• BubblanJ

    IVF/ICSI 2024

    Hej! 

    Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

  • Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Fjällfärd
    MrsXy skrev 2024-01-12 18:06:04 följande:

    När är sprutstart för er som börjar nu i januari? Min borde vara i nästa vecka =)


    Beräknad start med hormoner ca 21-22/1
  • Fjällfärd
    MrsXy skrev 2024-01-09 20:47:22 följande:

    Åh ok ! 
    Tror de kör doser utefter ålder, AMF, antal äggblåsor samt vikten.. Jag fick Menopur, eg 337 men dosen är sänkt. Har Amh 1,2.. Men som sagt varit gravid väldigt många ggr så inga problem med att bli gravid, men får missfall... .
    Nej ska börja i nästa vecka troligen :O Hämtat ut allt idag och är såå nervös :D 


    Awesomeginger skrev 2024-01-09 20:19:39 följande:

    Smörblomman24: Det var kliniken som ville att jag hade en cykel innan för att så kroppen och de mentala fick återhämta sig efter missfallet. Men just nu önskar jag att jag hade återföring nu i veckan. Men varit hos psykol för att komma framåt efter missfallet vilket gör att jag känner mig redo redan nu.
    Spännande om de blir feta redan denna cykel, bara pang på, gu va skönt! 

    BaeA: Skönt att operationen gick bra och kul att vi har återföring vid unifär samma tid och kan förhoppningsvis följs under ruvningen sen.

    MrsXy:  Blir lite osäker vad jag hade, men tror de var Gonal-för 300 och Menopur 150, eller om de var tvärt om 😅. Har ett AMH på 1,9 och fick ut 6 st ägg. Har du börjat med injektionerna?




    Får jag fråga vilken enhet era AMH värden är uppgett i, om ni vet? Och vilken ålder är ni?

    Mina prover har visat på AMH värde 0.28 (2pmol/l) respektive 0.58 (4.2 pmol/l) och jag är 34år så det är väldigt låga värden. Väldigt nervös över hur jag kommer att respondera på hormonbehandlingen. Är planerad för Gonal-f 300.
  • Awesomeginger
    Fjällfärd skrev 2024-01-13 17:19:52 följande:
    Awesomeginger skrev 2024-01-09 20:19:39 följande:

    Smörblomman24: Det var kliniken som ville att jag hade en cykel innan för att så kroppen och de mentala fick återhämta sig efter missfallet. Men just nu önskar jag att jag hade återföring nu i veckan. Men varit hos psykol för att komma framåt efter missfallet vilket gör att jag känner mig redo redan nu.
    Spännande om de blir feta redan denna cykel, bara pang på, gu va skönt! 

    BaeA: Skönt att operationen gick bra och kul att vi har återföring vid unifär samma tid och kan förhoppningsvis följs under ruvningen sen.

    MrsXy:  Blir lite osäker vad jag hade, men tror de var Gonal-för 300 och Menopur 150, eller om de var tvärt om 😅. Har ett AMH på 1,9 och fick ut 6 st ägg. Har du börjat med injektionerna?




    Får jag fråga vilken enhet era AMH värden är uppgett i, om ni vet? Och vilken ålder är ni?

    Mina prover har visat på AMH värde 0.28 (2pmol/l) respektive 0.58 (4.2 pmol/l) och jag är 34år så det är väldigt låga värden. Väldigt nervös över hur jag kommer att respondera på hormonbehandlingen. Är planerad för Gonal-f 300.
    Jag är med 34 år med, detta är vad de står på 1177, så vet inte vilken av ovan de är:
    P?AMH
    Resultat: 1,9 mikrog/LGraf
    Referensintervall: Se kommentar
    Medicinsk bedömning kvinnor, korrelation S-AMH till antalet antrala folliklar (AFC); =<0,68 mikrog/L: störst sannolikhet för AFC 0-7. 0,68-2,3 mikrog/L: störst sannolikhet för AFC 8-15. >2,3 mikrog/L: störst sannolikhet för AFC >15.
  • BaeA
    Fjällfärd skrev 2024-01-13 13:59:09 följande:
    Tack för att du delar med dig! Vilken resa ni varit igenom. Håller tummarna för de 5 blastocyterna ni har i frysen <3

