Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

    Regeringens el-fiasko

    Tom Araya skrev 2022-07-28 17:46:07 följande:
    Nejnej... då skulle ju mina inlägg vara argument mot kärnkraftspositiva och det hoppas jag ingen uppfattar mig som.

    Men jag tror det är tydligt utefter våra inlägg vilka som är meningsmotståndare till varandra, exempelvis du och jag... eller vad är din uppfattning?

    Neutral nej, men definitivt saklig.

    Jag har sagt et förr och jag säger det igen, vill du ifrågasätta fakta och argument i länkade artiklar och videos, var saklig.

    Läser du ens vad Padirac skriver?
    För om inte, så skulle det förklara så extremt mycket.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-07-29 11:57:50 följande:
    Nej, jag bara chansar... läser inte vad jag skriver heller... Skrattande
    Det förklarar en hel del och alla del felen som uppstår för dig.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    KillBill skrev 2022-07-30 12:47:20 följande:
    Menar du stt det inte finns någon koppling mellan ett lands andel kärnkraft och ett lands elpriser?

    Jo, det måste tom menat, ja, ända tills tom har ett annat påstående.
    För sker det, så låtsas tom om det omvända.


    Fakta verkar förvirra dom svårt i diskussioner har jag sett det senaste, det berättar att deras påståenden inte byggs av fakta utan av något annat.


    Och stora frågan undra vad man vill ha sagt med att förkasta och skyffla runt fakta så i deras argumentation, det är så man kan tro att de är medvetna om att vi har inget att komma med.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-07-30 15:53:45 följande:
    I nuläget, knappast.

    Vi har ju gått igenom detta i tråden. Produktionssätt är inte ett av de mer betydande faktorerna för el-priset i Europa nu.
    Och Sverige ligger mycket låg där mot Europa i jämförelsen.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-07-30 16:05:04 följande:
    Ja och det vet du inte har något att göra med andelen kärnkraft heller.
    Har du svårt och veta om kärnkraft är bra eller dåligt, för vad vi ser hur du flippfloppar nu.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    KillBill skrev 2022-07-31 13:01:58 följande:
    Men Frankrike är till skillnad mot grannländerna ett land som har överskott av/exporter el. Borde inte deras priser vara lägre? Hur kommer det sig att Frankrikes elpris är högre än Tysklands? I grafen nedan ser du elpriset i Sverige, Tyskland och Frankrike.
    Du fick se svaret och det var att tom inte ens hade ett svar på den faktan ÖVERHUVUDTAGET!!!!
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-08-02 00:39:24 följande:
    MP har bevisligen velat /vill driva en energipolitik (intention) som bevisligen leder till ett högre behov av fossila bränslen för el-produktion.
    Det är det väsentliga.

    Det är dina ord.

    Jag har talat om ansvar för konsekvenser.

    Det är du som tjatar om intention, inte jag. För mig är intentionen rätt så ointressant.

    DU får hänga av dig agenda-rocken, för inser att du deltar inte längre i en saklig diskussion där fakta och forskning har en betydelse och där man inte ska glömma bort saker för sina påståenden som du också gör på detta.


    Så vad du talar om är hopplöst omöjligt att veta, just för sakligheten saknas och där fakta inte hela tiden ska ignoreras.


     


    Vad inbillar man sig säga då?
    Men Hmmm, det är ju agenda, så det du säger är ju rösta på andra som inte bryr sig om saklig fakta.
    Och frågan är vad man ska göra i ett sådant parti som inte ens bryr sig om fakta och väljer glömmer av det som stör narrativet.


     


    Och en fråga som man borde ställa sig till sig själv, det är varför måste jag ignorera viss fakta i mina inlägg för kunna ens posta.
    Och ställa sig frågan om det kan vara något fel i min(läs:din) argumentation där ALLT är Regeringens fel, att det kan vara så enkelt att du redan vet om att du för agenda och narrativ?


    För om du inte ser stora logiska brister och när du ignorerar fakta, så inser man att det är inte fakta du vill ge, utan en desinformation om ALLT är Regeringens fel oavsett vad fakta säger.


    Och en hel del fakta stödjer dig inte ens, och det väljer du helt sonika låtsas om inte existerar i dina resonemang.


    Som tex att vad som helt plötsligt ändra sig, för det verkar var det tuffaste faktumet för dig att acceptera, fast än det är det mest uppenbara.
    Och denna desinformation att elen är dyrast i Europa, när det är en ren lögn, så vad vill man med denna typen av nonsens som inte korrelerar med verkligheten?


    SÅ varför inbillar du dig att ignorera fakta gör så du får rätt, Killbill och Padirac öser fakta över dig, och ibland tycker du två olika saker om exakt samma fakta.
    Man får en känsla över att du inte är här för komma fram till något, för vad annars skulle trigga att man inte vill veta av saker i en saklig diskussion?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-08-03 05:04:37 följande:
    Om du är saklig i din kritik, så ska jag bemöta den.

    Det är väl i stort sett det enda du skrivit om i dina senaste inlägg.

