• Jhannis

    Robinson 2023

    En undran om någon startat Robinson tråden då jag varit borta länge?

  • Svar på tråden Robinson 2023
  • molly50
    Jhannis skrev 2023-04-19 19:45:30 följande:
    Jag kan bara hålla med dig om att Amanda lite hånler och är lite för snäll med alla. Kan vara så att hon är sån även i verkligheten, men det känns mera som spel från henne.
    Ja,precis, Det är den känslan jag får också.
    Skönt att jag inte är ensam. Glad
  • Jhannis
    molly50 skrev 2023-04-19 19:56:42 följande:
    Ja,precis, Det är den känslan jag får också.
    Skönt att jag inte är ensam. Glad
    Skrattande tror att vi två har samma person igen kännande....Ja det är skönt att höra att vi tänker likadant.
  • molly50
    Jhannis skrev 2023-04-19 20:08:30 följande:
    Skrattande tror att vi två har samma person igen kännande....Ja det är skönt att höra att vi tänker likadant.
    Ja,det verkar så. Glad
  • flygrl
    molly50 skrev 2023-04-19 19:10:47 följande:
    Jag tyckte mig se ett litet hånleende mot Fabian när han blev utröstad i örådet t ex.
    Men jag kanske inbillade mig. 
    Ja,jag får känslan av att hon kör ett falskspel.
    Och det är bara att hoppas att Erik vaknar upp och inser sanningen. För sin egen skull,om inte annat. 
    För jag har känslan av att hon inte skulle tveka på att hugga honom i ryggen om det gynnade henne själv. 
    Men vi får se,som sagt. 
    Ok, det missade jag men relationen till Fabian hade ju pajat efter Pernillas (?) snack med Erik så Amanda och Erik va förstås glada få ut honom.

    Som sagt jag är lite osäker va jag ser men skulle inte bli så förvånad om det visar sig va som du, Jhannis och andra tror. Vi får se. Hur som helst borde Erik nog nyktra till lite för det där kan sluta med smärtsam personlig besvikelse för honom själv. :/
  • flygrl
    Jhannis skrev 2023-04-19 19:43:52 följande:
    Zeki och Fabian verkar vara vänner, men Fabian har ju förstått att Zeki beter sig elakt mot Elin helt i onödan. 
    Tack jag ska fråga dig om hjälp på denna sida om det strular till.

    Daniel är den som valde det unga laget.....Han i brun t-shirt .....Sen finns det äl en som heter Daniel i det andra laget med en yngre kille eller har jag fel?

    Svårt att säga hur Fabian ser på konflikten mellan Zeki och Elin tycker jag. Gränslandet är plågsamt som sagt.


    Nu fattar jag, du menar Dennis för han har brun t-shirt och leder det ena av dom nya lagen. Sen finns det en yngre Dennis med som tidigare va tajt med Amanda och som nu hamnat i hennes och Eriks lag.

    Det är bara att säga till så ska jag försöka hjälpa dig med FL. Sen får vi se om jag verkligen har nåt klokt att komma med.

  • flygrl
    BeautifulLiz skrev 2023-04-17 17:42:56 följande:

    Angående Gränslandet då.

    Zeki stör jag mig rätt mycket på, men jag ger honom banne mig rätt i analysen av Elin. 
    Jag fattar inte, kan inte förstå, hur hon kunde offra Christina i kampen mot Zeki. Christina som räddade hennes skinn veckan innan!
    Så äckligt fult gjort.

    Jag kommer sakna Christina, i Robinson gjorde hon inte så mycket kanske men på Gränslandet kom en helt annan personlighet fram.

    Så nu hoppas jag på att Elin blir nästa att åka hem. Inte mer än rätt. 

    Och ärligt talat så förstår jag att Zeki inte orkar med henne, det hade jag inte heller gjort. Inte mer en en kvart. Max. En pratmaskin som inte går att få tyst på med några medel? Nej, skona mig.