    Jag såg det precis efter jag hade skickat, sorry! Fint att dela så mycket. Jag är i samma ålder som du, fyller 35 nu i mars. Tar också mycket av de tillskott du tar.


    hoppas att det kommer hjälpa och stärka dig inför start. Ja, 4 är väldigt bra, det är jag medveten och väldigt tacksam för att vi ändå tagit oss dit. Så många delmål man kämpar med. Och det behövs ju bara ett, även om du har låg äggreserv, så hoppas för er skull!


    Man vänjer sig snabbt vid sprutorna och jag mådde ändå helt ok under behandlingen. såklart man kände sig svullen och känslig mot slutet, men det var hanterbart. Så är ju individuellt. 

  • Anonym (miro)
    Fjällfärd skrev 2024-01-13 17:10:19 följande:
    Beklagar att ni kämpat så länge med syskonförsök. Hur lågt AMH har du? (ange gärna vilken enhet siffrorna är i om du vet och vill svara)
    Tack! Precis som du själv beskriver så var det oväntat besked, har inte haft några "symptom" som gjort att man kunde misstänka det.

    Mitt AMH värde är 0,6. Vet inte vilken enhet det mätts i, men läkaren sa att man bör ligger över värdet 1,0 för att räknas som fertil.
  • EmmyLO
    Fjällfärd skrev 2024-01-12 14:35:02 följande:

    Hej hej!

    Vi ska också börja med får första runda IVF nu inom kort. Har beräknad mens nästa helg och planerad start med hormonsprutor 2-3 dagar in. 

    Sitter och hoppas på att kanske kanske det har tagit sig denna gång och samtidigt räknar ner till IVF start. Vore så skönt att slippa hela IVF processen med allt vad det innebär, samtidigt som vi är otroligt tacksamma för att möjligheten finns.

    Vår situation
    Ålder: 34år, tillsammans med min sambo i 7år.
    Barn: Inga barn alls
    Tidigare graviditeter: Aldrig haft plus på stickan någonsin. Sambo har två oplanerade graviditeter/aborter i tidiga 20års åldern.
    Försök naturligt: Försökt aktivt drygt 1.5år nu, har använt oss av säkra metoder som preventivmetod i 2år och en graviditet hade varit välkommen även då. Började alltså försöka aktivt när jag var 32år. Först körde vi bara på, därefter kollat ägglossning med ägglossningstester.
    Orsak till ofrivillig barnlöshet: Låg äggreserv. Mycket oväntat då jag fortfarande har regelbunden mens (28 dagar cykel) samt att det inte finns någon ärftlighet gällande tidigt klimakterie, tvärt om mycket sent.
    AMH: 0.28 (2.0 pmol/l) respektive 0.58 (4.2 pmol/l)
    FSH: 18 respektive 12
    AFC: ca 8-10 respektive 7
    Övrigt fertilitetsutredning: Normalt LH via provtagning, tydlig topp på LH stickor, bekräftad ägglossning med provtagning (progesteron) två cykler, har inte spolat äggledare. Har något lågt T4 på 11 men TSH inom normalspannet (1.5 respektive 2.2 i höst), hypoteros finns i familjen. Något lågt antal spermier hos min sambo, men inom normalspannet och har hög andel rörlighet så bedöms normalt/ska inte påverka negativt. 
    Mediciner/Kosttillskott: Ätit B-komplextillskott sedan ett år tillbaka. Har sedan i början av hösten tagit Thorne Basic prenatal och magnesium. Efter beskedet om låg äggreserv har vi vässat kosten hemma samt gör en rejäl boots med kosttillskott för att säkerställa att vi får i oss det vi ska. Vi tar båda multivitaminer från Thorne, E-vitamin, Q10, NAC, magnesium, probiotika, omega-3 och D-vitamin. Jag tar i tillägg NAD+ och extra Q10. 

