• Jemp

    Förväntning på bonusförälder

    HemligaM skrev 2024-04-23 21:01:58 följande:

    Jag pratar med min partner om vilka förväntningar/förhoppningar som finns på mig, är bara nyfiken på andras upplägg och upplevelser! 


    Jag känner personligen att jag borde ta mer ansvar och göra mer än vad jag gör, men kan uppleva det som ett stort läskigt steg jag inte riktigt är redo för. Sen är det en process som är olika lång för alla men där finns ingen press från min partners sida vilket jag också tycker är viktigt. 


    Vill givetvis underlätta för min partner och att barnen ska känna att jag är en trygg vuxen i deras liv som ser och uppskattar dom. 


    Jag är inte bonusförälder (eller bor med en) så du får ta svaret för vad det är. Men jag tänker att jag skulle förvänta mig dels att barnen blir behandlade schysst och som viktiga personer som självklart ingår i familjen lika mycket, och dels förväntar jag mig att man hjälps åt i ett samboförhållande.
    Dvs inget behov av specifika ansvarsområden men att tex rycka in om man fastnar i trafiken på väg hem från jobbet, kortare passning osv. Leva som familj. 


    Jag är uppvuxen i en bonusfamilj däremot, och jag tänker att man bör vara beredd att på sikt ta en roll som en viktig vuxen i barnens liv. Inte nödvändigtvis en föräldraroll. För min del var det värdefullt att ha en till Vuxenfigur i familjen, blandning av förälder och vän/syster (jag var tonåring) typ. 

Svar på tråden Förväntning på bonusförälder