    Helt ointressant (och osaklig) fråga. Dels har det inte med trådens ämne att göra och dels har jag aldrig påstått eller länkat till något sådant.

    Saklighet fanns, men du valde att låtsas om det inte var så.
    Undra vad du ville ha sagt med det, för den substanslösheten innebär bara att du insåg det var korrekt det du svarade på.

    DU springer runt som en katt på ett hett plåttak och hela tiden ska det låtsas om att viss fakta inte existerar.


    Och det gör en förbryllad pga då det du säger betyder inte alls det du inbillar dig det gör, eller hoppas du bara på att de som är här inte vet något om frågan?


    För man börjar verkligen undra och med tanke på att allt är Regeringens fel, även de fel de inte har varit med på.
    Är agendan så svår för dig att du inte längre vill ha en saklig diskussion utan att glömma av en massa saker, för multipla påstående du gjort har ju visat sig vara fel, och det började med att Sverige hade värst elpriser i Europa, vilket är inkorrekt.


     


    SÅ var det detta med nått som ändra sig relativ nyss, det verkar vara det sakliga faktumet som du hatar mest av alla, men hur du inbillar dig det går låtsas bort är en gåta och just pga hur extremt övertydligt kriget är av putin.
    Men icke för dig, så vad är det som gör att du inte vill delta helt i en saklig diskussion med fakta och forskning?
    Och vad beror det på att vi ska glömma av vissa saker som har fundamental grund för energin, det är den riktigt stora gåtan ingen någonsin kommer får svar på och som hänger som ett stort ok över din nacke och gör dina texter bara til tyckande mest och ingen sakliggrun på många av dina påståenden.


     


    Och detta till trots att KillBill och Padirac gett dig fakta om och om igen, vad får en person att ge desinformation och i hopp om vinna valet som kommer och sen ha magen och prata om S bara vill ha makt, nja, du signalerar med detta att det bara är en projicering som du hoppas vi ska gå på.
    Men så var det detta med faktan igen, den går inte ignorera bara för det inte följer ditt narrativ och dina försök är så övertydliga att ingen missar det heller.


    Tom Araya skrev 2022-08-02 23:31:17 följande:
    Nej, jag likställer intention med konsekvens vad det gäller ansvar.

    Lägga ner kärnkraft.

    MP lever i en fantasivärld där man kan både äta kakan och ha den kvar, om man bara vill.

    Vilka intentioner mp än har så kan man inte komma ifrån de verkliga konsekvenserna.

    Mindre kärnkraft ger konsekvensen att beroendet av fossila bränslen ökar, inte bara för el-produktion utan även för alla energiförbrukare som har möjlighet att ställa om sig från fossila bränslen till elektrisk drift.


    Man kan ju alltid komplimentera med vindkraft, oooohnoooo, vindkraft är radioaktivt för er och inget el som kan komma in i systemet som är gjort av vindkraftverk är nått bra.


    Det är en intressant sak att lyfta och nu med putinkriget som ändrade allt, för det är där man inser det handlar inte om el längre, utan om att ljuga sig till makt och antar SD har denna "sunda" inställning om el som är så extremt selektiv.

    En granne ville prata politik, vägrade(inte alls populärt), men där stod han och raljera om vindkraft och usch så hemskt det skulle vara att dra kablar in till fastlandet med elen.
    Betyder det då att han vill alla kablar med el till/från Sverige ska bort?(Frågade givetvis inte då han var i monolog-mode.)


    Och sen bygga kärnkraftverk innan man utvecklat version 4 är direkt idiotiskt, så om det blir en högerregering så komemr vi få höra detta argument ofta att det inte går bygga innan version fyra, liksom inte första rodeon och en förväntad sak.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2022-08-03 14:39:45 följande:
    Och så en fråga till statsministern

     


    De berättade syftet i motionen, varför vill du inte gå dit för?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-08-04 03:08:51 följande:
    Jönsson är inte ämnet för mina inlägg där jag länkat till hans videos. Det är innehållet i länkad video och inte Jönsson som är intressant.
    Jag är endast intresserad av att sprida de argument och fakta Jönsson presenterar i den video jag länkar till, då den är relevant för trådens ämne.

    Jönsson i allmänhet eller hans videos i allmänhet är inget jag har pratat om och har heller inget intresse av det. Jag håller inte med Jönsson i allt han framför åsikter om.

    Så du har helt fel i att jag pratat om Jönsson utöver att besvara dina inlägg.

    Argument som faller är värt och tillägga.


     


    Och det mest intressanta är just att du ger dom utan sakligt berätta varför och vad det ska berätta.
    För det verkar mer som att det är viktigare för dig att få en peson som säger ord på en rad och som glömmer av saker i sitt resonemang, än en person som är saklig med fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus.


    Men kanske nästa gång så berättar du sakligt vad som är vad och denna gången utan att glömma av viktiga parametrar.


    Sen är det sista problemet och hur du medvetet väljer att ignorera fundamental fakta, som tex vad som ändrade över en natt och ett putinkrig utan anledning.
    För om man väljer glömma bort fundamentala parametrar, hur inbillar man sig vara saklig då?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko