Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

    Flicknamn som passar till storebror Leon??

    Både Alba och Aléa känns för utländska, dessutom tycker jag att Alba är fult rent ljudmässigt ("lb" är inte fint) och att Aléa låter hemsnickrat och konstigt. 

    Leon är ett medelhavsnamn, internationellt, ganska stiligt... numera etablerat även i Sverige. Jag skulle matcha det med något annat stiligt namn med ursprung runt medelhavet. Kanske

    Zoe
    Chloe
    Anais
    Daphne
    Diana
    Athena
    Flavia
    Livia
    Silvia (om du vågar - det kanske är för tidigt än)

  • Cathariiina
    Blue Waffle skrev 2024-04-17 22:10:21 följande:
    Bägge era namn är fina.

    Ariel är ett namn jag tycker passar fint till Leon.
    Fast tänk på att Ariel är både ett tvättmedel och en Disneyprinsessa... Det blir som att heta Ajax + Snövit på samma gång.
    Anonym (Hej) skrev 2024-04-26 13:17:20 följande:

    Förstår! Tycker ni absolut inte ska tänka på vad folk i er närhet tycker utan välja det namn som ni känner är världens finaste till er dotter! Har ni kommit fram till något mer än? 😊



    Det kan nog vara bra att lyssna på vad andra människor säger också, och inte bara gå på vad man själv tycker är "världens finaste". Om jag hade gått på vad jag själv tyckte var "världens finaste" hade mina kids hetat något liknande Ramon och Rowena, och det hade... inte varit särskilt bra för dem i en svensk vardag. 

    Sedan är det viktigt att inte BARA lyssna på sin egen omgivning - som kan ha en delad konstig smak - utan att även fråga eller googla på forum, där många olika sorters människor kommenterar namnen.
  • Cathariiina
    Blue Waffle skrev 2024-05-14 22:32:57 följande:
    Ariel är ett hebreiskt namn i grunden. Disney använde det till en prinsessa, likväl som Elsa och Anna. Tvättmedlet heter A+ sedan 10 år sedan.
    Klart bättre än Anais som var ditt förslag, ett namn som är förknippat med sexnoveller och incest.Kräks

    Nej tack, då tror jag att en flicka hellre delar namn med en disneyprinsessa.
    Så bra - förknippat med folkmord också, alltså! 

    Jag förknippar Anaïs med pafymen - ljuv, blommig, ungflicksaktig och klassisk. Men OK, jag förstår din poäng.
  • Cathariiina
    Anonym (Aaa) skrev 2024-05-15 10:37:24 följande:

    Amelia 
    Ariella
    Avielle
    Aurora 
    Avannah
    Annie
    Allis 
    Alfrida 
    Aska 
    Antonia
    Aleria
    Axelia
    Artemis 
    Alberta 


    Antonia glömde jag, det är ju jättepassande! Antik-romerskt men ändå fullt accepterat som ett svenskt namn, stiligt, högklassigt. Många tänker nog även på karriärkvinnan Antonia Axelsson Jonsson Mörner (eller vad hon heter för efternamnskombo nuförtiden). Henne kan man förstås tycka olika om, men det är ingen tvekan om att hon har hög klass! Glad
  • Cathariiina
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-15 10:49:43 följande:
    Glömde, Anja eller Nadja tycker jag är snyggast av dessa.
    ...ja-namn är jag rätt svag för över huvudtaget. Glömde vore lite unikt.
    Fast observera att namnen som slutar på -ja är smeknamnsformer.
  • Cathariiina
    Blue Waffle skrev 2024-05-16 09:47:41 följande:
    Så alla hebreiska namn är förknippade med folkmord enligt dig, alla Rebecka, Sarah, Hanna, Rut, Lea = mördare.

    Men Cathariina som är ett vanligt östeuropeiskt namn är helt ok.. för östeuropa är ju lugnet självt, Ryssland har ju aldrig mördat folk.🤦?♀️
    Catharina, som för övrigt inte är mitt riktiga namn (fast jag önskar att det vore det), är antik-grekiskt. Därifrån spred det sig till hela Europa, inklusive Östeuropa, och även till Ryssland ja. Men för den skulle blir namnet inte ryskt. Jag skulle inte heller välja ett typiskt ryskt namn till ett barn idag. 