    IVF omgång: 1
    Finansiering: Privat av olika praktiska anledningar.
    Tidigare IVF resultat: ej gjort 
    Planerad start: Nästa mens, beräknad 20/1 
    Protokoll: Kort
    Planerade hormoner/dos: Gonal-f 300 IE (maxdos pga låg äggreserv), Ganirelix Gedeon Richter 0,25mg, Ovitrelle 250mg och därefter Cycklogest vagitorium 400mg.
    ICSI: Läkaren har diskuterat möjligheten att göra hälften ICSI och hälften av äggen vanlig IVF om vi får ut flera ägg (för att se om något ökar chanserna).
    Uppskattade chanser från klinik: De kan ej säga. Statistiskt sett låga chanser. Dock hade läkaren på IVF kliniken bra magkänsla trots mina låga värden utifrån ultraljud och att jag har fortfarande har stabil menscykel. De räknar med att kunna uttala sig mer efter denna första omgång med IVF när man sett hur jag svarar på hormonstimuleringen samt förhoppningsvis kunnat plocka ut ägg och sett hur äggkvalitén ser ut med befruktningen. Läkaren har på grund av våra låga chanser diskuterat möjligheten att sätta in två embryon om vi skulle ha sån tur att vi har två som klarat sig så långt.
    Övrigt: Är lite spruträdd och generellt väldigt opepp på hela IVF processen med allt vad det innebär. Orolig för hur jag kommer må av hormonerna. Är tack och lov sjukskriven på heltid på grund av akut stressreaktion kopplat till vårt fertilitetbesked. Vi har båda en mycket långt gående barnlängtan och är av förklaringa skäl otroligt stressade och ledsna över situationen. Dock samtidigt väldigt tacksamma för att möjligheten med IVF finns. Troligtvis precis som många känner andra här <3


    Välkommen Fjällfärd! 

    Tack för att du delar med dig. Förstår att det måste känts tufft och stressande att få det beskedet. Det låter ändå som att du har kunnat ladda om lite. Skickar massor med omtanke till dig.

    När jag läser det du skriver upplever jag att vi har en liknande historik av en lång tid av aktiva försök. Även för vår del föregicks de aktiva försöken av en period då vi använde andra metoder än regelrätt preventivmedel under drygt ett år. Under merparten av tiden efter att jag slutade med minipiller var vår inställning att det gärna får vänta lite - av olika skäl, bl.a. arbete (känner mig dum nu i efterhand), men att vi ändå skulle bli glada om jag blev gravid. När det inte hände, trots att vi outtalat blev mer slarviga, började oron smyga sig på...  och allteftersom längtan efter barn växte sig starkare. Jag har inte heller haft något plus på stickan, varken i detta eller tidigare förhållanden då det slarvades en del, vilket har legat och gnagt i mig. Jag fyller 34 i år och hade verkligen hoppats på en mer avslappnad resa mot barn, att det skulle råka hända, men sånt bestämmer man ju inte alltid över själv. Vår fertilitetsutredning visade inte på något. Bara ett litet myom som läkaren inte trodde störde, men som opererades bort ändå efter att jag legat på om det. Vill verkligen skapa så goda förutsättningar som möjligt innan vi startar,. Enligt läkaren visar mina värden på god äggreserv men det har ju inte hjälpt hittills, och det gör mig orolig över att det är äggkvaliteten som är för dålig. 

    Vi ska starta behandlingen i februari, beräknat ca 12 februari, och ska använda samma läkemedel som du, men har inte koll på doserna riktigt. Funderar också på om vi ska föreslå ICSI på hälften. Får man fråga om det var ni eller läkaren som föreslog det?

    Blir inspirerade av dig och funderar även på om jag också ska försöka lägga om kosten. Hur har ni tänkt kring det, mycket grönsaker och omättade fetter, slopa hel- och halvfabrikat? Tar sedan ett år tillbaka folsyra och ett halvår tillbaka Q10. Men inser att jag kanske bör steppa upp och lägga till mer. Har även blivit rekommenderad av en av läkaren (men inte vår nuvarande) att gå upp i vikt, men trots att jag försöker äta mer och alltid har varit en riktig sockergris, så lyckas jag inte gå upp i vikt. Det har tidigare känts som en välsignelse, men nu blir jag bara arg och frustrerad på mig själv och min kropp. Ligger precis på BMI-gränsen för att få göra IVF.

