• Anonym (Emil)

    Kompensera för att barn ska slippa långa dagar på förskolan

    Borde inte samhället gå in och ekonomiskt kompensera för exempelvis ensamstående så att det ska slippa ha barnet långa dagar på förskolan alternativt erbjuda barnvakt i hemmet.

    Alltså antingen att föräldern ska kunna gå ner i arbetstid och får kompensation ekonomiskt. Om detta inte går att lösa på bästa sätt utifrån arbetsförhållandena så ska man erbjudas förskolehämtning. Om barnet blivit lämnad klockan 7 på morgonen så borde barnet senast bli hämtad klockan 15 av en skattefinanserad barnvakt så barnet slipper gå mer än heltid. 


    Vad tycker ni? 


     

  • Svar på tråden Kompensera för att barn ska slippa långa dagar på förskolan
  • Anonym (HF)
    Core skrev 2024-04-20 15:51:36 följande:
    Man kan väl jobba mindre om man vill, i regel är det väl bara att gå ned i arbetstid? 
    Verkligen inte. Arbetsgivaren måste godkänna. Vår förra chef sa konsekvent nej. Inte ens en person som var på väg att gå in i väggen tilläts gå ner i tid. Bara de med barn under 8 år har laglig rätt till det. 
  • Anonym (HF)
    Anonym (HF) skrev 2024-04-20 16:11:35 följande:
    Verkligen inte. Arbetsgivaren måste godkänna. Vår förra chef sa konsekvent nej. Inte ens en person som var på väg att gå in i väggen tilläts gå ner i tid. Bara de med barn under 8 år har laglig rätt till det. 
    Oops! Glömde visst att tråden handlade om förskolebarn! :D 

    *går och drar något gammalt över mig*
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-20 08:49:00 följande:
    Hur kan man få det lättare efter separationen? Sämre ekonomi, ensam med barn(en), måste sköta ett hushåll själv, osv.

    Jag kan väl förstå om man som kvinna får dra hela eller det mesta av lasset. Men i de fall jag känner till så har det inte varit så. 
    För det första tror jag att det scenario som HF tar upp är betydligt vanligare:
    Anonym (HF) skrev 2024-04-20 08:55:10 följande:
    Varannan vecka har man inga barn att ta hand om så man kan jobba extra, träna, träffa kompisar, veckostäda, tvätta, laga mat inför barnveckan mm. Att ha varannan helg utan barn innebär ju eoner av extra tid! Och möjlighet att sova ostört, för de som har såna barn. 
    För det andra har många inte alls samma utgångspunkt som den du beskriver ovan. För att bara ta mig själv som exempel: Mina barns far har egen firma som konkar med jämna mellanrum. Han är konstant skuldsatt, och under tiden vi levde tillsammans var kronofogdemyndigheten efter oss fler ggr än jag vill minnas. Han ansåg dessutom att hemmet och barnen var 100% mitt ansvar och lyfte därför inte ett finger därhemma; tvärtom var jag personlig passopp även åt honom. Slutligen var han sjukt abusive (förlåt - hittar inte ordet på svenska), både psykiskt och fysiskt. Självklart blev livet enormt mycket lättare för mig - och för barnen!!! - när vi gick skilda vägar trots att jag då blev ensam heltidsmorsa.

    Bara för att de fall du känner till inte har varit på det här sättet innebär det ju inte att det inte kan vara så; det innebär inte ens att det är ovanligt. Det var det jag menade när jag skrev att dina (och mina!) personliga observationer ju bara är just det: personliga, anekdotiska observationer.
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-20 09:50:35 följande:
    Fast man kan också hjälpas åt i en relation så man hinner allt det där ändå. Vi har nästan som varannan vecka så båda hinner göra saker. En av oss stannar hemma med barnen eller åker iväg med barnen så får den andra egentid.

    Sen är det också viktigt att ha släktingar eller nära vänner som kan ställa upp. Man kan lämna barnen hos mor- eller farföräldrar. Man kan låta barnen få sova över hos barnens vänner och tvärtom att deras vänner sover över här.

    Jag tror många är dåliga på att hitta lösningar och då blir det ofta att mamman får dra lasset.

    Jag vet även de som trodde de skulle få varannan vecka men istället fick de barnen på heltid för pappan flyttade utomlands.
     
    Fast... det här inlägget är ju enbart en redogörelse för hur man som par kan livspussla så att man får det nästan lika bra som om man har separerat 😆 


  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Meh) skrev 2024-04-21 03:33:38 följande:
    För det första tror jag att det scenario som HF tar upp är betydligt vanligare:
    Anonym (HF) skrev 2024-04-20 08:55:10 följande:
    Varannan vecka har man inga barn att ta hand om så man kan jobba extra, träna, träffa kompisar, veckostäda, tvätta, laga mat inför barnveckan mm. Att ha varannan helg utan barn innebär ju eoner av extra tid! Och möjlighet att sova ostört, för de som har såna barn. 
    För det andra har många inte alls samma utgångspunkt som den du beskriver ovan. För att bara ta mig själv som exempel: Mina barns far har egen firma som konkar med jämna mellanrum. Han är konstant skuldsatt, och under tiden vi levde tillsammans var kronofogdemyndigheten efter oss fler ggr än jag vill minnas. Han ansåg dessutom att hemmet och barnen var 100% mitt ansvar och lyfte därför inte ett finger därhemma; tvärtom var jag personlig passopp även åt honom. Slutligen var han sjukt abusive (förlåt - hittar inte ordet på svenska), både psykiskt och fysiskt. Självklart blev livet enormt mycket lättare för mig - och för barnen!!! - när vi gick skilda vägar trots att jag då blev ensam heltidsmorsa.

