Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

    Intelligens

    Det känns bra för det mesta eftersom livet är lättsamt på många sätt. Samtidigt kan det kännas väldigt ensamt när man inser att inte många är som en själv. Sedan kan det ofta vara frustrerande när man pratar med människor som inte fattar sammanhang mm, det blir ibland känslan av att prata med ett litet barn, helst ett obstinat sådant.

    Jag visste att jag hade hög intelligens eftersom det märktes, både i skolan och i samspel med andra. Det märktes väldigt tidigt för omgivningen på så sätt att jag alltid har haft det väldigt lätt för mig i skolan, jag har behövt större utmaningar mm. Som vuxen bekräftat ca 135 i IQ-test (138 i resultatet men jag tycker man måste ge utrymme för viss felmarginal).

    Typiska situationer där det har hjälpt: nästan jämt. Allt från hur man förstår andra människor på ett psykologiskt plan till hur en maskin, en ritning eller något man ska bygga ihop fungerar. Man greppar sådant som är väldigt abstrakt, når nya insikter kring ämnen som andra generellt har svårt för. Kort sagt alla situationer där det handlar om förståelse för hur omvärlden fungerar. Dessutom ger det en viss självinsikt, åtminstone för min egen del, som jag kan använda till självutveckling.

  • Anonym (Jag)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-27 12:55:05 följande:
    Intressant det du skriver!

    Jag har IQ under genomsnittet. 

    Det tar tid för mig att lära saker, lösa problem (praktiskt som teoretiskt), svårt om inte omöjligt att bemästra något praktiskt ect. Dålig konsekvenstänk, "inte närvarande liksom", dålig i grupparbete att liksom komma på saker eller driva på, dålig på att kommunicera/ inleda konversationer och förstå människor bland annat känslomässigt. I skolan hade jag så svårt för matten och finns ingen chans att jag kan bli bra som de som är begåvade. 

    Dålig på att koppla samman olika samband och analysera. Att liksom se något abstrakt eller bara ett föremål och koppla det med saker och därmed inse nya saker / samband. Vardagsmässigt ger det mig sämre vardag. Svårt med vissa jobb och ja att jag är rädd från vissa jobb/ saker pga min IQ. Dålig på o hjälpa snarare behöver hjälp.

    Det här har gett mig depression, fått mig att förlita mig på andra med högre IQ och därmed tycker de att jag är jobbig samt att jag fått anstränga mig mer.

    Jag önskar att jag tillhörde över genomsnittet kategorin. Kan vara ensamt med att tillhöra super intelligenta eller genius kategorin. Men som jag önskar att jag tillhörde över genomsnittet. Min livsstandard hade höjts och förbättrats markant!
    Tack för att du delade med dig av dina upplevelser i alla fall! Det ger större insikt och förståelse för andra att se vad du går igenom.
Svar på tråden Intelligens