    När vi bestämde oss för att gå vidare med IVF var det först mycket känslor av sorg och oro, men sedan en känsla av tacksamhet över att man kan få hjälp, precis som du skriver. Det får man inte glömma i allt det jobbiga och jag försöker verkligen tänka på det när jag känner mig nedstämd och orolig.
  • EmmyLO
    BaeA skrev 2024-01-13 09:21:37 följande:

    Direkt efter uppvaket mådde jag sämre och blödde mer än sist (nov 22) men sedan så var jag också ?återhämtad? ganska snabbt vi flyg iväg över julen bara 4 dager efter. Sen under ?läkningen? kunde jag vid några tillfällen känna lite obehag i underlivet, men inte mer än så.

    Nu ska vi se, så man minns. Tiden går så fort och långsamt. aug 21 började vi försöka, jag blev gravid på första försöket men fick tidigt MF. När det hade gått ett år och vi inte hade plussat sökte jag mig till en klinik för utredning. De kunde inte ser något avvikande förutom två små myom som ev. sågs som störande. Fick tid för operation ganska snabbt - nov 22. Efter det började vi med letrozol i 5-6 cykler. Men tyvärr tog det sig inte via det.

    Fick då remissen för IVF maj 23 och valde samma klinik som vi gjort utredningen på. Det var ingen kö så fick börja direkt. Gjorde mitt första ÄP i juni 23.


    Gick på ett  kort protokoll typ 10 dagar totalt då jag har bra äggreserv och svarar bra. Menopur och Fyremadel. Första omgången fick jag ut 19 och 11 som blev befruktade men 0 till frysen. Var helt i chock och vid den tidpunkten visste jag inte så mycket  om processen som jag vet nu.

    Hade precis innan vårt första försök börjat läsa boken ISWTE och plöjt alla Vulverines seminarium innan de blev betalvägg. Fick så mycket bra information och personlig rådgivning som jag är så tacksam för. boostade kroppen med mycket vitaminer inför andra försöket som gjordes i augusti. Fick då 30 ägg varav 17 blev befruktade med 5 blastocyster till frysen. Gjorde återföring i stimulerad cykel av en blastocyst i september 23 men det tog sig tyvärr inte.

    Fick sen avbryta min andra återföring pga de såg att de andra myomet som var så litet förra året hade vuxit till sig, är tydligen vanligt att de växer snabbare under hormonbehandling. Så därav en till op i december 23. Och nu väntar jag på återföring i feb 24, men i naturlig cykel. 


    lång men kort story, tack för du orkat läsa! 


    Beklagar verkligen MF, det var tråkigt att höra. Uppsidan är möjligtvis att du i vart fall vet att du kan bli gravid. Förstår om det kanske är föga tröst men det skulle jag sett som positivt, som själv aldrig har varit gravid. 

    Synd att återföringen fick avbrytas men det känns tryggt att de hade koll på myomet när den började växa.

    Superintressant att du fick ut så många ägg andra gången, och att ni fick fem till frysen. Grattis! Så inspirerande, inser att jag bör boosta mer fler vitaminer och näring inför ÄP men kanske är sent inpå nu...
  • BaeA
    EmmyLO skrev 2024-01-13 19:28:07 följande:
    Beklagar verkligen MF, det var tråkigt att höra. Uppsidan är möjligtvis att du i vart fall vet att du kan bli gravid. Förstår om det kanske är föga tröst men det skulle jag sett som positivt, som själv aldrig har varit gravid. 

    Synd att återföringen fick avbrytas men det känns tryggt att de hade koll på myomet när den började växa.

    Superintressant att du fick ut så många ägg andra gången, och att ni fick fem till frysen. Grattis! Så inspirerande, inser att jag bör boosta mer fler vitaminer och näring inför ÄP men kanske är sent inpå nu...

