• Reclaimyourself

    Hur kan synfel ses som ett estetiskt problem??!

    När jag har råd i framtiden kommer jag att operera bort mitt synfel med laser, för att få en bättre livskvalitet-inte för att bli snyggare. Helt makalöst att ett synfel, som är ett handikapp i vardagen, anses vara ett estetiskt problem, och en laseroperation av ögonen ses som en SKÖNHETSOPERATION!!?? Detta gör mig väldigt upprörd och ledsen, och den/de som kommit fram till har garanterat inga synfel själva! Det är dyrt och besvärligt med glasögon och linser, dyrt med synundersökningar regelbundet, svårt att utöva vissa sporter som glasögon-och linsbärare osv. Får man nåt vajsing med kroppen och går till läkare så är det "billiga" landstingspriser man betalar, så varför anses ögon och tänder inte höra till kroppen?! Hört detta från flera som haft problem med tänderna, att de hör ju faktiskt också till kroppen. Vet att många med synfel håller med mig. Okej att det är dyrt för att det är avancerad teknik som används, men sluta för fan att kalla en laseroperation av ögonen för skönhetsoperation!; Det sänker min livskvalitet oerhört!

  • Svar på tråden Hur kan synfel ses som ett estetiskt problem??!
  • Reclaimyourself

    Sunflora:
    Jag läste i nån broschyr eller något om ögonlaser, att det anses vara ett estetiskt problem och en skönhetsoperation. Kränkande mot oss som verkligen upplever det som något som avsevärt sänker vår livskvalitet! 
    Den privata vården du nämner, vad kostar det då? Antar att det kostar skjortan? ;)

  • Reclaimyourself

    Anonym (Pilo):

    Nej, inte något som jag tycker att skattebetalarna ska behöva betala! Därför, som jag skrev överst i min TS, ska jag spara till en ögonoperation. :) Min kusin gjorde det för flera år sen och sa att det var det bästa hon gjort!

  • Sunflora
    Reclaimyourself skrev 2024-04-13 12:00:13 följande:

    Sunflora:
    Jag läste i nån broschyr eller något om ögonlaser, att det anses vara ett estetiskt problem och en skönhetsoperation. Kränkande mot oss som verkligen upplever det som något som avsevärt sänker vår livskvalitet! 
    Den privata vården du nämner, vad kostar det då? Antar att det kostar skjortan? ;)


    Det känns inte som en trovärdig källa. 


    Vilken vård tänker du på? Ett uppstarts besök hos en psykiatriker för medicinsk behandling går på runt 5000, en gastric bypass kostar runt 100 000, ett besök hos en allmänläkare går på runt 2500. 

  • Reclaimyourself
    Sunflora skrev 2024-04-13 19:51:56 följande:

    Det känns inte som en trovärdig källa. 


    Vilken vård tänker du på? Ett uppstarts besök hos en psykiatriker för medicinsk behandling går på runt 5000, en gastric bypass kostar runt 100 000, ett besök hos en allmänläkare går på runt 2500. 


    Varför skulle det inte vara en trovärdig källa? De skrev så för att förklara för folk varför det är så himla dyrt att behandla synfel! Det är ju inte bara jag som undrat över det, det är nog en av de vanligaste frågorna de får!

    Du skrev att jag kan söka privat vård. Då undrar jag om det finns privata aktörer som utför ögonlaser, det är ju det tråden handlar om, och inte psykiatri, gastric bypass eller nåt annat. 
  • Anonym (Q)

    Jag hade önskat att det funnits fonder eller bidrag att söka till operation. Jag kan inte välja vilka bågar som helst pga mitt synfel och måste betala extra för att få tunnare glas, för att glasögonen inte ska bli för tunga. Jag trivs med glasögon, men tycker att det är trist att utbudet på bågar som passar mina glas är för litet.
    Men det är skillnad på hjälpmedel och hjälpmedel. Där jag bor är rullstol gratis för den som behöver, men hörapparat får du betala någon tusenlapp för. Det tycker jag är märkligt. Men sånt skiljer sig från kommun till kommun och ibland region till region. 


    Jag tycker att vissa, med grövre synfel, borde få op till ett väldigt bra pris eller gratis.

  • Sunflora
    Reclaimyourself skrev 2024-04-14 00:39:50 följande:
    Varför skulle det inte vara en trovärdig källa? De skrev så för att förklara för folk varför det är så himla dyrt att behandla synfel! Det är ju inte bara jag som undrat över det, det är nog en av de vanligaste frågorna de får!

    Du skrev att jag kan söka privat vård. Då undrar jag om det finns privata aktörer som utför ögonlaser, det är ju det tråden handlar om, och inte psykiatri, gastric bypass eller nåt annat. 

    En okänd broschyr som kan komma från vem som helst som man har för sig att man sett någon gång är på samma nivå som min kompis, kusins, hamster hörde på stan att? För att det överhuvudtaget ska vara en källa måste man veta vem som sagt det sen ta reda på vad den källan säger i övriga frågor alltså ta reda på hur trovärdigt det är. 


