• LMSM

    Vi som startar IVF 2023

    Hej allihopa.
    Jag har följt tråden lite då och då men aldrig skrivit. 

    I maj 2022 fick jag reda på att jag hade väldigt lågt amh 0,71 (vågar inte tänka på vad det är nu 1,5 år senare)

    Vi startade vår första IVF i februari 2023 och har nu precis hunnit göra vår tredje misslyckade behandling.

    IVF 1 korta metoden Gonal F 375 och fick endast ut 4 ägg 2 befruktade en återföring dag 3 -

    IVF 2 Korta metoden Menopour 375 igen eller max 8 ägg men endast 2 befruktade. Återföring dag 3 -

    IVF 3 Långa metoden fick en spruta Pamorelin då sprayen var slut i hela landet.
    GonalGF 375 i 14 dagar. 
    14 ägg och 10 befruktade. Var så glad och kliniken bestämde sig för att vänta med återföring tills dag fem. På morgonen dag fem ringde dom och sa att alla embryon utom ett slutat dela sig dag 3 igen och att det som fanns inte gick att sätta in då det var en för tidig blasto. De ville vänta till dag sex för att se om den skulle gå att frysa men den utvecklades inte till en blasocyst.

    Nu är jag såklart helt förkrossad och vet inte vad nästa steg är. Att få så många ägg men ingenting dag 5 känns som om kvaliteten är alldeles för dålig för att någonsin lyckas. Finns det någon som har varit med om ngt liknande men ändå lyckats tillslut?

    Jag funderar på om den höga dosen hormoner kan ge sämre kvalitet då jag läste en studie om den men läkaren avfärdade det med att det är för de som behöver så hög dos från början redan har sämre kvalitet. 

    Har någon en klinik de vill rekommendera som har fler individuella alternativ? kanske utomlands.

    <3

  • LMSM
    dröm2023 skrev 2023-10-25 16:32:44 följande:

    Jag har följt den här tråden sen februari? Skrev nått kort inlägg då men så länge sen så minns typ inte. Vi gjorde ett misslyckat försök i februari. Läkaren trodde mina ägg var för skruttiga. Svarade dåligt på mediciner och fick ut fåtal ägg som sen dog efter befruktning. Vi bytte klinik. Nya mediciner, fortfarande fåtal ägg ut men nu fick vi helt otroligt nog ut 1 blastocyst vid varje stimulering. Gjorde 1 duostim och 1 vanlig stimulering. 3 blastocyster. Vårat första färskförsök blev negativt. Satt in en fryst blastocyst och nu har jag plussatHjärta Vi vet inte hur länge d håller men om det nu inte skulle gå vägen så ska jag leva på det här plusset lääängeHjärta Den nya kliniken var inte så optimistiska dom heller. Den blastocysten jag nu blivit gravid på var dom nära att avbryta. Fick bara ut 2 ägg på den rundan, den ena dog men den här lever fortfarandeHjärta


    Stort grattis! <3 Vilken klinik bytte du till?:)
  • LMSM
    Quincey skrev 2023-10-25 23:52:08 följande:

    Noelani, underbart att KUB såg bra ut!

    EmiliaSol, ok! Konstig fråga kanske men varför gör du FET i stimulerad cykel och inte naturlig? Ska göra FET om ca 1,5 månad och har inte varit tal om att göra i stimulerad cykel.

    Dröm2023, så fantastiskt att höra att ni lyckades med ny klinik och nya mediciner, alltid kul att läsa! Undrar också vilken klinik ni bytte till? 😆

    LMSM, beklagar verkligen att era tre försök inte gått bra och förstår att du är förtvivlad. Det finns vissa kosttillskott som rekommenderas om man har låg äggreserv, har du testat dessa? Jag är själv uppe i 3 försök, 41 ägg, 20 befruktade och ingen blastocyst som kunnat användas, och jag har AMH 1,6 som ska vara ok. Har också fått hög dos 300, 450 och 400 trots mitt AMH. Intressant det du skriver om att hög dos kan ge sämre kvalitet, låter ändå rimligt.. Långa metoden verkar ju ha gett mycket bättre resultat, låter som att det kan vara värt fler försök med den metoden och ET på dag 3 istället för att vänta ut till dag 5?


