Inlägg från: Anonym (myself) |Visa alla inlägg
  • Anonym (myself)

    Katt spyr av torrfoder?

    Vad jag förstod på seriösa kattuppfödare så ska man egentligen inte blanda torr- och blöttfoder. Detta beror på att kattmage tillverkar olika enzymer för att bryta ner torrfoder och blöttfoder. Så det är bäst att hålla sig till bara ett av dem. Och om du ska ha färdig mat så jag rekomenderar just blöttfoder. 

  • Anonym (myself)
    LLvin skrev 2022-09-29 21:30:18 följande:

     


    Jag har fått lite olika svar. Kattorganisationer brukar ju vägra att adoptera bort katter till folk som endast vill ge dem torrfoder för att det inte är bra. Sedan menar vissa att det är bra att kombinera torrfoder och blötfoder för endast blötfoder skulle öka risken gör karies Obestämd. Jag vet inte vad som stämmer men jag har ju märkt att han inte kan äta torrfoder så jag har tagit bort det helt. Han har inte fått torrfoder på en månad och han var helt återställd fram till att han hade ätit något djur (mus eller ekorre) utomhus. Då blev han dålig igen. Antar att han är väldigt känslig. Han blev dock bättre bara efter någon dag. 


    Ja, jag har också hört argimentet om att torrfoder skulle rensa tänderna. Men sedan även hört ett jämförelse att då borde människor äta knäckebröd istället av att borsta tänderna om man följer samma logik  
    Men fortsätt så som du gör - bort med torrfoder helt och hellre ge ibland kattgodis för tänder eller råa (!) kycklinghalsar just för tändernas skull.
Svar på tråden Katt spyr av torrfoder?