Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

    Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

    Min son kom hem från skolan i fredags och var milt uttryckt helt förstörd. Läraren som undervisar i årskurs 2 pratade med barnen om att alkohol kunde leda till skrumplever och att om levern pajar så kan man dö.

    Nu skriker min son över att jag inte får dricka vin till maten, han tror att jag och hans pappa nu fått skrumplever eftersom vi gillar gott vin till helgen.

    Vi har kontaktat rektorn också som mer eller mindre hotar med att göra en orosanmälan då vi inte tycker att man behöver berätta om detta för så små barn och då menar rektorn att det bara är alkisar som blir arga om man blir upprörd av att prata om att alkohol är farligt. 


    Min son mår så dåligt och tror att vi ska dö. I helgen har han Gråtit floder och knappt kunnat sova. Han kryper ihop bredvid mig och varje gång jag somnat till på natten så slår han på mig för att se om jag fortfarande lever.

    Vet inte vad jag ska göra. Får en lärare verkligen göra såhär? Och det är högst oprofessionellt av rektorn att säga sådär, rektorn tycker nämligen inte att uttalandet av läraren va problematiskt 

  • Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö
  • Anonym (Mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-23 15:36:02 följande:

    Kan ni inte förklara för er son att ni dricker i små mängder och att det inte är skadligt i små mängder , för vuxna? Men att man måste vara vuxen för att dricka vin. 


     


     


    Tro mig, vi har försökt med allt. Provade att ringa hjälplinjen igår för bris vuxentelefon och även dessa kändes nästan ifrågasättande mot mig. Som att min son kanske har rätt i att vi dricker för mycket och att det är hans känslor. Han tycker jag blir för glad när jag dricker vin och att läraren pratat om detta också och blir man fnissig så dricker man för mycket 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-04-24 23:25:42 följande:

    Ja det ligger väl något i det rektorn sa. Finns ingen anledning att bli arg om det inte är så att man känner att ens alkoholkonsumtion är hotad och att man inte klarar sig utan att dricka. Ni har ställt till en stor affär av detta med skolan och börjar bråka om det, så stor makt har alkoholen över er


    Detta är bris kommentar också, för rekommendationen jag fick var att vi under ett tag inte skulle dricka vin tills barnet lugnat ner sig. Min man är från Frankrike, man ska dricka vin till maten. Det förhöjer smaken, så nej vi vill inte sluta med detta och då kommer dessa anklagelser. Så osmakligt 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Min åsikt) skrev 2024-05-06 21:23:30 följande:

    Min åsikt är att det är oprofessionellt att dricka alkohol kring barn och dessutom varje helg. Så nej jag tycker synd om er son och när man skaffar barn tycker jag inte saker handlar om än själv bara längre. Älskar du ditt barn eller alkoholen mest? Vad gör att du inte kan vara lycklig utan alkohol btw?


    Hur kan man vara oprofessionell i sitt egna hem??

    Vi dricker 1-2 glas vin, vi super oss inte redlösa?. Och det är faktiskt väldigt oförskämt att ställa en fråga vad jag älskar mest. Älskar du ditt jobb eller dina barn mest? om du ändå går till jobbet, visar det ett tecken på vad du faktiskt prioriterar? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Min åsikt) skrev 2024-05-06 22:21:49 följande:

     


    ja men nu är väll inte jobb och barn samma sak som alkohol och barn? 


    jag skulle däremot prioritera mina barn en fredags/lördags kväll snarare än att sitta dricka vin på kvällen. Men om ni inte försöker lura oss och er själva så är ju inte 1-2 glas så himla mycket men behöver man verkligen det varje helg och vad gör att man inte kan slappna av utan det? Är det något som är fel ? Att man inte hittar någon typ av inre frid utan alkoholen? 