    Till skillnad från dig tycker jag Gränslandet vart mest plågsamt att se i år. Och då ffa pga Zeki. :/

    Svårt att ibland göra sig en ordentlig bild av enskilda deltagare då man ju bara får se korta klipp och inte är med dom dygnet runt men även om jag tycker Elin borde valt Millan istf Christina kan jag inte se henne som en sån hemsk person som du och en hel del andra verkar göra. Jag tycker hon ger ett huvudsakligen bra intryck. 


    Jag uppskattade också Christina MEN historien med hur Peter kastades ut från årets Robinson och hennes roll i det gillar jag inte alls. Som själv svart tjej hade jag deffo inte vart så oförsonlig mot honom som Christina visat sig va.  Peter hade ju ett positivt intryck av henne efter hon satt sina fyra kast i första tävlingen och ville berömma henne. När han inte mindes hennes namn så beskrev han henne för sina lagkamrater som "negressen".



    Sorry, jag har fått höra åtskilliga nedsättande ord pga att jag är svart men när nån uppenbart utan mena nåt ont sagt "negress" och även "n***r" har jag påpekat det är föråldrade ord och att jag skulle uppskatta om dom i stället använde begreppet "svart". Fast ännu hellre förstås mitt namn om dom känner till det. Det går att lösa.


    Och jag har också lärt mig att dom orden va dom korrekta svenska orden för inte så länge sen. Precis som Martin Luther King ju också sa "negroes". Därtor tycker jag det är sorgligt en äldre svensk man som Peter nu framställs som värsta rasisten när han knappast är det.


    Personer som däremot vill såra och trycka ner en är en annan sak dvs. riktiga rasister. Klart man inte ska ta sånt. :/



    Sen va det ju Zeki som tydligen hörde Peter använda ordet och berättade för Christina när hon kom till Gränslandet. Va jag förstått konfronterade han inte Peter  när han hörde det vilket för mig visar att han ffa drog upp det senare för att hämnas på Peter. Inte mycket till lejon där. :/



    Dessutom kan jag som bott hela mitt liv i orten berätta att här flödar rasismen. Många från Mellanöstern är väldigt föraktfulla mot oss svarta och det ord som används på arabiska är "abd" = slav. Och araberna har väl fan knappt slutat med slaveriet än.


    Jag misstänker Christina inte är nån ortentjej och därför inte känner till hur mycket rasism vi möts av här. Zeki är ju syrian men jag vet inte från vilket land men förmodligen är han arabisktalande och då lär han också säga abd/slav om svarta... :/



    Sorry för min lååånga rant men det här stör mig och gjorde mig besviken på Christina som jag i övrigt gillade. Zeki däremot förväntar jag mig inte så mycket av.


    BeautifulLiz skrev 2023-04-17 18:58:43 följande:
    Han som drog direkt, vilken dålig stil alltså. Att ta upp en plats som någon annan kunnat få för att bete sig som en barnunge vid minsta motgång. Dåligt.

    Erik är väl eg rätt stark, jag får väl inte prata om dagens avsnitt ännu men men, det får vi ta i morgon.  
    Erik i det äldre laget och MArkus i det yngre, det skiljer TRE år mellan dem. 
    Konstig upplägg alltihop,

    Fabian är underhållande, jag tror det bara är en grej som han håller på med. Kan bli lite mycket men jag har skrattat en hel del åt hans tokigheter.

    Håller med om Pernilla, hon bidrog inte mycket i tävlingarna innan skadan och ännu mindre sen. Hon ska vila tre veckor enligt läkarna.
    De valde väl bort Fabian för att han är ett större hot kanske, och nu har jag svårt att hålla näbb om dagens avsnitt igen!

    Tror jag får göra som du, återkomma! 
    Ja, patetiskt han som drog direkt. Särskilt efter alla stora ord och visst är det egoistiskt. Han bevisade att han verkligen va den svaga länken!