    Ja, och jag har dessutom gjort två aborter, det ena var med min man. Men det var 10 år sedan, vi hade bara varit tsm i 2 år och pluggade och var inte alls redo för barn just då. Vilket såklart ger mig lite ångest nu. Och det andra var med en kille jag dejtade, inte alls seriöst. Så precis som du säger så vet jag ju att jag kan, men det var då. 


     


    Jag tror verkligen på kosttillskotten, vet inte om du läst boken ISWTE, annars kan jag verkligen rekommendera den för att boosta. Samt women sync, vulverine och morotsliv för att få lite tips och inspiration. Det tar dock 3 månader innan du får ?nya? ägg. Samt göra ett hälsotest om du inte gjort det. Jag hade lågt på både järn och d-vitamin vilket är så viktigt för fertiliteten. 


     


    Sedan har jag haft väldigt fluktuerande basaltemperatur, använder NC och hemsk PMDS. har sett mönster som tytt på låg östrogen/progesteron (spottings bland annat) som också blivit mycket bättre efter mina förändringar. 


     


    Tror du inte att myomet är det som kan ha satt käppar i hjulet för er också? Eller varför tror du att det är äggkvaliten? 

  • EmmyLO

    BaeA: Utan att vara läkare, tycker jag verkligen att det ger positiva vibbar att du kunnat bli gravid flera gånger, även om det var tidigare, men förstår samtidigt att det kan ge lite ångest i efterhand. Man tar beslut utifrån det man vet för stunden där och då så jag hoppas du är snäll mot dig själv här. Jag håller tummarna för att denna återföring ska gå bra!

    Grym du är som läst på så mycket! Jag har bara läst på lite, bl.a. på Vulverine, men inte tagit mig an böcker. Jag har varit orolig över att jag ska bli helt insnöad och inte kunna tänka på något annat än min fertilitet (vilket jag i och för sig knappt kan längre). Hoppades, och intalade mig själv, länge att det skulle ta sig naturligt under tiden som vi väntade på att sätta igång behandlingen (från juni till nu) men har fått inse att det inte kommer att hända. Eftersom vi nu ska sätta igång med behandlingen kanske det är lika bra att go all in, så man inte slösar på sina försök. Vad var det för hälsotest du gjorde för att få reda på vilka näringsämnen du hade brist på?

    Jag vet sedan tidigare att jag har ganska bra järnvärden men klickade precis hem D-vitamin och Omega 3, även om det inte lär hinna verka inför ÄP, beräknad slutet av februari...

    Får jag fråga hur ÄP kändes för din del, gjorde det ont?

    Ja, jag hoppades verkligen att det var myomet som försvårade graviditet, och hyste så mycket förhoppningar om att bli gravid efter operationen. Men nu har jag haft två cykler efter operationen då vi har lagt in en ytterligare växel och legat mycket kring ÄL men också genom hela cykeln, 2-3 gånger i veckan, men ändå inte lyckats bli gravid. Därutöver var läkarens bedömning att myomet var så litet och satt på ett sätt som inte borde påverka fertiliteten negativt, vilket jag tolkar som att att det sannolikt är något annat. Och det enda som man ännu inte har kunnat testa, i och med att vi inte har påbörjat behandlingen ännu, är väl äggkvaliteten? Som jag förstått på en kompis som också gör IVF ser man det först när befruktning skett och hur det befruktade ägget utvecklas?

  • BaeA
    EmmyLO skrev 2024-01-14 13:59:48 följande:

    BaeA: Utan att vara läkare, tycker jag verkligen att det ger positiva vibbar att du kunnat bli gravid flera gånger, även om det var tidigare, men förstår samtidigt att det kan ge lite ångest i efterhand. Man tar beslut utifrån det man vet för stunden där och då så jag hoppas du är snäll mot dig själv här. Jag håller tummarna för att denna återföring ska gå bra!

