Inlägg från: Anonym (statstjänsteman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (statstjänsteman)

    Distansarbete

    Prata med närmaste chef! Jag jobbar också statligt och vi har samma typ av avtal, men det är rätt många som har fått göra undantag. Vissa har t ex flyttat till andra städer och har fått ok på att jobba heltid hemifrån och andra jobbar från landstället hela sommaren och så vidare. 

    Du har ett giltigt skäl tycker jag och borde få dispens. 

    Det är intressant för vår arbetsplats går i motsatt riktning. De funderar på att införa sk förtroendearbetstid och valfri arbetsplats. De vill nämligen säga upp våra lokaler pga höga hyror och flytta in samtliga i en mindre byggnad. Då kommer vi inte kunna vara där samtidigt rent fysiskt. 

  • Anonym (statstjänsteman)
    Missmissmiss skrev 2024-04-23 06:53:34 följande:

    det är så stressande med att inte få ha en egen plats och ljudnivån. Vår hägsta chef hr gått emot allt vad medarbetarna tycker och det känns som han njuter av att få bestämma. De har minskat frislvårdbidrag, 0 frukt, inget julbord, pga kostnadsbesparingar villet är tråkigt med förståeligt för att spara pengar. Dock var distansarbetet och dess utformning det enda som fanns kvar som var positivt, men nu kontorsnärvaro med 60% istället för 51% som tidigare. 


    man väljer ju inte när får sina attacker och känner sådan stress att behöva åka in 3 dagar per vecka från och med 1 mars. Har börjat titta efter andra arbeten trots att jag tycker om min tjänst mycket. 


    Det är chefens chef som beslutar om man kan få mer distansarbete och denna person kommer garanterat inte ha någon förståelse för min migrän känns det som. Men ska lyfta det senare i denna veckan


    Jag tror många chefer saknar att ha personalen på plats så att de kan känna sig "chefiga". Min chef blir lyrisk när alla är på plats eller om vi har ett stort möte med hela avdelningen och det blir ett sorl av allt folk. Då känner de sig levande.

    De har dock missat att ca 90% av alla chefer är extroverta, men kanske 50% av övrig personal är extrovert. Alla mår inte bra av att vistas i ljudliga miljöer med mycket folk, men kan ändå vara excellenta medarbetare i övrigt. 
  • Anonym (statstjänsteman)
    Missmissmiss skrev 2024-04-23 17:29:45 följande:

    var inte tvungen med 2 dagar per vecka eftersom det inte var på veckobasis utan årsbasis. Brukade vara inne mer frekvent i perioder osv men såg till att jag höll procenten. Tyvärr fanns det ju endel som typ aldrig var inne och det borde cheferna följt upp mer noggrant. Att vara inne varje vecka är ingen fördel alls. Önskar det gick att avsätta högsta chefen som kört över så många personers åsikter. 0 förtroende för denne person. 


    Är det denna organisation? www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/skarpta-regler-for-distansarbete-pa-forsakringskassan-anstallda-i-sundsvall-upprorda

    Jobbar man med IT som de i reportaget så är det ju som tur är enkelt att söka andra tjänster. Det är ovanligt med IT-jobb som kräver arbete på plats. 
  • Anonym (statstjänsteman)
    Anonym (mannen) skrev 2024-04-23 16:27:32 följande:
    Lite mer statistik då. Ingen direkt skillnad på USA och globalt när det gäller distansarbete:
     
    "In the United states the labor force reached a high of 164.6 million people working in February 2020 just before the Pandemic got into full swing.
    Statistics on remote workers reveal that more than 4.7 million people work remotely at least half the time in the United States. 44% of companies do not allow remote work and only 16% of companies hire remote only workers.
     
    Globally, 16% of companies are fully remote according to an Owl labs study. This same study found that about 62% of workers aged 22 to 65 claim to work remotely at least occasionally.
     
    This study also found that 44% of companies do not allow remote work of any kind."

    Mindre än 3% av amerikanska arbetare jobbar på distans >50%
    Man får nog titta på den typen av jobb som man faktiskt kan utföra hemifrån för att få en rättvisande statistik. 

    Vissa länder har mer industri än andra osv. Självklart kan man inte stå vid löpande bandet hemifrån. 

    En del amerikanska företag har använt sig av metoden "inför 100% arbete på plats" för att bli av med medarbetare istället för att behöva skära ner, förhandla med facket och ge avgångsvederlag nu när ekonomin har försämrats. Många har då frivilligt sökt sig till andra arbetsplatser. 
  • Anonym (statstjänsteman)
    Core skrev 2024-04-24 10:00:24 följande:
    Jag har kontakt med många som driver både offentlig och privat verksamhet. Det man ser är att den del av personalen som står för det sociala och kreativa har börjat lämna de arbetsplatser där många är hemma mycket.

    Alltså, man tycker att en viktig del av verksamheten börjar halta när nyckelpersoner väljer andra arbetsplatser, så det har inte direkt att göra med effektivitet, snarare indirekt.
    Det du skriver låter väldigt subjektivt. 

    Du har kontakt med "många" och man ser att de som står för det sociala och kreativa...hur har man mätt det? Och varför är dessa nyckelpersoner? En nyckelperson kan lika gärna vara 55-åriga Stina som har suttit troget på sin post i 30 år och gör sitt jobb till punkt och pricka och aldrig är sjukskriven. Sociala och kreativa människor är kanske by default mer rörliga på arbetsmarknaden, eftersom det ingår i deras personlighetstyp. 

    Man ska nog göra en mer grundlig undersökning om man ska kunna dra slutsatsen att de slutar pga att många är hemma. Du menar att de önskar att arbetsplatsen ska vara deras sociala outlet? Då får man söka sig till sociala och kreativa arbetsplatser i så fall. 

    Här är min egen observation: jag har hittills inte träffat en enda person som har valt en annan arbetsplats vid jobbsök pga att de vill undvika en arbetsplats där man får arbeta hemifrån. 
  • Anonym (statstjänsteman)
    Core skrev 2024-04-24 10:36:09 följande:
    Ja många, på grund mitt yrke. Jag är inblandad i övergripande planering i en stor bredd av verksamheter.
    Det är vad jag fått till mig den senaste tiden, när man vill begränsa hemarbete.

    Så nej, det är inte vetenskapligt underlag. Problemet med Stina även om hon är en administrativ nyckelperson så bidrar hon inte till att göra arbetsplatsen attraktiv när man ska nyförvärva kompetens, man kan inte visa upp en attraktiv arbetsplats.

    Sen sekundärt är det att de möten och måsten som behöver vara på plats blir underprioriterade, alldeles för många hemmajobbare styr sina scheman efter hur de vill vara hemma, även om majoriteten av arbetsplatser har det uttalat att hemarbete är sekundärt. Alltså exempelvis att kunder eller projektmöten blir skjutna på tills torsdag, för då är man på plats, etc
    Fast vad som är en attraktiv arbetsplats varierar från person till person. För någon som är som Stina vill veta att folk gillar sin arbetsplats och har stannat länge. Men du verkar av någon anledning utgå ifrån de sociala typerna och värderar dem högre. Detta beror säkert på vilken typ av företag och organisationer du har jobbat med. 

    Hos oss har vi en fast veckodag när vi måste vara på plats och i övrigt bestämmer vi fritt själva. Tvärtemot vad du skriver så anpassar vi vårt hemarbete utifrån de dagar vi har fysiska möten. Har man fysiskt möte är man såklart på kontoret, har man möte via teams kan man vara på valfri plats. 
Svar på tråden Distansarbete