Inlägg från: Gatekeeper |Visa alla inlägg
  • Gatekeeper

    Adoption av bonusdotter

    Jag träffade en tjej för 3,5 år sedan ungefär. Vi levde ihop fram tills för knappt ett år sedan. Jag har inga barn sedan tidigare, men jag och min bonusdotter kom varann väldigt nära och jag var livrädd för att helt förlora henne när vi skulle separera. Jag kunde bara be att få träffa henne så mycket som det var möjligt.
    Till min stora lycka så överraskande mitt ex mig med att efter att ha pratat flera gånger med dottern för att vara säker på vad hon önskade, så frågade hon om jag skulle vilja ha delad vårdnad?
    Det ville jag mer än något annat. Vi har haft det så i snart ett år och det har gått fantastiskt smärtfritt. Inga problem alls. Vi kommunicerar och byter information. Mitt ex kommer inte med förmän hur jag ska vara eller vill att jag ska ändra något.
    Det finns såklart ändå en liten osäkerhet, med tanke på att att jag i dagsläget inte har någon som helst juridisk rätt. Vi har pratat om att jag ska adoptera henne och jag hade först tänkt vänta tills hon är 12 och mer kan bestämma själv, men hon ska självklart få allt förklarat för sig och sedan själv få välja om det är något hon vill . Jag kände igår att det inte finns någon anledning att vänta så jag pratade med mamman igår och hon var fortfarande med på det. Jag ska ta tag i att fylla i en ansökan. Sen vet jag att mamman såklart måste godkänna och att det ska motiveras varför det skulle vara positivt för barnet. Det jag undrar över är om hennes biologiska pappa har något att säga till om? Han avsade sig faderskapet innan hon föddes och har aldrig träffat henne. Vi borde väl inte behöva hans godkännande dä?
    Sen undrar jag om någon vet ungefär hur prövningen ser ut och hur lång tid det kan tänkas ta?
    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Adoption av bonusdotter
  • Gatekeeper

    Tack för all hjälp!
    Kommer att vända mig till en jurist i morgon för att få hjälp med att gå vidare i detta.

  • Gatekeeper

    Jag har pratat med en jurist inriktad på familjerätt.
    Det är möjligt att adoptera då jag och hennes mamma har haft en längre relation och levt tillsammans. Då räknas det som att jag kan ha en särskild relation till barnet. Sen om mamman vill motivera varför dottern skulle påverkas positivt av att ha mig som pappa så kan det påverka starkare än att vi inte har en relation idag. Sen är dottern tydligen snart gammal nog att själv kunna svara på vad hon själv vill. (Egentligen är det först vid 12 år, men om det är situationerna som är tveksamma, så kan man göra undantag och tillfråga ifrån 11-års ålder om man anser barnet vara införstådda med vad det betyder).
    Har även tagit kontakt med hennes biologiska pappa. Han ville inte gärna prata, men lät ändå meddela att han inte bryr sig om jag adopterar. Efter att jag meddelat att det innebär att om det skulle hända hennes mamma något så har han inte längre något ansvar och att hon då inte längre ärver honom, så tyckte han att det var bra med adoption. (Skitstövel)
    Har lämnat alla uppgifter och juristen/ombudet ska prata med hennes mamma och sen återkomma till mig med instruktioner om hur jag ska gå vidare.

Svar på tråden Adoption av bonusdotter