• Amne18

    Gravid med Letrozol

    Hej!

    Fick i förra veckan reda på att jag har PCOS. Väldigt jobbigt då jag endast är 21 och förväntade mig att jag skulle kunna bli gravid hur lätt som helst.
    Men det finns hjälp att få och det är lugnande, igår fick jag letrozol utskrivet. Jag ska börja med enkel dos så fort min mens kommit vilket förhoppningsvis är om max 7 dagar då den är beräknad. Är väldigt förväntansfull på att få ägglossning och försöka bli gravid "påriktigt".

    Ni som blivit gravida med PCOS, hur såg er resa ut? Hur lång tid tog det, med hur många doser krävdes för ett plus, endast letrozole eller några fler hjälpmedel?

    Tack för att ni hjälper mig med min nyfikenhetSkrattande

  • Svar på tråden Gravid med Letrozol
  • amillak

    Jag inväntar mitt första VUL imorgon efter min första enkeldos Letrozol mellan den 29/6 - 3/7. Vi har haft sex typ varannan dag och jag har haft molande värk från och till sen tre dagar tillbaka.. vet inte vad det betyder men ska bli väldigt intressant imorgon!

  • Enmsik
    amillak skrev 2019-07-14 18:24:51 följande:

    Jag inväntar mitt första VUL imorgon efter min första enkeldos Letrozol mellan den 29/6 - 3/7. Vi har haft sex typ varannan dag och jag har haft molande värk från och till sen tre dagar tillbaka.. vet inte vad det betyder men ska bli väldigt intressant imorgon!


    Spännande! Hör av dig hur det går! :D
  • amillak

    Hej på er! Varit på kliniken idag, har en tjock och fin slemhinna på 10 mm, alltså har tabletterna gjort det dom ska.. sen sa läkaren att det var väldigt svårt att säga då jag var där nu på cd19 men borde kommit på cd 12-13 för att se om jag har ägglossning. Vi såg iallafall nånting på skärmen men han sa att det var väldigt svårt att säga vad. Antingen har jag ägglossning, har precis haft ägglossning eller är väldigt tidigt gravid. Ska ha sex varannan dag framöver, ta blodprov på fredag på progesteron-halten som visar om jag har haft ägglossning eller inte. Sen ska jag ta graviditetstest om ca 2 veckor, om det är negativt ska jag ta samma kur med tabletterna.. Nån som har liknande erfarenheter av tidigt VUL?

  • lilagrodautanben

    Vart kommer denna mensvärk ifrån?! Har jätteont i livmoderns vänstra sida som strålar ut i ryggen.. är bara på äl7 så det kan inte va mems, den ska jag ha om 12 dagar..

  • lilagrodautanben
    amillak skrev 2019-07-15 16:36:12 följande:

    Hej på er! Varit på kliniken idag, har en tjock och fin slemhinna på 10 mm, alltså har tabletterna gjort det dom ska.. sen sa läkaren att det var väldigt svårt att säga då jag var där nu på cd19 men borde kommit på cd 12-13 för att se om jag har ägglossning. Vi såg iallafall nånting på skärmen men han sa att det var väldigt svårt att säga vad. Antingen har jag ägglossning, har precis haft ägglossning eller är väldigt tidigt gravid. Ska ha sex varannan dag framöver, ta blodprov på fredag på progesteron-halten som visar om jag har haft ägglossning eller inte. Sen ska jag ta graviditetstest om ca 2 veckor, om det är negativt ska jag ta samma kur med tabletterna.. Nån som har liknande erfarenheter av tidigt VUL?


    Aldrig haft den erfarenheten men det låter som en bra plan med sex varannan dag! Förstår dock inte varför du inte kan få blodprov för att kolla om du är gravid.. har du tagit gravtest?
  • amillak
    lilagrodautanben skrev 2019-07-15 17:19:17 följande:

    Aldrig haft den erfarenheten men det låter som en bra plan med sex varannan dag! Förstår dock inte varför du inte kan få blodprov för att kolla om du är gravid.. har du tagit gravtest?