    Bara för att de fall du känner till inte har varit på det här sättet innebär det ju inte att det inte kan vara så; det innebär inte ens att det är ovanligt. Det var det jag menade när jag skrev att dina (och mina!) personliga observationer ju bara är just det: personliga, anekdotiska observationer.Fast... det här inlägget är ju enbart en redogörelse för hur man som par kan livspussla så att man får det nästan lika bra som om man har separerat 😆 


    Ett vanligt tips privatekonomer brukar ge är att flytta ihop eftersom det är mycket mer gynnsamt ekonomiskt. Det vanligaste är att båda parter har en vanlig anställning och ena parten inte har en ekonomi som belastar hushållet.

    Din exman låter som en dålig man. De flesta män är inte så även om ungefär var tredje man fortfarande anstränger sig lite i hemmet. Ungefär lika stor andel män anstränger sig lite med barnen. Oklart om det är samma män.

    Jag förstår att det blev lättare i just din sits. Däremot är det anda tuffare att vara ensamstående än att leva i en fungerande relation.

    Livspusslet blir knappast bättre för att man separerar. Då borde betydligt fler separera. Man får betydligt sämre ekonomi vid separation om båda har normala inkomster. Det påverkar sparandet som i sin tur påverka ekonomisk trygghet, möjligheten för ens barn att tidigt köpa en bostad och till sist påverkar det även hur mycket pengar man har vid pension.

    Det är väldigt vanligt att ensamstående mammor hamnar i en hyresrätt. Det kan innebära ett par miljoner som man indirekt förlorar fram till pension pga att man inte äger sin bostad.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Meh) skrev 2024-04-21 03:33:38 följande:
    För det första tror jag att det scenario som HF tar upp är betydligt vanligare:
    Anonym (HF) skrev 2024-04-20 08:55:10 följande:
    Varannan vecka har man inga barn att ta hand om så man kan jobba extra, träna, träffa kompisar, veckostäda, tvätta, laga mat inför barnveckan mm. Att ha varannan helg utan barn innebär ju eoner av extra tid! Och möjlighet att sova ostört, för de som har såna barn. 
    För det andra har många inte alls samma utgångspunkt som den du beskriver ovan. För att bara ta mig själv som exempel: Mina barns far har egen firma som konkar med jämna mellanrum. Han är konstant skuldsatt, och under tiden vi levde tillsammans var kronofogdemyndigheten efter oss fler ggr än jag vill minnas. Han ansåg dessutom att hemmet och barnen var 100% mitt ansvar och lyfte därför inte ett finger därhemma; tvärtom var jag personlig passopp även åt honom. Slutligen var han sjukt abusive (förlåt - hittar inte ordet på svenska), både psykiskt och fysiskt. Självklart blev livet enormt mycket lättare för mig - och för barnen!!! - när vi gick skilda vägar trots att jag då blev ensam heltidsmorsa.

    Bara för att de fall du känner till inte har varit på det här sättet innebär det ju inte att det inte kan vara så; det innebär inte ens att det är ovanligt. Det var det jag menade när jag skrev att dina (och mina!) personliga observationer ju bara är just det: personliga, anekdotiska observationer.Fast... det här inlägget är ju enbart en redogörelse för hur man som par kan livspussla så att man får det nästan lika bra som om man har separerat 😆 


    Om det är så priviligerat att leva som separerade borde man väl snarare behöva kompensera dem som lever i kärnfamilj ?
  • Anonym (Linda)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-21 09:04:31 följande:
    Om det är så priviligerat att leva som separerade borde man väl snarare behöva kompensera dem som lever i kärnfamilj ?

    Men det är ju skillnad på kärnfamilj och kärnfamilj.. I en familj där båda har inkomst är väl en sak men i en kärnfamilj där bara en gör rätt för sig blir det jäkligt tufft. Klart det blir enklare då att klara sig själv som MEH skrev om sin skeva man med skulder eller mig själv tidigare i livet. Det var bara jag som ett arbete att gå till, vårdbiträde på hemtjänsten, inte så fett med pengar där inte. Men om han hade hade haft en liknande inkomst hade vad jag anser oss ha haft en bra inkomst. Men så var det inte, han hade ingen inkomst överhuvudtaget, ingen lön, ingen a-kassa eller sjukpenning. Konstigt nog hade vi ingen rätt till bostadsbidrag heller trots att vi var 2 vuxna och 2 barn på 20 000 plus barnbidrag. Men enligt Fk s snurra om bostadsbidrag så om jag vore själv med barnen hade jag rätt till bostadsbidrag på 2000. När vi till sist gick isär fick jag underhållsbidrag på ca 3200 för barnen, klart att jag fick en betydligt bättre ekonomi med 3200 mer och en mindre person att försörja. Varför jag inte sökte bostadsbidrag minns jag inte nu. 