    Alltså jag vet nog vad du försöker med. Måla ut mig som en alkoholiserad mamma. Är du nykterist eller? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-05-07 09:04:52 följande:

    Om du är alkoholiserad eller inte får vården bedöma. Men du bör fundera allvarligt på hur ditt drickande påverkar ditt barn. Det går inte att komma ifrån. Hur svårt kan det vara att avstå? Det verkar som om du tycker att det är fin rättighet att dricks vin. Men din skyldighet då? Ditt barn och i andra hand din egen hälsa. 


    Med ditt resonemang borde ju ingen förälder dricka. Uppfattar jag dig rätt då? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (FH) skrev 2024-05-07 09:34:45 följande:
    Det handlar om hur just ditt barn reagerar. Inte alla andra barn.
    Läraren kanske överdrev, men att ringa rektorn för att klaga på att alkohol framställs i en för dålig dager är märkligt. Sonen kommer växa ifrån detta. Och ni ska hantera det om vuxna människor.
     
    Vissa barn uttrycker inte vad dom känner så då borde ju inga föräldrar dricka alkohol 
  • Anonym (Mamma)
    Agda90 skrev 2024-05-07 09:51:05 följande:
    Med tanke på att du har taggarna utåt och försvarar ditt alkohol intag som om ditt liv hängd på det så har du tydligt visat att du har problem med alkohol.

    Jag är varken nykterist eller alkoholist men har vuxit upp med bära släkt som var alkoholist. Det var ingen vacker syn att uppleva som barn. 

    Mina barn är tonåringar idag. Vi (jag och maken) har mer än en gång pratat med barnen om alkohol och har vi upplevt att de tycker att det är jobbigt om vi dricker då låter vi bli. Barnens trygghet kommer först!
    Har du det genetiska arvet borde du ju låta bli?. Alla barn säger inte vad det tycker/tänker och kommer. Och så har vi min son som är livrädd för många saker. Rätt mycket vi som föräldrar skulle få undvika då. Öppna spisen är farlig, åka bil är farligt, sova i sängen är livsfarligt då statistiskt sätt är det den vanligaste platsen att dö på. Men du kanske tycker att vi ska börja sova på golvet hemma också för att det är mer ovanligt att dö där och min son önskat detta. 
  • Anonym (Mamma)
    Agda90 skrev 2024-05-07 10:40:33 följande:
    Du tänker försvara ditt supande in i det sista va?
    Jag har inga problem med alkohol. Jag köper hellre en fin flaska vin för ett par tusen än ett taskigt bordsvin som jag dricker av 1-2 glas var och varannan dag.

    När ska du börja använda hjärnan och förstå att DITT barn mår dåligt för att DU super??????

    Ja, det är mycket i livet som är farligt men just nu handlar det om ditt drickande!
    Du är alkoholist så sök för helvete hjälp och ta ditt ansvar som förälder! 

    Och ja, du är alkoholist! Hade du inte varit så in i bomben beroende hade du utan problem låtit bli att dricka och sett till ditt barns bästa. 

    Jag hoppas att skolan tar ditt barns oro på allvar och gör en orosanmälan till soc för ditt barn far jäkligt illa med sådan föräldrar! 
    Du har seriösa problem och vet inget om hur mycket jag dricker, vad jag dricker eller hur ofta. Principen handlar mer om att jag inte kan anpassa mig utifrån allt mitt barn tycker är obehagligt. Ska jag sluta städa då också ifall han blir rädd för dammsugaren? Köksfläkten är också obehaglig. 
  • Anonym (Mamma)
    Agda90 skrev 2024-05-07 11:31:07 följande:
    Du pratar bort ditt barns rädsla
    Du slåss med näbbar och klor för att fortsötta dricka.
    Du hittar idiotiska förklaringar till att det finns andra rädslor så att du ska fortsätta dricka. 

    Det är talande nog för mig. Skulle mitt barn komma och säga att hen tycker att det är obehagligt när jag dricker hade jag hällt ut all alkohol och inte rört den igen förrän jag visste att barnet mådde bra. 
    Du skiter i ditt barns mående för du ska ha ditt vin!!

