Inlägg från: Anonym (Redo tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Redo tjej)

    Kämpar med barnlängtan

    Är 35 år och längtar efter barn men min partner är inte redo, vi har varit ett par många år. Han vet att han vill ha barn, han säger att han lovar att han vill ha det med mig men han blir aldrig redo. Jag trodde först på honom när han sa om 2 år men han var inte redo då, ett till år gick och han var inte redo. Och vet inte heller när han blir det. 

    Känns sorgligt om relationen ska ta slut för att han aldrig blir redo. Tanken på att skaffa barn med honom är dock inte längre lika rolig efter att ha diskuterat det hundra gånger och alltid fått höra att han inte är redo. Men jag älskar honom. 

  • Svar på tråden Kämpar med barnlängtan
  • Anonym (Redo tjej)

    Jag gett honom en biologilektion men det hjälpte inte. Han känner sig bara mer pressad.. 

  • Anonym (Redo tjej)
    Anotherone skrev 2024-02-04 22:26:52 följande:

    Kanske behöver ni gå och prata med någon utomstående för att nå fram till varandra?
    För frågan är ju vad han väntar på?
    Vad är det som saknas/ska ske/ska hinnas med/behöver komma på plats innan han tycker att det är dags?

    Och jag tycker du har hanterat det bra, ni har diskuterat tidsgränser och gjort en "plan".... Men han har skitit i det sen. Det är inte schysst.
    Vet han fortfarande inte så är det bättre att han säger det och så skiljs ni åt.
    Att -vet du älskling, jag förstår att det här med barn är viktigt för dig. Och jag är ledsen men jag vet inte om jag vill. Varken nu eller sen, jag kan inte lova något. 
    Så får du försöka ta ställning till
    - om du vill chansa på att han ändrar sig
    - om du kan leva med honom utan barn 
    - om du vill lämna och hitta en partner som VILL ha barn 
    - om du vill ha barn i första hand och att relationer får komma sen (du försöker på egen hand)

    ...och ska du vänta in honom så ska han absolut få en rejäl biologilektion. Åren går!
    Jag hoppas det löser sig för dig,  det är skitjobbigt att leva med barnlängtan <3


    Tack för ditt svar. Ja tiden springer iväg.. 
  • Anonym (Redo tjej)
    Mata10 skrev 2024-02-05 15:53:40 följande:

    Förstår dig ts till 100%! Jag och min sambo har varit i exakt samma sits, och har vänner som varit med om liknande. 


    Till att börja med är nog män lite efter i barnverkstaden. De har ingen biologisk klocka, de vet inte hur det är att tajma in ägglossning, de fattar inte besvikelsen när mensen kommer månad efter månad och tiden bara går. 


    Jag har också haft många snack med min sambo. Jag är nu 34 år och min sambo 31 är. Och jag var nog 31-32 när jag tog upp ämnet om barn första gången, men det är först senaste månaderna vi börjat försöka. Blev gravida på ett samlag, första gången. Helt otroligt! Dessvärre slutade det i missfall v 9 så tillbaka på ruta ett nu då?

    Men nog om mig. Det jag gjorde var att jag vänligt men bestämt sa till min sambo att: barn är inte förhandlingsbart. Jag har väntat länge nog nu och förtjänar ett rakt svar. Jag älskar dig men om du inte är redo kommer jag lämna dig. 


    Det var stundtals tuffa samtal med mycket tårar från alla håll. När jag kände att han ändå inte riktigt kunde ge mig ett svar bokade jag tid för parterapi. Väldigt givande och stärkande. Direkt efteråt kändes det bra men sen faller man in i gamla vanor igen. 


    Jag vet inte vart jag vill komma med detta MEN ställ ultimatum. Jag sa det med all kärlek jag bara hade. Att jag vill mer än allt annat att bilda familj med dig men jag kan inte vänta. Tiden går. 


    Och till sist blev jag gravid i december förra året, men ttyvärr fick jag inte behålla barnet. Dock insåg jag hur mycket min sambo ville detta då han var förkrossad när besked om missfall kom fram. Så nu håller vi tummarna på att vi kan bli gravida snabbt igen. 


    Jag håller även tummarna för dig och din sambo. Jag vet VERKLIGEN hur det känns och stressen det medför. All kärlek till dig!


    Hur lång tid gav du honom att svara efter att du gav honom ultimatum? Och hur lång tid tog det innan han svarade? 

    Det känns så läskigt att ge ett ultimatum, och verkligen inte min stil att ge ultimatum heller. Jag vill ju egentligen inte att det ska slut. Och gör vi slut så finns det ju ingen garanti för att jag hittar någon annan heller. Då blir jag både utan min sambo som jag älskar och fortfarande barnlös. Det skulle göra mig riktigt olycklig. 

    Men jag förstår ju att jag inte kan ha det så här heller, till slut blir man kanske bitter istället då. 
Svar på tråden Kämpar med barnlängtan