• Anonym (TS)

    När kan barn börja bo varannan vecka?

    Vad tycker ni? Har läst att de helst inte ska det förrän de har fyllt 3, har hört det från BVC också. Men hört annat från andra.. 

    Nu tänker jag för barnets skull och vad ni tror är bäst för barnet, inte vad som är bäst för mamman eller pappan. 

  • Svar på tråden När kan barn börja bo varannan vecka?
  • Anonym (skynda långsamt)

    Jag skulle inte köra varannan vecka med en 2-åring. Hellre då 2-3 dagar i stöpet. Sen får man känna av när man tror att det kan funka.

    Men om pappan inte har varit ensam med barnet nattetid ens en endaste gång i hela barnets liv så får man börja med att han har barnet dagtid, sedan en natt och öka långsamt.

    Mitt barn hade nog inte klarat en natt utan mig innan fem års ålder haha! Vissa är mammiga. Nu är han dock lika mammig som pappig om man kan säga så om en tonåring. 

  • Anonym (Bizz)

    Jag tycker att varannanveckalösningen stinker, oavsett ålder.
    Skulle ni som propsar på detta vilja flytta fyra gånger varje månad i åratal?

    Man har ETT hem och hälsar på i det andra. Jag hade aldrig, frivilligt, gått med på något annat. I värsta fall hade jag fått förlora, allt för att barnet får ha ETT eget hem.

    Dagens föräldrar tänker bara på sig själva.
    Det är jä**igt synd. Om barnen.

  • Jemp
    Anonym (TS) skrev 2024-04-19 14:48:35 följande:

    Tack för era svar!
    Barnet är 2 år och 2 månader gammal , har bott med båda fram till han var ca 1,5 år sen med mig men vi har varit särbo ett tag kan man väl säga.. han har bara sovit max en natt utan mig, kanske 5 gånger men då var det med farmor och jag nattade honom och kom tillbaks på dagen sen (pga jobb). Så skulle helst se att man tar det gradvis om han ska börja bo växelvis. 


    Känns ju som en självklarhet att börja stegvis. Har pappan aldrig haft ensamt ansvar för sitt barn över en natt (!) så börja med just en natt i taget. 
  • Jemp
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-19 15:55:32 följande:

    Jag tycker att varannanveckalösningen stinker, oavsett ålder.
    Skulle ni som propsar på detta vilja flytta fyra gånger varje månad i åratal?

    Man har ETT hem och hälsar på i det andra. Jag hade aldrig, frivilligt, gått med på något annat. I värsta fall hade jag fått förlora, allt för att barnet får ha ETT eget hem.

    Dagens föräldrar tänker bara på sig själva.
    Det är jä**igt synd. Om barnen.


    Jaså? Har du egen erfarenhet av det? 


    Jag är glad att jag hade två familjer under uppväxten istället för att förlora halva. 

  • whitestar

    Ni Kan,ju,testa att pappan,har barnet en helg själv först o se hur det funkar. När jag bodde ihop med min exman så hade vi hans son varannan helg+ en vardag i veckan. Kan ju vara bra,mjukstarta så

  • Anonym (skynda långsamt)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-19 15:55:32 följande:

    Jag tycker att varannanveckalösningen stinker, oavsett ålder.
    Skulle ni som propsar på detta vilja flytta fyra gånger varje månad i åratal?

    Man har ETT hem och hälsar på i det andra. Jag hade aldrig, frivilligt, gått med på något annat. I värsta fall hade jag fått förlora, allt för att barnet får ha ETT eget hem.

    Dagens föräldrar tänker bara på sig själva.
    Det är jä**igt synd. Om barnen.


    Det är självklart för föräldrarnas skull, det är ingen som vill tappa kontakten med sitt barn. Det optimala för barnet är förstås att föräldrarna bor ihop och är vänner. Men när man väl har separerat anses delat boende vara det bästa (näst bäst då, efter att bo ihop). 

    Det är tufft att vara barn idag och lika tufft att vara förälder. 
  • Anonym (Bizz)
    Jemp skrev 2024-04-19 15:57:03 följande:

    Jaså? Har du egen erfarenhet av det? 


    Jag är glad att jag hade två familjer under uppväxten istället för att förlora halva. 


    Jo, det har jag.
    Min exman hade tre barn som var försökskaniner, det gick inte bra.

    Mitt barns pappa försökte men det slutade med att han insåg att barnets bästa måste gå före hans. Och han var inte beredd att ha barnet på heltid, förutom varannan helg.
  • Jemp
    Anonym (Bizz) skrev 2024-04-19 16:04:11 följande:
    Jo, det har jag.
    Min exman hade tre barn som var försökskaniner, det gick inte bra.

    Mitt barns pappa försökte men det slutade med att han insåg att barnets bästa måste gå före hans. Och han var inte beredd att ha barnet på heltid, förutom varannan helg.
    Tolkar det som att du inte bott varannan vecka alltså. 
  • Anonym (Bizz)
    Jemp skrev 2024-04-19 16:12:10 följande:
    Tolkar det som att du inte bott varannan vecka alltså. 
    Nej nej, det har jag inte.
    Det fanns inte på kartan då jag var barn.
    Inga ungar gjorde det.

    Det är jättebra att det fungerade för dig dock.
  • Anonym (TS)
    Anonym (skynda långsamt) skrev 2024-04-19 15:48:50 följande:

    Jag skulle inte köra varannan vecka med en 2-åring. Hellre då 2-3 dagar i stöpet. Sen får man känna av när man tror att det kan funka.

    Men om pappan inte har varit ensam med barnet nattetid ens en endaste gång i hela barnets liv så får man börja med att han har barnet dagtid, sedan en natt och öka långsamt.

    Mitt barn hade nog inte klarat en natt utan mig innan fem års ålder haha! Vissa är mammiga. Nu är han dock lika mammig som pappig om man kan säga så om en tonåring. 


    Inte en hel natt .. men jag har kommit dit sent på kvällen eller natten några gånger. Nu bor pappan hos sin mest hos sin mamma efter vi flyttade isär. Han har haft honom själv på dagtid många gånger. 

Svar på tråden När kan barn börja bo varannan vecka?