    Tack ja det känns som ett stort mörker nu. ska träffa läkaren idag och se vad dom tycker är nästa steg. 

    jag har öst i mig alla möjliga tillskott sedan juni men slarvar med vissa emellanåt.
    De jag tagit är 

    Basic prenatal  thorne 

    q10 från nordic pharma har dock inte tagit 400 varje dag utan oftast 200 så kanske får höja dosen 

    NMN från donotage (finns en studie på möss med Helt otroligt resultat)

    gått på akupunktur 7 veckor sista gången dagen innan äggplock (blev ju aldrig någon återföring)

    druckit örter två gånger om dagen. Tydligen hade jag låg energi i Kroppen enligt kinesologen och även om jag tror på det eller inte så vågade jag inte chansa 😅

    slutat med kaffe sedan två månader tillbaka

    tänkt på vad jag äter för att inte påverka blodsockret för mkt
      
    känns som om jag gjort exakt allt men kanske för kort tid. Under sommaren njöt jag och drack och åt vad jag ville förutom att jag tog kosttillskotten. 

    känns iof inte som om detta har haft ngn påverkan allts så inga embryon överlevt.

    Har du fått veta om det var någon skillnad på kvaliteten den gången du tog 300 istället för 400?

    jag tänker att det spelar ju inte ngn roll hur många ägg man får om de ändå blir på bekostnad av kvaliteten. Hellre tre bra än 10 dåliga mem risken kanske är att det inte bildas ett enda ägg.

  • LMSM
    Quincey skrev 2023-10-27 14:41:00 följande:

    LMSM, hur har det gått hos läkaren? Ja, det är sant hellre få och bra ägg men med bra kvalitet. Men har förstått det som att långa metoden ska vara bra för kvaliteten? Var det någon skillnad på celldelningen försök 1-2 och försök 3? Har läst i boken It starts with the egg att tex DHEA kan vara bra vid lägre AMH. Iom att du inte fick ut så många ägg första två omgångarna kan det också vara otur att det inte blev någon blastocyst då.

    Jag hade flest mogna ägg och flest befruktade när jag tog den lägre dosen (300), dock bättre celldelning med 400 (tror det beror mer på kosttillskott än dosen). Har inte hört något än om att jag har dålig kvalitet på äggen trots inga bra blastocyster på 41 ägg. Vad jag förstått så kan de inte ens veta att man har dålig äggkvalitet eftersom det lika gärna kan vara spermierna som är dåliga.


    läkaren alltså, tycker aldrig de säger ngt Förutom att de inte klarade sig 😅 9 stycken hade avstannat mellan dag tre och fyra och den sista var en väldigt tidig blasto på dag fem men som sedan avstannade. de säger bara att oftast när det är så så är det kvaliteten på ägget det beror på. minns att jag frågade efter försök Två om drt var mkt fragmentering men då sa dom nej och de har aldrig nämnt ngt på det utan säger bara att de slutar dela sig. 


    jag var ganska snabb med att säga att vad kan vi göra nu vi vill inte är redo att gå över till  äggdonation så hon sa att det är rimligt att vi försöker någon gång till om vi orkar. antagligen har jag få bra och det kommer ta ett tag att få det så tillslut kan man börja fundera på om man har lika stor chans hemma. Ungefär. dock vill hon fortsätta på samma sätt som senast och menar på att dosen inte allts påverkar kvalitetrn utan vikigaste  är att vi får ut många. 


    var faktiskt på en konferens som olga kliniken hade idag och dom sa att de absolut tror jag har en möjlighet men att de kan anpassa medicineringen så det passar mig bättre. Så sjukt att Sverige inte kan göra ngt individanpassat. är det ngn som har erfarenhet av Carl von Linné i Uppsala jämfört med sophiahemmet?

    är rädd att alla i Sverige kör på på samma sätt när det kommer till själva protokollen doser baserat på AMH osv så tänker att det kanske itne spelar ngn roll. Personalen är underbar på sophiahemmet annars så det är inte det liksom. 

