Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Varför tror ni judarna fick Israel av britterna?

    Kanske ville amerikanerna och engelsmännen har en motvikt där, en allierad, mitt i alla arabiska länder, som de inte hade så mycket kontakt med. Någon som håller ett öga på dessa länder? Det är bara min spontana idé, jag vet inte. 

  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-11-14 05:02:44 följande:
    Jag tror det är en efterhandskonstruktion. Det brittiska palestinamandatet var i slutet av Storbritanniens stormakts- och kolonialmaktstid där de själva fyllde just den funktionen för sig själva och resten av västvärlden. Tanken om en judisk stat just där har funnits sedan åtminstone tidigt 1800-tal, då judisk invandring till området också ökade. Så det du säger är något som uppstod som bonuseffekt i efterhand, men kan knappast ha varit drivande.
    Nej, jag vet inte heller. Det var bara en spontan tanke. 
  • AndreaBD
    Anonym (Inte naiva) skrev 2023-11-14 05:52:21 följande:

    Det ger inte rätten till just judarna att ta över Palestina annars utrota allt levande över marken. Ursprungsbefolkningen alltså. Sedan har vi inte missat att drömen om "det utlovade landet" inte bara gäller Palestina. Storisrael innefattar fler länder som står på tur för brutala massaker, om de snällt inte lämnar över sina marker. Precis som vi världen över bevittnar om Gaza idag.


    Var har du fått det ifrån? Förutom några bosättningar på Västbanken och östra Jerusalem har inte Israel tagit över Palestina. Och det finns inga tecken på att de skulle ta över andra länder. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-11-14 21:48:56 följande:
    Araberna fick ett eget land redan 1921.
    Jordanien? Var det så tidigt? 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-11-15 12:30:20 följande:
    Ja.
    Jag läste nu att det var 1946 som Jordanien grundades? Just det, det blev självständigt 1946, men fanns som protektorat tidigare. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-20 14:43:21 följande:
    Nej, det har jag aldrig sagt att det gjorde, men Nuvarande Jordanien ingick  i britternas Palestinamandat .  Britterna lät ett arabiskt emirat bildas i den östra delen av Palestinamandatet 1921 och 1946 blev det ett självständigt kungarike , Jordanien. 
    Vi har förklarat detta för honom flera gånger redan. Det går inte in.
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-11-20 02:06:51 följande:
    Jag säger ungefär samma om denna video, inte hela sanningen, men visar tydligt hur araberna gång på nekar de erbjudanden de får och istället väljer våldets väg.
    Enda problemet jag har med Shapiro är att han pratar så förbannat fort. Det blir så stressigt. Tungan ute 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2023-11-20 17:54:40 följande:
    Judarna behandlades dåligt i hela den muslimska världen, vilket är skälet till att ca 800.000 flydde arabvärlden och tog sig till Israel. Den muslimska världen är i dag i praktiken Judenrein.
    Inget hindrade palestinierna att bilda en egen stat om det hade varit viktigare för dem än att utplåna Israel. Uppenbarligen var det inte det då och, att döma av dina inlägg, inte heller nu.
    Det jag undrar ibland är: Varför hatar muslimer just judarna? Det gjorde de ju redan innan de grundade staten Israel. 

    Och varför är det så himla farligt att de grundade en stat? Varför är de så galet anti-sionister? Det fanns ju ingen stat och palestinierna har egentligen undvikit att grunda en egen stat. För att deras mål inte är att ha en egen stat utan bara att få bort Israels, säger många. Men hur galet är inte det? Kan någon förklara logiken i det hela?
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-20 22:15:56 följande:
    Israel vill inte ha en tvåstatslösning. Efter 1948 har man hela tiden bara tagit över mer och mer av palestinska områden. Vad tycker du om illegala bosättningar? De växer hela tiden. Det är tydligt att Israel vill ha allt och skapa ett etnisk rent land endast för judar. Det är apartheidregim. Det är rasism.
    Det är bara för att de har tröttnat. Men i grunden vill de ha det. I motsats till palestinierna. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-20 22:17:44 följande:
    Det är lögn, så klart. Du kommer aldrig med några vettiga kommentarer. Om det är svårt att fördjupa sig i ämnet och hålla sig till sanningen då borde man inte kommentera heller.
    Sanslöst! Vet du vad - det är du som aldrig kommer med några vettiga kommentarer. 
Svar på tråden Varför tror ni judarna fick Israel av britterna?