    Du vet själv att du kan söka privat vård och göra laseroperation så vad är det mer du vill veta om det ämnet? 

  • Anonym (Enkelt)
    Reclaimyourself skrev 2024-04-13 12:00:13 följande:

    Sunflora:
    Jag läste i nån broschyr eller något om ögonlaser, att det anses vara ett estetiskt problem och en skönhetsoperation. Kränkande mot oss som verkligen upplever det som något som avsevärt sänker vår livskvalitet! 
    Den privata vården du nämner, vad kostar det då? Antar att det kostar skjortan? ;)


    Inte ett dugg kränkande eftersom det är rena fakta.
  • Reclaimyourself
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-04-14 09:12:30 följande:
    Inte ett dugg kränkande eftersom det är rena fakta.
    Så om jag väljer att spara och bekosta en laseroperation själv, då kommer jag att bli så mycket snyggare och alla kommer att vända sig om efter mig för att jag är så snygg?!! Du tycker ju att det är en skönhetsoperation! Nej det enda som kommer hända är att jag kommer att SE ordentligt och vakna upp med lycka varje morgon för att jag ser allting helt klart, jag kan gå ut utan att bry mig om att leta efter glasögon som jag märker behöver putsas, eller hålla på i 20 min att försöka sätta i linserna utan att det lyckas. Det är inte helt lätt att sätta i linser, man kan få hålla på ett tag! Dessutom är risken för ögoninflammationer stora om man inte är jättenoga med att sköta dem 100% rätt. Finns ju månadslinser man kan sova med, men de är dyra. Tycker du att halva min inkomst ska gå åt varje gång jag behöver en synundersökning en gång per halvår (synen förändras hela tiden), nya glasögon eller linser som ska räcka ett halvår, hålla på och leta efter glasögon, rengöra linser varje morgon och kväll och ibland behöva ta ut dem för att det svider och skaver, ibland händer det när jag inte är hemma och det blir inte alltid så lätt. Du har garanterat inte mina erfarenheter!! Tycker du att jag är fåfäng bara för att jag blir deppig av allt detta?! Att vakna upp varje morgon och se världen som ett enda blurr? Jag känner mig inte särskilt glad då!!  På vilket sätt är det fakta att det är en skönhetsoperation, när det istället är så att hela livskvaliteten blir sänkt?! Som sagt så säger många som gjort en laseroperation av ögonen att de fått sitt liv tillbaka! Det är vidrigt av dig att skriva att det är fakta att det är en skönhetsoperation, hur tänker du? Du verkar sakna empati! 
  • Anonym (Mimmi)
    Reclaimyourself skrev 2024-04-15 19:17:24 följande:
    Så om jag väljer att spara och bekosta en laseroperation själv, då kommer jag att bli så mycket snyggare och alla kommer att vända sig om efter mig för att jag är så snygg?!! Du tycker ju att det är en skönhetsoperation! Nej det enda som kommer hända är att jag kommer att SE ordentligt och vakna upp med lycka varje morgon för att jag ser allting helt klart, jag kan gå ut utan att bry mig om att leta efter glasögon som jag märker behöver putsas, eller hålla på i 20 min att försöka sätta i linserna utan att det lyckas. Det är inte helt lätt att sätta i linser, man kan få hålla på ett tag! Dessutom är risken för ögoninflammationer stora om man inte är jättenoga med att sköta dem 100% rätt. Finns ju månadslinser man kan sova med, men de är dyra. Tycker du att halva min inkomst ska gå åt varje gång jag behöver en synundersökning en gång per halvår (synen förändras hela tiden), nya glasögon eller linser som ska räcka ett halvår, hålla på och leta efter glasögon, rengöra linser varje morgon och kväll och ibland behöva ta ut dem för att det svider och skaver, ibland händer det när jag inte är hemma och det blir inte alltid så lätt. Du har garanterat inte mina erfarenheter!! Tycker du att jag är fåfäng bara för att jag blir deppig av allt detta?! Att vakna upp varje morgon och se världen som ett enda blurr? Jag känner mig inte särskilt glad då!!  På vilket sätt är det fakta att det är en skönhetsoperation, när det istället är så att hela livskvaliteten blir sänkt?! Som sagt så säger många som gjort en laseroperation av ögonen att de fått sitt liv tillbaka! Det är vidrigt av dig att skriva att det är fakta att det är en skönhetsoperation, hur tänker du? Du verkar sakna empati! 
    Har du inte fått lära dig hur man sätter på linserna?
    Det är lite meckigt i början men man vänjer sig snabbt.

    Jag har haft linser sedan 1989 och det var bara första halvåret som det var lite bökigt.
    Så dyrt är det inte heller.

    Jag går aldrig (nästan) på någon synundersökning utan skickar efter linser på nätet, har gjort så i så många år att jag tappat räkningen.

    Skulle alla med synfel få gratis op så skulle det bli förfärligt dyrt...  och alla operationer kommer med en risk.
Svar på tråden Hur kan synfel ses som ett estetiskt problem??!