    Du är alkis! 
    Så du tycker att det är rimligt att ett barn till en alkoholist uttrycker att det är obehagligt att föräldern dricker och då ska föräldern sluta dricka för att sedan börja igen när barnet börjat återhämta sig och blivit trygg? för du har själv en retorik där du vill fortsätta dricka när barnet slutat att vara orolig. Jag och min man provar iaf alla möjliga sorters vin. Alkoholfria alternativ väldigt ofta, med blåbär och vi har ett genuint intresse för båda vin och matlagning. Men du menar att alla som gillar att besöka vingårdar och är sommelier är alkoholister? 

    Du verkar ha mycket obearbetade trauman och dessutom har du en sårbarhet för att själv bli alkoholist så skulle rekommendera dig att hoppa ner från dina höga hästar och gå och prata med någon professionell. Min son är en ängslig person, skitjobbigt och har varit så sedan han föddes. Hans pappa och farmor är likadana. Och nu pratar vi om obefogad rädsla. Min son blir livrädd när jag går ut ur ett rum när jag laddar min telefon för att mobilen kan bli överhettad och börja brinna. Han läste om klimatkrisen och blev hysterisk över städprodukterna vi hade hemma och grät över att vi förgiftar fiskarna i havet? ska jag fortsätta att ta upp vad min son är rädd för. Kan meddela att vi fått kontakt privat nu med en erfaren barnpsykolog och det finns inget som tyder nu på att vi skulle vara alkoholister utan att min son är just en ängslig person. Det är framförallt besvärande för honom själv att ha detta. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Min åsikt) skrev 2024-05-08 11:37:47 följande:

     


    förlåt men din son verkar rätt vettig och ser inga fel i att han till och med verkar smartare än dig som skiter lite i allt verkar det som. Att han bryr sig om miljön tyder bara på att han är en vettig individ som har fötts med känslighet. Sorgligt att han fick en mamma som dig. Som till och med klankar ner på hans släkt och annat. 


    snälla skärp dig , du ser så dålig ut inför alla så du blir pinsam

    om någon borde söka hjälp så är det du. Ser inget fel i hans känslighet, han har bara hög empati, HSP vilket är bra enligt mig! 


    Jag vill absolut inte förminska hans känslor. MEN det jag försöker vara tydlig med är att hans oro uppstod ju av att läraren prata om skrumplever? han har inte pratat om vår alkoholkonsumtion tidigare. Han är orolig vad som fysiskt kommer hända i våra kroppar och detta har vi pratat med folk om nu. Det professionella förstår situationen. 

    Jag och min sambo ska gå över oftare nu till alkoholfriare alternativ alltså 70% alkoholfritt och 30% med alkohol. Den nya marknaden har fullständigt exploderat. Så vi är inte alkoholister. Däremot så gillar vi vin och vi har väl insett med åren att vi inte kan anpassa oss efter allt han känner. 


    Sedan handlar det om att man behöver ha fler tankar i huvudet samtidigt. Ingen människa kan göra allt korrekt. Exempelvis om vi vill hälsa på en gammal släking som bor i ett annat land, ska vi ta flyget eller tåget då? 


    Vad matchar vår tid? Vår ekonomi och vad är det bästa för klimatet och hur länge kommer denna släkting leva? Vad ska vi prioritera? Att sonen aldrig träffar farfar eller att vi flyger över en fredag och kommer tillbaka på måndag morgon?? Eller ses extremt sällan? 


    Det här är något min son också måste lära sig, det går inte bara att känns massa starka känslor hela tiden och vara livrädd och orolig för precis allt för då blir man totalt handlingsförlamad.

