• Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!
  • FredrikLiksom
    fultextad användarhandbok skrev 2024-01-31 21:22:35 följande:
    Kanske inte i onödan, tankar leder till andra tankar som kan ta sig uttryck i välmående eller något konkret.

    Sommarstuga är trevligt! Tapetsera om och odla växter och ha det lugnt och skönt. Vad skulle du vilja studera eller arbeta med om du fick välja fritt?
    Ja lite chill utan krav i stugan liksom!

    Jag gillar siffror så antagligen något med statistik, data eller någon slags analys. Jag har ganska mycket sånt även nu men det är mer än bisyssla idag.
  • Eurydike
    FredrikLiksom skrev 2024-01-31 00:27:50 följande:

    Hej! Jo det är ganska bra. Sovit riktigt bra 2 nätter i sträck så det kanske därför jag ligger här sömnlös
    nu 😂.

    Funderingarna löper på och avlöser varandra som deltagare i en stafett. Jag har dock varken löst några världsproblem eller egna lokala problem så tankarna kanske är helt i onödan.


    Jag kämpar främst med min rastlöshet och har funderat på att plugga, byta jobb eller köpa en sommarstuga för att råda bot på kliandet i fingrarna. Det stannar nog i tanken som vanligt dock.

    Hoppas du mår förträffligt. Nu ska jag försöka sova igen.


    Hej! Härligt att höra! Att ligga sömnlös någon natt då och då känns oftast okej, så länge det inte blir en vana 😂

    Nej, det förstår jag. Ibland måste man fundera ett par år för att komma fram till de riktigt stora lösningarna. Men så länge man funderar så kommer man (förhoppningsvis) närmare målet.

    Jag kan förstå din rastlöshet och känner lite samma sak själv. Fördelen med att plugga är att du kan prova på det på distans, då behöver det inte vara ett så stort beslut. Samma med sommarstugan. Du kanske kan köpa en liten en och se hur du trivs? Så kan du köpa ett sommarslott sedan 🕌

    Här rullar vardagen på bra! Jag dricker inte kaffe och får mycket gjort på jobbet, men sitter tyvärr fast i livet på ett sätt som jag har svårt att påverka. Förhoppningsvis lyckas jag lösa det snart och då ska jag förverkliga mina drömmar.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-01-31 20:22:42 följande:
    Island är häftigt, där har du något att upptäcka, kan även rekommendera Färöarna, också tilltalande. Har du haft olika vandringar eller något åt det hållet på semestrarna? Vad är din bästa semester, om det går att välja någon? Ja på ett sätt kan man nog behöva semester efter, en fysisk semester, samtidigt som det sinnliga har fått en sorts ro.

    Träffa nya människor kan vara trevligt, men du ser, du är mycket modigare än vad jag någonsin kommer att bli i sådana situationer. Jag har nog många fega sidor skulle jag tro. 
    Kan tänka mig det! Jag ska kika på Färöarna också 😊 Mina semestrar har inte varit storslagna resor. Det har mer varit att jag har gått ett varv runt kvarteret och sedan kallat det för semester. Nej, nu skojar jag, för riktigt så illa är det inte. Men i jämförelse med att segla till Island är det det. Jag har rest till Danmark, Spanien, Grekland och England. Det var fina resor och den sista var en lång utbytesresa som var väldigt givande. Annars har jag luffat omkring mycket. Då har jag slängt ner en kastrull, tändare, tidningspapper och lite mat i en väska och gått eller cyklat iväg. Jag har tältat och sett alla de små sakerna som man kan se. De mystiska, älvliknande dimmorna som dansade över tjärnen i Tiveden. En massa vackra små kyrkor längs vägarna. Fantastiska utsikter från anspråkslösa berg och iskalla vattenfall som jag alltid passar på att bada i. Men nu är jag redo för större äventyr.

