• Emmamiman

    Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?

    Hej,

    jag är oplanerat gravid och hr tre ganska små barn sedan innan. Min sambo vill verkligen nye ha fler utan vill fokusera på de barn vi redan har. Vi har det tufft ekonomiskt just nu och han är rädd för en massa saker. Jag är i vecka 11+2 och det känns så fel att göra abort. Någon med liknande er här? Känns som jag förstör min familj om jag behåller, men det är ju såklart inte säkert.

  • Svar på tråden Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?
  • Anonym (Jfnf)
    Elisa02 skrev 2024-02-23 13:11:56 följande:
    Ja alltså jag kommer aldrig berätta det för henne på det sättet. Ska göra allt för att hon inte ska känna sig ?oönskad? och ?hemsk? men varför skulle hon det? Hon är inte sin pappa eller den händelsen. Såklart jag fattar att det kan väcka känslor och frågor hos henne om hon får veta mer men jag älskar henne otroligt mycket och ångrar absolut inte att jag behöll henne. Det tror jag hon känner och alltid bär med sig

    Oönskad kan man ju känna sig då mannen våldtog. Hemsk som att hon blev en del av det, tror att hon påminner dig om händelsen. 


    Svårt och jag blir ledsen verkligen att du var med om det. 

  • Anonym (Jfnf)

    Hon blev inte till av kärlek om man säger så, bara det är ju hemskt 

    Men bra att du inte säger det rätt ut kanske 

    Vanmigtvis är jag för ärlighet men där vet i fasen 

  • Anonym (Ååkej)
    Emmamiman skrev 2024-02-22 07:10:11 följande:
    Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?

    Hej,

    jag är oplanerat gravid och hr tre ganska små barn sedan innan. Min sambo vill verkligen nye ha fler utan vill fokusera på de barn vi redan har. Vi har det tufft ekonomiskt just nu och han är rädd för en massa saker. Jag är i vecka 11+2 och det känns så fel att göra abort. Någon med liknande er här? Känns som jag förstör min familj om jag behåller, men det är ju såklart inte säkert.


    Du har tre barn och din man vet uppenbarligen hur barn blir till, så knappast du som riskerar förstöra din familj vad du än väljer. Sedan har jag gjort abort men var då ung och dum och hade hamnat i fel sällskap. Således inte mycket annat att göra än att avsluta relationen och göra abort. Jag förstod det skulle bli svårt, men inte att det skulle bli sååå svårt. Således inget att rekommendera om det finns valmöjligheter.
  • FiaLisannnN
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-23 13:23:49 följande:
    De enda bidrag jag har haft under mitt snart 60 år långa liv är barnbidrag för två barn, samt bostadsbidrag i yngre dagar under ett par år.
    Har inte lyft ett enda bidrag i övrigt.

    Det betyder inte att jag ser ner på dem som av nöd behöver göra det, till skillnad från dig.
    Jag ser inte ner på någon. Däremot så tycker jag det är åt helvete fel att skaffa barn på premissen att samhället ska försörja det.
  • Anonym (Mimmi)
    FiaLisannnN skrev 2024-02-23 14:50:53 följande:
    Jag ser inte ner på någon. Däremot så tycker jag det är åt helvete fel att skaffa barn på premissen att samhället ska försörja det.
    Och jag har inte sagt emot det.
    Du måste börja tänka när du läser.
  • FiaLisannnN
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-23 15:34:18 följande:
    Och jag har inte sagt emot det.
    Du måste börja tänka när du läser.
    Indirekt så har du det. Om du har så pass stora problem med läsförståelsen så kanske du borde läsa barnböcker istället för att engagera dig på ett forum?
  • Anonym (Lis)
    Elisa02 skrev 2024-02-23 07:06:16 följande:
    Nu verkar det inte som någon planerat detta barn? Jag anser däremot att det gått snett redan när man blivit gravid och annars "behöver" göra abort i vecka 12 eller senare. Tycker det är dumt både mot sig själv och barnet i magen. Jag själv tar endast studiebidrag men om jag inte haft ekonomin och sparade pengar hade jag hellre tacksamt tagit emot bistånd än gjort en sen abort. Skulle inte behöva ha enormt dåligt samvete. Dels har mina föräldrar betalat mycket i skatt, dels kommer jag betala en del skatt då jag utbildar mig (tänker att jag kanske mått sämre och varit sjukskriven ifall jag gjort abort och kanske inte tagit tag i problemen), men befann mig också liksom TS i en utsatt situation. Sedan tycker jag givetvis aldrig man ska bli gravid med inställningen att leva på bidrag, men det är hon ju redan
    Att planera att behålla det för man kan ju alltid finansiera barnet med hjälp av bidrag. Det är inte det bidragen är till för.
  • Emmamiman
    Anonym (Jag har) skrev 2024-02-23 08:24:35 följande:

    Det var bara att jobba sig igen. Det går inte att ta livslånga beslut endast med hjärtat, utan man behöver försöka slå bort alla hormoner och tänka igenom saken ordentligt. Vad är det bästa för min familj? Hur blir det med de barn jag har? Hur påverkar detta vår ekonomi? Hur påverkar det vår framtid? Jag var ledsen en period efteråt och mycket är biologiskt, hur kroppen förändras när vi blir gravida och alla känslor och hormoner som hör till.


    Det gick över efter ett tag och efter det har jag bara känt LÄTTNAD och glädje. Vi fattade rätt beslut och vår familj kunde fortsätta vara lyckliga och må bra. Fokusera på den familj du redan har och gör livet så bra för dom som möjligt!! Vill ni båda ha fler barn i framtiden kan ni skaffa barn om några år när ni har bättre förutsättningar och båda föräldrar vill.


    Jag tar åt mig av dina inlägg kanske mest av alla då det verkligen känns som jag sitter i samma sits. Skillnaden är väl att vi är gamla och detta är ett definitivt beslut. Min sambo är 52. Jag är 43. Han känner sig på gränsen till vad han orkar redan nu och jag tror inte vårt liv skulle handla om så mycket mer än att överleva. Det i sig skulle påverka barnen jättemycket såklart och i slutändan skulle de ha väldigt trötta föräldrar som kanske inte orkar hålla ihop fast de vill. Jag vill ju ändå kunna erbjuda mina barn mer än att bara överleva och ständig utmattning.. 
  • Anonym (Jfnf)

    Men vänta du har ju gjort en annan tråd om att göra avier pga kön, vad håller du på med!?

  • Anonym (Jfnf)

    Göra abort pga kön 

    Varför gör du flera trådar om samma sak 

Svar på tråden Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?