Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

    Berätta för henne att pappan röker hasch?

    Båda delarna. Tänk så här, skulle du förlåta dig själv om han körde bil hög och barnen skulle skadas...?

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Frågan) skrev 2024-03-23 13:15:21 följande:

    Får man fråga vilken del av landet detta gäller? Tycker dels orosanmälan (fara för barnet men även andra i trafiken samt olagligt) och berätta samtidigt för mamman att "nu anmäler jag". Orosanmälan är ju till för barnet och hade jag varit barnet hade jag varit glad för detta som äldre, en stackars 2 åring som inte kan försvara sig 


    Del av landet, anpassar du svaret utifrån om det är Skåne, Norrland, Sthlm eller Gbg...? Hur är det relevant annars?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-23 20:47:59 följande:
    EDIT: jag har nu berättat för en man som jobbar nära polisen. Han kommer att tipsa polisen om detta på måndag. Han har själv haft misstankar då han sett killen i fråga påverkad utomhus.
    Bra. Det kommer annars bara att fortsätta och om han är hög när han har barnet så kan det lätt hända att han inte har samma uppsyn som om han vore normal.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-23 22:14:46 följande:
    Det roliga är att han påstår sig vara mer fokuserad när han röker. Han säger att han kör bil bäst när han rökt.
    En annan sjuk sak är att hans mamma vet om att han röker. Så alltså vet barnets farmor att pappan är påverkad när han kör och när han har barnet. Sjukt är va det är.
    Mm, han påstår det ja. Beror väl mest på att han går omkring och är spattig om han inte är hög. Känner precis en sån där person, som dock inte kör bil hög men har samma idiotiska inställning.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-23 22:30:01 följande:
    Personen som jag berättade för, han som ska kontakta polisen på måndag, kommer uppdatera mig hur det gått och vad som blev sagt. Ser fram emot det. Hoppas verkligen han blir påkommen när han kör bil, och blir av med körkortet. Han behöver fan få en riktig konsekvens.
    Ja det hoppas jag också!
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-24 10:09:47 följande:
    Jag vet inte om jag förstår riktigt. Grejen är ju den att jag vill lämna orosanmälan anonymt isåfall.. Jag vill inte få mitt ex efter mig igen. 
    Jag har ju lämnat tips och polisen kommer bli informerad, räcker inte det? :/ tänker att då kommer väl polisen göra en anmälan till soc
    Nej, det räcker inte, men du kan ringa soc och göra en anonym anmälan ja.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-24 11:05:27 följande:

    Okej då får jag göra en anmälan till soc. Jag ringer på måndag, orkar inte skriva brev osv.
    Jag ringer från dolt nummer! Några andra tips när man ska göra en anmälan till soc?
    Jag tror att jag är den enda som vet att han röker..Så han kommer säkert fatta att det är jag, eller misstänka iallafall..


    Var tydlig och detaljerad med hur ofta han röker, medan han har barnet, att han kör bil hög, med barnet i bilen samtidigt, allt du vet. Var noga med att mamman inte vet.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-25 17:53:38 följande:

    Soc har kontaktat mamman och pappan som missbrukar. Han ringde såklart upp mig.
    Han nekar allt för både soc och barnets mamma. 


    Spela in samtalen och spela upp för soc.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-26 10:04:49 följande:
    Känns faktiskt bra. De är kallade till möte i mitten av nästa vecka. Antar att han ska lämna drogtest då. Men undrar om han fortfarande är positiv på urinprovet då? Han har rökt dagligen i cirka två månader. Så om han slutade igår då när allt uppdagades, är han ren eller positiv?
    Det borde kunna synas, men inte säkert. De kan inte kräva urinprov av honom iaf, så antagligen är det ett vanligt samtal.

    Är urinprov hos socialtjänsten obligatoriskt? (lawline.se)

    kan en förälder tvingas till drogtest? (lawline.se)
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Sissi) skrev 2024-03-26 11:15:30 följande:
    Man lämnar inte drogtest bara sådär. Det blir samtal/intervju med föräldrar och barn, hembesök och liknande. Så blev det för en vän till mig som misstänktes ta receptbelagda mediciner (vilket hon gör). Sedan uppföljning något senare och sedan skrevs allt av. Hon fick aldrig lämna något urinprov. Men de kan ju ha olika rutiner i olika kommuner, kanske. 
    Soc har ingen rätt att kräva drogtest av pappan så det lär tyvärr avskrivas. Bästa och kanske enda sättet är att polisen tar honom på bar gärning.
  • Anonym (Ja)
    klyban skrev 2024-03-26 13:23:30 följande:

    Dock ställer man sig frågan om det är ett missbruk, för det krävs att man uppfyller kriterier för detta och där räcker det inte med att "bara" konsumera cannabis.


     


    Och frågan jag ställer mig istället, det är vilka problem finns här?
    För om inga problem finns mer än den uppenbara och konsumtion.
    Så måste man ställa en enda fråga och det är vad man vill uppnå då och under dessa förutsättningar.
    För inget bra kommer komma ur detta och är det då en oproblematisk konsumtion, så har någon istället skapat ett riktigt problem och som blir till skada för barnen.
    Och det låter inge vidare alls i mina öron att skapa problem som inte finns.


    Och är det tvärtom, så löser sig såna här problem av sig självt allt som oftast.


    Om det är olagligt så är väl allt bruk missbruk, tekniskt sett. Vad gemene man skulle säga så är det väl som med alkohol, att det går ut över jobb, familj, ekonomi etc eller att man är en fara för sig själv och/eller andra.

    Du ser inte att det är ett problem att han är hög medan han kör bil med barnet i bilen....? Eller annars när han har barnet...?
Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?