• Anonym (KNK)
    Anonym (lin) skrev 2024-05-04 17:02:57 följande:
    Det är stort för att det är j-u-d-a-r inblandat. 

    Judar som man kan peka ut som onda.

    En miljon muslimer sitter inspärrade i koncentrationsläger i Kina och "omskolas" till "riktiga kineser" men vänster och "Israelkritikerna" säger inte ett ord om den saken. 

    No jews, no news
    Helt sant. Det pågår dessutom folkmord mot muslimer i Burma (jag vägrar kalla det landet Myanmar) som vänstern är totalt likgiltiga kring, trots att fler muslimer i Burma dött sedan 2016 än i Palestina sedan 1948. De bryr sig inte heller om alla de palestinier som mördas utanför Israels och Palestinas gränser, exempelvis i Jordanien och Syrien.

    Så ja, judehatet är konstant. Övriga orsaker till detta är vänsterns avsky mot väst och Israel har fått stå som representant för västvärlden i Mellanöstern. Att kriget i Kongo-Kinshasa beror på kongloserna och rwandierna själva gör att de struntar i det för så länge inte det onda väst är direkt inblandat så bryr de sig inte.
  • Anonym (KNK)
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-05 11:04:41 följande:
    Det här är nog den dummaste kommentaren här. Ja, självklart bryr man sig när man läser om hur oskyldiga barn slaktas. Det sionisterna vill är just att kväva all journalistik så att man skriver så lite som möjligt om det. Därför dödas så många journalister av IDF.
    Du tycker kommentaren är dum eftersom den blottar hur det egentligen ligger till: Du bryr dig bara om konflikten mellan Israel och Palestina eftersom det skrivs om det i medierna. Detta betyder en sak: Du tänker inte själv utan du låter andra tänka ät dig!
  • Anonym (KNK)
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-08 11:59:33 följande:
    Allt som händer i världen rapporteras av medierna och journalister. Även sådant som händer i Stockholm eller Malmö. Om du inte bor i Malmö eller Stockholm skulle du inte veta vad som händer där om du inte läser om det i medierna, och då skulle du inte bry dig om det. Även om du bor i Stockholm eller Malmö men är inte på plats när ett mord sker, skulle du inte veta att ett mord har skett om du inte läste om det i medierna. Fattar du varför är din kommentar extremt dumt? Du får information om något på ett eller annat sätt och sedan bearbetar du den i din hjärna. Det är en absolut självklarhet. Jag kan ge dig ett exempel...anledningen till att alla känner till förintelse och tycker att det är hemskt det som gjordes mot judarna då, är att vi kan läsa om det i medierna och i historieböckerna. På vilket sätt skulle du då kunna tänka om förintelsen om du inte ens visste att det har skett?
    *GÄSP* Rationaliseringar och bortförklaringar! Min kommentar är inte extremt dum, det vet du också. För den visar Kejsarens nya kläder (KNK=mitt namn), dvs att ni som står och skriker "Folkmord i Palestina" och försöker utmåla er som moraliskt överlägsna alla andra i själva verket bara är styrda av det som står i medierna istället för att ta reda på fakta själva.

    Sorry, men dina bortförklaringar fungerar inte på mig!
  • Anonym (KNK)
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-08 13:29:45 följande:
    😮🤣🤣🤣🤣🤣

    Wow...du tänker verkligen annorlunda. Men, du svarade inte på min fråga som är helt i linje med ditt resonemang. 

    Jag kan ge dig ett exempel...anledningen till att alla känner till förintelse och tycker att det är hemskt det som gjordes mot judarna då, är att vi kan läsa om det i medierna och i historieböckerna. På vilket sätt skulle du då kunna tänka om förintelsen om du inte ens visste att det har skett?

    Och du kan väl försöka förklara för oss hur du själv tar reda på vad som sker i världen? Om det inte är via tidningar och medier, hur hämtar du din information?
    Jo men anledningen till att folk förfäras av förintelsen är för att den var det största folkmordet, inte för att det står mest om det. Detta borde vara uppenbart för alla men tydligen inte för dig. Hur jag tar reda på saker om världen? Till skillnad från dig läser jag på från fler olika källor och utgår inte från att mediernas agenda är korrekt.