  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2023-10-28 19:57:06 följande:
    Beklagar att de avstannat allihopa 😢😢❤️ 
    Men varför anger de äggkvalité som problem om de flesta avstannat vid dag tre? Som jag fått till mig är det då är spermiefaktor? Men aja, vad vet jag. Hoppas det blir bra! ❤️❤️
    Blev ditt resultat annorlunda nu med långt protokoll jämfört med de tidigare korta?

    Tack 🙏
    jag vet inte faktiskt de säger att de oftast brukar vara så när det blir såhär och på de test man gör på spermier i Sverige så ser ser allt perfekt ut. Jag ifrågasatte ju om det var då att det skulle kunna spermiernas DNA och de sa i princip nej. tror de baserar det på att de oftast är äggets kromosomer och iom mitt låga amh troligen har sämre kvalitet också. Men vem vet!

    jag fick i alla fall ut betydligt fler ägg med långa protokollet men sprutade sedan 14 dagar för att få äggen att mogna också. Kan ju vara slumpen också man har väl alltid mer eller mindre antal blåsor. Vet att jag under en kontroll av livmodern i februari enligt Gyn hade 14 blåsor då sen månaden efter bara fyra ut under ivf 1.

    tror celldelningen varit lika varje gång i princip. alla slutar dela sig mellan dag 3-4. Fått tillbaka en 6 samt en 8 cellig på dag 3 de tidigare två försöken. Nu efter 10 befruktade hade ju en blivit en tidig blasto(väldigt tidig)

    varit så rädd för att läkarna skulle säga att det är kört nu efter senaste gången men vi vill fortsätta försöka och börja ASAP iom att mitt amh är så lågt 

  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2023-10-29 20:05:41 följande:
    Ja, tycker dom är väl snabba ibland med att anklaga äggen. De tester som tagits på min sambo är också bara bra, ändå har han varken fått barn med mig eller sitt ex trots 20+ års försök. Gravid med exet men flertalet missfall. 
    Nej visserligen är risken högre för sämre kvalité med lägre AMH, men känns lovande med så många ägg denna gången och en blasto om än tidig! ❤️ Förstår det! Vart ska ni nu? Hittat nytt ställe?  
    Jag tycker också det det är ju inte så att det är 0 % chans att det är killen.
    Det som oroar mig dock är att jag sedan jag var 19 inte ätit p piller och har haft tre relativt långa förhållanden sedan dess utan att någonsin blivit gravid. 
    Har aldrig försökt dock men tänker att på 15 år borde det kanske hänt om det ute var mig det var fel på.

    tack jag hoppas verkligen! Läste att du fått ut många ägg har du alltid fått något på dag fem?

    Jag funderar på Carl Von Linne om dom vill ta emot mig, ett tag var jag inne på att fortsätta på Sophiahemmet men vill se vad andra säger också. Tror sista alternativet om det fortfarande inte skulle gå i Sverige efter 3 försök till blir utomlands. 
  • LMSM
    Quincey skrev 2023-10-30 06:49:37 följande:

    LMSM, ja det är min uppfattning också att det inte är så individanpassad om man gör IVF i Sverige vilket gör det jobbigt om man inte faller under det som är statistiskt normalt. Ingen erfarenhet av varken Sophiahemmet eller CvL tyvärr. Intressant att du frågade om spermiernas DNA och de sa nej till att det skulle vara problemet. Vår läkare föreslog att vi skulle göra DNA-test av spermierna om vår kommande FET inte lyckas. Sedan försöka med pesa/tesa och om det inte lyckas kan man dra slutsatsen att det är äggen som är av dålig kvalitet.