    Rent krasst är ju internet fruktansvärt för tänk vad mycket el som krävs för att hålla igång alla servrar? ska vi sluta läsa uppsatser på nätet då för att då kan vi stänga ner servrarna? Hur långt tycker du det är rimligt att gå. Som vuxen måste du ju väga fördelar mot nackdelar 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-05-08 19:33:19 följande:
    Han visste väl inte att skrumplever fanns förut, eller hur? Eller vilka andra skador alkohol kan ge? Eller vilken mängd som är för mycket? Oron beror på att han först då förstod att det kan vara skadligt med alkohol och han kopplar det till era dryckesvanor. Bra att ni minskar på alkoholen iaf! Inget fel med att inte dricka framför honom öht tills han blir äldre.
    Jag får inte mindre skrumplever för att han inte ser mig dricka liv, tro mig? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-05-08 20:39:20 följande:
    Du får däremot mindre skrumplever av att dricka mindre öht. Nu handlar detta också om sonens välmående. Du har i hela tråden försvarat ert drickande, men när jag föreslår att han ska slippa se det och att ni ändå kan njuta då är det jag som är konstig...?
    Har du läst allt jag skrivit? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-05-08 21:11:01 följande:
    Ja, tyvärr.
    Och var står det att jag dricker massor? Vi har ju nu valt Att dricka 70% alkoholfritt och 30% alkohol?. du ser ändå mig som en alkoholiserad person eller tycker du mest om att kritisera folk för skoj skull? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Intressant tråd) skrev 2024-05-08 21:34:20 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden, så jag vet inte vad du skrev om detta innan. Blir dock nyfiken på hur du menar - består 70% av det ni dricker totalt på en dag av alkoholfria alternativ, eller dricker ni enbart vin till en måltid och då är det enbart 30% av måltidsdrycken som består av vin, eller dricker ni vin helt och hållet till maten, men bara var tredje/var fjärde måltid, eller...? Ja, hur menar du?

    Haha det här blev riktigt kul. Fattar att det blev fel. Detta handlar om vin nu. Vid tillfällena vi dricker vin vilket inte är varje dag då utan mer 2 ggr i veckan så dricker vi 1-2 dl vin. Men nu kör vi 70% av dessa tillfällen på alkoholfria alternativ. Helt ärligt är vi inte ens riskbrukskonsumenter. 


    Men för mig har det mer handlat om en princip. Vi kan inte anpassa oss till allt vår son är rädd för. Och vi älskar vin men självklart med måtta. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-05-08 23:00:39 följande:
    Och var har jag skrivit att ni dricker massor? Du skriver att ni dricker på helgerna, 1-2 glas vin. Så pass att du/ni blir påverkade så att sonen märker av det.

    Du verkar inte begripa dig på vad alkoholism är. Det handlar inte om mängden utan hur man hanterar det. Klarar man inte av att låta bli att dricka inför sina barn så har man problem. Sonen blir orolig av drickandet, han vet kanske inte alltid heller om det är alkoholfritt eller inte vilket också kan skapa oro. Är inte det skäl nog till att låta honom slippa se det ett tag? T ex tills han blir äldre och kan förstå på ett annat sätt.

    En sak till. Om man sitter och försvarar sitt drickande med näbbar och klor, ja då har man ytterligare en stark orsak att fundera på om man har ett riskbruk.
    Helt seriöst, hans grej om att mamma blid fnittrig handlade om lärarens beskrivning av alkoholintag?. Läraren sa att man kan skratta mycket då. Faktum är att jag är en fnissig person och min son ser mig fnissa ofta med väninnor, men nu var det som han kopplade ihop detta? fnissig blir man av alkohol, då är det risk att mamma får skrumplever. Vi har pratat med en psykolog om detta nu?. Det är hans uppfattning utifrån vad läraren sa. Jag fnissar utan alkohol?.

    och det roliga med din retorik är att du har bestämt dig för att jag är alkoholist. Men om jag nu säger att du är alkoholist, skulle du försöka förklara att du inte är alkoholist, för om du skulle försvara dig så skulle det vara ett tydligt tecken på att du är en alkoholist. 
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö