Inlägg från: Anonym (Tecken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tecken)

    Finsk eller finlandssvensk?

    Det kan ibland vara svårt att skilja på en finlandssvensk och en finskspråkig som talar bra svenska. Men det finns olika tecken man kan lyssna efter. Hur bra svenska en finne än har lärt sig, blir det i alla fall ibland något som blir "fel", ordföljd, ordval uttal etc. Finlandssvenskan har ganska "spetsiga" ö-ljud, utom framför r-ljudet. Hör man någon som har spetsigt ö också framför r tyder det på att det är en finskspråkig. Finlandssvenska har en viss "förskjutning" av sje och tje-ljuden. "Kärnor" på himlen och "tjärnor" i apelsinen. Svårt att skriva, men det senare har ett t-ljud före liksom. Finskspråkiga kan ha svårt med dessa ljud och kan i vissa fall ersätta båda eller det ena med s. Bara ett par exempel

  • Anonym (Tecken)
    Zaro skrev 2024-02-14 08:52:08 följande:
    Intressant vad ni kan! Hur kommer det sig? Jag frågade om ordet nå tidigare för jag använder det (svensk men har invandrarföräldrar) och en åländare kommenterade en gång att hon gillade det. Kändes som att det var ovanligt, ja. Men nå och nåväl är kanske bara lite gammalmodigt att säga i Sverige.
    Menar du nå = nog?
    Jag kommer no(g) om jag e frisk.
    Nå ska ja väl försöka
    Etc.

    Eller av typen:
    Nå, inte e de så farligt.
Svar på tråden Finsk eller finlandssvensk?