    Ah gjorde dom, vart gick du ? Gör dom det där eller måste man lösa det själv då? I sånt fall hur? 
  • LMSM
    Quincey skrev 2023-10-30 10:33:37 följande:

    LMSM, jag går på Eliva Clinic. Man kan testa detta hos dem men kostar 10 000 så är rätt saftigt, dock har vi haft ganska svajiga resultat vad gäller framåtrörlighet och ?mycket? fragmentering så antar att de vill börja med att utreda spermierna. Finns också att kolla utomlands och är billigare där. Tror iaf det är bra med ett andra utlåtande från en annan klinik!


    okej tack ska kolla upp :)
    är du nöjd med Eliva?
    Blir så arg över att man ska behöva ta reda på och lösa sånt här själv, speciellt när det redan är så sjukt tungt att gå igenom så önskar man att läkarna bara kunde göra allt. ah 
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2023-10-30 21:29:05 följande:
    Okej, ja då förstår jag att du är orolig. Hjärta De var snabba på att humma ngt när jag uppgav Nej när de frågade om jag nånsin varit gravid - men jag har gått konstant på preventivmedel sen man debuterade så att säga när man var 20. Dessutom inte haft något längre förhållande förrän nu, enbart ett innan på drygt 8 månader, men med potensproblem involverat så inte mer aktivitet än ens spridda KKs genom åren. Men känner med dig, med dina omständigheter så borde det teoretiskt sett ngt kanske ha hänt under åren. Håller tummarna att det blir bra nu iallafall!

    Ja jag har fått ut 17 resp 15 ägg på mina två plock. Nej första gången dog alla (4 fertiliserade) på dag 2, andra gången dog 6st på dag 3 och en cellfattig blasto levde till dag 5, men fick den inte åter pga just cellfattigheten. Klassad till 4BC. 
    Så nej, jag har inte fått tillbaka någonting GråterGråterGråter
    Oj va många ägg! och en gång kvar innan du behöver fundera på om du vill gå över till privat! ge inte upp du får ju massor av ägg! 

    Jag hade faktiskt en möte med en av de bästa klinikerna i spanien igår, han sa att det låter som om det skulle kunna vara spermans DNA eftersom äggen slutar dela sig mellan dag 3-5. Dessutom sa han att mitt AMH på 0,71 inte riktigt stämmer överens med att få ut 14 ägg så jag känner mig lite lite lite mer hoppfull om att det kanske kommer gå en dag, Helt otroligt va mkt olika besked man får från olika läkare och länder dock. 
  • LMSM
    Quincey skrev 2023-11-01 13:01:18 följande:

    LMSM, ja man behöver verkligen driva på detta själv upplever jag. Tar upp så mycket tid och energi att försöka räkna ut varför våra resultat blir som de blir och hur man kan gå vidare att jag nästan blir galen 😆 Om du letar ny klinik så skulle jag nog ta en med mycket erfarenhet och bra resultat. Eliva gör för få behandlingar för att synas i statistiken. Tänkte ni göra 3 till försök i Sverige och sen utomlands eller köra utomlands nu?

    Såg också ditt svar till Mathilda88, nämnde läkaren vad man kan göra för att testa spermiernas DNA? (Och vad det ens innebär om de har DNA-fel?)


    Ja vet man blir galen! Och pratar man med klinikena utomlands ber dom en göra massa prover som läkarna här aldrig nämnt. Man undrar ju vad dom kanske missar...

    Jag vet inte försöker ta reda på så mkt jag kan nu så vi kan bestämma lättare sen, enklast vore ju att göra i Sverige tre gånger till men vet inte om jag har ngt förtroende kvar hehe. 

    Den läkaren nämnde ngt som kallas Karyotypering för både mig och min partner och sen Sperm fragmentation test men det tror jag inte vi behövde i alla fall enl min läkare i Sverige. Men det karyotype skulle visa DNA tror jag har sa. Har dock inte lyckats hitta någonstans man kan göra det i Sverige. Han sa även att om det är spermiernas DNA så går det inte att göra så mkt. förut kunde de testa att befrukta halva äggen med sperma från partner och en donator för att lättare se om det var det som var fel.. 

    Jag testade mig FSH idag ( de gjorde aldrig det i samband med utredningen utan sa bara att man vet att det är högt om AMH är lågt typ) men mitt var bara 5.2. Det är vad jag förstått inte högt? 
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023