Inlägg från: Anonym (Azx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Azx)

    Vasektomi

    Det är så klart lite jobbigt när folk håller på med ens snabel så där. Men det var inte så farligt att vänta. Jag kom in rätt fort.

    De gav lokalbedövning så jag var vaken.
    Efter det blir man lämnad en liten stund för att den ska verka.
    Sen gör dem ett pyttelitet hål som dem fixar allt genom. De bränner ihop sädesledaren så det ryker lite. Själva ingreppet tar väl 5-10 minuter. Sen fick jag sitta kvar en halvtimme efteråt och sen gör dem en sista titt så att det inte blöder typ.

    Det är lite obehagligt första dagen för man vet inte hur såret ser ut. Jag gjorde det en isig dag så jag var lite nervös för att halka på vägen till bilen. Så här i efterhand så tror jag inte det hade varit så farligt att göra det.

    I 3 dagar ömmar det lite hela tiden. Det är lite spänt i magen som när man fått en smäll på pungen du vet.  Sen känner nog lite till och från i 2 veckor. Helt plötsligt blir man varse att pungen fjädrar lite när man går.

    Men det här med smärtan/ömmandet är inga problem egentligen. 


    Dem sa att det kunde komma blod vid utlösning vilket det gjorde, men det var inte första utlösningen. Det tog några stycken innan. Tror det var 2 utlösningar totalt Som var lite blod i.

    Min vasektomi är så färsk så jag har inte lämnat uppföljningsprovet än och räknas inte som steril än.
    Jag har svårt att tro att jag ska ångra det. Jag har planerat det i flera år. Vill inte att min sambo ska äta massa hormoner så nu har vi använt kondom i några år och det är förödande för sexlivet så jag hoppas och tror att allt kommer bli bättre.

  • Anonym (Azx)
    Dimpen skrev 2023-03-20 06:01:43 följande:
    Jag gjorde min vasektomi för ett och ett halvt år sedan och är mycket nöjd. Vill inte ha fler barn (har två vuxna redan).
    För mig var ingreppet aningen smärtsamt och det gick åt fler bedövningssprutor än väntat. Såret på ena sidan blödde dessutom mer än på den andra så jag bandagerad lite längre. Det ömmade en del i några dagar och pungen blev blåaktig men det gick över med tiden.

    Ångrar verkligen inte mitt ingrepp idag och vi kan ha 100% säker sex eftersom varken jag eller tjejerna vill ha barn då vi lever i den typ av relation där vi inte anser att det är lämpligt. 
    På mig gjorde dem bara en öppning.
    Pungen blev blåaktig på en strimma/parti för mig med.
  • Anonym (Azx)
    Anonym (M40) skrev 2023-03-20 19:05:34 följande:

    Är sugen på att göra detta själv, vet inte varför jag tagit tag i det än. Även om det inte är huvudanledningen så har jag förstått att det även kostar olika beroende på vilken region man tillhör, vilket är lite konstigt.

    Vad kostade ditt ingrepp och vilken region tillhör du? 


    0 kr.
    Remiss från vårdcentralen innebär tydligen att det är gratis.
  • Anonym (Azx)
    Anonym (M40) skrev 2023-03-20 20:36:12 följande:
    Kollat lite nu och 2500:- kostar det i Västernorrland. 
    Skumt att det ska skilja. Men jag hade nog pröjsat om det var så här med.
  • Anonym (Azx)
    Anonym (Tack) skrev 2023-04-15 11:52:27 följande:
    Fördom #1:
    -Jag vill inte sterilisera mig för jag vill fortfarande kunna få utlösning vid orgasm.

    Detta är enligt era erfarenheter en helt felaktig missuppfattning? Har det förändrats något för er?

    (Är tjej och får höra detta när jag berättar om att jag helst ser att en framtida kille är steriliserad eller kan tänka sig. Dags att slå hål på myter och fördomar.)
    Det är ingen skillnad alls mot hur det var innan vasektomin. Förutom i mikroskop då eftersom spermierna inte längre finns i sädesvätskan.
  • Anonym (Azx)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-12-23 02:10:50 följande:

    Tänkte återkoppla lite.

    Har fått tid den 4 Januari o lite nervös e man allt.

    Mvh Nisse


    Det blir nog kanon! 
    Men du ska få ett tips till. Häng inte på låset för att få göra spermaprovet.


    3,5 månader senare fanns det fortfarande spermier i min sats så jag fick komma 😂 en gång till. Och då fanns inga tider så det tog väldigt lång tid innan jag kunde sluta med gummi.
    Att runka i ett rum på sjukhuset är nästan värre än själva ingreppet. så säger dem att du ska vänta 3 månader innan test så tycker jag att du ska vänta lite längre för att slippa gå dit igen.

    Sen hänger det väl på hur mycket sex man har kanske. Jag låg kanske en gång i veckan då. Så gör du det en gång om dagen funkar säkert 3 månader efter.

  • Anonym (Azx)
    LFF skrev 2024-04-26 04:51:22 följande:
    Hur stor utredning var du, som man, tvungen att gå igenom innan vasektomin? Hur många samtal med kurator eller psykolog (eller läkare)? Hur många gånger fick du frågorna "är du verkligen helt säker på det här?",  "tänk om du ångrar dig?" och "vad säger din partner om det här?"

    Kvinnor som vill sterilisera sig (oavsett om de har det antal barn de önskar eller inte vill ha barn alls) behöver genomgå dessa frågor (samt fler av samma typ) i flertalet omgångar innan de får ok på sterilisering. Inte ens när det handlar om hälsan så går det enkelt.
    Du citerar inte mig men jag svarar ändå. Jag var hos läkare i samband med annat ärende och tog upp detta. Fick information om att det var oåterkalleligt samt skriva på papper om att jag mottagit den informationen. Sen var det remiss direkt till läkaren med saxen. Inget annat.
  • Anonym (Azx)
    LFF skrev 2024-04-26 19:46:56 följande:
    Spännande vilken skillnad det är mellan könen då. Inte förvånad, mest less.
    Det är väl förvisso ett helt annat ingrepp på en kvinna. För oss män är det ett 5-minutersingrepp.
  • Anonym (Azx)
    LFF skrev 2024-04-27 03:41:30 följande:
    Resultatet är det samma, man förhindrar möjligheten att få barn. Det är det viktiga i kråksången. Då bör även vägen fram till ingreppet vara lika enkel eller svår. Att själva ingreppet är olika komplicerat har inget med vägen dit att göra.

    Nåja, helt OT. Var bara nyfiken på hur ifrågasatta män blir av sjukvården om de säger att de inte vill ha barn och vill förhindra möjligheten genom operation. 

    Jag tror ju att man är extra nog på kvinnor eftersom det är så mycket större risker. Hos män finns det också en möjlighet att återställa. 


     

Svar på tråden Vasektomi