    Nu ska du svara på en fråga: Varför är konflikten mellan Israel och Palestina mer intressant för dig än kriget i exempelvis Kongo-Kinshasa?
  • Anonym (KNK)
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-08 15:27:54 följande:
    Ok, jag var lite osäker förr hur du tänker men nu har du visat att du är ganska vilse i hur du resonerar och tänker kring frågan du lyfter upp. Om du själv inte inser att du säger mot dig själv då kan ingen annan hjälpa dig att förstå det. Men jag gör ett försök till.

    Så du själv läser tidningar och medier för att hämta information om din omgivning men tycker att andra är dumma när de gör samma sak? Du anklagar andra för att tänka på en fråga eftersom medierna skriver om det, men du själv gör egentligen samma sak när du tex tänker på förintelsen. Du svarar fortfarande inte på min fråga ....anledningen till att alla känner till förintelse och tycker att det är hemskt det som gjordes mot judarna då, är att vi kan läsa om det i medierna och i historieböckerna. På vilket sätt skulle du då kunna överhuvudtaget tänka om förintelsen om du inte ens visste att det har skett? Du läste om det och bildade förmodligen själv en åsikt om det, eller hur? Det är exakt samma sak med det som händer i Gaza. Ja, förintelsen var ett hemskt folkmord, men det är nog också det folkmordet som medierna och historikerna skrivit mest om av alla andra folkmord. Hade medierna och historikerna inte skrivit om det då skulle vi inte bry oss så mycket om det. Så, det är extremt viktigt att medierna och journalisterna får göra sitt jobb och rapportera om allting som händer runt omkring oss, inte minst att rapportera om hemska krigsbrott och eventuella nya folkmord. Håller du inte med? 

    Angående Kongo-Kinshasa...du har ingen aning om hur intresserade jag är av den frågan. Skulle kunna skriva spaltmeter om det, men då skulle jag stängas av eftersom det skulle bryta mot forums regler typ "Off topic". Starta ett tråd om det så kan vi diskutera det. Just nu har vi ett eventuellt pågående folkmord i Gaza, som sker just nu, som är väldigt aktuellt och därför diskuterar vi även om Israel borde få vara med i Eurovision eller inte. Så, låt oss hålla till ämnet.
    Nej, jag sa aldrig att jag bara läser medier utan jag sa att jag läser olika källor. Om du på riktigt tror att endast medierna är vad som kan betraktas som "olika källor" är du dessvärre lågintelligent. Dessutom, källkritik handlar ju i grunden i hur man värderar källor och du värderar mediernas bild om världen som trovärdig och detta har gjort att du blivit lurad av dem. Återigen, du försöker bara rädda din heder efter att du blivit ertappad med brallorna nere genom att skriva långa inlägg med bortförklaringar och Whataboutism. Men tyvärr, det kommer inte fungera på mig.

    Jaså, så du tycker att medierna rapporterar korrekt när de rapporterar mer om en liten konflikt (Gazakonflikten) än ett krig som är mer än 100 gånger dödligare (kriget i Kongo-Kinshasa)? Intressant!

    Så du vet mycket om kriget i Kongo-Kinshasa? Säg mig då följande:
    1. Vad var orsaken till att Kabila bröt med Kagameregimen?
    2. Vad anses vara den största orsaken till Mobutus misslyckade militär?
    3. Hur ser situation ut i Kivuregionen idag i förhållande till 2013?
    (Alla dessa frågor går inte att googla sig till)
  • Anonym (KNK)
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-08 17:04:05 följande:
    Jag ber om ursäkt om jag inte är lika ytlig i mina kommenterar som du, och utrycker mig med bara några få meningar. Ja, jag går på djupet och analyserar frågor som jag är intresserad av och som diskuteras här. Att bara säga "Så är det inte" och sedan inte skriva något mer är inte min grej. Om du tycker att det är jobbigt att läsa mina kommentarer, om det är för mycket text och om det är jobbigt att lära sig nya saker och vara objektiv, då borde du inte svara på mina kommentarer heller. Hur kan du svara på något som du inte ens läst :)))))
    Jag är ledsen att behöva säga detta, men min bild är att du är allt annat än analytisk och objektiv. Du låter inte fakta prägla dina åsikter utan du låter dina åsikter prägla vilken fakta du tar in, och därför analyserar du de fakta som stärker din världsbild.

