Inlägg från: Aliona |Visa alla inlägg
  • Aliona

    Att läsa in stor mängd text och kunna sammanfatta det viktigaste. Grundförutsättning för högskolestudier?

    Möjligtvis kan det bero på ämne, jag ska låta det vara osagt, men jag som har läst samhällsvetenskap och humaniora skulle definitivt säga att det är så. Att kunna plocka ut det viktiga i en text samt sammanfatta, redogöra för och kunna jämföra komplexa texter är avgörande. Sen skulle jag inte böi orolig om någon inte kunde det innan studierna, för man får öva det ordentligt under studiernas gång. 

  • Aliona
    Pehrmedh skrev 2023-12-05 22:15:24 följande:
    Ja, att plocka ur det viktigaste från olika platser. Sammanfatta det man läst i böcker, forskning och på webplatser + väva in anteckningar från föreläsningarna

    Så tänker jag.

    Detta var något som den jag beskrev hade problem med.
    Tänker att det är en teknik de flesta lär sig, men långt från alla.

    Minsn ett samtal med en jurist för många år sedan och jag frågade henne vad hon tyckte om utbildningen.

    Den var lätt för henne så hon hade fotografiskt minne, så sa hon.

    Det där med forografiskt minne är nog bra i vissa utbildningar som tex juridik och medicin där det gäller att memorera mycket fakta. I andra utbildningar som tex samhällsvetenskap hjälper det inte nämnvärt då det är analys som är huvuddelen och då ska man få grepp om olika persoektiv och kunna plocka ut resonemang och sätta dem i kontext. Då handlar det om helt andra förmågor. 


    Oavsett vilket så finns det studietekniker att lära sig så man kan öva upp det man behöver kunna. 

  • Aliona
    Anonym (On point) skrev 2023-12-06 17:46:17 följande:
    Håller med dig i allt du skriver och vill poängtera att det gäller att man har tillskansat sig förståelse för ämnet om man vill slippa omtentor. Hade en studiekamrat som hade en lite speciell studieteknik. Han väntade med att plugga tills efter tentan, sen tog han den tentan som facit på vad han behövde kunna och satsade allt på om tentan. Det var ingen framgångsrik taktik. Han klarade aldrig kurserna. 

    Vi andra som faktiskt ville få kunskap i ämnet och därför pluggade inför tentorna klarade oss mycket bättre. 
    Låter inte vidare smart - och det funkade ju heller inget vidare. Däremor, när jag började mina studier i historia kunde man på institutionens bibliotek ta del av gamla tentor i de olika delkurserna. Det var inte som facit, men det hjälpte mig mycket att förstå hur tentorna kunde se ut och hur man skulle plugga för att förbereda sig. Det var tex många mini essä-frågor där man på allt från en halv till ett par sidor skulle redogöra för de olika teman och frågor som kursen behandlade, så när jag pluggade inför tentan listade jag alla frågor och mememorerade fem-tio punkter under varje, så att jag kunde redogöra. 
  • Aliona
    Pehrmedh skrev 2023-12-06 20:46:48 följande:
    Hur långt kom man på att bara läsa tidigare tentor och lära sig dem?

    Det är inte så jag menar. Man använder tidigare tentor som hjälp för förstå hur man sks bearbeta kurslitteraturen. Men självklart får man  läsa all litteratur. Att bara läsa svar på gamla tentor kommer man troligtvis inte långt på, om ens till godkänt. 


    Sen har jag svårt att förstå varför man skulle vilja bara klara tentorna så lätt som möjligt. Universitetsstudier gör man ju för sitt framtida jobb, och då vill man väl ha all kunskapen man behöver? 

Svar på tråden Att läsa in stor mängd text och kunna sammanfatta det viktigaste. Grundförutsättning för högskolestudier?