• PelloBello

    Tempkurvor

    Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

    Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

    För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

    Ger en kort beskrivning:

    Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

    Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

    Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

    För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

    Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

    Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

    Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

    Temp visar att ägglossningen skett.

  • Svar på tråden Tempkurvor
  • ViTvåBlirTre

    Testar igen Glad
    Jag har precis börjat tempa och har lite frågor. 
    Från början räkna appen att jag skulle ha ägglossning den 29/2,där jag markerat på bilden. Denna hoppa sen till 4 och 5/3 för att sen gå tillbaka till 29/2. Dagen för beräknad mens, 13/3, ökade tempen något. Dagen efter sjönk den lite och appen pricka då ut ägglossning den 10/3 istället.
    Vad bygger den det på? Jag har försökt läsa på men fattar inte Skrattande
    Hoppas nån kan förklara Hjärta

  • Ninnis01
    fancyr skrev 2024-03-11 06:03:08 följande:

    Nu har tempen höjts igen till 37,03 😃 


    Hej, jah tror vi ligger typ samma fas. När har du bim? 
  • Dilys
    ViTvåBlirTre skrev 2024-03-15 07:25:06 följande:

    Testar igen Glad
    Jag har precis börjat tempa och har lite frågor. 
    Från början räkna appen att jag skulle ha ägglossning den 29/2,där jag markerat på bilden. Denna hoppa sen till 4 och 5/3 för att sen gå tillbaka till 29/2. Dagen för beräknad mens, 13/3, ökade tempen något. Dagen efter sjönk den lite och appen pricka då ut ägglossning den 10/3 istället.
    Vad bygger den det på? Jag har försökt läsa på men fattar inte Skrattande
    Hoppas nån kan förklara Hjärta


    Jag har inte tempat så länge men svarar utifrån vad jag läst och upplevt själv.

    Jag vet inte vilken app du har, jag har nog aldrig använt just den men oftast gissar apparna på när ägglossningen kommer ske i framtiden utifrån statistik om hur det varit för dig tidigare och din genomsnittliga menscykels längd. När man tar temperatur kommer appen sätta ut när ägglossningen faktiskt var i efterhand när du fått tre temperaturer i följd som är högre än föregående sex temperaturer. Ägglossningen sätts till dagen innan den första av dessa tre högre temperaturer. Ifall man inte får ett tydligt mönster av två olika faser i cykeln (en med låga innan ägglossning och en med höga fram till mens) kan det bero på att man tagit sin temperatur på olika tider, sovit annorlunda/på annan plats än vanligt, druckit alkohol etc. För din kurva ser det ut som man ändå kan se ett mönster, tänk att du drar en rak linje genom temp 35,7 så kan du se att du har en fas där det mesta ligger under den och en påbörjan till en fas där allt ligger över den.

  • ViTvåBlirTre
    Dilys skrev 2024-03-15 10:37:31 följande:

    Jag har inte tempat så länge men svarar utifrån vad jag läst och upplevt själv.

    Jag vet inte vilken app du har, jag har nog aldrig använt just den men oftast gissar apparna på när ägglossningen kommer ske i framtiden utifrån statistik om hur det varit för dig tidigare och din genomsnittliga menscykels längd. När man tar temperatur kommer appen sätta ut när ägglossningen faktiskt var i efterhand när du fått tre temperaturer i följd som är högre än föregående sex temperaturer. Ägglossningen sätts till dagen innan den första av dessa tre högre temperaturer. Ifall man inte får ett tydligt mönster av två olika faser i cykeln (en med låga innan ägglossning och en med höga fram till mens) kan det bero på att man tagit sin temperatur på olika tider, sovit annorlunda/på annan plats än vanligt, druckit alkohol etc. För din kurva ser det ut som man ändå kan se ett mönster, tänk att du drar en rak linje genom temp 35,7 så kan du se att du har en fas där det mesta ligger under den och en påbörjan till en fas där allt ligger över den.