    Grym du är som läst på så mycket! Jag har bara läst på lite, bl.a. på Vulverine, men inte tagit mig an böcker. Jag har varit orolig över att jag ska bli helt insnöad och inte kunna tänka på något annat än min fertilitet (vilket jag i och för sig knappt kan längre). Hoppades, och intalade mig själv, länge att det skulle ta sig naturligt under tiden som vi väntade på att sätta igång behandlingen (från juni till nu) men har fått inse att det inte kommer att hända. Eftersom vi nu ska sätta igång med behandlingen kanske det är lika bra att go all in, så man inte slösar på sina försök. Vad var det för hälsotest du gjorde för att få reda på vilka näringsämnen du hade brist på?

    Jag vet sedan tidigare att jag har ganska bra järnvärden men klickade precis hem D-vitamin och Omega 3, även om det inte lär hinna verka inför ÄP, beräknad slutet av februari...

    Får jag fråga hur ÄP kändes för din del, gjorde det ont?

    Ja, jag hoppades verkligen att det var myomet som försvårade graviditet, och hyste så mycket förhoppningar om att bli gravid efter operationen. Men nu har jag haft två cykler efter operationen då vi har lagt in en ytterligare växel och legat mycket kring ÄL men också genom hela cykeln, 2-3 gånger i veckan, men ändå inte lyckats bli gravid. Därutöver var läkarens bedömning att myomet var så litet och satt på ett sätt som inte borde påverka fertiliteten negativt, vilket jag tolkar som att att det sannolikt är något annat. Och det enda som man ännu inte har kunnat testa, i och med att vi inte har påbörjat behandlingen ännu, är väl äggkvaliteten? Som jag förstått på en kompis som också gör IVF ser man det först när befruktning skett och hur det befruktade ägget utvecklas?


    Tack, vad fint skrivit ut av dig! Det är så lätt att kan ifrågasätter allt i denna process och hur man inte fungerar när man tycker att man gör allt rätt och det är så enkelt för många andra i en omgiven. Men du har rätt, man har så mycket press på sig själv i mycket annat så dumt att skuldbelägga. Är tacksam att också ha detta forum där man kan få insikter och stöd från andra som går igenom samma sak, även om varje resa är individuell. Kan verkligen rekommendera att läsa Rebecca Fetts bok It?s start With the Egg. Den boken borde alla läsa oavsett om man genomgår IVF eller inte ä, för den är bara så intressant och inte så teknisk även om den är baserad på endel forskning. Jag har den som vägvisare än idag. Jag tror dock att det är ?sunt? att nörda ned sig lite för att förstå vad just sin kropp mår bra av och lära känna den ännu bättre. Jag trodde jag gjorde det, men de jag trodde var vanliga för min kropp var symptom på avvikelser. 


    Jag gjorde HerCare?s stora test via Medisera. Här får man dock bli sin egna läkare och inte tro blint på det som står inom referensen, mycket sån info lärde jag mig från Vulverine och hennes seminarium. 


    För mig var ÄP kämpigt och då har jag ändå hög smärttröskel, men hon sa att det är lite jobbigare om man har många blåsor. jag försökte bara andas och be om mer morfin när det var jobbigt. Det är absolut hanterbart, men man är ju glad när det är över! 



    Jag kan absolut relatera till det, men och andra sidan så är ju inte två cykler efter op så långt tid! Nej, precis det ju först efter. Men fint att kunna dela resan med en vän, även om det är kämpigt.

    Även om vitaminerna inte kommer göra störst skillnad nu så tycker jag absolut att du ska ta dem, det skadar inte. Dessa tillskott tog jag för att stärka äggkvaliten, vet att det är en hel del, men kändes bra och var rekommendationer från boken och andra som genomgått/går IVF.


    Pre ÄP 3 mån + 
    Advanced Nutrient, Alpha Lipoic Acid, Basic Prenatal, Järn, C-vitamin bioflav, D-vitamin, NAC, Zinc, Magnesium, Q10, Vitamin E, flytande Omega3.

    Pre FET 
    Basic Prenatal, Q10, Järn, C-vitamin, D-vitamin, L-argenine, Vitamin E, Zinc, Magnesium

Svar på tråden IVF/ICSI 2024