Inlägg från: MiaKlara88 |Visa alla inlägg
  • MiaKlara88

    Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?

    Vad vill era barn gå som när det ska lussas i skolan? Min underbara dotter på 11 år vill absolut klä ut sig till "Fru Jul". Ni vet hon som ser ut typ som Fröken Snusk, men med röd luva istället. 
    Så här är frågan: Är det opassande att låta henne klä ut sig till en så vulgär artist? Jag är i två tankar - å ena sidan vill jag uppmuntra hennes kreativitet och självuttryck, å andra sidan vill jag ju inte att julfirandet ska bli för... uppseendeväckande? Vad tycker ni? Har ni några tips på hur man kan balansera mellan tradition och nytänkande i julklädvalet? Tomte
  • Svar på tråden Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?
  • MiaKlara88

    Skolan verkar rätt chill med hur barnen klär sig. Men jag har fått lite kritik från andra föräldrar. Jag fattar att vissa tycker att det är för utmanande, men när barnen är så små så fattar de väl knappt vad det är hon sjunger? Man vet ju själv vilka låtar det var man sjöng med till som barn. Då fattade man ju inte texten. Men jag vill inte att min dotter ska känna skam över hur hon vill klä' sig Obestämd Jag vill vara en uppmuntrande förälder.

  • MiaKlara88
    Anonym (hur) skrev 2023-12-05 13:20:03 följande:
    Har du fått kritik för vad din dotter säger nu att hon vill ha för kläder när det blir lussefirande i skolan? Hur vet de andra föräldrarna det? Lucia har ju inte varit ännu?
    Barnen har börjat lyssna på låten på TikTok. Vissa föräldrar på skolan tycker inte det är okej. Jag vill inte hålla på att begränsa mitt barn så, hon får lyssna på vad hon vill. Det är väl det som vissa föräldrar antytt är "fel av mig"...
  • MiaKlara88
    Anonym (jag älskar mina barn) skrev 2023-12-05 13:17:09 följande:
    Men har du lyssnat på låten? Den är ju helt absurd, inget barn ska behöva höra sånt... Går hon runt och sjunger den hemma? Hur förklarar du det hon sjunger om?? 
    Jag tycker inte texten är så farlig? Och som sagt så är det ju mycket som går över hennes huvud. Hon gillar mest att dansa till den. Massor av musik innehåller ju likande språk.
  • MiaKlara88
    Anonym (Zznarrk....) skrev 2023-12-05 14:43:20 följande:

    Så om hon vill se porr och börja med Only fans  till sommaren kommer du alltså att stötta henne?


    Du behöver inte komma med så oseriösa inlägg. Det fattar väl vem som helst att en 11-åring inte kan hålla på med. Nu pratar vi om att klä ut sig till en artist. 
  • MiaKlara88
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-05 19:47:09 följande:

    Jag tror att du trollar. Om inte, så - varför kan inte någonting få förbli traditionellt och vackert och ursprungligt? Varför måste alla fina gamla traditioner förstöras? Och just det du föreslår är fruktansvärt olämpligt, på ett barn, i en skola. Inser du inte det själv? Det du gör är ju att du sexualiserar din lilla dotter. Men även om hon hade varit 18 år och gått på gymnasiet, hade det varit helt olämpligt i en skola.

    Jag tänker att sådana "alternativa" uttryck där man skojar med en känd tradition, kan vara kul någon sällsynt gång. Men då för vuxna, t.ex. i studentikosa, spexiga sammanhang, eller på en revy. Men barn måste först och främst få lära sig den riktiga traditionen, och det ska de göra i skolan - för alla får inte med sig den hemifrån, i dagens Sverige. 

    Vidare ska ett luciatåg vara enhetligt, för annars ser det inte alls lika fint ut. D.v.s. alla tärnor ska ha ANTINGEN silverglitter eller en grön krans i håret, ANTINGEN silverglitter eller ett rött band runt midjan, och helst bör det vara samma tjocklek och bredd också på glitter respektive sidenband. (På dagis är det inte lika viktigt med enhetlighet, för små barn är alltid söta ändå...)


    Mina barns skola är inte särskilt traditionellt i sitt firande. Deras fokus är på inkludering, vilket jag tycker är bra. Det handlar om att barnen ska få skapa sitt Luciatåg.


    Om du läser på så hade du vetat att samtliga medlemmar i dom första Luciatågen var män, även Lucian, så det vi har nu är ju inte heller särskilt "traditionellt". :) 


    Förra året var det barn som hade juliga kläder, tomtedräkter och till och med en som klätt ut sig till en gran :) Dom var så fina. 


    Min fråga var egentligen om just Fru Jul var för kontroversiell. Vissa föräldrar verkar tycka det. 

  • MiaKlara88

    Tack för alla kloka svar! Nu har vi bestämt att det blir klassisk tärna för dottern i morgon. Känns bättre att det blir enhetligt i luciatåget. Hon får glänsa på egen hand en annan gång :) 

Svar på tråden Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?