    För ärligt nu, anledningen till att Palestinakonflikten får så mycket uppmärksamhet är för att den är enkel att förstå. Två sidor: En anses vara stark (Israel) en annan anses vara svag (Palestina). Det tillhör medialogiken att en sån konflikt får mer uppmärksamhet än ett krig med tjugo olika sidor där det inte finns två tydliga sidor och där sidbyten förekommer kors och tvärs. Jag brukar säga såhär: Det Trettioåriga Kriget var mer dödligt än Napoleonkriget, men anledningen till att alla känner till Napoleonkriget och färre, åtminstone utanför Sverige, är lika väl bekanta med det Trettioåriga kriget är för att Napoleonkriget är lättare att förstå (simplistiskt handlade det om Napoleon mot Europa).och detsamma gäller här. Är man medveten om medialogiken är man också medveten om varför man inte kan lita på medierna fullt ut.

    Vi måste också förstå oss själva. Jag är väl medveten om att jag upprördes mer av kriget i Ukraina än kriget i den Centralafrikanska republiken trots att det sistnämnda är långt mycket mer dödligt eftersom kriget i Ukraina låg närmare Sverige, mitt hemland, och att den onda i sammanhanget var Ryssland som ligger i Sveriges närområde. Men där försöker inte jag utmåla mig som en moraliskt överlägsen person eller utmåla kriget i Ukraina som ett dödligare krig än det är. I ditt fall handlar det däremot att du är enögd och ser på Palestinakonflikten på ett dualistiskt sätt. Och du ser också det faktum att du låtit dig påverkas av mediernas agenda som något du inte kan klandras för. I grunden håller jag med om det, men i praktiken borde du faktiskt backa nu när du fått fakta på bordet kring varför Palestinakonflikten är upphypad.
  • Anonym (KNK)
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-10 13:55:10 följande:
    Det är inte retoriken det är fel på utan att världen inte reagerar och stoppar mord på oskyldiga barn. Det är avskyvärt även att tycka att retoriken kring ett folkmord är överdriven. Israel har begått ett flertal krigsförbrytelser i de ockuperade palestinska områdena. Israel har anklagats för krigsförbrytelser, brott mot mänskligheten och folkmord av ICJ,  människorättsorganisationer, FN-experter och flera olika länder. Dessa påstådda brott inkluderar mord, avsiktlig inriktning på civila, dödande av krigsfångar, urskillningslösa attacker mot civila objekt, kollektiva bestraffningar, användning av mänskliga sköldar, tortyr och mer. I kriget mellan Israel och Hamas 2023 fann FN:s råd för mänskliga rättigheter tydliga bevis av krigsförbrytelser som begåtts av IDF. ICC har en aktiv utredning av påstådda israeliska krigsförbrytelser i de ockuperade palestinska områdena. Ett flertal stämningar har lämnats in mot Israel vid ICC och anklagat det för krigsförbrytelser, apartheid och folkmord.

    Israel har anklagats för att inte korrekt utreda krigsbrott och hålla sina styrkor ansvariga för påstådda krigsförbrytelser och kränkningar av mänskliga rättigheter i de ockuperade områdena.

    Det finns betydande bevis från trovärdiga källor om att Israel har begått krigsförbrytelser och andra allvarliga brott mot internationell rätt i sin behandling av palestinier. Här är bara några exempel:

    Dödande av obeväpnade palestinska civila, inklusive incidenter där IDF-soldater filmades när de skjuter palestinier som verkade ge upp med vita flaggor eller inte utgör något hot. Urskillningslösa attacker på civila, inklusive dödandet av hela familjer i Gaza och på Västbanken, såsom dödandet av 8-årige Adam eller 6-åriga flickan i Gaza som ropade på hjälp. Attacker mot civil infrastruktur och skyddade föremål som sjukhus, flyktingläger och bostadshus, utan någon uppenbar militär nödvändighet. Användning av mänskliga sköldar och tvångsförflyttning av civila palestinska. Kollektiv bestraffning som har beskrivits som en potentiell folkmordshandling. Uppvigling till folkmord och propaganda mot palestinier av israeliska politiker och media. Underlåtenhet att korrekt utreda och hålla IDF-styrkor ansvariga för påstådda krigsförbrytelser och kränkningar av mänskliga rättigheter.

    Och du menar att Israels avsikt är inte att döda civila? Över 34 000 dödade varav 70% är barn och kvinnor!
    Nu ska vi snacka allvar.