    Men varför en sån som jag eller MEH skulle kompensera en familj med två arbetande föräldrar verkar verkligen märkligt.

    Med det sagt många som separerar gör det av betydligt större skäl än att man bara tycker att kärleken är slut eller liknande. Och det är så klart inget dåligt skäl det heller men ni förstår säkert skillnaden.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Linda) skrev 2024-04-21 09:42:40 följande:

    Men det är ju skillnad på kärnfamilj och kärnfamilj.. I en familj där båda har inkomst är väl en sak men i en kärnfamilj där bara en gör rätt för sig blir det jäkligt tufft. Klart det blir enklare då att klara sig själv som MEH skrev om sin skeva man med skulder eller mig själv tidigare i livet. Det var bara jag som ett arbete att gå till, vårdbiträde på hemtjänsten, inte så fett med pengar där inte. Men om han hade hade haft en liknande inkomst hade vad jag anser oss ha haft en bra inkomst. Men så var det inte, han hade ingen inkomst överhuvudtaget, ingen lön, ingen a-kassa eller sjukpenning. Konstigt nog hade vi ingen rätt till bostadsbidrag heller trots att vi var 2 vuxna och 2 barn på 20 000 plus barnbidrag. Men enligt Fk s snurra om bostadsbidrag så om jag vore själv med barnen hade jag rätt till bostadsbidrag på 2000. När vi till sist gick isär fick jag underhållsbidrag på ca 3200 för barnen, klart att jag fick en betydligt bättre ekonomi med 3200 mer och en mindre person att försörja. Varför jag inte sökte bostadsbidrag minns jag inte nu. 


    Men varför en sån som jag eller MEH skulle kompensera en familj med två arbetande föräldrar verkar verkligen märkligt.

    Med det sagt många som separerar gör det av betydligt större skäl än att man bara tycker att kärleken är slut eller liknande. Och det är så klart inget dåligt skäl det heller men ni förstår säkert skillnaden.


    Ja, som du skriver finns redan mycket bra stöd för ensamstående föräldrar. Underhållsbidrag och bostadsbidrag hjälper specifikt ensamstående som har extra behov. Och som för alla föräldrar finns kraftigt subventionerad  barnomsorg. För att alla barn skall ha det bra har vi dessutom som ett av väldigt få länder i världen kostnadsfri varm lunch i skolan. Och barnbidrag. Kostnadsfri skola där man får all utrustning som behövs som skolböcker och tilll och med pennor, vilket också är ganska ovanligt om man jämför med resten av världen.
    Ovanpå detta har vi världens bästa föräldraförsäkring. 
  • Anonym (Moa)

    Själv tror jag mer på att det är hög tid att göra 6 timmars arbetsdag till den nya heltiden.
    Och inse att det är föräldrarnas ansvar att lösa det vardagspussel de själva har valt.

  • Anonym (Mi)
    Anonym (Emil) skrev 2024-04-20 07:54:50 följande:
    Fast om hennes pappa hämtar är ju du knappast berörd av detta. Jag syftar på personer som är ensamma jämt. 
    Ok, men det vore ju samma sak om jag vore ensamstående då.
    Hellre att hon är kvar på förskolan med personalen hon känner än bli hämtad ett par timmar tidigare av en utomstående avlönad person. 
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-21 08:21:08 följande:
    Din exman låter som en dålig man. De flesta män är inte så även om ungefär var tredje man fortfarande anstränger sig lite i hemmet. Ungefär lika stor andel män anstränger sig lite med barnen. Oklart om det är samma män.
    Ja. Och nä, det inser jag, men majoriteten av män separerar ju inte heller, så...
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-21 08:21:08 följande:
    Jag förstår att det blev lättare i just din sits. Däremot är det anda tuffare att vara ensamstående än att leva i en fungerande relation.

    Haha, ja så klart är det det, men vi pratar ju inte om fungerande relationer här! Om man har en fungerande relation separerar man ju inte, eller hur?
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-21 08:21:08 följande:
    Livspusslet blir knappast bättre för att man separerar. Då borde betydligt fler separera. Man får betydligt sämre ekonomi vid separation om båda har normala inkomster. Det påverkar sparandet som i sin tur påverka ekonomisk trygghet, möjligheten för ens barn att tidigt köpa en bostad och till sist påverkar det även hur mycket pengar man har vid pension.

    Min poäng är att det beror på, och att varken dina eller mina anekdotiska observationer kan ge svar på frågan. Det är (precis som jag skrev i mitt första inlägg) mycket möjligt att det faktiskt är så att majoriteten av separerade par får det tuffare efter separation, men det går liksom inte att avgöra det utifrån enskilda observationer. 
Svar på tråden Kompensera för att barn ska slippa långa dagar på förskolan