    Tack för ditt svar Glad
    Nu tror jag att jag hänger med lite bättre i alla fall {#emotions_dlg.flower}
  • fancyr

    Hej tempkunniga!

    två dagar i rad nu har jag vaknat 4 och tempat för att sedan gå på toa och vara vaken en stund innan jag somnar om. Eftersom jag inte vaknat på min ordinarie tid har jag justerat tiden och får då en temp Som känns ok. Dag 1 36,63 och dag 2 36,43. När jsg sedan vaknat på min ordinarie temptid kl 6 har jsg tempat på nytt och då båda dagarna fått tempen 36,76. 


    vad hade ni gjort? 

  • Cashili33
    fancyr skrev 2024-03-21 10:27:16 följande:

    Hej tempkunniga!

    två dagar i rad nu har jag vaknat 4 och tempat för att sedan gå på toa och vara vaken en stund innan jag somnar om. Eftersom jag inte vaknat på min ordinarie tid har jag justerat tiden och får då en temp Som känns ok. Dag 1 36,63 och dag 2 36,43. När jsg sedan vaknat på min ordinarie temptid kl 6 har jsg tempat på nytt och då båda dagarna fått tempen 36,76. 


    vad hade ni gjort? 


    Har man vaknat och varit uppe så kan Man inte räkna med tempen så jag skulle utesluta dem helt från appen 
  • ella321

    Hej,
    Jag fick ett MA i höstas och efter det krånglade mensen lite så bestämde mig för att testa natural cykles. Började ta tempen i början på februari men står fortfarande sannolikt ej fertil typ alla dagar. 
    Idag dök det upp att jag hade ägglossning i förra veckan vilket känns tråkigt då vi antagligen missat ÄL, känns som att poängen med appen (endera blir gravid eller undvika att bli gravid försvinner när informationen kommer flera dagar efteråt). Är det vanligt att det dröjer såhär innan appen hittar min cykel? 
    Innan ÄL förra veckan syntes stod det att beräknad ÄL skulle vara om 1 månad vilket inte heller känns rätt. Den säger också att jag borde få mens imorgon vilket bör vara ca 1 vecka för tidigt 🙈
    Känner mig helt förvirrad av detta och känner att jag kanske lika gärna kan sluta mäta.

     Bifogar en bild på min kurva. 

  • fancyr
    ella321 skrev 2024-04-02 16:44:16 följande:

    Hej,
    Jag fick ett MA i höstas och efter det krånglade mensen lite så bestämde mig för att testa natural cykles. Började ta tempen i början på februari men står fortfarande sannolikt ej fertil typ alla dagar. 
    Idag dök det upp att jag hade ägglossning i förra veckan vilket känns tråkigt då vi antagligen missat ÄL, känns som att poängen med appen (endera blir gravid eller undvika att bli gravid försvinner när informationen kommer flera dagar efteråt). Är det vanligt att det dröjer såhär innan appen hittar min cykel? 
    Innan ÄL förra veckan syntes stod det att beräknad ÄL skulle vara om 1 månad vilket inte heller känns rätt. Den säger också att jag borde få mens imorgon vilket bör vara ca 1 vecka för tidigt 🙈
    Känner mig helt förvirrad av detta och känner att jag kanske lika gärna kan sluta mäta.

     Bifogar en bild på min kurva. 


    Ser ut som om dina tempar är lite överallt. Jag har hört att nc tar 3 månader på sig att hitta rätt. Jag la in gammal info i nc från när jag inte tampade för att den skulle ha lite att gå på. Du kanske kan göra samma? 


    annsrs rekommenderar jag appen fertility friend

  • Mariiiak94

    Ella321:

    har du tagit din temp varje morgon vid samma tid direkt när du vaknar? Det måste man göra för att den ska hitta dina fertila dagar osv :) Jag använder NC och den brukar träffa rätt med både ägglossning & mens (diffar högst 1-2 dagar) Glad

  • fancyr

    Vad tror ni om detta, vilken app visar det korrekta resultatet? Jag tror NC med tanke på äggvitesekretet men samtidigt FF Då jag oftast brukar ägglossning dagen efter positivt LH test.