    Erik va stark i tävlingen där dom skulle kämpa fysiskt man mot man, ja. Precis som faktiskt den äldre Dennis. Men i tävlingen där lagen skulle jaga varandra såg han ju däremot ut som han skulle kollapsa och i simtävlingen kom han ingen vart.
    Han är ju ändå f.d. elitidrottare.

    Om Fabian är seriös eller mest driver blir jag fan inte klok på. Hans snack om sig själv som kung och att han dominerade laget finns ju ingen täckning för och han verkade faktiskt osunt fixerad vid Amanda han med (fast på annat vis än Erik då). Men han är underhållande med!

    Med Pernilla tänkte jag mest på hur hon ska kunna fortsätta med sitt skadade knä...
    BeautifulLiz skrev 2023-04-17 19:28:42 följande:
    Zeki är som han är, det bästa är att låta honom vara ifred. Han är ju bara otrevlig eg när Elin är på honom och bjäbbar.
    Han är ingen quitter.
    Han blev ju väldigt otrevlig mot sina lagkamrater när han skickades till Gränslandet...
    BeautifulLiz skrev 2023-04-18 20:08:48 följande:

    Jag ser avsnittet redan vid 5 på morgonen, så nu har jag nästan glömt lite vad som hände. Blandar ihop med andra avsnitt som sänts tidigare.
    Gränslandet ser jag på lunchen. Jag åker alltid hem och lunchar, bor granne med jobbet. 


    BeautifulLiz skrev 2023-04-18 20:41:37 följande:
    Från det ena till det andra, Farmen Norge går också nu. Det är jättekul! Inte alls likt  svenska Farmen.

    Jag har sett några säsonger av norska Farmen och gillar det verkligen. Så mycket högre klass på alla vis än svenska versionen som känns lågbudget i jämförelse. 👍



  • BeautifulLiz
    flygrl skrev 2023-04-20 18:08:41 följande:

    Till skillnad från dig tycker jag Gränslandet vart mest plågsamt att se i år. Och då ffa pga Zeki. :/

    Svårt att ibland göra sig en ordentlig bild av enskilda deltagare då man ju bara får se korta klipp och inte är med dom dygnet runt men även om jag tycker Elin borde valt Millan istf Christina kan jag inte se henne som en sån hemsk person som du och en hel del andra verkar göra. Jag tycker hon ger ett huvudsakligen bra intryck. 


    Jag uppskattade också Christina MEN historien med hur Peter kastades ut från årets Robinson och hennes roll i det gillar jag inte alls. Som själv svart tjej hade jag deffo inte vart så oförsonlig mot honom som Christina visat sig va.  Peter hade ju ett positivt intryck av henne efter hon satt sina fyra kast i första tävlingen och ville berömma henne. När han inte mindes hennes namn så beskrev han henne för sina lagkamrater som "negressen".


    Sorry, jag har fått höra åtskilliga nedsättande ord pga att jag är svart men när nån uppenbart utan mena nåt ont sagt "negress" och även "n***r" har jag påpekat det är föråldrade ord och att jag skulle uppskatta om dom i stället använde begreppet "svart". Fast ännu hellre förstås mitt namn om dom känner till det. Det går att lösa.


    Och jag har också lärt mig att dom orden va dom korrekta svenska orden för inte så länge sen. Precis som Martin Luther King ju också sa "negroes". Därtor tycker jag det är sorgligt en äldre svensk man som Peter nu framställs som värsta rasisten när han knappast är det.


    Personer som däremot vill såra och trycka ner en är en annan sak dvs. riktiga rasister. Klart man inte ska ta sånt. :/


    Sen va det ju Zeki som tydligen hörde Peter använda ordet och berättade för Christina när hon kom till Gränslandet. Va jag förstått konfronterade han inte Peter  när han hörde det vilket för mig visar att han ffa drog upp det senare för att hämnas på Peter. Inte mycket till lejon där. :/


    Dessutom kan jag som bott hela mitt liv i orten berätta att här flödar rasismen. Många från Mellanöstern är väldigt föraktfulla mot oss svarta och det ord som används på arabiska är "abd" = slav. Och araberna har väl fan knappt slutat med slaveriet än.