    Läkaren sa att han skulle ringa om blodprovet visade att jag haft ägglossning.. så vet inte om han ville ta det därifrån..? Tog gravtest för ca 1 vecka sen som var negativt.. men det kan ju ha varit för tidigt..
  • lilagrodautanben
    amillak skrev 2019-07-15 17:23:53 följande:

    Läkaren sa att han skulle ringa om blodprovet visade att jag haft ägglossning.. så vet inte om han ville ta det därifrån..? Tog gravtest för ca 1 vecka sen som var negativt.. men det kan ju ha varit för tidigt..


    Ja en vecka sen som va negativt är definitivt för tidigt om han bara såg nåt litet idag som inte han ens visste va det va.. blodprov är säkert och bra, jag har tagit massor och på det viset vet jag att jag haft elva missfall då hcg gått från typ 150 till 70 till noll. Så det är ett bra sätt att veta! Dock underligt att du inte fick ta ett idag när han var så osäker
  • Isathe

    Hej

    Jag behöver ert råd ang vilken dag som jag ska räkna som cd 1.

    Jag fick i lördags lite blodstrimor i mina flytningar, från söndag så började jag få blod på pappret när jag torka mig och lika så igår. Idag har jag börjat blöda ordentligt.

    Jag räknade tidigare att söndag var CD1, då de iaf var blod varje gång jag torka mig, även om de ibte var riklig mens. Idag har jag riklig mens.

    Hur hade ni tänkt?? Tack för hjälpen

  • Enmsik
    Isathe skrev 2019-07-16 07:07:58 följande:

    Hej

    Jag behöver ert råd ang vilken dag som jag ska räkna som cd 1.

    Jag fick i lördags lite blodstrimor i mina flytningar, från söndag så började jag få blod på pappret när jag torka mig och lika så igår. Idag har jag börjat blöda ordentligt.

    Jag räknade tidigare att söndag var CD1, då de iaf var blod varje gång jag torka mig, även om de ibte var riklig mens. Idag har jag riklig mens.

    Hur hade ni tänkt?? Tack för hjälpen


    Min mens började inte heller direkt denna omgång. Började blöda lite brunt i torsdagskväll, sedan pyttelite mörkrött på fredagen när jag torkade mig och i lördags kom det igång ordentligt. Men räknar alltid från den dagen det första kommer. Så torsdag för min del. Så om jag skulle vara du skulle jag räkna lördag som cd 1 för att inte förskjuta eller missa ägglossning. :)
  • Enmsik
    amillak skrev 2019-07-15 16:36:12 följande:

    Hej på er! Varit på kliniken idag, har en tjock och fin slemhinna på 10 mm, alltså har tabletterna gjort det dom ska.. sen sa läkaren att det var väldigt svårt att säga då jag var där nu på cd19 men borde kommit på cd 12-13 för att se om jag har ägglossning. Vi såg iallafall nånting på skärmen men han sa att det var väldigt svårt att säga vad. Antingen har jag ägglossning, har precis haft ägglossning eller är väldigt tidigt gravid. Ska ha sex varannan dag framöver, ta blodprov på fredag på progesteron-halten som visar om jag har haft ägglossning eller inte. Sen ska jag ta graviditetstest om ca 2 veckor, om det är negativt ska jag ta samma kur med tabletterna.. Nån som har liknande erfarenheter av tidigt VUL?


    Vad var det som gjorde att du fick en tid så sent i cykeln. Tänkte eftersom det var första dosen och man inte vet riktigt hur det tar brukar man få en tid rund cd 12 för att kunna se hur kuren har tagit.. sedan kan man ju ändra dag om man ser att ägglossning inte är förrän typ cd 20. Men tycker det är lite märkligt att få en tid så sent i cykeln då de flesta brukar få ägglossning av kuren. (Biter såklart inte på alla). Men bra att du får ta blodprov! Jobbigt med ovissteten annars. Jag brukar gå på VUL typ cd 11-12 och då är det 1-3 dagar kvar till ägglossning. Får då ta ovitrelle och sen har jag jättetydlig ägglossningssmärta. Det är ju så olika. Men som sagt skönt med blodprov när du inte vet riktigt när du haft ägglossning eller hur många äggblåsor som växte till sig på kuren. Blir det inget för dig denna månad så tycker jag att du ska kräva VUL tidigare så du får se hur kuren funkar för dig! :)
Svar på tråden Gravid med Letrozol