    Angående de hebreiska namnen, så har många av dessa - som kom till oss via Bibeln för 1000 år sedan - fått en svensk form. Ingen tänker därför längre på dessa namn som judiska, t.ex. dem du räknar upp utom Lea, som i alla fall jag förknippar med judendomen. Lea har aldrig varit ett populärt flicknamn i Sverige, förrän helt nyligen. Det är stor skillnad på hur t.ex. Abraham och Johan uppfattas, trots att båda står i Bibeln. Eller Hagar och Elisabet.
  • Cathariiina
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-17 07:22:28 följande:
    På samma sätt uppfattas Anja och Sasha i Ryssland som smeknamn medan i Sverige uppfattas de som riktiga namn (även fast de kommer ifrån de ryska smeknamnen, många smeknamn har fått samma status som de ursprungliga namnen, antar att namn utvecklas precis som språk).
    Fast man HÖR ju på dessa att de är smeknamnsformer. Jag känner för övrigt både hundar och katter som heter just Anja och Sasha. De passar på små söta, fluffiga djur. Sasha har dessutom med sig det problemet, att svenskar uppfattar det som ett kvinnonamn fast det är ett mansnamn (smeknamn för Michail). Samma med Vanja för den delen (smeknamn för Ivan).

    De korrekta svenska formerna av dessa namn är Anna, Mikael (Michaela för en tjej) och Johan alternativt Johannes (Johanna för en tjej) eller Jon. OK det riktiga namnet Ivan kan faktiskt funka i Sverige också, men då framstår familjen som väldigt pro-rysk. Eller Ian, den brittiska formen, det är stiligt.

    I etablerade familjer (eller hur man får uttrycka det) skulle folk inte döpa sina barn till ryska smeknamn eller några smeknamnsnamn överhuvudtaget, utan det är de gamla, stiliga, ursprungliga namnen som gäller: Johan, Karl, Gustav, Fredrik, Henrik, Olof, Erik, Magnus, Magdalena, Margareta, Katarina, Josefine, Helena, Sophie, Louise, Elisabet o.s.v.. Samt en del ännu äldre namn, de fornnordiska: Björn, Ulf, Torbjörn, Harald, Sigurd, Sigvard, Helge, Sigrid, Sigrun, Tora, Torun, Torhild, Astrid, Ingrid, Ingeborg... Erik hör för övrigt hemma i båda grupperna.
  • Cathariiina
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-17 15:29:58 följande:
    Sasha är även smeknamn för Alexandra, kan vara därför det uppfattas som kvinnonamn. Själv känner jag både kvinnor och män som heter Sasha.
    Bara för att du känner katter som heter Anja så betyder inte det att det uppfattas som djurnamn, det har ju inte riktigt samma klang som Lassie eller Fido?

    Eftersom flera av de namnen idag används som tilltalsnamn så hörs det inte på alla att de varit smeknamn från början.
    Men vi förstår att du ogillar namn som inte är ursprungliga utan en förkortning eller smeknamn på ett annat namn, men alla människor bryr sig inte om det på samma sätt som du gör, alla är olika.
    Du hänger inte med i djurnamnsvärlden! Hästar heter inte Brunte längre, kor heter inte Rosa längre, hundar heter inte Fido eller Lassie längre, och katter heter mer sällan än förr Missan!  Glad

    Molly t.ex. har blivit jättevanligt på tikar! Så vanligt att jag ser det som omöjligt på en människotjej numera.
  • Cathariiina
    trollhona skrev 2024-05-17 15:46:16 följande:
    Molly är ju också ett smeknamn, för Matilda, och jag personligen har alltid tyckt att det inte är ett riktigt namn så det passar bättre på ett djur. 
    För Matilda vet jag inte? Det är i alla fall den irländska smeknamnsformen för Mary.
  • Cathariiina
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-18 01:42:02 följande:

     


    Kan det vara så att det hänger ihop? vissa populära barnnamn blir även populära djurnamn? 


    Det tror jag. Många vill att deras djur ska vara som deras barn, och att namnen därför ska låta barnsliga, "små", gulliga och söta.
Svar på tråden Flicknamn som passar till storebror Leon??