    Jag misstänker Christina inte är nån ortentjej och därför inte känner till hur mycket rasism vi möts av här. Zeki är ju syrian men jag vet inte från vilket land men förmodligen är han arabisktalande och då lär han också säga abd/slav om svarta... :/


    Sorry för min lååånga rant men det här stör mig och gjorde mig besviken på Christina som jag i övrigt gillade. Zeki däremot förväntar jag mig inte så mycket av.


    BeautifulLiz skrev 2023-04-17 18:58:43 följande:
    Han som drog direkt, vilken dålig stil alltså. Att ta upp en plats som någon annan kunnat få för att bete sig som en barnunge vid minsta motgång. Dåligt.

    Erik är väl eg rätt stark, jag får väl inte prata om dagens avsnitt ännu men men, det får vi ta i morgon.  
    Erik i det äldre laget och MArkus i det yngre, det skiljer TRE år mellan dem. 
    Konstig upplägg alltihop,

    Fabian är underhållande, jag tror det bara är en grej som han håller på med. Kan bli lite mycket men jag har skrattat en hel del åt hans tokigheter.

    Håller med om Pernilla, hon bidrog inte mycket i tävlingarna innan skadan och ännu mindre sen. Hon ska vila tre veckor enligt läkarna.
    De valde väl bort Fabian för att han är ett större hot kanske, och nu har jag svårt att hålla näbb om dagens avsnitt igen!

    Tror jag får göra som du, återkomma! 
    Ja, patetiskt han som drog direkt. Särskilt efter alla stora ord och visst är det egoistiskt. Han bevisade att han verkligen va den svaga länken!

    Erik va stark i tävlingen där dom skulle kämpa fysiskt man mot man, ja. Precis som faktiskt den äldre Dennis. Men i tävlingen där lagen skulle jaga varandra såg han ju däremot ut som han skulle kollapsa och i simtävlingen kom han ingen vart.
    Han är ju ändå f.d. elitidrottare.

    Om Fabian är seriös eller mest driver blir jag fan inte klok på. Hans snack om sig själv som kung och att han dominerade laget finns ju ingen täckning för och han verkade faktiskt osunt fixerad vid Amanda han med (fast på annat vis än Erik då). Men han är underhållande med!

    Med Pernilla tänkte jag mest på hur hon ska kunna fortsätta med sitt skadade knä...Han blev ju väldigt otrevlig mot sina lagkamrater när han skickades till Gränslandet...
    BeautifulLiz skrev 2023-04-18 20:08:48 följande:

    Jag ser avsnittet redan vid 5 på morgonen, så nu har jag nästan glömt lite vad som hände. Blandar ihop med andra avsnitt som sänts tidigare.
    Gränslandet ser jag på lunchen. Jag åker alltid hem och lunchar, bor granne med jobbet. 



    Jag har sett några säsonger av norska Farmen och gillar det verkligen. Så mycket högre klass på alla vis än svenska versionen som känns lågbudget i jämförelse. 👍



    Jag måste hålla med dig om det där med Peter, det hade jag nästan förträngt. Det var synd, han var en härlig "gubbe" och han menade inget ont med det han sa. 
    Hade glömt att Zeki var syndabocken där. Kan dock inte ha någon åsikt om Christinas reaktion... men har full respekt för din. Du har helt andra erfarenheter när det kommer till rasism och sån skit. Jag är en blond tjej, född i Sverige liksom.

    Fast när jag tänker på det så har jag skojat rätt friskt med en kompis jag har, hon är svart som i svart. Riktigt mörkhyad, och vi har skojat mycket om min solbränna som jag är så stolt över ibland på somrarna!
    Fast vi är ju på samma våglängd och fattar att det bara är tokerier.

