Inlägg från: Anonym (Jfgy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jfgy)

    Förälder till min dotters kompis undanhöll information från mig som kunde lett till att barnen hittats när de försvann!

    Fy f-n. Stackars, stackars kompisen, som hellre sover ute än hos sin förälder. 

    Och nej, vad föräldern gjorde mot barnen/ungdomarna och dig var så klart absolut inte ok någonstans. Eftersom polisen var inblandade har hen ju faktiskt ljugit för dem också! 

  • Anonym (Jfgy)

    Och själv hade jag inte kunnat med att säga nej till en ung person som hellre sover ute i minusgrader än hos sin förälder. Och jag hade inte heller släppt iväg mitt eget barn för att göra kompisen sällskap utomhus hela natten. 

  • Anonym (Jfgy)
    Anonym skrev 2024-04-22 09:16:05 följande:

    Såklart gjorde de helt fel

    Att barnet inte vill sova hemma tyder ju på att de inte tar sitt föräldraansvar.

    Du har meddelat föräldrarna vad du tycker.
    Du kommer berätta för polis och sociala myndigheter vad de gjort och lämnar då över problemet till myndigheter.

    Du och dottern får sedan ha en plan för hur ni ska agera när minderåriga inte vill sova hos sina föräldrar. Ha ett journummer till sociala myndigheter dit ni vänder er tex.


    TS dotter ska inte ha någon sån plan - hon är ett barn. Dottern kan däremot själv behöva stöd. Hon känner uppenbarligen att hon - trots stora egna problem - måste ta hand om sin kompis eftersom de vuxna sviker. 

  • Anonym (Jfgy)
    Anonym (en annan mamma) skrev 2024-04-22 09:27:41 följande:

    Tycker du gör HELT rätt som orosanmäler. Inget barn ska behöva känna att hon hellre sover utomhus än hemma hos en förälder. Det är helt sjukt och självklart ska du ingripa. 

    Hoppas allt blir bättre för din dotter också, du är i alla fall engagerad och motiverad. Det är en bra grund för att hon ska kunna må bättre! 


    Håller helt med. Just att TS släppte iväg dottern den där kvällen tyckte jag var konstigt gjort av TS, men i övrigt finns ju ett stort engagemang - som ju verkar saknas hos kompisen. :( 

    Jag hade som sagt agerat annorlunda, samtidigt  förstår jag dig, TS, att du inte trodde att de menade allvar när de sa att de skulle sova ute. 
  • Anonym (Jfgy)
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-22 10:50:33 följande:

    Men för in i....! Sätta dit, vad pratar du om?!? Nej det finns inget att sätta dit någon för, inget brott har begåtts öht! Dumt av personen att inte berätta men snälla ffs släpp detta!!


    Släppa att någon hållt inne info om var två försvunna barn finns en kall natt? Nejdu, ingen normal förälder släpper något sånt. 
  • Anonym (Jfgy)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-04-22 11:02:17 följande:
    Jo, normala människor släpper sådant. Ska du gräva ner dig i alla oförrätter så kommer du sluta som en väldigt bitter människa.

    De flesta brukar lösa saken genom att snacka skit om människan för omgivningen.
    Du kan inte vara seriös? Eller har du inte läst TS ordentligt? Två barn var försvunna nattetid. Det är nollgradigt eller minusgrader. Polisen är ute och letar. Åtminstone det ena barnet lider av psykisk ohälsa och mår mycket dåligt om hon inte får sin medicin i rätt tid. Trots detta underlåter personen att berätta för polisen var barnen troligen är. Personen har försökt skydda sitt eget skinn genom att inte berätta, för det hade avslöjat vilket skitförälder hen är. Då låter hen hellre två barn försvinna i en annan stad i kalla natten. Det är faktiskt oförlåtligt. 
  • Anonym (Jfgy)
    Anonym (M) skrev 2024-04-22 11:11:06 följande:

    Då ska väl TS också sättas dit. Hon tyckte ju det var ok att dottern sov ute. 


    Många oansvariga föräldrar här, bättre att var och en rannsakar sig själv än lägger krut på andra. 


    Tror soc kommer att kontakta båda familjerna. 


    Håller med om att alla vuxna brustit. 
  • Anonym (Jfgy)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-04-22 11:22:49 följande:
    Jag läste... Säger inte att du ska bli bästa kompis med föräldern. Men är barnen kompisar med varandra så måste du ju ändå förhålla dig till personen i fråga. Eller förbjuda ungarna att umgås. Men det låter inte som att dottern lyssnar på mamma till 1000%.

    Är det psykisk ohälsa och en jävla massa annat så är det bättre att du på något sätt har en kommunikation. Om det skulle hända igen. Dessutom, den föräldern fick ju faktiskt kontakt med ungarna och visste vad som hände, det fick inte TS.

    Vad jag förstår har kompisen en vettig förälder som hen brukar bo hos, men skulle vara hos den knäppa den här natten eftersom den vettiga föräldern var bortrest. Verkar mycket smartare för TS att stötta och hålla kontakten med den vettiga föräldern istället för den som inte bryr sig om sitt barn (eller TS barn). 


    Den knäppa förälderns kontakt med barnen bestod väl för övrigt i att hen sa att hen inte brydde sig och lät dem åka iväg ensamma med en buss? 

  • Anonym (Jfgy)
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-22 11:32:04 följande:
    Och ts behöver inte förlåta. Däremot inte olagligt på något sätt och inget som ts kan "sätta dit" någon för.
    Det är Socialtjänsten som behöver få veta. Och så blir det ju troligen, för polisen lär underrätta dem. En förälder ska inte kunna komma undan med att motverka att försvunna barn hittas. Det är något väldigt fel i huvudet på en person som gör så. Den ska inte ha något ansvar för barn. 
  • Anonym (Jfgy)
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-22 12:28:46 följande:
    Ja, soc kanske erbjuder något slags föräldrastöd till den personen men inte säkert de gör så pass mycket ens en gång. Dessutom är sådana insatser frivilliga om det inte finns någon allvarlig oro från soc sida.
    Ett barn som hellre sover ute i minusgrader än hos föräldern borde ju orsaka rejäl oro. Å andra sidan verkar det finnas en vettig förälder också, som barnet är hos för det mesta (eller så har jag missuppfattat det). 
Svar på tråden Förälder till min dotters kompis undanhöll information från mig som kunde lett till att barnen hittats när de försvann!