skull, jag förstod att jag var viktig för henne och att hon ville ha mig i sitt liv. Vi redde ut det grundligt och jag började acceptera. Sen fick hon missfall, och jag ringde och grät, beklagade och bara lyssnade. Andra gången hon fick missfall grät jag mest av oss båda, för att jag tyckte att det räckte med en barnlös i familjen och inte önskade henne samma öde som mig, för jag älskar henne så mycket. Nu har de försökt mer än ett år utan att lyckas, så jag förbereder mig på exakt samma reaktion från hennes sida som hon fick från mig. När jag berättar om min graviditet ska jag förtydliga att det är ok om hon inte blir glad för mig. Det är ok om hon inte vill träffa mig på ett tag. Vill hon ta avstånd är det förstås tråkigt då hon är som en lillasyster för mig och jag älskar henne, men samtidigt förstår jag att det inte är mig som person reaktionen beror på, utan en tragisk situation som tar sitt pris. Jag kommer bli ledsen för att jag älskar henne, men av exakt samma skäl vill jag inte utsätta henne för den smärta jag själv känt i hennes skor. Jag unnar henne mer än så. 

    Bra att det hjälpte dig att ta del av andras graviditeter innan du själv kunde bli det (för det antar jag att du gjorde om du tycker att det är en bra idé?) och göra något produktivt och positivt av det. Skönt för dig. Men det är inte rätt lösning för oss alla. Inte för mig, och inte för många andra. Men jag vet inte vad det hjälper att du påpekar att detta är något vi ska skämmas över, du av alla människor som borde förstå, som själv varit där vi är. Vi skäms bra som det är på egen hand.
  • Pommac1
    FideIi skrev 2015-07-07 11:09:04 följande:

    Jag känner så starkt med dig ts! Min bästa vän har precis fått sitt andra barn, under samma resa sedan hon fick sitt första så har vi önskat oss barn. Min hjälp har varit att prata med henne och berätta om mina känslor. Och att anpassa våra träffar till att jag är stark nog att möta henne som gravid. Det går ju upp och ner, vissa dagar har jag orkat, andra inte. Sen har vi båda nog bara fått acceptera att vi är i så olika skeden i våra liv just nu att vi inte kan vara där vi var förr. Förhoppningsvis kan vi mötas igen, på ett annat ställe, men där är vi inte nu.

    Tillåt dig själv vara arg, bitter, och behöver du avstånd ett tag så ta ut det tills du är starkare igen och orkar. Låt dig känna alla känslor du gör utan att fördöma dig själv. Och sök dig till vänner där du mår bra och som förstår dig.

    För mig har det varit så att det har känts bättre efter ett tag, efter graviditetsbeskedet. Mina känslor har lagt sig lite när jag har vant mig vid tanken. Och det har också känts bättre när bebisen har kommit, och den blir en egen individ. Och min vän liksom har gått tillbaka till att vara en egen person, så att säga.

    Du är inte ensam! Och förhoppningsvis är det snart din tur!

    Slutligen vill jag rikta en kommentar till gahadas. Du förstår uppenbart inte alls, så typiskt klassiska familjelivsanvändaren som skriver fördomsfulla och onyanserade inlägg. Som verkar tro att världen och känslor är enkla. Som att ditt inlägg skulle få ts att inse att hon "känner fel" och ändra sina känslor och plötsligt bli överlycklig. Eller att detta är något som går att debattera. Så fantastiskt dumt. Det finns andra trådar där du kan bråka med likasinnade och försöka trigga folk, men inte här, tack.


    Tack för att du skrev! Det börjar kännas bättre nu för mig. Nu tänker jag inte på det jämt. Men det kommer upp en tanke då och då. Jag har fortfarande ingen lust att träffa min mans släkt än. Jag vill helst inte träffa någon alls på flera år. Jag tänker att det blir värre när det blir en bebis. Då ska alla gulla och hålla på! Såklart är jag glad för deras skull men inte för min egen. :/
  • Cyanea
    Pommac1 skrev 2015-07-09 07:46:13 följande:
    Tack för att du skrev! Det börjar kännas bättre nu för mig. Nu tänker jag inte på det jämt. Men det kommer upp en tanke då och då. Jag har fortfarande ingen lust att träffa min mans släkt än. Jag vill helst inte träffa någon alls på flera år. Jag tänker att det blir värre när det blir en bebis. Då ska alla gulla och hålla på! Såklart är jag glad för deras skull men inte för min egen. :/
    Det kanske inte kommer vara så för dig, men i mitt fall blev det tvärtom. Jag trodde att det skulle vara fruktansvärt, men är bebisen inte helt färsk utan några månader gammal har det känts jättebra. Då är det en liten person istället för resultatet av en graviditet. Så ta inte ut det i förskott, det kan gå bättre än du tror :) Skönt att det känns bättre exakt just nu i alla fall, det är en bra början :) 
  • FideIi
    Cyanea skrev 2015-07-09 08:53:22 följande:
    Det kanske inte kommer vara så för dig, men i mitt fall blev det tvärtom. Jag trodde att det skulle vara fruktansvärt, men är bebisen inte helt färsk utan några månader gammal har det känts jättebra. Då är det en liten person istället för resultatet av en graviditet. Så ta inte ut det i förskott, det kan gå bättre än du tror :) Skönt att det känns bättre exakt just nu i alla fall, det är en bra början :) 
    Jag instämmer helt här! Vet inte hur det kommer kännas för dig ts, men för mig kändes det lättare när bebisen kom och blev en egen person. Innan den kom trodde jag dock inte det skulle kännas bättre när den hade kommit, så jag blev positivt överraskad. Sen säger jag inte att det är superenkelt, men det känns iaf lättare.

    Jag upplevde också att det blev lite bättre med tiden när man vande sig vid tanken, under graviditeten. Men att det i början precis som du skriver kändes som att man aldrig ville träffa dem igen för att man inte orkade. Men jag märkte också att när jag väl träffade dem så kändes även det lättare med tiden.

    Det kommer bli bättre, även om det inte känns så just nu!

    Ta väl hand om dig!
Svar på tråden När andra i släkten blir gravida.