    När jag var barn användes n-ordet utan att någon reagerade. Men tiderna förändras. OCh Peter (som är rätt mycket äldre än mig) glömde bort sig. Straffet blev hårt. Han kunde väl ändå fått be om ursäkt om Christina accepterat det?

    Att folk från mellanöstern är rasistiska mot svarta människor är för mig fullständigt obegripligt. Hundra jäkla procent obegripligt.

    Nu får jag ju inte säga något om kvällens Robinson eller Gränslandet... så jag kniper käft tills i morgon.

    Får väl ändå tacka dig för påminnelserna angående babblandet om Peter som Zeki stod bakom.

    Jag håller på inget vis på Zeki heller. Jag ser gärna Markus som årets segrare. Men jag håller med honom om Elin, hon är en skakig vägg. Inget att luta sig mot när stormen går.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • BeautifulLiz
    flygrl skrev 2023-04-20 18:24:46 följande:

    Förlåt, inte min mening ta över tråden... :/


    Det är lugnt, skriv du bara!

    Och, jag glömde... norska Farmen är överlägsen den svenska. Trots att grundidén är svensk.
    Har ingen favorit där men skulle inte gråta om Bente eller Hashar tog hem det.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • flygrl
    BeautifulLiz skrev 2023-04-20 18:25:43 följande:
    Jag måste hålla med dig om det där med Peter, det hade jag nästan förträngt. Det var synd, han var en härlig "gubbe" och han menade inget ont med det han sa. 
    Hade glömt att Zeki var syndabocken där. Kan dock inte ha någon åsikt om Christinas reaktion... men har full respekt för din. Du har helt andra erfarenheter när det kommer till rasism och sån skit. Jag är en blond tjej, född i Sverige liksom.

    Fast när jag tänker på det så har jag skojat rätt friskt med en kompis jag har, hon är svart som i svart. Riktigt mörkhyad, och vi har skojat mycket om min solbränna som jag är så stolt över ibland på somrarna!
    Fast vi är ju på samma våglängd och fattar att det bara är tokerier.

    När jag var barn användes n-ordet utan att någon reagerade. Men tiderna förändras. OCh Peter (som är rätt mycket äldre än mig) glömde bort sig. Straffet blev hårt. Han kunde väl ändå fått be om ursäkt om Christina accepterat det?

    Att folk från mellanöstern är rasistiska mot svarta människor är för mig fullständigt obegripligt. Hundra jäkla procent obegripligt.

    Nu får jag ju inte säga något om kvällens Robinson eller Gränslandet... så jag kniper käft tills i morgon.

    Får väl ändå tacka dig för påminnelserna angående babblandet om Peter som Zeki stod bakom.

    Jag håller på inget vis på Zeki heller. Jag ser gärna Markus som årets segrare. Men jag håller med honom om Elin, hon är en skakig vägg. Inget att luta sig mot när stormen går.

    Nä asså, varje person är ju unik oavsett hudfärg, kön osv. och jag kan ju egentligen bara tala för mig själv (som alla människor!). Därför får ju Christinas reaktion stå för henne. Peter har ju va jag förstått verkligen försökt förklara och be om ursäkt men Christina verkar se det som oförlåtligt och är trots att hon verkar va en vänlig person oförsonlig. 


    Jag har också mött rasism men kan inte se nån rasism i det där och tycker enbart det är sorgligt. Och om Peter är rasist är MLK och alla den tidens amerikanska svarta också det för negroe va det ord man använde då. N-ordet va ju förresten ni**er och inte negroe. :/


    För mig är all rasism vidrig och obegriplig oavsett från vem den kommer och vem den riktas mot vita inräknade.


    Jag är som din kompis också darkskinned dvs. så mörk man kan bli. Då kan man drabbas av colorism av andra ljusare svarta. Varför kan vi inte alla bara få va människor och vackra, unika individer oavsett hur vi ser ut?! 


     

Svar på tråden Robinson 2023