    Det där med 34 000 döda är det endast palestinska myndigheter som påstår, och deras trovärdighet är extremt låg. 2014 hävdade samma myndigheter att det dödats åtminstone 40 000 i Palestina det året när det i efterhand visat sig att det dog mindre än 1000 människor. Då var det exakt samma sak där: De påstod sig ha stöd från FN och EU och det påstods att Israel begick folkmord på palestinier, men det har aldrig någonsin kunnat styrkas i efterhand att det var vad som hände.

    Vad man däremot vet ör att konflikten mellan Israel och Palestina är en av de mest överdrivna konflikterna i mänsklighetens historia, och att konflikten faktiskt i ett globalt sammanhang är extremt liten. Det här vet du också nu för tiden eftersom jag påpekat det, men ändå fortsätter du att hypa upp den här konflikten. 
  • Anonym (KNK)
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-10 16:36:15 följande:
    Om du vill snacka allvar då får du visa pålitliga källor för dina löjliga påståenden. Dina lögner är bara lögner och inget annat och är väldigt enkelt att motbevisa. Så här är det:

    Antal döda tros vara egentligen mycket högre eftersom man räknar inte alla döda som ligger kvar under sönderbombande byggnader. Antal döda i Gaza är alltså mycket högre än vad hälsoministeriet presenterar. Man räknar endast döda som går att identifiera.

    Att du sedan ljuger om redovisning av antal döda 2014 visar också vad du har för agenda (läser du mycket sionistisk propaganda?) . Nämligen siffrorna mellan hälsoministeriet och de Israeliska siffrorna skilde sig bara 8%. Vetenskapligt bevisat. Här har du rapporten som tydligt redovisar att siffrorna om antal döda I gaza korrekta. Lancet är en mycket pålitlig källa och under själva artikeln hittar du också massa andra artiklar, tex om hur man räknar antal döda i Gaza.

    www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(23)02713-7/fulltext

    Mortality reporting is a crucial indicator of the severity of a conflict setting, but it can also be inflated or under-reported for political purposes. Amidst the ongoing conflict in Gaza, some political parties have indicated scepticism about the reporting of fatalities by the Gaza Ministry of Health (MoH).,   The Gaza MoH has historically reported accurate mortality data, with discrepancies between MoH reporting and independent United Nations analyses ranging from 1·5% to 3·8% in previous conflicts. A comparison between the Gaza MoH and Israeli Foreign Ministry mortality figures for the 2014 war yielded an 8·0% discrepancy. Public scepticism of the current reports by the Gaza MoH might undermine the efforts to reduce civilian harm and provide life-saving assistance. 

    Här har du tex en artikel som beskriver att hälsoministeriets siffror är mycket pålitliga. 

    time.com/6909636/gaza-death-toll/

    In December, the medical journal The Lancet, published two critiques of the death surveillance process done by extremely experienced scholars at Johns Hopkins and The London School of Hygiene and Tropical Medicine. Both concluded that the Gazan numbers were plausible and credible, albeit by somewhat different techniques and logic.
    *Gäsp* exakt sådär har det låtit i alla tider. Hela tiden har man överdrivet siffror, rentav ljugit om hur många som håller med om detta och enbart fokuserat på fakta som talar för och aldrig fakta som talar emot. Som sagt, Palestinska myndigheter har ljugit förut och det ligger i den här konfliktens natur att den överdrivs och överhypas av folk som dig. Varför ska vi tro på det du säger? Har du någon som helst trovärdighet? Och varför ska vi tro att dina källor är pålitliga när de uppenbarligen inte följer internationell standard i hur man räknar (du vet att jag är utbildad inom detta?)

    Talande är dock att även om Palestinska myndigheterna alltid talat sanning så hade dödstalet i konflikten mellan Israel och Palestina ändå inte uppgått till ens 5% av antalet döda i Kongo-Kinshasa. Som absolut högst räknar man att 100 000 människor dött i konflikten mellan Israel och Palestina sedan 1948, och som absolut minst räknar man med att 5 miljoner människor dött i kriget i Kongo-Kinshasa sedan 1998. Och trots detta är du totalt likgiltig inför det kongolesiska folkets lidande och bryr dig endast om Palestina eftersom det står mer om den konflikten än andra konflikter i medierna. Att du dessutom ser dig själv som moraliskt överlägsen med denna fakta i handen säger en hel del om dig!
Svar på tråden Eurovision Israel och Palestina