    Vi har alla olika rädslor och det kan vara spännande att få ta del av det någon annan är rädd för, samtidigt som den helt tycks sakna rädsla i andra mycket skrämmande situationer.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-01-31 20:38:45 följande:
    Tack så mycket, det var trevligt att läsa! Ja, det kan jag förstå att du undrar över, det är ju inga allmänna termer precis. Grundflak finns ofta i närheten av skär, höjningar i botten som närmar sig ytan så mycket att man kan gå på grund, eller att de åtminstone kan påverka vågornas karaktär. Det är skillnad på hur vågor beter sig på djupt vatten respektive grunt. Ska jag översätta plattläns till helt normal svenska så blir det att vinden blåser bakifrån och in i seglet som antingen sticker ut åt höger eller vänster. Kryss innebär egentligen att man seglar mot vinden, då får man kryssa sig fram, man kan inte segla rakt mot den, utan högst 45 grader, alltså bidevindsegling, sedan får man då byta sida om man översätter det så och kryssa vidare. Gjorde ett par väldigt primitiva skisser som jag bifogar. Sedan för- och nackdelar med de här segelteknikerna och så vidare kanske är en egen debatt.

    Tack så väldigt mycket, uppskattar din närvaro också!  //
    Nej, jag hade aldrig hört orden förut! Tack för dina förklaringar, nu förstår jag orden och din ögonblicksbild bättre. Dessutom tycker jag om att lära mig nya saker, för man vet aldrig vilka kunskaper man får användning av och inte i slutändan. Att man inte kan segla rakt mot vinden är ju logiskt, så jag förstår att det är viktigt att kunna kryssa sig fram. Jag kan tänka mig att det blev en del sicksackande på vägen till Island, eftersom vinden antagligen inte var på väg åt samma håll som du alla gånger 😅 Tack för de fina skisserna också! 
  • Anonym (Grumm)

    Det var längesen man var här inne och skrev något, så hej allihopa!

  • Eurydike
    Anonym (Grumm) skrev 2024-02-02 21:13:31 följande:

    Det var längesen man var här inne och skrev något, så hej allihopa!


    Det var det verkligen! Hej på dig också och välkommen in i holken 🦉 Kul att se dig igen och hoppas att allt är bra med dig 😊 Som vanligt sitter jag och häckar i närmsta gren, därav det snabba svaret.
  • FredrikLiksom
    Anonym (Grumm) skrev 2024-02-02 21:13:31 följande:

    Det var längesen man var här inne och skrev något, så hej allihopa!


    Hej på dig!

    och välkommen tillbaka 😃
  • FredrikLiksom
    Anonym (Insomniac) skrev 2022-04-26 01:40:48 följande:

    Denna typ av tråd uppskattas. Insomni knäcker mig och dessa vakna nätter känns så ensamma och då är det lätt att tankarna far iväg åt helt fel håll. Vad gör ni andra nattugglor när inte sömnen vill infinna sig? 


    Hej Insomniac. Eftersom du var den som stod för det första svaret i tråden så tänkte jag kolla vad du har för dig nu för tiden?
  • Eurydike
    FredrikLiksom skrev 2024-02-02 23:58:56 följande:
    Hej Insomniac. Eftersom du var den som stod för det första svaret i tråden så tänkte jag kolla vad du har för dig nu för tiden?
    Intressant! Det är jag också nyfiken på, men vi får se om du får något svar nu när det har gått så lång tid. Jag trillade in strax efteråt som inlägg #5. Inte som min nuvarande användare, men ändå 😊
  • FredrikLiksom
    Eurydike skrev 2024-02-03 09:53:55 följande:
    Intressant! Det är jag också nyfiken på, men vi får se om du får något svar nu när det har gått så lång tid. Jag trillade in strax efteråt som inlägg #5. Inte som min nuvarande användare, men ändå 😊
    Häftigt 😎

    Jag var lite segare på bollen och kom vid inlägg 15.
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!