Inlägg från: Anonym (Wilma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Wilma)

    Speltid för 9 åring

    Vår 9-åring har skärmtid en halvtimme per vardag och 2 timmar på lediga dagar. Ser vi en film eller dokumentär tillsammans som familj så räknas inte den in och inte heller FaceTime med släktingar och vänner samt läxor på datorn. Han får extra tid när vi är tex hos läkaren eller han är med på tråkiga vuxenärenden och jobb, men det sker ju knappast varje vecka. Det är ok att spara sin skärmtid till en annan dag.

    Skärmtid är helt beroende av att man uppför sig juste och har gjort läxor, träning och sina hushållsuppgifter (väldigt lätta, typ hjälpa till att städa sitt rum, plocka undan pyssel/sina leksaker från gemensamma utrymmen och hänga upp sin jacka). 

    Vi ställde in föräldrakontrollerna för att reglera tiden, men de klurade han ut hur han skulle komma runt på någon dag, så numer är det också en regel att han måste ställa in en äggklocka och stänga av själv för att få tillgång till skärmarna. Det funkar riktigt bra sedan ett par månader, men var lite tjafsigt i början.

  • Anonym (Wilma)
    Hysteri skrev 2024-03-25 10:17:29 följande:
    Intressant hur det inte räknas som skärmtid när ni ser på nåt som DU vill se 

    Då är det inte ett beroende 
    Filmerna och dokumentärerna är saker som vi vill se. Eller det handlar om att ha en delad upplevelse som familj och det är ju därför det är bra. Sonen älskar det.

    Det handlar om i snitt en film och en dokumentär i månaden, lite oftare på vintern och lite mer sällan under sommaren, Det bidrar självklart till skärmtid, men jag tror att det är ett mindre riskfyllt beteende för att utveckla beroenden, bland annat för att filmer har ett naturligt slut samt för att de, med vårt upplägg, är en social aktivitet*.

    *Jag inser förstås att det finns spel med naturliga slut samt som är sociala, men de är inte dessa som min son väljer att spela under sin fria skärmtid. 
  • Anonym (Wilma)
    Hysteri skrev 2024-03-25 12:10:33 följande:
    Fast jag förstår inte varför en film man ser tillsammans skulle vara med nyttigt än om man spelar ett spel för sig själv 

    Ja menar om vi vänder på det. Är det mindre nyttigt om familjen spelar Mario cart tillsammans än om nån läser en bok för sig själv? 

    Eller om familjen ser på en film medan en spelar ett spel på en handhållen konsol?

    Vad är riskfyllt och vad är inte riskfyllt, baserar dessa antagen på kvinnogissande eller riktiga undersökningar? 
    Vad bra att du är nyfiken på forskning för det finns faktiskt en hel del intressant på ämnet, trots att detta ju är ett relativt nytt (senaste decenniet eller två) fenomen. Titta kanske på de korrelationsstudier som har visat att 8- till 11-åringar som överskrider rekommendationerna för skärmtid fick lägre poäng på kognitiva bedömningar, med efterlevnad av rekommendationer som förklarar att ungefär en femtedel av den totala variansen i kognitiva poäng (The Lancet Child and Adolescens Health, 2018). En kombination av skärmtid och för lite sömn har också associerats med ökad impulsivitet i samma åldersgrupp (Pediatrics, 2019).

    Hos tonåringar har man också hittat starka samband mellan fetma och skärmtid och depressiva symptom, enligt en systematisk review av University College London (BMJ Open, 2019).

    Läs förstås själv så att du kan få en bättre uppfattning om undersökningarnas kvaliteter och brister, än genom mina hastiga sammanfattningar. Och dela gärna med dig av de studier som du har grundat dina uppfattningar på. Jag lär mig gärna nya saker.
Svar på tråden Speltid för 9 åring